Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä
Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin suomalainen ruoka on mautonta? Laitosruokaa lähes päivittäin syövänä minusta tuntuu, että esim. purjoa, persiljaa, tai tilliä käytetään lähes ruoassa kuin ruoassa antamaan makua. Lisäksi osa suomalaisista raaka-aineista on jo itsessään maukkaita, kuten lanttu, nauris, punajuuri, tai vaikkapa poro. Miltä poronkäristyksen kuuluisi maistua, jos ei porolta? Perinteisesti Suomessa on myös käytetty paljon yrttejä, kuten meiramia, lipstikkaa, laakerinlehtiä, oreganoa, jne. Käsitänkö minä nyt suomalaisen ruoan jotenkin väärin?
Käsitit. Aika harva täällä Helsingissä syö poroa usein. Olen kaupan kassalla muutama päivän viikossa töissä ja eipä ne punajuuretkaan mikään myyntihitti ole. Suomalainen kotiruoka on sitä jauhelihakastiketta ja makkarakeittoa.
Eli suomalainen ruoka on sitä, mitä helsinkiläiset syövät? Pitäisikö tuon yleistyksen kuuluakin, että helsinkiläinen ruoka on mautonta?
Valmiiksi marinoidut lihat, erityisesti se iänikuinen hunajamarinadi. Hyi hitto! Olen saanut viime vuosina käännytettyä äitini noista pois, niin pystyy vanhemmillakin syömään kanapastaa.
Suolattomuus on myös omassa suussa kamalaa. Vaikka olisi muita mausteita, niin ripaus suolaa tuo mielestäni kaikki maut paremmin esille.
Itse vannon mahdollisimman alkuperäisten raaka-aineiden nimeen, eli kerma kermana ja voi voina, ei ruokakermaa tai margariinia. Jos jonkun perusraaka-aineen tuoteselosteessa on pitkä rimpsu kaikenlaista sitä en halua missään nimessä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Valmiiksi marinoidut lihat, erityisesti se iänikuinen hunajamarinadi. Hyi hitto!
Hunajamarinadi on ihan järkyttävää kuraa :( Samoin marinoitujen lihojen laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei huuhdella salaattiaineksia ällöttää todella paljon, kun itse tarkkaan huuhtelevana tietää, mitä kaikkea moskaa siellä salaattipussisssa usein on kuolleista ötököistä multaan. Eräs tuttuni ei myöskään ikinä pese kattilaa kananmunien keittämisen jälkeen, vaan samaan pataan vaan seuraava ruokalaji. Sama juttu paistinpannun kanssa, öljyt vaan ensin pikkuisen talouspaperilla pois (ja nyt ei puhuta valuraudasta) ja uutta satsia pannulle, vaikka pannun viimeisimmästä käyttökerrasta olisi viikko. Yök.
Pakko kysyä että hygieenisyyden kannalta mitä väliä onko pannu valurauta vai ei? Siis onko valurauta hygienisempi niin ettei sitä tarvi puhdistaa mielestäsi kuin pyyhkimällä, mut muut pannut keräävät bakteereja erillään tavalla? :D ihmisten tyhmyydellä ei ole rajoja.
Minäkin hommasin jonkun keraamisen pannun ja huomasin ettei sitä tosiaankaan voi jatkuvasti pestä jos meinaa ettei kaikki jää kiinni. Ja jos joutuu pesemään, niin öljy heti pintaan.
Onhan sitten nämä tefloniset voileipägrillit ja ties mitä, eihän niitäkään kovin tarkkaan voi joka käytön välillä pestä. Eikä vissiin hinkuteta niitä ruokapaikkojen vehkeitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei huuhdella salaattiaineksia ällöttää todella paljon, kun itse tarkkaan huuhtelevana tietää, mitä kaikkea moskaa siellä salaattipussisssa usein on kuolleista ötököistä multaan. Eräs tuttuni ei myöskään ikinä pese kattilaa kananmunien keittämisen jälkeen, vaan samaan pataan vaan seuraava ruokalaji. Sama juttu paistinpannun kanssa, öljyt vaan ensin pikkuisen talouspaperilla pois (ja nyt ei puhuta valuraudasta) ja uutta satsia pannulle, vaikka pannun viimeisimmästä käyttökerrasta olisi viikko. Yök.
Pakko kysyä että hygieenisyyden kannalta mitä väliä onko pannu valurauta vai ei? Siis onko valurauta hygienisempi niin ettei sitä tarvi puhdistaa mielestäsi kuin pyyhkimällä, mut muut pannut keräävät bakteereja erillään tavalla? :D ihmisten tyhmyydellä ei ole rajoja.
Niinpä, osoitit juuri oman tyhmyytesi :D
Ostetaan kaupasta puolivalmiste-vakuumilasagne ja laitetaan uuniin paistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkäähän tietämättömälle, miksi hemapa olisi huonompi kuin muut vihannespakasteet?
Samaa ihmettelen, tosin herneet siitä paketista voisi heittää vittuun.
Ensiksikin se paprika on ihan kamalaa tuoreeseen verrattuna, eikä noiden kolmen yhdistelmä ole mikään nautittava makuelämys. Kuka ikinä ostaisi noita aineksia vaikka salaattiin jos niitä ei olisi sekoituspussissa. Vaikea uskoa, että ne ovat kenenkään mielestä hyviä. Saa vain sen riisi-tonnikalamössön näyttämään vähemmän beigeltä.
Noista mitoinoiduista lihoista tulee aina vain mieleen mitä eräs tuttavani kertoi olevan mottona eräässä elintarvike firmassa; "Mitä sinisempi kana, sen vahvempi marinadi!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. .
Kerrotko mitkä, palkokasvien lisäksi?
Tähän asti suomalisen ruokavalion huono puoli ei ole ollut liika proteiini vaan liiat höttöhiilarit.
KAIKKI kasvikset sisältävät jonkin verran proteiinia. Toki palkokasvit sisältävät sitä suurempia määriä kuin vaikka tuoreet hedelmät tai vihannekset, mutta näin joka tapauksessa.
Ei nimeksikään tarpeeseen nähden, paitsi tosiaan palkokasveissa. Muiden kasvisten proteiinimäärä on täysin teoreettinen.
Parsakaalissa on 4,6 g proteiinia per 100 g. Mulla menee 150 grammaa lisukkeena pääruoan kanssa, joten tuosta tulee "jo" 6,9 g.
Eli vedät kokonaisen parsakaalin lisukkeena. Suurin osa ei syö tuota määrää kerralla, aika utopistista että viiden hengen perheessä keiteltäisiin viisi parsakaalia.
Vaikka vedät sitä kunnon satsin, saat noin vähän proteiinia kasaan, vaikka kyse on pääateriasta. Havainnollistaa hyvin, ettei protskuntarve täyty parsakaalilla, kauralla saati hedelmillä(?!), jotka joku mainitsi proteiininlähteiksi, vaan aterioilla on oltava kunnon proteiininlähteitä, kuten palkokasveja, lihaa, kalaa, munia tai maitotuotteita.
Äitini joskus minun pienenä ollessani vertaili valmiiksi marinoidun broilerin ja maustamattoman broilerin rintafileen eroja; maustetussa kuulemma maksat lähinnä "maustekastikkeesta". Maustamattomassa paketissa on enemmän lihaa ja vähemmän lisäaineita = maistuu paremmalta!
En ymmärrä ihmisiä jotka nuudelit keitettyään heittää liemen pois. Siinähän ne kaikki mausteet valuu viemäristä alas! Vai keitänkö itse nuudelit erilailla kuin pussissa neuvotaan? Ihan sama, mun tapa on paras.
En tiedä muiden syömistavoista paljon, mutta itse aikuisiällä tajusin että liemikuutio + riisi + kasvikset tekee parhaan riisimössöruoan ikinä. En ikinä tule vaihtamaan tapojani. Kasvoin kodissa jossa ei liemikuutioita päin edes katsottu kaupassa ja nyt rakastan niiden makua yli kaiken. Niin paljon MAKUA! Suolaahan näissä kuutioissa on enemmän kuin kenenkään pitäisi ikinä syödä yhdessä ruoassa mutta kai kaikille sallitaan jonkinlaiset addiktiot :/
Kaverini (40-v, perheellinen) käyttää ruoanlaitossa kuumaa vettä suoraan hanasta. Hän siis esim. keittää pastat siinä, ja saattaa joskus juoda teetä suoraan kuumaan hanaveteen tehtynä. Kävimme tästä joskus kiivaan väittelyn, eikä kaverini uskonut minua, kun sanoin kuuman hanaveden olevan ruoaksi sopimatonta. KVG. Hyi helvetti.
Keitän nuudelit pelkässä vedessä. Mitä olen niiden valmiiden maustepussien sisältöä lukenut (jos tuolla aiemmin niitä tarkoitettiin), niin ei tee edes mieli maistaa. Mutta nuudelitkin on semmoista hiilarihöttöä vaan, jos _ihan_ pakko on pastaa syödä niin itse kuuluu käsityönä leipaista omat pastansa. Vai mitä av?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeiton laittaminen lihapullataikinaan. Miksi nähdä itse tekemisen vaiva, jos lisää pulliinsa pussillisen e-koodeja, stabilointi- ja säilöntäaineita?
Se toimii hyvin silloin, kun kananmunaa ei voi käyttää.
Ja muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin muna tai pussikeitto? Eikä lihapullataikinaan edes tarvitse välttämättä kananmunaa.
On, mutta tuokin toimii hyvin. Ilman kanamunaa lihapulölista tulee helposti kovia tai hajoavia. Tuolla sopivia. Mutta en käytä sikaa, joten sika voisi pehentää munattomia lihapullia.
Ihan kuin tuo kaataisi maan, jos joskus tekee lihapullia valmiskeittopussista, heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö miten se jauheliha kuuluu paistaa?
Nostetaan pöydälle jääkaapista lämpenemään puolisen tuntia ennen paistamista. Heitetään kuumalle pannulle ruskistumaan. Tämä siksi, että lihassyyt sulkeutuisivat eikä lihasnesteet karkaisi harakoille.
Jos lihaa isompi satsi, paistetaan useammassa erässä.
Ai että lihassyyt sulkeutuvat jauhelihassa? Älä viitsi naurattaa. Nesteet tulee takuuvarmasti pihalle paistaa sen miten tahansa, kuumassa pannussa ne vain haihtuvat eivätkä jää pidempään pannulle makaamaan.
Älkää nyt väittäkö että ette erota, mikä ero on pihvin paistamisella ja jauhelihan kypsentämisellä?
En tajua ihmisiä, jotka pitävät fondueta ja liemikuutioita hirveimpänä ikinä. Ne ovat todella hyviä! Keitot ja myös riisin keitinvesi saa ihan uusia ulottuvuuksia ja makuja. Kenellä muka on aikaa keitellä kunnon liha-, kala- tai kasvisliemiä arkena? Ei taatusti kenelläkään, te vain syötte mauttomampaa ruokaa kuin ne, jotka käyttävät esim. fondueta.
Liha kuin liha valmismarinadissa. Kesällä tyydyn mieluumin jopa grillattuun makkaraan kuin niihin valmismarinadilihoihin jotka maistuu kaikki samalta.
En myöskään ymmärrä miksi lisätä rasvaa kun paistaa jauhelihaa kun ei sitä tarvi.
avisevis kirjoitti:
Kaverini (40-v, perheellinen) käyttää ruoanlaitossa kuumaa vettä suoraan hanasta. Hän siis esim. keittää pastat siinä, ja saattaa joskus juoda teetä suoraan kuumaan hanaveteen tehtynä. Kävimme tästä joskus kiivaan väittelyn, eikä kaverini uskonut minua, kun sanoin kuuman hanaveden olevan ruoaksi sopimatonta. KVG. Hyi helvetti.
Jos lämminvesijärjestelmä on Suomen rakennuslain mukainen, se pitää veden niin lämpimänä että siinä ei bakteerit elä ja myös kloorin käyttö estää sen.
Lämmintä ja varsinkin kuumaa hanavettä voi aivan huoletta käyttää. Jos vesi on jatkuvasti haaleaa 20-50 astetta niin silloin on olemassa bakteerien vaara (katso legionella).
Vierailija kirjoitti:
En tajua ihmisiä, jotka pitävät fondueta ja liemikuutioita hirveimpänä ikinä. Ne ovat todella hyviä! Keitot ja myös riisin keitinvesi saa ihan uusia ulottuvuuksia ja makuja. Kenellä muka on aikaa keitellä kunnon liha-, kala- tai kasvisliemiä arkena? Ei taatusti kenelläkään, te vain syötte mauttomampaa ruokaa kuin ne, jotka käyttävät esim. fondueta.
Fondueta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fondueta :D
Eli fondia, jos joku ei tajunnut. :D
No minun mielestäni ei ole. Se on helppo, halpa, voi lisätä vaikka ranskalaistenkin ohelle, onpa vähän väriä.
Itse vielä aikuisenakin inhosin herneitä joka muodossa, enkä maissiakaan rakasta. Mutta opettelin vähintään tuota hemapaa lisäilemään, ja nyt tuntuu että se antaa ihan kivan lisän moneen ruokaan. Ja vahingossa syö edes vähän sekin perheenjäsen joka jättää muut kasvikset ottamatta.