Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä
Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Ei osata ruoka-aineiden nimiä. Menossa anopin mökille ja kysyn onko voita, kermaa, fetaa. On on kuulemma kaikkea.
Sitten menen sinne, ja siellä on margariinia "voita", floran jotain paska"kermaa" ja halvinta fetaa.
Heh. Mulle kerran tuttu selitti, että laittaa puuroon margariinista voisilmän :)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin suomalainen ruoka on mautonta? Laitosruokaa lähes päivittäin syövänä minusta tuntuu, että esim. purjoa, persiljaa, tai tilliä käytetään lähes ruoassa kuin ruoassa antamaan makua. Lisäksi osa suomalaisista raaka-aineista on jo itsessään maukkaita, kuten lanttu, nauris, punajuuri, tai vaikkapa poro. Miltä poronkäristyksen kuuluisi maistua, jos ei porolta? Perinteisesti Suomessa on myös käytetty paljon yrttejä, kuten meiramia, lipstikkaa, laakerinlehtiä, oreganoa, jne. Käsitänkö minä nyt suomalaisen ruoan jotenkin väärin?
Käsitit. Aika harva täällä Helsingissä syö poroa usein. Olen kaupan kassalla muutama päivän viikossa töissä ja eipä ne punajuuretkaan mikään myyntihitti ole. Suomalainen kotiruoka on sitä jauhelihakastiketta ja makkarakeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain "maustetta" laitetaan, se on chiliä ja sitäkin liikaa. Maailma on täynnä ihania mausteita, niitä kannattaa käyttää! Useimmat ovat melko edullisia, joten halvalla saa muunneltua ruoka-annoksia.
Risotto tulikin jo esille. Joka kerta kun näen tavallisen riisin, kuivan kanan ja hemapan yhdistelmää nimellä "risotto", sydän särkyy.
Pizzassa määrä ei korvaa laatua. Omasta mielestä vähäiset mutta hyvälaatuiset täytteet (mozzarella, ilmakuivattu kinkku, herkkusieni jne..) maistuu paljon paremmalta kuin jauheliha-aurajuusto-ananas-kinkku-tölkkiherkkusieni-majoneesi -härpäke.
Tortilloihin voi laittaa muutakin kuin kuivaa jauhelihaa, kurkkua ja tomaattia.
Uunissa laitettava ruoka laitetaan suoraan pellin tai ritilän päälle ilman mitään hygieenistä suojaa, kuten leivinpaperi tai edes lasinen/keraaminen astia, joihin ruoka ei tartu kiinni.
Mitä mausteita suosittelet?Itse en käytä chiliä kun en tykkää kun suussa polttaa(en ilmeisesti osaa käyttää..).Käytän paljon erilaisia mausteita eri ruuissa,mutta jos tulis jotain uusia vastaan:)?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn. Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.
Ei sen muussin itse tekeminen ole mikään ylivoimainen ponnistus.
Lidlin muusijauhosta tulee tosi hyvää muusia! On se ainakin nopeampi kuin itse tehty. Viidessä minuutissa valmista ja perhe tykkää:).
Eka tunnustan, etten oli itse mikään gourmet kokki.
Minua ihmetyttää:
Jo mainuttu ketsuppi pizzassa (kamalaa)
Valmislihapullat, nugetit yms "liha"tuotteet
Vähän sokeriset tuotteet, joissa makeutusaineita (miksi ei voida tehdä niistä vaan vähemmän makeita)
Valmiit maustetut ruokakermat
Pussikeitot kaikin tavoin valmistettuina
Pussiperunamuusi
Hemapa-pakaste
Vierailija kirjoitti:
Rasvattomat raaka-aineet, liemikuutioiden ja valmisfondien käyttö, valmiiksi maustetut lihat, pakastevihannekset, tunkkaiset ylipaistetut maut. Itse käytän niin paljon luomua kuin kukkaro antaa periksi, ja mahdollisimman tuoreilla aineiksilla ja kermaa lorotan surutta joukkoon.
Tuo rasvattomuus on minusta oudointa suomalaisessa keittiössä: ollaan ylpeitä siitä, että käytetään mahdollisimman keinotekoisia tuotteita ja kaikki huuhdotaan alas sillä sinertävällä rasvattomalla maidolla. Ja sitten ollaan ylipainoisia, en ymmärrä. Me ollaan kaikki laihoja, eikä käytetä mitään vähärasvaisia tms terveystuotteita.
Se rasvaton "maito"pitäis oikeesti kieltää laissa!Eikö sitä lipittävät oikeesti ole perehtyneet/usko mitä se oikeesti on!
Siitä on ihan virallista ja oikeeta tietoa ihan luomutuottajilta asti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn. Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.
Lidlin muusijauhosta tulee tosi hyvää muusia! On se ainakin nopeampi kuin itse tehty. Viidessä minuutissa valmista ja perhe tykkää:).
Onko sulla kiire?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää miten kunnalliset laitoskeittiöt onnistuvat saamaan aikaiseksi ällöttäviä mössöjä ja juurikin niitä "puisevan kuiva porkkanaraaste + vetinen mössääntynyt purkkiananas" -salaatteja, leipänä höttöinen koulunäkkäri tai kuivahtaneet paahtoleivänpalat, uskomattoman pahan makuinen kahvi joka menee viemäriin ensimmäisen kulauksen jälkeen.
Yksityinen firma, esim. Amica, taas saa, mitä ilmeisimmin suht samalla rahalla, aikaiseksi 3 hyvältä maistuvaa ruokalajia, joista valita, erilaisia tuoreita (raakapakasteesta) leipiä ja sämpylöitä, monipuolisen ja maistuvan salaattipöydän, saa erikoiskahvia (no joo, automaatista) tai vaikka reilua kauppaa.
Terv. työpaikkaruokailija. Kunnallisen (tai kuntayhtymän) firman "ruoka" maksaa 8,20eur, Amica taas jonkun 7-9eur riippuen siitä mitä valitsee.
Meillä taas Amican ruoka on ihan hirveää kuraa. Mausteita ei ole ja salaatti on porkkanaraastetta ja/tai kurkunpaloja. Ikinä ei ole tomaattia, kurkkua ja salaattia yhtä aikaa, mistään erikoisuuksista kuten oliiveista tai fetasta puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen samaa kuin pari muutakin, eli suomalainen kotiruoka tuntuu usein perustuvan makkaraan, jauhelihaan, kanasuikaleisiin tai vastaavaan.
Tyyliin kinkkukiusaus, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja makkarakeitto ovat todella yleisiä, mutta todella tylsiä. Missä kasvikset?
Muutama peruna tai vähän sipulia ja siinä se. Ihmettelen kun itse oon tottunut syömään wokkeja erinäisillä kinkki tai sweet and sour sooseilla ja esim ratatouillea ja kasviskeittoja. Meidän koko ruuanlaitto perustuu kasviksiin ja isossa osassa ruuista niitä on paljon. Ei edes tarvitse sitä tomato kurkku lisäkesalaatti säätöä siihen.
Mä inhoan näitä sweet and sour- sooseja! En voi ymmärtää, jotkut on ihan koukussa siihen. Kammottavaa ruoan raiskaamista.
Noista jauhopohjaisista kastikkeista.Kertokaa mulle joku hyvä kastikeohje.Joku ihan perus tai vaiko joku "hienompikin".Mä en osaa ku noita hiton jauhokastikkeita:/!
Jos ei tykkää chilistä, kannattaa kokeilla kuitenkin cayennea joskus. Siitä mausteesta jota myydään "chilijauheena" tuleva tulisuus tuntuu suun etuosassa pistävänä ja turruttaa kielestä makunystyrät. Cayenne taas lämmittää jossain suun takaosassa eikä ole lainkaan pistävää. En pysty itse syömään kovin tulista ruokaa, mutta cayenne on tosi miellyttävää kun laittaa pikku ripauksen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kiire?
On arkena useinkin kiire.
Kummastuttaa ihmisten täysi välinpitämättömyys ruuan alkuperää ja sisältöä kohtaan. Äitini esim. kertoo ettei käytä lainkaan suolaa (käyttää lihaliemikuutioita) ja ystäväni on täysin ymmällään kun että aromisuola ei kuulemma ole kovin terveellistä (on hänen perusmausteensa).
Ei meilläkään ruokaan tuhlailla, mutta silti syödään suht terveellisesti ja monipuolisesti. Kasvikset valitaan satokauden mukaan ja suositaan mahdollisimman vähän prosessoituja. Mahdollisuuksien mukaan ostetaan lähellä tuotettua.
Tällä hetkellä ruokalistalla on usein mm. uunijuureksia. Keittojakin syödään usein, meillä ne on enemmän juurespainotteisia ja juurekset ei todellakaan tule pakkasesta.
Harmaasuolattu kinkku on kuivaa känttyä, vaikka punasuolattuakin mehukasta kinkkua saa kaupasta.
Selittäkäähän tietämättömälle, miksi hemapa olisi huonompi kuin muut vihannespakasteet?
Voi minähän rikon kaikkia näitä sääntöjä, jopa hygieniaa yksinollessani. Kaikkea teen eri tavoilla, pitsaa joskus ketsupilla ja muutoinkin eri tavoilla, silti ne ovat kaikki pitsaa, se koulun risotto oli mielestäni ihan ok ruoka, viis siitä onko nimi nyt jonkun mielestä oikea.
Itse tykkään tulisesta, perhekin joskus joutuu kestämään enemmän kuin haluaisi, mutta pyrin ymmärtämään heidän makuaan ja lisäämään tulisuutta omalle lautaselle.
Teen ruokaa mausteilla läträten, mutta pyrin osaamaan myös taidon tehdä maistuvaa pelkällä suolalla ja pippurilla.
Käytän joskus pakasteita, ja syön eineslihapullia. Mitä siitä nyt tulisi jos kaikki vaan fileitä vetelisivät.
Säädän ja hifistelen kun jaksaa, ja toisena päivänä en viitsi nipottaa.
Jokaisella alalla löytyy kyllä ne nipottajat, "tätä hommaa ei voi tehdä kuin yhdellä tavalla ja kaiken on oltava just näin", onneksi olen päässyt yli siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei huuhdella salaattiaineksia ällöttää todella paljon, kun itse tarkkaan huuhtelevana tietää, mitä kaikkea moskaa siellä salaattipussisssa usein on kuolleista ötököistä multaan. Eräs tuttuni ei myöskään ikinä pese kattilaa kananmunien keittämisen jälkeen, vaan samaan pataan vaan seuraava ruokalaji. Sama juttu paistinpannun kanssa, öljyt vaan ensin pikkuisen talouspaperilla pois (ja nyt ei puhuta valuraudasta) ja uutta satsia pannulle, vaikka pannun viimeisimmästä käyttökerrasta olisi viikko. Yök.
Pakko kysyä että hygieenisyyden kannalta mitä väliä onko pannu valurauta vai ei? Siis onko valurauta hygienisempi niin ettei sitä tarvi puhdistaa mielestäsi kuin pyyhkimällä, mut muut pannut keräävät bakteereja erillään tavalla? :D ihmisten tyhmyydellä ei ole rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkäähän tietämättömälle, miksi hemapa olisi huonompi kuin muut vihannespakasteet?
Samaa ihmettelen, tosin herneet siitä paketista voisi heittää vittuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei huuhdella salaattiaineksia ällöttää todella paljon, kun itse tarkkaan huuhtelevana tietää, mitä kaikkea moskaa siellä salaattipussisssa usein on kuolleista ötököistä multaan. Eräs tuttuni ei myöskään ikinä pese kattilaa kananmunien keittämisen jälkeen, vaan samaan pataan vaan seuraava ruokalaji. Sama juttu paistinpannun kanssa, öljyt vaan ensin pikkuisen talouspaperilla pois (ja nyt ei puhuta valuraudasta) ja uutta satsia pannulle, vaikka pannun viimeisimmästä käyttökerrasta olisi viikko. Yök.
Pakko kysyä että hygieenisyyden kannalta mitä väliä onko pannu valurauta vai ei? Siis onko valurauta hygienisempi niin ettei sitä tarvi puhdistaa mielestäsi kuin pyyhkimällä, mut muut pannut keräävät bakteereja erillään tavalla? :D ihmisten tyhmyydellä ei ole rajoja.
Valurauta on aika moneen kertaan öljytty, niin että sitä öljyä on huokosissakin. Teflon pannua ei pysty öljyämään, kun ei siihen tartu öljyä. Ovat siis aivan erilailla käsiteltyjä.
Ei osata ruoka-aineiden nimiä. Menossa anopin mökille ja kysyn onko voita, kermaa, fetaa. On on kuulemma kaikkea.
Sitten menen sinne, ja siellä on margariinia "voita", floran jotain paska"kermaa" ja halvinta fetaa.