Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä

Vierailija
12.12.2015 |

Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!

Kommentit (385)

Vierailija
121/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte olen kävelevä e-koodi-lisäaine -ihminen, joten ei kiinnosta, mitä syön tai miten teen ruokaa.

Vierailija
122/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulikeiton laittaminen lihapullataikinaan. Miksi nähdä itse tekemisen vaiva, jos lisää pulliinsa pussillisen e-koodeja, stabilointi- ja säilöntäaineita?

Siksi kun noin tehdyt maistuvat silti paremmalle kuin valmiina ostetut eineslihapullat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi ystävä joka ei käytä suolaa yhtään, ok. Pahin on kuitenkin että hällä ei oletietoa miten paljon mitäkin kypsennetää.än. keittelee munia ja makaronia yli puoli tuntia ym. Kerran söin kaalikeittoa joka oli kiehunut tunteja, aivan vetistä mössöä jossa mausteena Yksi laakerinlehti ja pippuri:). ihana ihminen mutta ei vain osaa kokata oikeasti ollenkaan.

Vierailija
124/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvattomat raaka-aineet, liemikuutioiden ja valmisfondien käyttö, valmiiksi maustetut lihat, pakastevihannekset, tunkkaiset ylipaistetut maut. Itse käytän niin paljon luomua kuin kukkaro antaa periksi, ja mahdollisimman tuoreilla aineiksilla ja kermaa lorotan surutta joukkoon.

Tuo rasvattomuus on minusta oudointa suomalaisessa keittiössä: ollaan ylpeitä siitä, että käytetään mahdollisimman keinotekoisia tuotteita ja kaikki huuhdotaan alas sillä sinertävällä rasvattomalla maidolla. Ja sitten ollaan ylipainoisia, en ymmärrä. Me ollaan kaikki laihoja, eikä käytetä mitään vähärasvaisia tms terveystuotteita.

Teidän pitää sitten vaan syödä enemän. Joku rasvalisä vielä aamupuuroon jne.

Vierailija
125/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan korvaaminen yrteillä on juttu, jota en itse kokkina tule koskaan ymmärtämään. Suolaton ruoka on oksettavan makuista, etoo nopeasti ja sitäpaitsi ihminen tarvitsee pikkuisen suolaa joka päivä! Jos tavallinen ruokasuola ei nappaa, nykyaikana löytyy vaikka mitä gourmet-vaihtoehtoja mustasuolasta ruususuolaan yms.

Kesäkurpitsan tarjoaminen raakana, etenkin laitosruoassa raasteena, pitäisi kieltää lailla. Kesäkurpitsa tarjotaan AINA kypsennettynä oikeaoppisesti, edes vähän pitää pannua sille näyttää!

Viime aikoina raa'an punajuuren käyttäminen on yleistynyt, tämä on mielestäni vaarallinen trendi koska punajuuri on melkoista myrkkyä raakana.

Vierailija
126/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatissa on 90% jäävuorisalaattia ja muutama kurkun- ja tomaatinpala seassa. Salaatteja voisi tehdä vaikka mitä ihania ja ne oikeasti maistusikin jollekin jos käyttäisi rohkeasti eri aineksia. Salaatti ei edes vaadi itse salaattia, esimerkiksi aito kreikkalainen salaatti ei edes sisällä salaattia.

Sanonko salaatti vielä kerran? :D On muuten hassu sana kun toistelee.

Turkkilaiset tekee tosi mahtavia "salaatteja". Eivät siis myöskään sisällä salaattia. Kuukauden aikana olen ollut syömässä parissa eri turkkil. edullisessa (noin 10€ ruoka) paikassa, toisessa tarjottiin normikebabia ja pitsaakin jopa, toisessa muuta turkkilaista ruokaa (lihavartaita yms.), mutta "salaattia" sai ottaa ennen varsinaista ruokaa. Molemmissa oli todella ruokaisat ja monipuoliset "salaatit", en edes tiennyt kaikkia niiden raaka-aineita, mutta niihin oli laitettu hyvin monia eri vihanneksia ruskeista pavuista alkaen ja jalapenoista. Maustettu, ja vielä jotain itsetehtyä tummaa kastiketta/ lientä. Myös muita mausteita.

Ne oli niin hyviä "salatteja", että ne olisivat käyneet itse pääruoasta.

Eivät siis tosiaan olleet mitään normi kebeb-pizzeria salaatteja, joissa niihin ei yleensä panosteta.

Vierailija
127/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Esimerkiksi oliiviöljyn tunkeminen kaikkeen ja sen liiallinen käyttö.

Niinpä, voi sopii useinkin paremmin. Tai kookosöljy.

Väärin. Kaikki nuo pitäisi jättää laittamatta.

Miksi? (vain sinun päässäsi se on väärin)

Ei maistu hyvältä. Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni

Ei niin, se on kaikkien syömishäiriöisten fantasia.

Taidat uittaa oman ruokasi rasvassa, kun et edes erota sen makua.

No jaa. Itse paistan esim. broilerin salaattia varten niin, että kuullotan öljyssä (joo, yleensä oliiviöljyä) currya ja silputtua valkosipulia ja lisään sitten broilerin. Eli uitan rasvassa.

Maistuu kyllä sata kertaa paremmalta kuin teflonpannulla ilman rasvaa ja mausteita korvennettu broileri.

Mutta kyllä. Vika on minun makuaistissani.

Vierailija
128/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatissa on 90% jäävuorisalaattia ja muutama kurkun- ja tomaatinpala seassa. Salaatteja voisi tehdä vaikka mitä ihania ja ne oikeasti maistusikin jollekin jos käyttäisi rohkeasti eri aineksia. Salaatti ei edes vaadi itse salaattia, esimerkiksi aito kreikkalainen salaatti ei edes sisällä salaattia.

Sanonko salaatti vielä kerran? :D On muuten hassu sana kun toistelee.

Yleensä salaattia syödään lisukkeena, eikä pääruokana. Ei minulla ainakaan ole aikaa ja rahaa valmistaa aina jotain useiden raaka-aineiden lisäkesalaatteja kastikkeineen. Tällöin se kurkku-tomaatti-salaatti on ihan ok. Tuskin kukaan sitä pääruokana tarjoaa?

Lisäksi joku perus jäävuorisalaatti nyt sattuu olemaan halpaa ja menee hyvin tilkkeenä muiden vihannesten joukossa, koska on miedon makuista. Tuo kuitenkin kivasti rapeutta ja kuituja ruokaan. Eksoottiset hedelmät ja vihannekset ovat usein kurkkuun ja tomaattiin verrattuna kalliita (paitsi jos ostaa suomalaisia talvella), eikä kaikissa kaupoissa ole yhtä hyvät valikoimat.

Tässä nyt joitakin selityksiä, miksi se tylsin salaatti on niin suosittua.

Olen varmaan poikkeus, mutta syön salaattia lähes aina pääruokana, joten pelkkä jäävuorisalaatti, tomaatti ja kurkku ei käy. Oikeastaan ei käy edes lisäkesalaattina, koska on mauton ja tylsä.

Plus, että ihmiset kuvittelee että kun on jotain vihreää niin siitä saa jo "kaikkea terveellistä", kun todellisuudessa erityisesti jäävuorisalaatti on todella ravinneköyhää, ja kurkkukin pääasiassa vettä.

Vierailija
129/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatti, johon tulee keitettyä makaronia, makkaraa, herkkukurkkua ja äärettömän vähän mitään tuoreita vihanneksia. 

Vierailija
130/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö miten se jauheliha kuuluu paistaa?

Nostetaan pöydälle jääkaapista lämpenemään puolisen tuntia ennen paistamista. Heitetään kuumalle pannulle ruskistumaan. Tämä siksi, että lihassyyt sulkeutuisivat eikä lihasnesteet karkaisi harakoille.

Jos lihaa isompi satsi, paistetaan useammassa erässä.

http://www.iltalehti.fi/pippuri/2015090120281338_ah.shtmlhttp://www.ilt…

Tuli jostain syystä tämä testi mieleen

Vierailija
131/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin mielestä ainoat hyväksyttävät kastikkeet on jauhoista tehdyt ruskea kastike ja valkokastike. En tee tuollaisia ja anopin mielestä tämä tarkoittaa että en osaa tehdä ruokaa. Tomaattikastike tai vaikka thaimaalainen kookosmaitokastike on kuulemma "mössöjä".

Kyseinen rouva myös tekee uunilohta siten että laittaa vuokaan lohipalan ja parin sentin kerros vettä pohjalle, mausteena suola ja pippuri.

Muita mausteita ei käytäkään kuin suola, pippuri, persilja ja tilli.

Vierailija
132/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö miten se jauheliha kuuluu paistaa?

Nostetaan pöydälle jääkaapista lämpenemään puolisen tuntia ennen paistamista. Heitetään kuumalle pannulle ruskistumaan. Tämä siksi, että lihassyyt sulkeutuisivat eikä lihasnesteet karkaisi harakoille.

Jos lihaa isompi satsi, paistetaan useammassa erässä.

http://www.iltalehti.fi/pippuri/2015090120281338_ah.shtmlhttp://www.ilt…

Tuli jostain syystä tämä testi mieleen

no ei toimi

Nyt on nimittäin testattu, ettei jauhelihaa voi paistaa väärin. Tämän todistivat HKScanin tuotekehityskokit Tero Honkaniemi ja Sami Lamminaho järjestämässään pienimuotoisessa testissä.

Näin testi tehtiin:

Tarvittiin kaksi kokkia, kaksi pannua ja kaksi pakettia jauhelihaa.

Pannu numero 1 oli valmiiksi kuuma ja jauheliha ollut huoneenlämmössä tunnin ajan. Siis täydelliset olosuhteet lihan paistamiselle.

Toinen testijauheliha (numero 2) otettiin suoraan jääkaapista ja pannu alkoi vasta lämmetä, kun jauheliha laitettiin paistumaan.

Paiston aikana jauheliha numero 1 tirisi kauniisti pannussa, eikä siitä tullut nestettä pannuun. Jauheliha numero 1 myös kypsyi nopeammin.

Jauheliha numero 2 sen sijaan keittyi tovin nesteessä, joka siitä irtosi, kun pannu ja liha alkoivat kuumeta. Mutta kun neste oli haihtunut, alkoi myös jauheliha numero 2 kypsyä ja tiristä. Enää se ei keittynyt.

Kun kumpikin jauheliha oli valmis, ei paistojäljessä ollut mitään eroa. Ainoa ero oli siinä, että numero 1 oli hitusen tummempi pinnaltaan.

Kokit myös sokkomaistattivat jauhelihoja HK:n lihaihmisillä.

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen toteaa, ettei huomannut niissä mitään eroa.

- Tästä huomaa, että jauheliha on todella helppo. Sitä ei voi paistaa väärin, Järvinen nauraa.

Kaikilla paistotavoilla syntyy hyvä lopputulos.

EEVA PALJAKKA eeva.paljakka@ilmedia.fiNyt on nimittäin testattu, ettei jauhelihaa voi paistaa väärin. Tämän todistivat HKScanin tuotekehityskokit Tero Honkaniemi ja Sami Lamminaho järjestämässään pienimuotoisessa testissä.

Näin testi tehtiin:

Tarvittiin kaksi kokkia, kaksi pannua ja kaksi pakettia jauhelihaa.

Pannu numero 1 oli valmiiksi kuuma ja jauheliha ollut huoneenlämmössä tunnin ajan. Siis täydelliset olosuhteet lihan paistamiselle.

Toinen testijauheliha (numero 2) otettiin suoraan jääkaapista ja pannu alkoi vasta lämmetä, kun jauheliha laitettiin paistumaan.

Paiston aikana jauheliha numero 1 tirisi kauniisti pannussa, eikä siitä tullut nestettä pannuun. Jauheliha numero 1 myös kypsyi nopeammin.

Jauheliha numero 2 sen sijaan keittyi tovin nesteessä, joka siitä irtosi, kun pannu ja liha alkoivat kuumeta. Mutta kun neste oli haihtunut, alkoi myös jauheliha numero 2 kypsyä ja tiristä. Enää se ei keittynyt.

Kun kumpikin jauheliha oli valmis, ei paistojäljessä ollut mitään eroa. Ainoa ero oli siinä, että numero 1 oli hitusen tummempi pinnaltaan.

Kokit myös sokkomaistattivat jauhelihoja HK:n lihaihmisillä.

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen toteaa, ettei huomannut niissä mitään eroa.

- Tästä huomaa, että jauheliha on todella helppo. Sitä ei voi paistaa väärin, Järvinen nauraa.

Kaikilla paistotavoilla syntyy hyvä lopputulos.

EEVA PALJAKKA eeva.paljakka@ilmedia.fi

Vierailija
133/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni joka käy koko päiväisesti töissä ja itse käyn pääsääntöisesti koulussa ja sillon töissä kun ehdin ja kerkeän. Niin minua ärsyttää se kun poikaystäväni tulee luokseni yökylään niin hän syö aina kaikki leipäni ja laittaa jokaiselle leivälleen 2-3 makkaraa ja 4 juustoviipaletta. Hän juo myös aina kaikki maitoni. Sekä jos olen tehnyt jtn ruokaa enemmän kuin yhden ruokailun verran, niin hän syö myös ne. Eihän siinä mitään jos hän ostaisi jääkaappiini ruokaa mutta kun hän ei osta. Olen sanonut tästä hänelle ja lupaa aina seuraavalla kerralla ostaa kaapini täyteen, mutta sitä seuraavaa kertaa ei ole vielä näkynyt. murr

Vierailija
134/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa raakaa kanaa puisella leikkuulaudalla.

Vierailija
135/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvattomat raaka-aineet, liemikuutioiden ja valmisfondien käyttö, valmiiksi maustetut lihat, pakastevihannekset, tunkkaiset ylipaistetut maut. Itse käytän niin paljon luomua kuin kukkaro antaa periksi, ja mahdollisimman tuoreilla aineiksilla ja kermaa lorotan surutta joukkoon.

Tuo rasvattomuus on minusta oudointa suomalaisessa keittiössä: ollaan ylpeitä siitä, että käytetään mahdollisimman keinotekoisia tuotteita ja kaikki huuhdotaan alas sillä sinertävällä rasvattomalla maidolla. Ja sitten ollaan ylipainoisia, en ymmärrä. Me ollaan kaikki laihoja, eikä käytetä mitään vähärasvaisia tms terveystuotteita.

Teidän pitää sitten vaan syödä enemän. Joku rasvalisä vielä aamupuuroon jne.

Sulla meni vähän ohi :D

Vierailija
136/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Esimerkiksi oliiviöljyn tunkeminen kaikkeen ja sen liiallinen käyttö.

Niinpä, voi sopii useinkin paremmin. Tai kookosöljy.

Väärin. Kaikki nuo pitäisi jättää laittamatta.

Miksi? (vain sinun päässäsi se on väärin)

Ei maistu hyvältä. Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni

Ei niin, se on kaikkien syömishäiriöisten fantasia.

Taidat uittaa oman ruokasi rasvassa, kun et edes erota sen makua.

Ruokani on luonnonmukaista ja siksi niin rasvaista, ettei sitä tartte enää erikseen uittaa yhtään missään. ettet vain olisi sinä, joka et tiedä miltä rasva maistuu?

Vierailija
137/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jatkuvaa einesten syöttämistä lapsille. En myöskään ymmärrä, että lapsille syötetään pelkkää perunaa ja lihaa. Kävinkin yhteen toiseen ketjuun kirjoittamassa, että ostan aina vähän halvempaa tarjouksessa olevaa lihaa, jotta vähäiset roposet riittävät kasviksiin ja hedelmiin. Toki ymmärrän, että joskus tilanne vaatii sen Saarioisten makaronilaatikon, mutta monena päivänä viikossa?

En myöskään ymmärrä suolan ja voin vähyyttä ruuanlaitossa. Erityisesti lapsen aivot tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen ja meillä syödään paljon kalaa, josta saa pääasiassa hyviä rasvoja. Suolaa ihminen tarvitsee myöskin. Joku tuolla kirjoittikin, että jos ei syö leipää tai muuta, josta suolaa saisi, on sitä lisättävä ruokaan. Sitä paitsi suola korostaa esim. lihan makua.

Ja tämähän on vain minun mielipiteeni. Kaikilla on omansa.

Vierailija
138/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin suomalainen ruoka on mautonta? Laitosruokaa lähes päivittäin syövänä minusta tuntuu, että esim. purjoa, persiljaa, tai tilliä käytetään lähes ruoassa kuin ruoassa antamaan makua. Lisäksi osa suomalaisista raaka-aineista on jo itsessään maukkaita, kuten lanttu, nauris, punajuuri, tai vaikkapa poro. Miltä poronkäristyksen kuuluisi maistua, jos ei porolta? Perinteisesti Suomessa on myös käytetty paljon yrttejä, kuten meiramia, lipstikkaa, laakerinlehtiä, oreganoa, jne. Käsitänkö minä nyt suomalaisen ruoan jotenkin väärin?

Vierailija
139/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolan korvaaminen yrteillä on juttu, jota en itse kokkina tule koskaan ymmärtämään. Suolaton ruoka on oksettavan makuista, etoo nopeasti ja sitäpaitsi ihminen tarvitsee pikkuisen suolaa joka päivä! Jos tavallinen ruokasuola ei nappaa, nykyaikana löytyy vaikka mitä gourmet-vaihtoehtoja mustasuolasta ruususuolaan yms.

Pitäisi sitä tavallista, jodioitua ruokasuolaakin käyttää jonkin verran, jos ruokavalio ei muuten sisällä jodipitoisia raaka-aineita. Yksi syy suomalaisten kilpirauhasongelmaisten räjähtävään kasvuun on juuri tuo liian vähäinen jodinsaanti.

Vierailija
140/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja  vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. .

Kerrotko mitkä, palkokasvien lisäksi?

Tähän asti suomalisen ruokavalion huono puoli ei ole ollut liika proteiini vaan liiat höttöhiilarit.

Pähkinät, manteli, soijatuotteet, siemenet, kaura, pellavasiemenrouhe jne. sisältää paljon kasviperäistä proteiinia

Mikä noista luettelemistasi on hedelmä tai kasvis, mihin tuossa ensimmäisessä lainauksessa viitattiin?