Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä

Vierailija
12.12.2015 |

Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!

Kommentit (385)

Vierailija
181/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa lihansyöntiä. Lapsillekin syötetään lihaa 5krt/pv. Meillä lapset saavat lihaa noin kerran viikossa +koulussa sen mitä tarjotaan. Terveyssyistä.

Makeutusaineita ja rasvattomia tuotteita.

Vierailija
182/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Fondueta :D

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä + ärsyttää kun yksi tuttu pitää itseään erinomaisena kokkina ja on aina jakamassa neuvoja miten mitäkin tulee tehdä. Tämä tyyppi käyttää paljon kaikkea valmista/puolivalmista. Esimerkiksi kakun tekee kaupan kakkupohjaan, eksoottisiin keittoihin käyttää valmiita liemiä (etniset ruokakaupat), ostaa sitä halvinta moskaa ja tarjoaa kulinaristisena makuelämyksenä jne (esim halvin vähärasvainen feta). Miten kukaan voi pitää itseään erinomaisena kokkina kun vain lisäilee valmiita pussukoita. Ärsyttää se neuvominen ja päteminen kun tulee esim meille syömään. Kyllä neuvoja löytyy joka lähtöön ja ihmettelyä, että teenkö tosiaan tuon kastikkeen itse, sitä kun saa kaupasta valmiinakin ja on taatusti oikean makuista, Ja tuostakin puuttuu sitä ja tuota (ei ymmärrä reseptien soveltamista).

Vierailija
184/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua ihmisiä, jotka pitävät fondueta ja liemikuutioita hirveimpänä ikinä. Ne ovat todella hyviä! Keitot ja myös riisin keitinvesi saa ihan uusia ulottuvuuksia ja makuja. Kenellä muka on aikaa keitellä kunnon liha-, kala- tai kasvisliemiä arkena? Ei taatusti kenelläkään, te vain syötte mauttomampaa ruokaa kuin ne, jotka käyttävät esim. fondueta.

Ei niitä liemiä tarvitse arkena keittää, yhden keittokerran liemi riittää moneen ruokaan ja sen voi pakastaa. Eikä hellan edessä tarvitse vahtaa sen liemen valmistumista, se keittyy ihan itsekseen.

Vierailija
185/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fondue

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fondi

Vierailija
186/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua ihmisiä, jotka pitävät fondueta ja liemikuutioita hirveimpänä ikinä. Ne ovat todella hyviä! Keitot ja myös riisin keitinvesi saa ihan uusia ulottuvuuksia ja makuja. Kenellä muka on aikaa keitellä kunnon liha-, kala- tai kasvisliemiä arkena? Ei taatusti kenelläkään, te vain syötte mauttomampaa ruokaa kuin ne, jotka käyttävät esim. fondueta.

Eli fondia, jos joku ei tajunnut. :D

Fondue, lausuttuna fondyy, on myös ihan käypä muoto, itse asiassa alkuperäinen ranskan kielestä suoraan lainattu. Eli väärin naurettu.

Vierailija
187/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

avisevis kirjoitti:

Kaverini (40-v, perheellinen) käyttää ruoanlaitossa kuumaa vettä suoraan hanasta. Hän siis esim. keittää pastat siinä, ja saattaa joskus juoda teetä suoraan kuumaan hanaveteen tehtynä. Kävimme tästä joskus kiivaan väittelyn, eikä kaverini uskonut minua, kun sanoin kuuman hanaveden olevan ruoaksi sopimatonta. KVG. Hyi helvetti.

Jos kaverisi asunnossa on muoviputket, on kuuman veden ottaminen hanasta ihan ok. En kyllä ole ikinä kuullut, että kenenkään hanasta tulisi kiehuvaa vettä, eli en ihan usko, että pasta kypsyisi hanavedessä ja teekin voi jäädä hieman haaleaksi.

Vierailija
188/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

?

Kiitos linkeistä, tiedän toki, mistä on kyse, mutta laitoin kysymysmerkin tuon nauravan hymiön takia, fondue kun on avian oikea muoto, fondi vain suomalaistunut tapa sanoa asia,

Vierailija
189/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

?

Kiitos linkeistä, tiedän toki, mistä on kyse, mutta laitoin kysymysmerkin tuon nauravan hymiön takia, fondue kun on avian oikea muoto, fondi vain suomalaistunut tapa sanoa asia,

Tarkoitat siis fonduella sitä ruokalajia, jossa dipataan esim. leipää sulaneessa juustossa? Sitä se nimittäin tarkoittaa, myös ranskaksi. Fondue = sulanut ranskaksi. Jos tarkoitat fonduella fondia, eli lientä, niin se on fond (= perusta) ranskaksi.

Vierailija
190/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä liemiä tarvitse arkena keittää, yhden keittokerran liemi riittää moneen ruokaan ja sen voi pakastaa. Eikä hellan edessä tarvitse vahtaa sen liemen valmistumista, se keittyy ihan itsekseen.

Juu juu, aivan varmasti juuri näin toimivat kaikki, joiden keittiöstä ei fondeja tai liemkuutioita löydy...

Vierailija
191/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

?

Tarkoitat siis fonduella sitä ruokalajia, jossa dipataan esim. leipää sulaneessa juustossa? Sitä se nimittäin tarkoittaa, myös ranskaksi. Fondue = sulanut ranskaksi. Jos tarkoitat fonduella fondia, eli lientä, niin se on fond (= perusta) ranskaksi.

Totta! =D Meni ajatus ja sanat ihan sekaisin =D Kiitos oikaisusta.

Vierailija
192/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

avisevis kirjoitti:

Kaverini (40-v, perheellinen) käyttää ruoanlaitossa kuumaa vettä suoraan hanasta. Hän siis esim. keittää pastat siinä, ja saattaa joskus juoda teetä suoraan kuumaan hanaveteen tehtynä. Kävimme tästä joskus kiivaan väittelyn, eikä kaverini uskonut minua, kun sanoin kuuman hanaveden olevan ruoaksi sopimatonta. KVG. Hyi helvetti.

Jos kaverisi asunnossa on muoviputket, on kuuman veden ottaminen hanasta ihan ok. En kyllä ole ikinä kuullut, että kenenkään hanasta tulisi kiehuvaa vettä, eli en ihan usko, että pasta kypsyisi hanavedessä ja teekin voi jäädä hieman haaleaksi.

Mulla tulee kiehuvaa vettä hanasta jos sen sellaiseksi lämmitän, ei kyllä pitäisi niin kuumaa päästää tiivisteet ei tykkää.

Vierailija
193/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa pelottaa ihan hirveästi toisten keittiöissä syöminen, juurikin täälläkin mainittujen ruuanlaittotapojen vuoksi. Välillä tuntuu, että en luota edes omaan tai miehen hygieniatasoon, esim. salaatinpesun jälkeen jää vaivaamaan että huuhteliko tarpeeksi hyvin. Mutta joo, syön mieluummin vaikka pussiperunamuusia tai 90-luvun lamarisottoa kuin epähygieenisessa keittiössä.

Vierailija
194/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli töissä puhetta ruuanlaitosta ja kerroin, etten ole siinä erityisen hyvä. Heti tuli neuvoja, että keitäppä perunat ja tee vaikka jauhelihakastike. :D kyllä mä tollasta ruokaa osaan tehdä, mutta muuten oon kovin mielikuvitukseton kokki. Ruuanlaitto on alkanut tuntua ihan hirveältä taakalta, kun sain diagnoosiksi ibs:n. En tiedä itse, mikä oireita aiheuttaa muutamaa asiaa lukuunottamatta ja kaikkien fodmap-hiilareiden karsiminen tuntuu aika mahdottomalta.

Todennäköisesti teen vaan ruuanlaitosta itselleni liian vaikeaa :D tällä hetkellä se vaan tuntuu taakalta ja heti viikonloppuna alkaa miettiä, että mitähän vois ens viikolla töissä syödä ja entäs kotona... Otan hyviä neuvoja vastaan :)

Vierailija
195/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli töissä puhetta ruuanlaitosta ja kerroin, etten ole siinä erityisen hyvä. Heti tuli neuvoja, että keitäppä perunat ja tee vaikka jauhelihakastike. :D kyllä mä tollasta ruokaa osaan tehdä, mutta muuten oon kovin mielikuvitukseton kokki. Ruuanlaitto on alkanut tuntua ihan hirveältä taakalta, kun sain diagnoosiksi ibs:n. En tiedä itse, mikä oireita aiheuttaa muutamaa asiaa lukuunottamatta ja kaikkien fodmap-hiilareiden karsiminen tuntuu aika mahdottomalta.

Todennäköisesti teen vaan ruuanlaitosta itselleni liian vaikeaa :D tällä hetkellä se vaan tuntuu taakalta ja heti viikonloppuna alkaa miettiä, että mitähän vois ens viikolla töissä syödä ja entäs kotona... Otan hyviä neuvoja vastaan :)

Se on tasan niin vaikeaa kuin haluat siitä tehdä. Mulla toimii viljaton ruokavalio, maitotuotteina vain juustot ja hapanmaitotuotteet.

Vierailija
196/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhan keittäminen soppakattilassa. Olen aina ihmetellyt, antaako se jotain hienostunutta aromia sopalle.

Vierailija
197/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fodmap-ruokia on tosiaan paljon, enkä yhtään ihmettele, että voi tuntua haasteelliselta. Moni hakee tuossa tilanteessa jeesiä ravitsemusterapeutin luota. He osaavat antaa hyviä vinkkejä siitä, mitä kokata, vaikka fodmapeja pitääkin välttää.

Vierailija
198/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäkin ihmetyttää ja kuvotuttaa tuo, että käytetään likaisia keittovälineitä (kattiloita, pannuja) uudelleen niitä edes huutelematta. Ruoka maistuukin aina aivan palaneelta sen jälkeen kun ne rippeet palaa sinne pohjaan kiinni, jopa teflonpannuissa.

Pekonin korvaaminen keittokinkulla kaikissa tilanteissa (tätä harrasti saksalaiset ja espanjalaiset vaihto-opintojeni aikana). Muualla maailmassa vissiin myydään aika rasvaista keittokinkkua?!

Ananaksen laittaminen pizzaan. Vuosi vuodelta ihmetyttää yhä enemmän. Ja säilykemaissin käyttö, voi helkuta sentään.. Kaiken makean (lähes yhtä makeaa kuin karkki mun suussa) tunkeminen tavalliseen suolaiseen ruokaan pilaa ne poikkeuksetta.

Vierailija
199/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvaa lihansyöntiä. Lapsillekin syötetään lihaa 5krt/pv. Meillä lapset saavat lihaa noin kerran viikossa +koulussa sen mitä tarjotaan. Terveyssyistä.

Tämä. Ja kalaa taas ei lautasella näy kuin ehkä kerran kuussa uunilohen ja kalapuikkojen muodossa. En vain jaksa ymmärtää sitä ainaista lihan syöntiä, varsinkin punaisen lihan jauhelihan ja makkaroiden muodossa. Miksei kalaa voisi olla yhtä usein kuin lihaa?

Vierailija
200/385 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja kalaa taas ei lautasella näy kuin ehkä kerran kuussa uunilohen ja kalapuikkojen muodossa. En vain jaksa ymmärtää sitä ainaista lihan syöntiä, varsinkin punaisen lihan jauhelihan ja makkaroiden muodossa. Miksei kalaa voisi olla yhtä usein kuin lihaa?

Väittävät, että kala on kallista, mutta muikku ja silakka ei kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi