Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä

Vierailija
12.12.2015 |

Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!

Kommentit (385)

Vierailija
81/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä joidenkin mammojen tapaa paistaa jauheliha pannulla. Laitetaan jauheliha pannulle, liesi päälle ja odotetaan, että alkaa tapahtua.. Puulastalla melotaan, sekoitellaan ja annetaan jauhelihan keittyä omassa lihasnesteessään. Lopputuloksena aivan kamalaa harmaata kuivaa massaa. Yök!

Vierailija
82/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan paistaminen niin, että koko rasia kaadetaan kerralla pannulle. Tuloksena on omassa nesteessään keittetty mössö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja  vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. .

Kerrotko mitkä, palkokasvien lisäksi?

Tähän asti suomalisen ruokavalion huono puoli ei ole ollut liika proteiini vaan liiat höttöhiilarit.

KAIKKI kasvikset sisältävät jonkin verran proteiinia. Toki palkokasvit sisältävät sitä suurempia määriä kuin vaikka tuoreet hedelmät tai vihannekset, mutta näin joka tapauksessa. 

Vierailija
84/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän vaikka mitä,, vaikka teen itse eri tavoin monta asiaa. En osaa itsekään kaikkea, tai teen väärin, vaikka tiedän oikeankin tavan. Tärkeintä kumminkin useimmiten on se, että perhe saa ruokaa lautaselleen ja nälkä siirtyy. Nyt kun tiedän ruoanlaitosta vähän enemmän, on tullut ymmärrystä siihenkin, ettei kaikki tiedä kaikkea, eikä se ole niin kauheaa. Hygieniä on ainoa, minkä kohdalla pitää sanoa, että aina on parempi tehdä oikein kuin väärin.

Vierailija
85/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja  vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. .

Tähän asti suomalisen ruokavalion huono puoli ei ole ollut liika proteiini vaan liiat höttöhiilarit.

KAIKKI kasvikset sisältävät jonkin verran proteiinia. Toki palkokasvit sisältävät sitä suurempia määriä kuin vaikka tuoreet hedelmät tai vihannekset, mutta näin joka tapauksessa. 

Ei nimeksikään tarpeeseen nähden, paitsi tosiaan palkokasveissa. Muiden kasvisten proteiinimäärä on täysin teoreettinen.

Vierailija
86/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Suomessa syödään liikaa jauhenlihaa. Jauhet ovat uhanlaisia eläimiä, joten toivottavasti ihmiset löytäisivät korvaavan proteiininlähteen (vaikkapa hedelmistä, kuten joku ehdotti).

Vierailija
87/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että mausteita tunnutaan oikein pelkäävän ja kehuskellaan oikein, että ei oo kuin ripaus suolaa ja täähän on tälleenkin tosi hyvää.

On aika kauhistus mennä suomalaiseen kotiin syömään näin ihmisenä, joka on tottunut sellaiseen ruokakulttuuriin, jossa kaikki pöydässä on punaista ja chiliä, jalapenoa, tabascoa, chipotlea yms käytetään päivittäin. :D

Ainiin ja mone ihminen ei näy omistavan edes kuin jauhelihamausteen, suolan ja pippurin (mutta sitä pippuria ei tietenkään uskalleta käyttää).

Pakko todeta tähän, että itselläni on niin herkkä makuaisti tulisuuden suhteen etten pahemmin voi tulisia ruokia syödä. Jo miedosti tulinen aiheuttaa suussani täyden tulipalon, samaan aikaan kun mieheni tuskin edes maistaa tulisuutta. 

Sitävastoin taas pidän happamasta, ja itselleni sopivan hapanta on sellainen kun miehellä vetää naama tällaiseksi http://vignette2.wikia.nocookie.net/simpsons/images/1/1c/Homer-sourball…

Näin ne makuaistit on erilaisia, eikä mikään ole sen oikeampi..

Vierailija
88/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn.  Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.

Ei sen muussin itse tekeminen ole mikään ylivoimainen ponnistus.

Minulle, työkyvyttömyyseläkeläiselle kipu- ja uupumuspotilaalle on. Kuten kaiken muunkin ruuan tekeminen itse. Laajenna maailmankuvaasi.

Vierailija
89/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epähygieenisyys, eli likaisessa keittiössä kokkaaminen ilman käsienpesua ennen kokkailun aloittamista. Ja sillä haisevalla, nuhruisella rätillä (joka yleensä saa kuivua mytyssä) pyyhitään näennäisesti suurimmat roiskeet, kunhan siihen on lisätty ensin puoli desiä antibakteerista pesuainetta, sehän pelastaa koko muun epähygieenisyyden. Sama kokkailija nuolee keittiövälineitä aina välillä, mutta ei tietenkään laita niitä pesuun vaan jatkaa samojen välineiden käyttöä. Tunnen tälläisen henkilön. Hänen luonaan en pysty syömään mitään, enkä halua että lapsenikaan syö. En edes pidä itseäni hygieniafriikinä tai pöpökammoisena, mutta viimeistään tuo sormien nuoleminen kesken ruuanlaiton ilman välipesuja on musta vaan niin hrrrrrrr...

Miehellä kanssa on eräs kaveri, joka ei ole tainnut edes kuulla sanasta "keittiöhygienia" tai ainakaan ei ole sisäistänyt sen sanomaa...

Tasot keittiössä aivan paskaiset, ei ole pyyhitty varmaan koskaan. Rasvaa, pölyä jne. kaikkea sekaisin, muodostaen sellaisen tahmapinnan. Hella on aivan ruskea likaläikistä, pari kertaa käydessä hellalla ollut myös kattila, jonka jämistä kasvaa vihreää hometta. Tiskiallas täynnä homeisia tiskejä, itse altaissa ruskeaa nestettä ja jopa toukkia olen niissä nähnyt.

Oli muuten aito pelko kun mies tuli kerran tämän kaverin luota kotiin ja sanoi syöneensä siellä tämän kaverin itsetekemää sämpylää... Kehotin miestä ottamaan osaa pelkokertoimeen, minkään ötökän syöminen ei ole enää mitään tuon rinnalla.

Vierailija
90/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatissa on 90% jäävuorisalaattia ja muutama kurkun- ja tomaatinpala seassa. Salaatteja voisi tehdä vaikka mitä ihania ja ne oikeasti maistusikin jollekin jos käyttäisi rohkeasti eri aineksia. Salaatti ei edes vaadi itse salaattia, esimerkiksi aito kreikkalainen salaatti ei edes sisällä salaattia.

Sanonko salaatti vielä kerran? :D On muuten hassu sana kun toistelee.

Yleensä salaattia syödään lisukkeena, eikä pääruokana. Ei minulla ainakaan ole aikaa ja rahaa valmistaa aina jotain useiden raaka-aineiden lisäkesalaatteja kastikkeineen. Tällöin se kurkku-tomaatti-salaatti on ihan ok. Tuskin kukaan sitä pääruokana tarjoaa?

Lisäksi joku perus jäävuorisalaatti nyt sattuu olemaan halpaa ja menee hyvin tilkkeenä muiden vihannesten joukossa, koska on miedon makuista. Tuo kuitenkin kivasti rapeutta ja kuituja ruokaan. Eksoottiset hedelmät ja vihannekset ovat usein kurkkuun ja tomaattiin verrattuna kalliita (paitsi jos ostaa suomalaisia talvella), eikä kaikissa kaupoissa ole yhtä hyvät valikoimat.

Tässä nyt joitakin selityksiä, miksi se tylsin salaatti on niin suosittua.

Aivan hyvin voi olla pääruoka ja ei edes kaste kauaa tai tarvitse mitään ihmeellistä ja saakelin hyvää. Esim. vuohenjuustoA, aprikoosia ja ihan vaan jotain paprikaa ja tomaattia, salaattia.

Bataattiin "marinadi" oliiviöljystä, sitruunasta, suolasta ja vsipulista. Sit heitetään se salaatin sekaan, jossa on myös halloumia. Taivaallisen hyvää.

Lehtisalaatti maksaa 1-1.29 e ja niin paljon parempaa kun jäävuorsalaatti.

Vierailija
91/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinät, manteli, soijatuotteet, siemenet, kaura, pellavasiemenrouhe jne. sisältää paljon kasviperäistä proteiinia

Vierailija
92/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen samaa kuin pari muutakin, eli suomalainen kotiruoka tuntuu usein perustuvan makkaraan, jauhelihaan, kanasuikaleisiin tai vastaavaan.

Tyyliin kinkkukiusaus, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja makkarakeitto ovat todella yleisiä, mutta todella tylsiä. Missä kasvikset?

Muutama peruna tai vähän sipulia ja siinä se. Ihmettelen kun itse oon tottunut syömään wokkeja erinäisillä kinkki tai sweet and sour sooseilla ja esim ratatouillea ja kasviskeittoja. Meidän koko ruuanlaitto perustuu kasviksiin ja isossa osassa ruuista niitä on paljon. Ei edes tarvitse sitä tomato kurkku lisäkesalaatti säätöä siihen.

Vierailija
93/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinät, manteli, soijatuotteet, siemenet, kaura, pellavasiemenrouhe jne. sisältää paljon kasviperäistä proteiinia

Kiitos. Edelleen suomalaisessa ruokavaliosta nämä loistavat poissaolollaan tai vähyydellään, sen sijaan hiilareita on leivän, puuron, pastan ja muun viljan ja perunoiden yms muodossa aivan liikaa.

Vierailija
94/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen samaa kuin pari muutakin, eli suomalainen kotiruoka tuntuu usein perustuvan makkaraan, jauhelihaan, kanasuikaleisiin tai vastaavaan.

Tyyliin kinkkukiusaus, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja makkarakeitto ovat todella yleisiä, mutta todella tylsiä. Missä kasvikset?

Muutama peruna tai vähän sipulia ja siinä se. Ihmettelen kun itse oon tottunut syömään wokkeja erinäisillä kinkki tai sweet and sour sooseilla ja esim ratatouillea ja kasviskeittoja. Meidän koko ruuanlaitto perustuu kasviksiin ja isossa osassa ruuista niitä on paljon. Ei edes tarvitse sitä tomato kurkku lisäkesalaatti säätöä siihen.

Näkeehän sen ihan jo tällä palstalla: suomalaisessa ruokakulttuurissa on yksi asia ylitse muiden ja se on HALPUUS. Kingi on se, joka saa 50 €:lla viisihenkisen perheen ruoat kuukaudeksi.  Ja se on juuri tuo broilerinsuikaleet + ruokakerma, jauheliha + tomaattimurska, makkarakeitto pakastejuureksilla...

Ja toinen on se, että kasviksiksi käsitetään juuri jäävuorisalaatti-kurkku-tomaatti ja porkkanaraaste.

Juurekset ja kaalit olisivat itseasiassa noita halvempia, mutta niistä ei osata eikä haluta tehdä sen eksoottisempaa kuin kasvissosekeittoa.

ja tiedän, että on oikeasti niin köyhiä ihmisiä että ruoan laadustakin joutuu tinkimään. Mutta viittaan lukuisiin ketjuihin, joissa tällä oikein leuhkitaan ja kehutaan, että ollaan hyvätuloisia, mutta ei tuhlata ruokaan. ja poikkeuksetta ne ruokalistat ovat juuri tuota.

Toinen tärkeä asia on, että ruoan pitää olla mahdollisimman vähärasvaista. Rasva on suomalaisen keittiön vihollinen numero yksi ja Suomi on light -tuotteiden luvattu maa. Samaan aikaan se terveellisyys kuitenkin tärvellään jauhokastikkeilla, vaalealla makaronilla ja ylettömällä perunan syömisellä.

Vierailija
95/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä mikä into joillakin on työntää juustoa melkein jokaiseen ruokaan.

Esim. jauheliha makaronilaatikkoon, keittoihin...

Erittäin ikävää kun odottaa pääsevänsä syömään ja sitten huomaa ruuan olevan juuston peitossa. Sitä sitten ihmetellään kun en syö juustoa ja sanotaan " kaikkihan syö juustoa! "

Ei syö ei.

Vierailija
96/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat ja erityisesti jauheliha tungetaan kylmälle pannulle. Siinä sitä sitten keitellään niitä lihoja lihasnesteissä ja rasvassa, eikä ruskistamisesta ole tietoakaan.

Liha pilataan kypsentämällä se täysin kuivaksi koppuraksi ettei vaan tule mitään bakteereja ja tauteja.

Pakastevihannekset. Melkein kaikki vetisiä haamuja tuoreisiin verrattuna. Esim. sipulikuutioita en käsitä lainkaan - onko se niin vaikeaa ostaa tuoreita ja käyttää pikkasen aikaa niiden pilkkomiseen? Eivät ole hinnalla pilattuja.

Valmisruoat noin ylipäätään. Toimivat hätätapauksissa ja toisinaan, mutta ei sitä eekoodeilla kyllästettyä höttöä nyt tarvitse joka päivä pöytään kantaa. Tuoreista raaka-aineista tehdyn perusruoan valmistamiseen ei kulu niin kauaa, ettei sitä ehtisi ihan omaa ja muiden hyvinvointia ajatellen työpäivänkin jälkeen valmistaa.

Vierailija
97/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä mikä into joillakin on työntää juustoa melkein jokaiseen ruokaan.

Esim. jauheliha makaronilaatikkoon, keittoihin...

Erittäin ikävää kun odottaa pääsevänsä syömään ja sitten huomaa ruuan olevan juuston peitossa. Sitä sitten ihmetellään kun en syö juustoa ja sanotaan " kaikkihan syö juustoa! "

Ei syö ei.

Mulle pahempi turn-off on ruokakerma, mauton ja turha moska, jota en ravintona edes pidä. 

Vierailija
98/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä ihmisten yleistä mieltymystä vaaleiden jauhojen, voin ja sokerin yhdistelmiin, eli kaikkiin leivonnaisiin. Ihanat marjat ja hedelmätkin pitäisi haudata mokomiin "piirakoihin", kun ne ovat kuitenkin parhaita sellaisenaan.

Mutta ymmärrän olevani vähemmistössä tämän asian suhteen, joten minun puolestani muu maailma syököön rauhassa pöperönsä, kunhan minun ei tarvitse.

Yleensäkin puolestani jokainen saa kotonaan tehdä ruokansa niin kuin häntä itseään miellyttää eikä sitä muiden tarvitse sen kummemmin ymmärtää kuin olla ymmärtämättäkään. Minä pidän eniten mahdollisimman vähän käsitellystä ruoasta, syön kasviksia paljon ja proteiineista kalaa enemmän kuin lihaa, ja pidän omasta ruoastani. Mieskin sitä syö, ja muiden ei tarvitse tykätä. Minäkään en välttämättä tykkää muiden sapuskoista.

Vierailija
99/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tulipa vaan mieleen näistä "en ymmärrä mauttomista suomiruoista tykkääjiä, jotka pelkäävät käyttää mausteita" -tyypeistä oma äitini, jolla oli sama ideologia..

Harmi vaan, että se "reipas mausteiden käyttö" ei välttämättä tarkoita kulinaarista makutaivasta, päinvastoin hänen ruokansa olivat aivan järkyttävän makuisia. En tiedä, miten on mahdollista saada jopa tavallisesta jauhelihakastikkeesta niin hirveän makuista, mutta niin vaan tuo onnistui.. Loppuaikana hänen kanssaan asuessa aloin "syömään huoneessani" eli suomeksi sanoen kippasin ruoat ikkunasta, ei vaan pystynyt enää saamaan alas sitä kuraa.

Jostain kumman syystä nykyään itse pidän juurikin näistä perus suomiruoista, isän luona käydessä kun äitipuoli teki yleensä näitä perus spagetti+jauhelihakastiketta, lasagnea, makaronilaatikkoa, perunamuussia ja uunilohta jne. ja olivat kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan taivaallisen hyvää.

Vierailija
100/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun käsiä ei pestä edes ruoanlaittoa aloittaessa. Yök.

Tai kun kännykkää räpelletään kesken ruokien tai leivonnaisten tekemisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme