Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä

Vierailija
12.12.2015 |

Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!

Kommentit (385)

Vierailija
41/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan totta puhutaan, mä en ymmärrä niin millään tätä suomalaista "Risottoa" joka on siis riisiä (ei tietenkään risottoriisiä) joka on keitetty, jotain sattumia seassa ja hemapa-pussi sekaan. Ja sitten tätä kutsutaan risotoksi. Ei mitä täällä tapahtuu.

Kouluruokalassa kyllä aika hyvin raiskataan eri ruokia. Ei ihme, jos moni suhtautuu vanhempanakin skeptisesti risottoon, kun kuvittelee sen olevan riisiä, rastavihanneksia ja kuivaa kanaa currymausteella. Samoin ne saatanan ihmeelliset salaatit, kuten porkkanaraaste rusinoilla tai kitkerä kaaliraaste tölkkiananaksella. Rakastan salaatteja (ja risottoja), mutta en ikinä söisi mitään noista. :z Tölkkihedelmien (ananas lienee yleisin) käyttöä en muutenkaan ymmärrä, ne ovat niin mautonta mössöä tuoreisiin verrattuna.

Oon varmaan outo, mutta juuri se kaaliraaste tölkkiananaksella on ainoa mitä kouluajoilta kaipaan!

Vierailija
42/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten jotkut luulee että pomodoro-kastikkeen voi korvata pizzassa tomaattimurskalla, se maistuu ihan karseelta.

Jos ihan totta puhutaan, mä en ymmärrä niin millään tätä suomalaista "Risottoa" joka on siis riisiä (ei tietenkään risottoriisiä) joka on keitetty, jotain sattumia seassa ja hemapa-pussi sekaan. Ja sitten tätä kutsutaan risotoksi. Ei mitä täällä tapahtuu.

Voi, minusta tuo suomalainen "risotto" on tosi hyvää arkiruokaa! :) Nykyään kun Suomessakin tehdään italialaistyylistä "oikeaa risottoa", tuo suomalaisen riisiruoan nimi on tietysti harhaanjohtava. Mutta se on aikalailla vakintunut nimi kuitenkin, siksi sitä monet käyttävät.

Meillä tehdään molempia riisiruokia, Suomi-versiota tule tehtyä useammin arkena kun siinä samaan ruokaan saa näppärästi melkein koko aterian, kasviksiakin reilusti. Italia-versiot vaativat minusta kyllä jotain muuta siihen kylkeen .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että käytetään valmiiksi marinoitua lihaa/kanaa/kalaa. Ei uskota, että osataan maustaa itse/ei viitsitä kokeilla.

Perunamuusi jauheesta/pakasteesta.

Yksin asuessani tein muusin aina jauheesta, joku halpismerkki (en enää muista mikä) oli tosi hyvää! Nykyään tehdään muusi pakasteesta. Kätevää ja maistuvaa. :)

Vierailija
44/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasteperunasuikaleet on pahoja. Pahaa on myös tehdä siitä ja ruokakermasta kiusaus. Yök

Perunasuikaleet on ok mutta peruna-sipulisekoitus on hirveää. Pakastettu sipuli ei maistu hyvältä.

Vierailija
45/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten jotkut osaavat tehdä hyvää ruokaa. En vain ymmärrä kun en onnistu vaikka se mestari vieressä vahtaisi että tekisin samoin kuin hän.

Mutta joo, kuulun niihin jotka eivät uskalla maistaa tulista ruokaa. Eräs tuttavani tekee aivan ihanan makuista, hieman tulista ruokaa, mutta kun tuo vatsa ei kestä niin pitäisi tyytyä sylkemään ruoka pois pureskelun jälkeen. =( 

Vierailija
46/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn.  Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.

Ei sen muussin itse tekeminen ole mikään ylivoimainen ponnistus.

Vierailija
47/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen ruuan mauttomuudesta puhuu mausteihin hurahtaneet tyypit. Sellaiset jotka matkailee ja sitten tulevat varmoine mielipiteineen takaisin että miten se homma pitää tehdä.

Olen kyllä jokseenkin varma että suurin osa ei osaa käyttää oikea maustetta oikeaan paikkaan vaikka maustamisesesta ja Suomalaisen ruuan mauttomuudesta puhutaan suu vaahdossa.

Joka syö maustamatonta ruokaa  ja miltei ainut mauste mitä käyttää on suola. Tämmöisen ihmisen makuaisti on paljon hienostuneempi kuin semmoinen tavallisen amatöörin joka vain pilaa raaka-aineet väärillä mausteilla.

Epäilen että maustamatonta ruokaa ei syödä sen takia ettei tiedetä että mausteitakin on olemassa vaan on huomattu että mausteilla sitä raaka-aineen hyvää makua ei saada paremmaksi.

Totta ensimmäiset pari kohtaa, mutta sen jälkeen menikin hyvin pitkälti metsään.

T: se tähän ketjuun aiemmin mausteista ja tulisuudesta kommentoinut ihminen, joka ei ole suomalainen. :)

Vierailija
48/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten jotkut luulee että pomodoro-kastikkeen voi korvata pizzassa tomaattimurskalla, se maistuu ihan karseelta.

Voi, minusta tuo suomalainen "risotto" on tosi hyvää arkiruokaa! :) Nykyään kun Suomessakin tehdään italialaistyylistä "oikeaa risottoa", tuo suomalaisen riisiruoan nimi on tietysti harhaanjohtava. Mutta se on aikalailla vakintunut nimi kuitenkin, siksi sitä monet käyttävät.

Meillä tehdään molempia riisiruokia, Suomi-versiota tule tehtyä useammin arkena kun siinä samaan ruokaan saa näppärästi melkein koko aterian, kasviksiakin reilusti. Italia-versiot vaativat minusta kyllä jotain muuta siihen kylkeen .

En tajua nyt yhtään? Miten tuohon sotkuun muka saa jotenkin enemmän kasviksia kuin oikeaan risottoon? Risottoonhan tulee jo lähtökohtaisesti valmistusvaiheessa yleensä sipulia ja valkosipulia. Ja valmiin voi halutessaan pilata vaikka hemapa:lla. tai tehdä kunnolla vaikka sienirisoton.

Siis jos on keitettyä riisiä ja sen sekaan laitetaan hemapa, miten siinä on enemmän kasviksia kuin risotossa johon sotketaan hemapa?

Vierailija
49/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että pelkään hieman tulista ja mausteista ruokaa :D Ibs (ja muut toiminnalliset vatsavaivat) on suomessa käsittääkseni aika yleinen, vaikka tietenkään kaikilla se ei oireile samalla lailla. Itselläni se kuitenkin oireilee niin, että vatsani on herkkä ja menee helposti sekaisin. Ruuanlaitto on alkanut tuntua pakkopullalta ja taakalta, kun yrittää keksimällä keksiä, et mitäs sitä vois syödä.

Vierailija
50/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Esimerkiksi oliiviöljyn tunkeminen kaikkeen ja sen liiallinen käyttö.

Niinpä, voi sopii useinkin paremmin. Tai kookosöljy.

Väärin. Kaikki nuo pitäisi jättää laittamatta.

Miksi? (vain sinun päässäsi se on väärin)

Vierailija
51/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn.  Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.

Ei sen muussin itse tekeminen ole mikään ylivoimainen ponnistus.

Joo, mutta joskus on tilanteita, että se ruoka pitää saada todella nopsaan pöytään.

Kyllä minäkin 99% teen muusin itse, mutta se ottaa kuitenkin sen puolisen tuntia ja aina sitä vaan ei ole.

Pussimuusia en käytä, mutta niitä pakasteita joskus. Minusta se pakasteesta tehty muusi on kuitenkin parempaa kuin vaikka edellisenä päivänä itse tehty ja jääkaapissa säilytetty.

Vierailija
52/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on pari kuukautta kun söin sen mailman mauttomimman hampurilasen pohjanmalla. Oli Iranilaisen tekemä. Kukaan Suomalainen ole koskaan saanut yhtä mautonta aikaan.

Että kyllä ne ulkomaalaisetkin osaa jättää ne mausteet käyttämättä.

Vierailija
53/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua nyt yhtään? Miten tuohon sotkuun muka saa jotenkin enemmän kasviksia kuin oikeaan risottoon? Risottoonhan tulee jo lähtökohtaisesti valmistusvaiheessa yleensä sipulia ja valkosipulia. Ja valmiin voi halutessaan pilata vaikka hemapa:lla. tai tehdä kunnolla vaikka sienirisoton.

Siis jos on keitettyä riisiä ja sen sekaan laitetaan hemapa, miten siinä on enemmän kasviksia kuin risotossa johon sotketaan hemapa?

Meillä ainakin tuohon Suomi-risottoon on laitettu yleensä sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa ja porkkanaa ja sitten vielä se kuuluisa he-ma-pa. Ja toki myös protsku, eli jauheliha tai kana. Ei italialaisessa risotossa ole läheskään saman vertaa kasviksia, eikä kyseessä ole tasapainoinen ateriakokonaisuus sinällään, toisin kuin tuossa Suomi-sekoituksessa. Suomi-risotto on ihan hyvää ja kätevää arkiruokaa.

Italialaista risottoa tehdään meillä lähinnä viikonloppuisin.

Vierailija
54/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromisuolan käyttö! Yyyh.

Vierailija
55/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, joka muuten on loistava kokki, on koukuttunut sormisuolan käyttöön. Eli koska hänen oma makuaistinsa on turtunut suolalle, sitä on lisättävä joka aterialla omaan annokseen. Nyt hänen 3 alle kouluikäistä lastaan imitoivat äitinsä käytöstä. Mihin pikkulapsi tarvitsee lisäsuolaa? Tuntuu pahalta, että oppivat tuollaiset ruokatottumukset jo noin pienenä :(

Vierailija
56/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella, ja lapsuudenkodissani syötiin halpaa suomalaista sapuskaa. Lähinnä perunaa ja nakkikastiketta, kiusauksia ja laatikoita yms. En siis todellakaan ole mikään kosmopoliitti, mutta en voi sietää mautonta ruokaa!

Kaikki ruuat kaipaavat suolaa, curryt sopivat vaikka mihin, mustapippuri käy melkein kaikkeen, valkosipuli suurimpaan osaan omista arkiruuistani, inkivääri tuo pientä potkua ja makua wokkeihin, hedelmistä saa raikkautta ja makeutta... Chilejäkin on niin paljon eri makuja ja voimakkuuksia, että kokeilemalla voi löytää heti mahtavia makuja, ja toisaalta tulisuuteen tottuu pikkuhiljaa kun kapsaisiinitoleranssi kasvaa.

Eli en voi ymmärtää sitä, ettei ruokiin uskalleta laittaa erilaisia makuja.

Vierailija
57/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aromisuolan käyttö! Yyyh.

Tämä ja sitten kaikenlaisten korvikkeiden käyttö oikeiden aineiden sijaan.

Vierailija
58/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin tuohon Suomi-risottoon on laitettu yleensä sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa ja porkkanaa ja sitten vielä se kuuluisa he-ma-pa. Ja toki myös protsku, eli jauheliha tai kana. Ei italialaisessa risotossa ole läheskään saman vertaa kasviksia, eikä kyseessä ole tasapainoinen ateriakokonaisuus sinällään, toisin kuin tuossa Suomi-sekoituksessa. Suomi-risotto on ihan hyvää ja kätevää arkiruokaa.

Italialaista risottoa tehdään meillä lähinnä viikonloppuisin.

En edelleenkään tajua, miksi noita ei voi laittaa italialaiseen risottopohjaan jos ne voi laittaa keitetyn riisin sekaan?

Kyllä meillä laitetaan noita risottoon ja lisäksi usein sieniä. No, hemapaa ei käytetä koskaan, että ehkä se on se juttu.

Vierailija
59/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat varmaan kauhistelee mun tapojani, joita ovat juuri nämä en pese käsiä ellen vaivaa jotain taikinaa, sekä maistelen kauhalla ruokaa. Nämä toki vain jos teen ruokaa minulle ja miehelle, jos vieraita tulossa niin olen tarkkana. Kissat myös hyppii pöydillä, jos ruokaa olen tekemässä niin saavat äkkilähdön, mutten tasoa pyyhi sillä teen kaiken yleensä ison leikkuulaudan päällä. Salaattiakaan en usein pese, joskus kyllä.

Vierailija
60/385 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatissa on 90% jäävuorisalaattia ja muutama kurkun- ja tomaatinpala seassa. Salaatteja voisi tehdä vaikka mitä ihania ja ne oikeasti maistusikin jollekin jos käyttäisi rohkeasti eri aineksia. Salaatti ei edes vaadi itse salaattia, esimerkiksi aito kreikkalainen salaatti ei edes sisällä salaattia.

Sanonko salaatti vielä kerran? :D On muuten hassu sana kun toistelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan