Mun PMS-oireet ajaa meidät eron partaalle :(
Tänään on ollut ihan hirveä päivä. Tai siis eilen ja tänään. Olen kuin jossain synkässä purkissa, josta en pääse ulos. Masentaa, itkettää, raivostuttaa, vihaan miestäni ja olen turhautunut kaikkeen. Tänään sanoin semmoisia asioita, että mieheni lopulta kysyi, että haluanko erota. Mikä pahinta, sillä hetkellä olisin halunnut.
Kommentit (107)
Mut herätti nyt avun tarvetta ajattelemaan nämä itsetuhoiset ajatukset. Tuntuu pahemmaksi menevän iän myötä. Ihan kuin olisin lähes psykoosissa! Ja sitten pim, olo helpottuu ja sitä aivan kuin herää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa naurata teidän "asiantuntijoiden" ohjeet hermojen hillitsemisestä kun kyse on vastaavasta ongelmasta mitä oikeassakin masennuksessa - nyt vain vaikuttajina ovat naisen hormonitasapainon heittelyt..
Ei sinun tarvitsekaan naureskella. Toimit vain täysin samalla tavalla itseäsi hilliten, kuten toimit vieraiden tai esimiehesi edessä. Ei sinun tarvitse tehdä mitään muuta kuin sen, minkä jo osaat. Jos osaat hillitä itsesi kasvojen menetyksen pelossa yhdessä paikassa, osaat tehdä sen toisessakin. Ongelma vain on, että läheistensä edessä ap ei sitä välitä tehdä.
Lue nyt siitä PMDD:stä niin ehkäpä käsität, että hermojen hillitseminen ei auta kun kyseessä on oireyhtymä.
Minä luin sen tekstin ja käsität oireyhtymän ihan väärin. Kuvittelet, että se on jokin maaginen sana, joka vapauttaa vastuusta käyttäytymään ilkeästi läheisilleen. Sitähän se ei ole.
Jos kyseessä oikeasti olisi peräänantamaton voima, jolle ei ihminen itse mitään voi, niin 3-8% naisista olisi aivan hillitsemättömissä kerran kuukaudesta. Niinhän ilmiselvästi ei ole. Kyllä Helsingissäkin oltaisiin pantu merkille, jos 25 000 naista rähjeltäisi aina kuukausittain ja niin ei selvästikään tapahdu.
Toisin sanoen tuosta kärsivät naiset pystyvät tahtoessaan oireyhtymänsä piilottamaan toisilta ihmisiltä, ainakin silloin kun pelkäävät menettävänsä kasvonsa. Ongelma on vain siinä, että ap. ei välitä miehestään ja lapsistaan siinä mitassa, että käyttäytyisi heidän edessään oikein.
Sinä et näytä käsittävän lukemaasi: Jokaisen oirekirjo on silti yksilöllinen, vain suuren osan kriteereistä tulee täyttyä.
Oma PMDD oireili masennuksena, itsetuhoisuutena ja muina oireina - ei koskaan ilkeytenä toisille. Sain myös sairaslomaa ja opiskeluaikoina en päässyt tentteihin jos paha kuukausi iski vaan jouduin jäämään kotiin itkemään, koska olo oli käsittämättömän paha. Tuskinpa sinäkään menisit yhdellekään masentuneelle puhumaan hermojen hallitsemisesta, etenkin miehille.
Huom: en kommentoi ap:n tapausta, vain sitä millaista on elää jos joutuu kokemaan rajuja pms-oireita.
PäteväPirkko kirjoitti:
PMS:ää ei näköjään ymmärrä edes naiset, js ei sitä ole itsellä.
Mut pitäis lähettää kerran kuussa autiolle saarelle, niin pahaksi muutun. Se aggressiivisuus ja pitelemättömyys mikä kumpuaa on niin pahaa, että ihme etten ole ketään hengiltä vielä ottanut.
Ja sun mielestä muiden pitää ymmärtää sun raivoamistasi ja itsehillinnän puutettasi, mutta sinun ei tarvitse sietää vastaavaa käytöstä muilta koska sinulla on pms, muut on vain ilkeitä?
Kaverini on saanut mietoja mielialalääkkeitä PMS migreeniin, eiköhän sinunkin oireisiin voisi hakea apua lääkityksestä.
Jos kuukautiset voivat saada aikaan parin päivän migreenin, joka kuukautisen huuliherpeksen, turvottaa puolet alavartaloa, jumittaa selän jne niin uskon hyvin sinunkin tahdolla hallitsemattomiin oireisiin ap.
PMDD kärsijä täälläkin. Olen hirviö jopa 14 päivää ennen kuukautisten alkamista. Mulle on aivan sama mitä joku tietäväinen lässyttää, sitä raivoa ei pysty järkeilemään pois tyyliin, "olenpas nyt ihmisiksi ja oma itseni, kun nyt vaan päätän niin." Tai siis tiettyyn rajaan asti pystyy, etten sentään tapa ketään mutta kyllä sen raivon jotenkin on purkauduttava.
http://www.neulaw.org/blog/1034-class-blog/1743-pms-as-a-legal-defense
“Every month, millions of women suffer from PMS. But the marriage break-ups, rages — and even murders — could be averted if this condition was taken seriously.”- Lesley White
Ikävintähän on, että koska olemme naisia tätä ei oteta vakavissaan :(
Eräänkin tutkimuksen mukaan naiset tekevät eniten itsemurhia juuri lähellä kuukautisia olevana aikana. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
PMDD kärsijä täälläkin. Olen hirviö jopa 14 päivää ennen kuukautisten alkamista. Mulle on aivan sama mitä joku tietäväinen lässyttää, sitä raivoa ei pysty järkeilemään pois tyyliin, "olenpas nyt ihmisiksi ja oma itseni, kun nyt vaan päätän niin." Tai siis tiettyyn rajaan asti pystyy, etten sentään tapa ketään mutta kyllä sen raivon jotenkin on purkauduttava.
“Every month, millions of women suffer from PMS. But the marriage break-ups, rages — and even murders — could be averted if this condition was taken seriously.”- Lesley White
Paskapuhetta. Kyllä aikuisen täytyy pystyä hillitsemään itsensä ja kanavoimaan oireensa johonkin muuhun kuin viattomiin läheisiin. Jos ei muu auta, tuohon on varmasti olemassa lääkitys.
"Although sometimes dismissed as trivial, PMDD can disrupt a woman’s life and relationships so completely, she may despair that life itself is not worth living. About 15% of women with PMDD attempt suicide."
Joo, mut hei muistakaa vaan "hillitä hermoja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Kyllä aikuisen täytyy pystyä hillitsemään itsensä ja kanavoimaan oireensa johonkin muuhun kuin viattomiin läheisiin. Jos ei muu auta, tuohon on varmasti olemassa lääkitys.
Sun provojankkaukseen ei jakseta enää vastailla, hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun provojankkaukseen ei jakseta enää vastailla, hei hei.
Ei tää ole provoilua. Olen ihan aidosti hämmästynyt siitä miten naiset antaa itselleen luvan käyttäytyä miten vaan muita ihmisiä kohtaan. Jos oireet on todella niin pahat, varmasti on saatavissa oireita lieventäviä lääkkeitä. Itse en katselisi syyttömänä yhdeltäkään ihmiseltä minkäänlaista raivoamista tai kaltoinkohtelua säännöllisesti vain joidenkin hoidettavissa olevien oireiden takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun on koko päivän pitänyt tulivuorta sisällään, niin pakko sen on purkautua jossakin.
Ap, joka on saanut alaisiltaan positiivista palautetta mm. empaattisuudesta!
Siinähän sinä juuri vahvistit mitä olen kaiken aikaa sanonut. Saat alaisiltasi positiivista palautetta empaattisuudestasi, joten todellakaan tulivuoren ei ole pakko purkautua jossakin. Sen mitä teet töissäkin, tee kotonasi. Ei ihminen ole mikään tulivuori, jonka on pakko päästä kohtelemaan toisia huonosti.
Niin. Siis tätä kestää maksimissaan kaksi päivää. Alaiseni EIVÄT NÄE tätä puolta minusta ollenkaan. Kotona en pysty eristäytymään aina yhtä hyvin (Huh, ihan kuin mulla olisi vähintään ebola). Lasten tai miehen kanssa on pakko olla välillä tekemisissä, näinäkin päivinä kun olen täynnä punaista liekihtivää vihaa. Mieluiten olisin järsimässä erämaassa puita poikki.
En siis kotona pysty aina vaikuttamaan olosuhteisiin niin paljon kuin töissä. Hotelliin tietty voisin mennä. Eipä ole tullut aiemmin mieleen muuten!
Ap
Mene vaikka hotelliin pms-päiviksi, säästyvät lapset ja mies purkauksiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti jankuti.
Loppuko argumentit?
Täällä myös yks pms hirviö. Vanhemmiten vaan pahenee...
Vielä siihen hermojenkireyteen päälle selkäsäryt, jatkuva pääkipu yms. Kyllä naisen elämä on rankkaa.. ja mulla ei edes mielialalääkkeet auta pahimpina päivinä. Muutamana päivänä oon ihan toimintakyvytön.. et pakko olla jopa pois töistä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NORMAALI ihminen purkaa huonon olonsa läheisilleen, ei kenellekään tuntemattomalle vastaantulijalle.
Aika sairas periaate. Jotka oikeasti välittävät sinusta, ja joista sinä välität eniten, heille olet ilkeä. Sitten skarppaat muitten edessä, semmoisten jotka ei pahemmin sinusta välitä etkä sinä heistä.
Onko lapsetkin sairaita, kun purkavat ikävänsä vanhempiinsa eikä päiväkodin täteihin? Tunneasioissa kun me ihmiset taannutsan usein lasten tasolle.
On monella tapaa kehittymättömiä, siksi heitä kasvatetaan ja opetetaan heille miten käyttäytyä. Jos aikuinen käyttäytyy yhtä ajattelemattomasti kuin lapsi, aikuisessa on jotain vikaa.
Osaatteko pms-raivoajat pyytää jälkikäteen anteeksi ja selittää? Auttaisi varmaan myös pms:än päällä ollessa jos sanoisi: mulla on nyt tänään ja varmaan vielä huomennakin pms, älä ota vakavasti mitään mitä tulen sanomaan. Älä provosoidu riitelemään kanssani. Jos koette että tälläistä ei voi sanoa, että teidät kuuluu ottaa vakavasti silloinkin niissä raivoissa, niin miettisin että onko pms tekosyy tuoda ilmi epäkohtia ja piilotettuja tunteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti jankuti.
Loppuko argumentit?
Eihän se edes osaa vastata miten voi hallita täysin hallitsemattomia oireita joidenkin seurassa muttei toisten seurassa. Ei kukaan tietenkään voi koska se on mahdottomuus, valhe.
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
PMS:ää ei näköjään ymmärrä edes naiset, js ei sitä ole itsellä.
Mut pitäis lähettää kerran kuussa autiolle saarelle, niin pahaksi muutun. Se aggressiivisuus ja pitelemättömyys mikä kumpuaa on niin pahaa, että ihme etten ole ketään hengiltä vielä ottanut.
Ja sun mielestä muiden pitää ymmärtää sun raivoamistasi ja itsehillinnän puutettasi, mutta sinun ei tarvitse sietää vastaavaa käytöstä muilta koska sinulla on pms, muut on vain ilkeitä?
No juu. Tuo tila on verrattavissa psykoosiin. Et vaan mahda itsellesi mitään. Mutta kyllä siinä on itselläni anteeksipyytelyjen paikka aina. Ja toivoo, että saa anteeksi. Ei tätä voi ymmärtää, jos ei kärsi itse. Sen jo totesin.
Voi luoja mikä jankkaaja. Kuka sua on loukannut noin pahasti?
Olis varmaan tosi kiva jos kukaan ei koskaan sanoisi ikävästi toiselle, mutta sairaana, väsyneenä, vihaisena, surullisena sitä saattaa sanoa läheiselleen jotain pahempaa kuin oikeastaan tarkoittaa.
Ja sitten kun olemme iloisia, onnellisia tai riehakkaita puhumme kauniimpia, hassumpia ja sydämellisempiä juttuja läheisillemme kuin vieraille. Koska läheisten kanssa olemme omana itsenä, sydän avoimena.