Mun PMS-oireet ajaa meidät eron partaalle :(
Tänään on ollut ihan hirveä päivä. Tai siis eilen ja tänään. Olen kuin jossain synkässä purkissa, josta en pääse ulos. Masentaa, itkettää, raivostuttaa, vihaan miestäni ja olen turhautunut kaikkeen. Tänään sanoin semmoisia asioita, että mieheni lopulta kysyi, että haluanko erota. Mikä pahinta, sillä hetkellä olisin halunnut.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yks pms hirviö. Vanhemmiten vaan pahenee...
Vielä siihen hermojenkireyteen päälle selkäsäryt, jatkuva pääkipu yms. Kyllä naisen elämä on rankkaa.. ja mulla ei edes mielialalääkkeet auta pahimpina päivinä. Muutamana päivänä oon ihan toimintakyvytön.. et pakko olla jopa pois töistä välillä.
Hei, mä voin kanssa tosi huonosti fyysisesti nyt vanhemmiten. Kamala selkäkipu, joka heijastuu jalkoihin. Koko kroppa on aika kipeä. Liikkumisesta tulee mahdotonta muutamaksi päiväksi. Ja pää on kans ruvennut olemaan kipeä. Lisäksi on jumalattoman kuuma välillä. Onkohan mulla vaihdevuodet alkamassa...
Minulla todella raju pms ja elämä oli kamalaa hormoonivuoristorataa. Aloin syömään mäkikuismaa ja elämä on nykyään aivan ihanaa. Yksi pilleri päivässä ja elämä pelastettu. Tietenkin menee huonosti yhteen muiden lääkkeiden kanssa mutta jos on muuten perusterve niin pitäisi sopia. Apteekista voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin saatanan tyhmä, että jaksaa provota vaikka asiallisimmat argumentit PMDD:stä löytyvät edelliseltä sivulta niin jatkan sinun, vajaan provojankuttajan tasolla: jankuti jankuti jankuti :)
Tutkitustihan trollit ovat usein sadisteja ja muita häiriintyneitä, raukkayksilöitä, jotka saavat tyydytyksen siitä, että aiheuttavat ärtymystä muista. Klassinen esimerkki viitaten viestin nro 79 kirjoittajaan. Säälittää tosin enemmän kuin vihastuttaa :/
Kuvailet mitä ilmeisimmin itseäsi.
Taalla myos yksi PMS-ongelmainen. Soin ehkaisypillereita toisen vaivan hoitoon, mutta jouduin lopettamaan ne, koska minusta tuli oikeasti ihan "hullu" tietyissa vaiheissa kuukautiskiertoa (yleensa n. 7-14 paivaa ennen vuodon alkamista). Olo yleensa helpottui vuodon alettua.
Olen myos huomannut, etta oma oloni pahentuu, jos olen stressaantunut. Jotenkin se kaikki vitutus ja ahdistus kulminoituu juuri tuohon 7-14 paivan aikaan, muulloin saan stressiani hallittua ihan hyvin.
Henkiseen pahoinvointiin yhdistyy myos kammottava fyysinen olo: kipuja sateilee alaselasta ja -vatsasta jalkoihin, joskus tulee migreeni, pahoinvointia yms. mukavaa.
Omaa PMS:ni yritan hoitaa lepaamalla, hyvalla ruokavaliolla (yrita valttaa yletonta mattoa ennen kuukautisia, syo tasapainoisesti) ja yritan myos harrastaa jotain mukavaa, kuten joogaa.
Tassa kuussa PMS johti kammottavaan riitaan pomoni kanssa (ensimmainen kerta ikina), mutta usein olen myos kotona ihan hirvio. Yritan rajoittaa muiden kanssa hengaamista mahdollisimman paljon tuohon tiettyyn aikaan, etten altistaisi heita minun heikoille hermoilleni.
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti. Meneppä sinä jankkaaja laittamaan poikki naisystäväsi kanssa, jos noin paljon vihaat naisia. Tai usko jo: Nainen EI VOI HORMONIHEITTELYLLEEN MITÄÄN! Kukaan ei tee sitä tahallaan! Oireet tulevat, koska hormonitasot heittelevät, joillain ihmisillä paljonkin, esim samoin kuin imettäessä, tai synnytyksen jälkeen jne. Mutta joo, tää keskustelu oli nyt tässä.
Ap, sulle pahoittelut! Tiedän miltä susta tuntuu!
Jos on niin pahat menkkahulluudet, niin kannattaa ensitreffeillä kertoa tulevalle kumppanille.
Tuohan on aivan samaa, kuin kertoisi sairastavansa bipolaarihäiriötä. Kumppani saa mahdollisuuden paeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin saatanan tyhmä, että jaksaa provota vaikka asiallisimmat argumentit PMDD:stä löytyvät edelliseltä sivulta niin jatkan sinun, vajaan provojankuttajan tasolla: jankuti jankuti jankuti :)
Tutkitustihan trollit ovat usein sadisteja ja muita häiriintyneitä, raukkayksilöitä, jotka saavat tyydytyksen siitä, että aiheuttavat ärtymystä muista. Klassinen esimerkki viitaten viestin nro 79 kirjoittajaan. Säälittää tosin enemmän kuin vihastuttaa :/
Kuvailet mitä ilmeisimmin itseäsi.
Tuolla edellisellä taitaa olla se taantumavaihe päällä. Vain yhden viikon kuukaudessa raivohullu. Kumppani parka!
Vierailija kirjoitti:
PMDD kärsijä täälläkin. Olen hirviö jopa 14 päivää ennen kuukautisten alkamista. Mulle on aivan sama mitä joku tietäväinen lässyttää, sitä raivoa ei pysty järkeilemään pois tyyliin, "olenpas nyt ihmisiksi ja oma itseni, kun nyt vaan päätän niin." Tai siis tiettyyn rajaan asti pystyy, etten sentään tapa ketään mutta kyllä sen raivon jotenkin on purkauduttava.
http://www.neulaw.org/blog/1034-class-blog/1743-pms-as-a-legal-defense
“Every month, millions of women suffer from PMS. But the marriage break-ups, rages — and even murders — could be averted if this condition was taken seriously.”- Lesley White
Minun äitini oli näiden pms-tapausten kaltainen: johonkin se raivo oli purettava, ja lapset oli lähimpänä. Miehelle, isällenikin kiukkusi muttei lyönyt niinkuin meitä. MInulta ei paljon myötätuntoa irtoa ihmisille jotka kaatavat pahan olonsa muiden päälle - ja minusta pahinta kaataa täysin puolustuskyvyttömien lasten päälle. Grow up! Monesti tunnen itsekin hormoneista aiheutuvan kehnon olon (esim. kun otin hormonikierukan), mutta oikeasti, ei se olo parane jos tuon pahan olon muiden päälle kaataa, levittää vaan onnetonta oloa ympäristöönsä.
Ehkä nämä neuvot on jo täällä moneen kertaan sanottu, mutta mulla on ihan hirveästi auttanut b6-vitamiini, siis hyvin vahva valmiste, ja pieni määrä ssri-lääkettä pahimpina päivinä. Ja myös pahoina päivinä tosi ravintopitoiset ruuat että ei nälkä vaikeuta asiaa. Esim avokado. Oikeasti älkää kärsikö turhaan, ottakaa kaikki keinot käyttöön! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei itseään pysty hallitsemaan, niinkuin joku tuossa näsäviisasteli ylempänä.
Jollei ap. käyttäydy samalla tavoin joka ikiselle kohtaamalleen ihmiselle, niin ilman muuta hän pystyy sitä hallitsemaan. Siitä vaan samalla tavalla hallitsemaan, kun mies on kohteena. Ei mitään selityksiä.
Höpöhöpö. Sä et tiedä PMS:stä mitään. Mutta taitaa kuitenkin joku pieni vitutus olla itselläsi päällä, että jaksat tulla tänne selittämään tällaista?
NORMAALI ihminen purkaa huonon olonsa läheisilleen, ei kenellekään tuntemattomalle vastaantulijalle.
Niin, läheisilleen, ei läheisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nämä neuvot on jo täällä moneen kertaan sanottu, mutta mulla on ihan hirveästi auttanut b6-vitamiini, siis hyvin vahva valmiste, ja pieni määrä ssri-lääkettä pahimpina päivinä. Ja myös pahoina päivinä tosi ravintopitoiset ruuat että ei nälkä vaikeuta asiaa. Esim avokado. Oikeasti älkää kärsikö turhaan, ottakaa kaikki keinot käyttöön! Tsemppiä!
Eihän nää menkkahirviöt kärsikään vaan heidän läheisensä, joten ei ole mitään syytä lievittää oireita. Raivoaminen on ihan ok ja sitä täytyy kaikkien ymmärtää.
Minulla oli puoli vuotta jakso, jossa PMS-oireet olivat todella pahat ja niitä kesti lähes kaksi viikkoa. Voin sanoa, että oli aivan kamalaa. En kestänyt kuin ihan pakolliset ihmiskontaktit töissä, sen jälkeen lapset ja miehet olivat kotona liikaa. Itkin, ahdistuin, minulla oli mielikuvia siitä, miten tapan itseni, koin tuskaa ja kipua. Tiedän, että olisi pitänyt osata hallita itsensä paremmin sekä läheisille että vieraille ihmisille, mutta koin silloin niin pahoja tunteita, että oli vaikeaa kun ei saanut olla rauhassa ja kestää niitä yksin eristyksissä.
Nyt on ollut puoli vuotta taas paljon parempaa aikaa. Vaikka edelleen on PMS-oireita, itkettää ja ahdistaa selvästi tavallista enemmän, ne on kuitenkin selvästi hallittavissa. En ikinä olisi uskonut, että PMS-oireet voivat olla niin pahoja jos en olisi niitä itse kokenut. Tavallisesti olen hyvin kiltti ihminen, mutta silloin kaikki pahat tunteet löi ylitse ihan järjettömällä voimalla, ja olisin vain halunnut kuolla. Pienikin vastoinkäyminen ärsytti silloin sanomattoman paljon. Olin jo aikeissa mennä lääkäriin, mutta sitten pahimmat oireet hävisivät. Nyt pystyy jo elämään ja kontrolloimaan ihan toisella tavalla itseään kun on vain "pahat" PMS-oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nää menkkahirviöt kärsikään vaan heidän läheisensä, joten ei ole mitään syytä lievittää oireita. Raivoaminen on ihan ok ja sitä täytyy kaikkien ymmärtää.
Ratkaisuksi menkkahulluille kelaperusteinen erakkohoitola pariksiviikoksi/kk.
Löytyykö osallistujia ja ennenkaikkea maksajia?
Se viisisataa miljoonaa riittäisi nyt aluksi, tosin budjetoitu atleettipakolaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viisisataa miljoonaa riittäisi nyt aluksi, tosin budjetoitu atleettipakolaisille.
Miten saat tämänkin kuulostamaan siltä kuin kaikki vika, pahuus ja syy olisi "menkkahirviössä" ja hän vain omalla toiminnallaan on itse valinnut olevansa kauhea ja kokevansa uskomattoman pahoja tunteita? Miksei voi vain puhua positiiviseen sävyyn, lakata syyttelemästä ja antaa oikeasti konkreettisia ja järkeviä neuvoja? Ilmeisesti saat tästä taas yhden syyn olla muita ihmisiä parempi, kun et koskaan voisi olla "menkkahirviö" vaan aina niin järkevä ja fiksu ihminen, jonka elimistökin toimii juuri niin kuin itse sen haluat toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso osa ei näytä kokeneen pahoja PMS oireita. Itsekin varmaan toki tuomitsisin huuhaaksi, ellen olisi kärsinyt tästä samasta jo parisen vuotta. Ei paljoa naurata teidän "asiantuntijoiden" ohjeet hermojen hillitsemisestä kun kyse on vastaavasta ongelmasta mitä oikeassakin masennuksessa - nyt vain vaikuttajina ovat naisen hormonitasapainon heittelyt..
Se ei nyt edelleen mitenkään selitä miksi ne oireet pysyy piilossa työpaikalla mutta ei kotona. Jos ne kerran ovat niin pahat että henkilö ei mitään niille pysty, niin sitten ei pysty työpaikallakaan.
Anna mä arvaan, tämä kommentoija on takuuvarmasti mies. Tai sitten olet erittäin epäempaattinen nainen.
Tai ehkä hänen empatiansa suuntautui ap:n miestä ja lapsia kohtaan?
Multa löytyy kyllä empatiaa ap:takin kohtaan, mutta olisi tosiaan kiva kuulla näiiden "ette ymmärrä kun teillä ei ole näin pahat oireet"- jankkaajien selitys sille, miksi ei raivota ystäville tai työkavereille, mutta miehelle kyllä.
Tuo on kurjaa, täällä samanlainen. Oireet on pahentuneet vanhemmiten. Minulla on mirena käytössä, ja b6 + magnesiumia tuhti annos noin viikkoa-kahta ennen menkkoja auttaa. Pidän kirjaa sovelluksen avulla, joka osaa kertoa milloin seuraava kerta on. Suren sitä että olen kiukkuinen myös lapsilleni, ja olen pyytänyt anteeksi. Kerron perheelle mikä on, ja varoitan myös työkavereita. Yritän pysytellä omissa oloissani, ja itsetuhoinen tunne on tuttu myös. Koen elämän silloin merkityksettömänä.
Kuten neuvottu, ota kaikki keinot käyttöön ja kerro läheisillesi.
Mäkikuismsa oli minulle uusi. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen hoitola sitten kaikille jotka ei viitsi edes yrittää hillitä itseään vaan pitävät minkä tahansa käytöksen oikeutettuna koska on hormonihuuruissa.
Naishormonit kummasti näyttävät kelpaavan perusteluksi vaikka minkälaiselle käytökselle joka ilmeisesti on siis hormonien takia täysin hallitsematonta. Jos mies alkaisi perustella riehumistaan testosteronin aiheuttamalla aggressiivisuudella, niin ei taitaisi olla hyväksyvästi nyökyttelevien joukossa olla montaakaan samaa naamaa.
Mitenkään vähättelemättä kenenkään henkilökohtaisesti kokemia PMS-oireita, luulen silti että osansa on myös opituilla sukupuolirooleilla. Kun pienestä pitäen syötetään mediasta tavaraa, jossa naama punaisena raivoava mies on pelottava sekopää, mutta yhtälailla riehuva PMS-raivotar komediaelokuvien vakiomateriaalia, niin ei minusta ole ihme, jos osa tytöistä ja naisista ei koe tarpeelliseksi kehittää työkaluja hormoniheilahtelujensa hallitsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on ollut ihan hirveä päivä. Tai siis eilen ja tänään. Olen kuin jossain synkässä purkissa, josta en pääse ulos. Masentaa, itkettää, raivostuttaa, vihaan miestäni ja olen turhautunut kaikkeen. Tänään sanoin semmoisia asioita, että mieheni lopulta kysyi, että haluanko erota. Mikä pahinta, sillä hetkellä olisin halunnut.
Jatka vaan samaan malliin, jonain päivänä mies ei kysy vaan ilmoittaa erosta.