Henkinen väsymys/uupumus ja sairastaminen, kysymys?

Vierailija

Aloitin tämän vuoden alussa perhepäivähoitajan työn. Alusta saakka olen tehnyt 9,5-10,5 tuntista päivää. Kesällä kaksi lapsistani siirtyi päiväkotiin ja sain tilalle kaksi uutta lasta, joista toinen on todella haastava ja oon henkisesti täysin loppu.

Kyseinen lapsi (lähes 4v) ottaa toisen lapsen kädestä lelun, lyö toisia lapsia, sotkee toisen lapsen leikin jollain lailla jne. Olen tämän 4kk aikana ollut hyvin johdonmukainen, sanon asiasta kaksi kertaa, jos joudun sanomaan samasta asiasta toisen kerran sanon myös, että jos vielä joudun tulemaan sanomaan niin sit joutuu jäähylle. Olen myös antanut positiivista huomiota kun on käyttäytynyt hienosti jne, mutta tästä huolimatta joudun valehtelematta vähintään 30kertaa sanomaan samasta asiasta tälle yhdelle lapselle. Jäähy auttaa ehkä viitisen minuuttia ja taas tekee samaa mistä just oli jäähyllä.

Vanhempien kommentti tähän on ollut, että lapsella on vaan riiviövaihe. Pomon mukaan tuo johtuu vaan uhmasta.

Mulla on tämän lapsen lisäksi kaksi muuta uhmaikäistä ja kyllä he tottelevat paljon paremmin kun tämä, jolle ei tunnu millään menevän perille, ettei toisille saa tehdä kiusaa.

Olen nykyään tosi väsynyt työpäivän jälkeen ja yleensä jo tiistaina tai keskiviikkona tuntuu, ettei enää jaksais tehä töitä, mut viikonloppuun on vielä aikaa. Usein yllätän myös itseni toivomasta, että kyseinen lapsi olisi kipeä niin olisi paljon helpompaa.

Jos joku jaksoi tänne asti lukea niin voiko tämä henkinen uupumus aiheuttaa sen, että sairastuu herkemmin? Oon nyt tänä syksynä ollut viis kertaa flunssassa ja kuumeessa ja kun aiemmin mulla on ollut flunssa korkeintaan kerran vuodessa, aina ei edes sillon.

Kommentit (8)

Vierailija

En tiedä mutta mietin samaa. Miksipä ei- alentaahan väsyminen ja stressi varmasti immuniteettia ja kaikki pöpöt tarttuu helpommin.

Vierailija

Onpa todella johdonmukaista, pentu saa ragaistuksen joka kolmas kerta perseiltyään.

Hän siis saa kaksi kertaa ilmaiseksi olla vittumainen paska ja 1/3 on sitten joku lässyn lässyn jäähy.

En ihmettele yhtään jos väsyttää. Itse en päivääkään jaksaisi tuollaista.

Vierailija

Miten itse toimisit?

Vierailija kirjoitti:
Onpa todella johdonmukaista, pentu saa ragaistuksen joka kolmas kerta perseiltyään.

Hän siis saa kaksi kertaa ilmaiseksi olla vittumainen paska ja 1/3 on sitten joku lässyn lässyn jäähy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten itse toimisit?

Vierailija kirjoitti:

No miten olisi rangaistus ihan joka kerta?

Nythän lapsen suorastaan kannattaa olla paska, kun noin hyvällä diilillä saa rötöstellä.

Sekin olisi idioottimaista jos vaikka vain joka toinen kerta joutuisi "jäähylle", mutta että ihan KAKSI KOLMESTA saa anteeksi, ei mene kenenkään täysjärkisen jakeluun.

Vierailija

Eikös tuollon jäähy menetä merkityksensä, jos joka kerta joutuu? Meillä ainakin jäähy on se viimeinen vaihtoehto, kun sanominen ei auta.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse toimisit?

Vierailija kirjoitti:

No miten olisi rangaistus ihan joka kerta?

Nythän lapsen suorastaan kannattaa olla paska, kun noin hyvällä diilillä saa rötöstellä.

Sekin olisi idioottimaista jos vaikka vain joka toinen kerta joutuisi "jäähylle", mutta että ihan KAKSI KOLMESTA saa anteeksi, ei mene kenenkään täysjärkisen jakeluun.

Vierailija

Lapset voi kasvattaa ilman jäähyjäkin. Mene perään, neuvo tekemään oikein, anna huomiota ja halauksia, kehuja hyvin tehdyistä asioista. Virheisiin keskittymisen sijaan vahvista positiivisia asioita.

KirkkoSisko
Seuraa 
Liittynyt1.2.2011

Hei. En ole kovin selvillä kunnan päivähoitobyrokratiasta, mutta päivänselvää on, että työntekijän on saatava työnantajaltaan jonkinlaista tukea kuvailemasi kaltaisiin tilanteisiin. On tietenkin myös sinun jaksamisesi tärkeää, mutta ennen kaikkea lapsen kannalta täytyy löytyä hedelmällinen tapa muuttaa näitä tilanteita jotta hänen toimintamallinsa paranisivat. Kannustan sinua pyytämään apua esimieheltäsi/työnantajalta. Onko perhepäivähoidossa esim. mahdollista konsultoida kyseisen alueen eltoa?  Tilanteet kannattaa käydä ihan konkreettisesti läpi, jotta voit itsekin muuttaa tilanteiden hallintaa. Oma käsitykseni on, että jäähyä ei suositella eikä se auta mitään, mutta en tiedä onko tämä ns 'virallinen' kanta. Työssäkäyntiin kuuluu jokaisella myös väsyminen ja hankalat asiat, mikään työ ei ole aina pelkkää sujuvuutta, mutta silti ongelmiin pitää puuttua jos ne vaikuttavat suurelta osin töissä jaksamiseen. 

Vierailija

Miksi teet noin pitkää päivää? Ehkä paikkakunnissa eroa, mutta meidän lapsen hoitajalle saa tuoda lapsen 7.30-16.30.  Harvemmin päivä hänellä on edes noin pitkä. Meillä yksi lapsi tulee 7.30, muut klo 9. Lapset haetaan kaikki 16 mennessä. On myös päiviä, jolloin hoitajalla on vain 1-2 lasta.

Meidänkin hoitoryhmässä on haastava lapsi, joka mäiskii joskus toisia turpaan. Hoitaja on kokenut, joten ehkei siksi väsy samalla tavalla kuin sinä?
Onko lähistöllä muita hoitajia? Järkätkää yhteistä tekemistä, kerhoa, ulkoilua. Saat edes vertaistukea ja muut hoitajat voivat ehkä katsoa ulkopuolisin silmin mikä  voisi tehota.

Kaipa se flunssa voi herkemmin iskeä stressissä. Mutta todennäköisesti sairastelet, koska sinulla on neljä pikkulasta hoidossa ja tauteja levittelemässä. Vastustuskyky kehittyy, luulisin, ihan kuin niillä pilteilläkin kun hoitoa on takana jonkun aikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat