Miksi haluatte köyhien lapsille surkean lapsuuden?
Miksi köyhien lapsilla pitäisi olla surkeammat lelut ja harrastukset kuin rikkaiden lapsilla? Miksi vanhempien mokat pitää kostaa näiden lapsille?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluat siis tasata maailman omaisuuden tasan? Kuule, siinä kaupassa sinun lapsiltasi lähtee se nykyinenkin vähä.
En tule yhteiskuntaluokasta jossa kuvittelet minun olevan, mutta kiitos analyysista. Ihmettelen vain markkinatalouden oppien kohdistamista lapsiin sillä tuskin köyhän lapsi tekee yhtään vähempää kuin rikkaan lapsi ennen kuin heidät nujerretaan olemaan ilman tavoitteita.
Eikö köyhän lapsella tulisi vasta ollakin tavoitteita? Esim. Jari Sarasvuo?
Jokaista tuollaista esimerkkiä kohden löydät noin 100 traagista tarinaa. Jos köyhyys olisi hyvä kasvatuskeino niin mikseivät rikkaat käytä sitä lapsiinsa?
Kerro sinä? Montako tuhatta euroa olet siis antanut "köyhien" lasten lahjoiihin? Lainausmerkit siksi, että köyhiä lapsia ei Suomessa ole, ei ainakaan niissä, joiden vanhemmat palstailevat päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluat siis tasata maailman omaisuuden tasan? Kuule, siinä kaupassa sinun lapsiltasi lähtee se nykyinenkin vähä.
En tule yhteiskuntaluokasta jossa kuvittelet minun olevan, mutta kiitos analyysista. Ihmettelen vain markkinatalouden oppien kohdistamista lapsiin sillä tuskin köyhän lapsi tekee yhtään vähempää kuin rikkaan lapsi ennen kuin heidät nujerretaan olemaan ilman tavoitteita.
Jokaista tuollaista esimerkkiä kohden löydät noin 100 traagista tarinaa. Jos köyhyys olisi hyvä kasvatuskeino niin mikseivät rikkaat käytä sitä lapsiinsa?
Kyllähän osa käyttääkin. Etuuksia ei saa rajattomasti ja tolkuttomasti. Jotain pitää ansaita joko teoilla tai käytöksellä. Harvoin yltäkylläisyydessä kieritellyt lapset kasvavat itse tavoitteellisiksi ja vastuullisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että jokainen rikas on yksi näistä sadasta ja he ymmärtävät lainalaisuudet ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että jokainen rikas on yksi näistä sadasta ja he ymmärtävät lainalaisuudet ihan hyvin.
Mun vanhemmat ovat rikkaita, mutta verrattain saatiin melko vaatimattomia lahjoja eli samaa mitä ns. köyhilläkin ja isot kalliit hankinnat olivat todella harvassa. Haluttiin opettaa rahan arvo ja että kaikkea trendikamaa ei tarvitse saada mitä muut saa. Samoin vaatteet olivat ihan normaalia marketti ja high street tavaraa, eikä tavallisesti mitään merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat rikkaita, mutta verrattain saatiin melko vaatimattomia lahjoja eli samaa mitä ns. köyhilläkin ja isot kalliit hankinnat olivat todella harvassa. Haluttiin opettaa rahan arvo ja että kaikkea trendikamaa ei tarvitse saada mitä muut saa. Samoin vaatteet olivat ihan normaalia marketti ja high street tavaraa, eikä tavallisesti mitään merkkiä.
En usko että tällaista ajettiin takaa, tuo on normaaliutta eikä "köyhyyttä". Teitä kasvatattiin siis normaaliudessa, kuten varakkaat yleensä, mutta ei köyhyydessä (sillä siinä ei olisi järkeä).
No mä olen ihan vapaaehtoisesti lapseton. Olen köyhä, kouluttamaton ja mt-ongelmainen. Sen verran kuitenkin järkeä päässä, ettei tulisi mieleenkään hankkia lasta tällaiseen tilanteeseen, jossa lapsella tulisi luultavasti olemaan ankea lapsuus. Ei se pelkkä rakkaus riitä ruokkimaan.
Varsinkin fb:n jouluapua-ryhmää lukiessa ihmettelee, kuinka järkyttävän itsekkäitä jotkut ihmiset ovat... on tyyliin kuusilapsinen perhe, jossa vanhemmat ovat olleet jo kauan työttömiä ja viimeiset neljä vuotta tosi vaikeita. Sitten kun katsoo lasten ikiä, huomaa, että kolme nuorimmaista ovat syntyneet tuon viimeisen neljän vuoden aikana. Siis miksi ihmeessä niitä lapsia on pitänyt hankkia lisää, kun kerran vaikea tilanne on ollut jo tiedossa. Eivätkö ne kolme lasta olisi jo riittäneet? Miksi siihen ahdinkoon on pitänyt tuoda ehdoin tahdoin lisää viattomia kärsijöitä?
Vierailija kirjoitti:
No mä olen ihan vapaaehtoisesti lapseton. Olen köyhä, kouluttamaton ja mt-ongelmainen. Sen verran kuitenkin järkeä päässä, ettei tulisi mieleenkään hankkia lasta tällaiseen tilanteeseen, jossa lapsella tulisi luultavasti olemaan ankea lapsuus. Ei se pelkkä rakkaus riitä ruokkimaan.
Varsinkin fb:n jouluapua-ryhmää lukiessa ihmettelee, kuinka järkyttävän itsekkäitä jotkut ihmiset ovat... on tyyliin kuusilapsinen perhe, jossa vanhemmat ovat olleet jo kauan työttömiä ja viimeiset neljä vuotta tosi vaikeita. Sitten kun katsoo lasten ikiä, huomaa, että kolme nuorimmaista ovat syntyneet tuon viimeisen neljän vuoden aikana. Siis miksi ihmeessä niitä lapsia on pitänyt hankkia lisää, kun kerran vaikea tilanne on ollut jo tiedossa. Eivätkö ne kolme lasta olisi jo riittäneet? Miksi siihen ahdinkoon on pitänyt tuoda ehdoin tahdoin lisää viattomia kärsijöitä?
Tätä ei oikeasti voi ymmärtää, ihmisen julmuudella ei ole rajoja oikeasti.
Luulisi, että se oma lapsi olisi tärkein ja sitä haluaisi suojella, mutta jotkut vaan itsekkäästi vääntää niitä lapsia ilman mitään edellytyksiä huolehtia siitä lapsesta.
Minä en ole niitä lapsia tehnyt, joten vastuu ei ole minun. En ole itsekään valinnut syntymistäni maailmaan.
Sen sijaan vanhemmille keinot käyttöön: työleirille, jos ei lasten elättäminen ala kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei näytä tajuavan pointtiani. Ei ne lapset ole aiheuttaneet perheen ongelmia. Enkä edes sano, että muiden pitäisi auttaa , mutta tunteettomat kommentit ihmetyttävät. Olisivatko täällä kaikki onnellisia syntyessään köyhään perheeseen kun kavereilla on kaikkea jne.
Tavarako sen onnen tuo?
Niin, miksei niillä afrikkalaisilla lapsilla ole oikeutta puhtaaseen juomaveteen.
Miksei niillä pienillä tytöillä koskemattomuuteen.
Tuli itsellekin mieleen.
Siinä ei paljo pleikalla ole merkitystä, kun suurin toive olisi päästä edes kouluun.
Miten ihmiset voivatkaan olla noin materialistisia? Miksi kenenkään länsimaissa pitäisi ostaa kellekään mitään joululahjaksi? Parempi, kun niillä rahoilla laitettaisiin kolmansien maiden lapset kouluun.
Siinä sitä olis tärkein lahja ikinä.
Samalla kiittäisi ympäristökin.
Mutta ei. Pitää saada leijulauta, piikkimatto, popcornikone.
Onhan tää ihan sairas järjestelmä kaiken kaikkiaan.
Ehkä niille suomalaisille köyhille lapsille pitäisikin ostaa niitä erilaisia lahjoja sinne kehitysmaihin. Jos nurisevat, että miksi minä en saa, niin voi pitää oppitunnin, miten muualla maailmassa koetaan köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se on juuri köyhyys, joka kannustaa lasta hankkimaan itselleen parempaa. Koulujärjestelmä Suomessa on rakennettu niin, että vähävaraisellakin on mahdollisuus mihin vain, jos halua ja tahtoa riittää. Oppia ei kaadeta päähän rahalla, kyllä ne on itse asiat päähän päntättävä.
Mä ajattelin samalla tavalla, se joka lapsia vääntää, pitää itse pitää niistä huolen.
Sitten tapasin entisen luokkakaverin, joka oli mennyt muslimin kanssa naimisiin, käyttää kaapua ja on täysin miehen tossun alla. Joka kerta kun näet hänen puistossa, on vatsa pystyssä ja lisää vauvoja on vaunuissa. Nyt on yli 5 lasta joka tapauksessa.
Meidän yhteinen tuttava otti minuun yhteyttä, asumme samoilla kulmilla ja hän ehdotti että ostaisimme vanhimmalle lapselle legopaketin, hän kun ei saa mitään ikinä ja jos saa jotain, isä myy sen pois.
Ostimme joululahjaksi legopaketin, tämä toinen osapuoli vei sen hänelle tapanin päivänä. Meni kylään, pyysi poikaa ja sanoi katso, meiltä löytyi paketti, jossa luki sinun nimi.
Kun isä oli vielä ympärillä, tuttava sanoi lapselle tämä on sinun, tätä ei laiteta myyntiin, jotta saadaan ruokaa. Isän ja äidin pitää ostaa omilla rahoilla leipää, ei myymällä sinun lelujasi. Ja kummallekin vanhemmalle erikseen sanottiin tätä ei saa myydä, tämä ei ole teidän.
Tämä siis tapahtui viime vuonna ja viime kesänä tapasin puistossa taas vatsa pystyssä olevan äidin ja mm esikoisen ja poika tuli halamaan minua. Yli puoli vuotta joulun jälkeen. Sanoi hän tiesi lahja on minulta.
Se että vanhemmat ovat kusipäitä, ei ole lasten syy.
siis olet vailla rahaa ja tavaraa? Keneltä? Lapsettomalta, joka on päättänytjäädä lapsettomaksi vaikkapa oman surkean lapsuutensa takia tai siksi, että ei sen takia esim jaksa käydä töissä tai jaksa kilpailla toisia vastaan? Tai on päättänyt jäädä lapsettomaksi,koska haluaa itselleen paljon matkoja ja tavaraa? Tai on jäänyt lapsettomaksi, koska ei halua enempää viedä elintilaa ja tappaa eläimiä, luontoa, ilmaa, vettä?
Suomessa on ilmainen koulu ja kouluruoka. Kukaan ei siis halua huonoa lapsuutta, 70-luvulla oli ehkä kymmenesosa/sadasosa siitä tavaramäärästä, mikä on nyt lapsiperheissä. Jokainen lapsi on lottovoittaja maailman mittakaavassa. Lapsilta ei siis puutu tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tällaista ajettiin takaa, tuo on normaaliutta eikä "köyhyyttä". Teitä kasvatattiin siis normaaliudessa, kuten varakkaat yleensä, mutta ei köyhyydessä (sillä siinä ei olisi järkeä).
Tavisten lapsilla oli usein paljon hienommat pelit ja vehkeet kuin meillä. Täytyy sanoa etten itse edes tajunnut vanhempieni olevan varakkaita ja rikkaita ennen kuin olin aika lähellä aikuisuutta. Talon koosta tietenkin olisi sen saattanut ymmärtää, mutta ajattelin että olivat suurinpiirtein säkällä aikanaan pistäneet pystyyn niin ison rakennuksen kun siihen aikaan niillä ei muutenkaan ollut mitään johtajatason hommia yhtään missään firmassa. Eivät ne kyllä vielä meikäläistä hankkiessaan ja taloa rakentaessaan muutenkaan varakkaita olleet, koska vaurastuminen tapahtui vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin samalla tavalla, se joka lapsia vääntää, pitää itse pitää niistä huolen.
Sitten tapasin entisen luokkakaverin, joka oli mennyt muslimin kanssa naimisiin, käyttää kaapua ja on täysin miehen tossun alla. Joka kerta kun näet hänen puistossa, on vatsa pystyssä ja lisää vauvoja on vaunuissa. Nyt on yli 5 lasta joka tapauksessa.
Meidän yhteinen tuttava otti minuun yhteyttä, asumme samoilla kulmilla ja hän ehdotti että ostaisimme vanhimmalle lapselle legopaketin, hän kun ei saa mitään ikinä ja jos saa jotain, isä myy sen pois.
Ostimme joululahjaksi legopaketin, tämä toinen osapuoli vei sen hänelle tapanin päivänä. Meni kylään, pyysi poikaa ja sanoi katso, meiltä löytyi paketti, jossa luki sinun nimi.
Kun isä oli vielä ympärillä, tuttava sanoi lapselle tämä on sinun, tätä ei laiteta myyntiin, jotta saadaan ruokaa. Isän ja äidin pitää ostaa omilla rahoilla leipää, ei myymällä sinun lelujasi. Ja kummallekin vanhemmalle erikseen sanottiin tätä ei saa myydä, tämä ei ole teidän.
Tämä siis tapahtui viime vuonna ja viime kesänä tapasin puistossa taas vatsa pystyssä olevan äidin ja mm esikoisen ja poika tuli halamaan minua. Yli puoli vuotta joulun jälkeen. Sanoi hän tiesi lahja on minulta.
Aika törkeää myydä lasten leluja, jos niitä ei siis ole todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Tuokin poika olisi voinut antaa niin paljon niille, jotka ovat vääntänee kiinassa nuo legot hänelle. Siitä tulee lapselle hyvä lapsuus, kun voi antaa paljostaan. Hänellä on perhe ja saa käydä koulua, kun muualla lapset kerjäävät kadulla. Kukaan ei tarvitse legoja onnelliseen lapsuuteen.
Ap on niin materialisti, että toivottavasti lapsia ei ole, koska ilman huostaanottoa heistä ei hyviä ihmisiä tule.
Tuntuu, että kaikenmaailman wt:eillä ja "köyhillä" sitä tavaraa vasta riittääkin, varsinkin kun katso tv:stä asiaan liittyviä ohjelmia. Lattiat suorastaan lainehtivat ja pursuavat tavaraa ja lastenvaatteitta. Onko sitten kyse siitä, ettei ellei se tavara ole täysin viimeisen muodin mukaista ja juuri sen hetken hittiä, se on hyödytöntä, ja on pakko haluta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhien lapsilla pitäisi olla surkeammat lelut ja harrastukset kuin rikkaiden lapsilla? Miksi vanhempien mokat pitää kostaa näiden lapsille?
Se on suomalaisten perusluonne, kostaminen, kiusaaminen ja vahingonilo. Suomalaisilla pitää olla aina jokin alempiarvoiseksi katsomansa ihminen, jota voi kiusata, kun itsellä menee huonosti. Valtaosa käy töissä, joten työssäkäyvät näkevät sopiva alempiarvoisten kohteen työttömissä tai muissa vähävaraisissa.
Suomalaiset työssäkäyvät akateemiset valkokaulusköyhälistöön kuuluvat ovat nyt parinkymmenen viimevuoden aikana oppineet ottamaan ennätysmäärän kulutusluottoja, homma on lähtenyt täysin lapasesta tilastojen mukaan. He luuluvat olevansa hyvin toimeentulevia, mutta kulutusluottojen kasaantuminen kertoo muuta. Jokaisella on oltava 60-tuuman led-tv ja ensiasuntona 150m2:n asunto yliopistokaupungin naapurissa. Kaikki tämä velaksi. Eli valkokaulusköyhälistöllä ei tosiasiallisesti olekaan tähän varaa, sillä se on hankittu ylivelkaantumisella.
Suomessahan on ihan tutkimustenkin mukaan Euroopan eniten mm. työpaikkakiusaamista. Jos työpaikalla kusipäät käyttäytyy noin, niin miksi ne ei käyttäytyisi myös vapaa-ajallaankin noin.
Suomi nyt vaan on tälläinen perseläpipaikka, ainakin sosiaalisessa mielessä, siinä, kuinka heillä aina on oltava joku alempiarvoiseksi katsomansa ihmisryhmä.
Vierailija kirjoitti:
No eikö teidän mielestänne näillä osattomilla lapsilla pitäisi olla mitään paikkaa missä tapaa yhteiskunnassa mukana olevia aikuisia tai pysyy nykyteknologiassa mukana??
Miten tämä liittyy aloittajan kysymyksen?
Mikä vaivaa? On varmaan ihan selvää, että jokaisesta köyhästä ei kasva rikasta eikä jokaisesta rikkaasta rikasta eikä jokaisesta rikkaasta köyhää.
Tässä maassa on kuitenkin ihan maailmanlaajuisesti tarkasteltuna helpoimmasta päästä tehdä loikka tuloluokasta toiseen. Myös köyhän perheen lapsella on mahdollisuus opiskella, kunhan oma motivaatio on kunnossa. Lapsuutta se ei toki muuta, mutta aikuisiän sitten muuttaa ja omien lapsien lapsuuden.