Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluatte köyhien lapsille surkean lapsuuden?

Vierailija
07.12.2015 |

Miksi köyhien lapsilla pitäisi olla surkeammat lelut ja harrastukset kuin rikkaiden lapsilla? Miksi vanhempien mokat pitää kostaa näiden lapsille?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan lapsen hyvinvointia ja onnellista lapsuutta ei ole materian puute ( jonka taakan jotkut vanhemmat antavat lapselle) vaan kodin köyhä ilmapiiri ja vanhempien huonot asenteet, joita ei voi ostaa edes rahalla.

Vai luuletko ap. että kaikki kehitysmaiden lapset olisivat onnettomia? Ei ole, eikä myöskään lapset kaipaa kalliita leluja tai harrastuksia, vaan turvallista ja henkisesti rikasta kodin ilmapiiriä.

Esim. Ylen haastattelussa suurin osa lapsista toivoi joulusta yhteisiä hetkiä läheisten kanssa, joulutunnelmaa, yhdessä syötyä jouluateriaa jne. jotka jokaiset vanhemmat pystyvät tarjoamaan lapselle, jos halua on.

Vierailija
82/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhiltä ja sairailta pitäisi rajoittaa lisääntymistä.

Se ei ole ikinä lapsen vika jos vanhemmat ovat huonot. Valitettavasti köyhyys ja yhteiskunnallinen asema periytyvät yleensä.

Heidän pitäisi itse tajuta ettei kannata lisääntyä jos ei puitteet ole edes silloin lapsen suunnitteluvaiheessa kunnossa. Seksi on kivaa ja vauvat ovat söpöjä mutta nykyään on ehkäisy olemassa. Yhteiskunta huolehtii minimitason mutta kallis joululahja kurjuuden keskellä on illusio. Lapsi pettyy vaan kahta kauheammin seuraavana jouluna ja synttärinä jne jos saa kalliimman lahjan kuin mihin olisi varaa.

Itse olen varmaan saanut äärivaatimattomat lahjat vaikka ihan peruskeskiluokkaisestaperheestä ja omat lapset on saaneet vähän parempia ihan vaan siksi että miehen perheessä on jouluisin annettu parempia lahjoja vaikka heillä taloudelliset resurssit olivat huonommat. Itse en ymmärrä koko joululahjakulttuuria ja pikkuhiljaa on rajoitettu kaikkia lahjoja kaikille. Pienimmät kummilapset saa ja siinä on raja. Aikuisille ei anneta mitään ja hyväntekeväisyyteen annan isoille toimijoille rahalahjoituksen jos mitään. Joululahjoista on tullut tilaustavaraa tai lahjakortti, eikö lahjan joskus pitänyt olla yllätys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vastuu muilla on toisten kakaroille joululahjoja ostaa? Sinä kyllä oot tiennyt kun olet ne maailmaan pykännyt että sinun niistä kuuluu huolehtia, jos ei onnistu niin anna huostaan. Köyhyys on valintoja ja jos omat kalja-ja kessurahat on tärkeämpiä niin et ansaitse lapsiasi ollenkaan.

Voi jeesus. Tällainen kommentti saa yläpeukkuja. Vai että köyhyys on valintoja. Ja ei haittaa vaikka lapsetkin kärsisivät. Tiesin jo että täällä on todella paljon empatiakyvytöntä porukkaa ja siksi en ole täällä moneen kuukauteen käynytkään, enkä aio tulevaisuudessakaan käydä.

T. Hyväosainen, jolla riittää myötätuntoa niitä kohtaan joilla ei asiat ole yhtä hyvin.

Vierailija
84/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vastuu muilla on toisten kakaroille joululahjoja ostaa? Sinä kyllä oot tiennyt kun olet ne maailmaan pykännyt että sinun niistä kuuluu huolehtia, jos ei onnistu niin anna huostaan. Köyhyys on valintoja ja jos omat kalja-ja kessurahat on tärkeämpiä niin et ansaitse lapsiasi ollenkaan.

Voi jeesus. Tällainen kommentti saa yläpeukkuja. Vai että köyhyys on valintoja. Ja ei haittaa vaikka lapsetkin kärsisivät. Tiesin jo että täällä on todella paljon empatiakyvytöntä porukkaa ja siksi en ole täällä moneen kuukauteen käynytkään, enkä aio tulevaisuudessakaan käydä.

T. Hyväosainen, jolla riittää myötätuntoa niitä kohtaan joilla ei asiat ole yhtä hyvin.

Hiukan suorasanaisesti kirjoitettu kommentti, mutta olen siitä ihan samaa mieltä että kyllä lähtökohtaisesti jokaisen tulee huolehtia omista lapsistaan ja jos ei köyhän lapset saa joululahjoja niin siitä ei kyllä parane rikkaita syytellä että miksi haluavat lapsille kurjan joulun (kuten aloituksessa tehdään). Myötätuntoa ja empatiaa voi osoittaa muullakin kuin tavaralla ja rahalla.

Vierailija
85/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhien lapsilla pitäisi olla surkeammat lelut ja harrastukset kuin rikkaiden lapsilla? Miksi vanhempien mokat pitää kostaa näiden lapsille?

Melko kieroutunut ajatus tuo, että ventovieraat ihmiset kostavat ventovieraille lapsille sen, ettei heidän vanhemmillaan ole varaa ostella asioita... Jos tuossa tilanteessa joku kostaa jollekin jotain, niin minusta ne on kyllä ne köyhät vanhemmat omille lapsilleen. Ei vierailla ihmisillä ole tuossa kuviossa osaa eikä arpaa. Ja ei köyhän vanhemmilla tietenkään lähtökohjtaisesti tule olla surkeammat lelut ja harrastukset kuin rikkaan lapsilla. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia omista lapsistaan ja on ihan heidän asiansa että millaisia leluja ja harrastuksia lapsille ostellaan.

Vierailija
86/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskituloisten pitäisi rahoittaa sellaisia köyhien menoja, joihin ei itselläkään ole varaa? Esimerkiksi taitaa jääkiekko olla rikkaiden ja köyhien lasten harrastus, kun köyhillä on pokkaa kerjätä. Keskituloisilla, jotka maksavat suhteessa tuloihinsa nähden kaikesta eniten, ei ole varaa lasten kalliisiin harrastuksiin. 

Eli inhoat köyhiä siksi, että joku varakas on halunnut mahdollisesti auttaa köyhää? Vitun pieni ihminen.

Ei kysymys ole suinkaan inhoamista, mutta meillä köyhyysryhmä, jotka haluavat itselleen paljon enemmän ja vielä enemmän kuin tosi varakkailla.

Ei ole lainkaan harvinaista, että sossuluukulta vaaditaan 200-300€ imuria tai 500-600€ pesukonetta, kun varakas voi tyytyä puolta halvempaan tai tosiköyhä ei edes vaivaudu sossun luukulle, vaan ostaa käytetyn koneen kierrätyskeskuksesta muutamalla kympillä.

Vierailija
87/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOnkun jouluyllätyksen tuntemattomalle vielä ymmärrän mutta miksi/miten kaikille köyhille pitäisi rahoittaa kaikki harrastukset? Järjetön ajatus!

Vierailija
88/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt koko elämäni tietyissä (melko , henkisesti,köyhissä) piireissä. Mulle on yritetty iskostaa tiettyä ajatusmaailmaa. Mitään ei kannata tehdä, epäonnistuu kuitenkin.

Lapsena mulla oli suku ympärillä. Isovanhemmista lähtien. Mä en koskaan saanut yhtä kivoja leluja mitä kaverit sai. "Älä aina kehtaa olla jotain vailla"-oli tuttu lause.

Tai kun eläinrakkaana halusin mennä navettaan katsomaan lehmiä, mulle sanottiin että olet "haittana siellä". Lannistava ilmapiiri.

Olisin halunnut prinsessa-barbeja, sain värityskirjan tai muuta tylsää. Mulle opetettiin pienestä pitäen että olen vähäarvoisempi kuin muut.

Mun suvussa kukaan ei ole akateemisesti kouluttautunut. Mun suku on Kainuusta.

Vierailija
89/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan saanut yhtä kivoja leluja mitä kaverit sai. "Älä aina kehtaa olla jotain vailla"-oli tuttu lause.

Tai kun eläinrakkaana halusin mennä navettaan katsomaan lehmiä, mulle sanottiin että olet "haittana siellä". Lannistava ilmapiiri.

Olisin halunnut prinsessa-barbeja, sain värityskirjan tai muuta tylsää. Mulle opetettiin pienestä pitäen että olen vähäarvoisempi kuin muut.

Mun suvussa kukaan ei ole akateemisesti kouluttautunut. Mun suku on Kainuusta.

No jaa; mulle opetettiin pienestä pitäen että "teillä nykylapsilla on kaikki niin hyvin, pitää olla kiitollinen" tai "kaikkea ei voi saada" ja sitten tuo yleinen asenne "olet tiellä, ole hiljaa / älä häiritse"

Ja suku on yliopston käynyttä monessa polvessa ja toinen puoli vuosisatoja pappeja &opettajia. Taitaa olla myös kaikki serkut yliopistosta valmistuneita eli ei se  lapsen lannistaminen nyt ollut vierasta muissakaan perheissä muttei selitä köyhyyttä.

Vierailija
90/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOnkun jouluyllätyksen tuntemattomalle vielä ymmärrän mutta miksi/miten kaikille köyhille pitäisi rahoittaa kaikki harrastukset? Järjetön ajatus!

Juuri näin.

Silloin kun lapset oli alakouluikäisiä olimme tosi tiukilla (90 luvun lamassa), oli asuntolainaa, työttömyyttä yms. Meillä oli mahdollisuus maksaa yhden lapsen harrastus kerrallaan - eikä koskaan edes haaveiltu lätkästä. Eli kukin sai harrastaa vuoden maksullista harrastusta ja sitten välivuodet maksutonta jos emme saaneet rahaa kasaan. Onneksi siihen aikaan fudis ei vielä ollut niin kallista lisensseineen yms ja yksillä fudiskengillä selvittiin kausi kerrallaan. Yksi pallokin riitti, nyt pitää olla monta  eri kokoa...

Ei olisi tullut mieleenkään kerjätä lahjoja tai rahaa keneltäkään!

Vierailija
91/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää miksi mun pitäis käydä töissä jos kotona makaamalla pitäisi saada kalliimpaa ja enemmän kuin hyvin toimeen tulevan perheen lapsi ikinä tulee saamaan.

Mitrn ihmeessä tämä liittyy köyhän lapsen joulahjoihin. Köyhässä perheessä tingitään ihan kaikesta, köyhyys vaikuttaa elämässä noin miljoonaan asiaan. Köyhän lapsen joululahjat tuskin on sulta pois, vaikka veisit nähtävästi nekin jos voisit. Miten joltain voi näin täysin puuttua empatiakyky?

Vierailija
92/92 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä opiskelijana haluaisin lahjoittaa ja auttaa, mut ku mietin niin todennäköisesti nää köyhät perheet on kuitenki varakkaampia kuin minä. Ei ne mun parinkympin lahjoja halua, kun niillä on itelläki varaa ostaa sellasia.