Keskellä yötä soi ovikello - mitä teet?
Kommentit (252)
Menisin katsomaan ovisilmästä. Voisi olla joku joka tarvitsee apua, joku joka on väärällä ovella tms.
Menisin. Meillä pieni talonyhtiö ja naapurissa vain mummoja. Ajattelisin että on joku hätä seinänaapurilla.
Naapurin x tulee antamaan makkaraa,avaan oven. Oma mies yövuorossa.
Kurkkaisin ainakin että talo ei ole tulessa tai että naapuri ei ole tulessa ja perhe pihalla.
Mun ovikello ei soi, kun se on ollut paskana jo asuntoon muuttaessani ja ihan hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Menen kattomaan kuka oven takana on, ovisilmä.
To9dennäköiosesti ei kukaan soita yöllä. Asun yksin kerrostalossa ja alaovessa on koodi. Sitten on vielä ovisilmä. joten ei tarvitse avata ovea, jos ei halua.
En avaisi, vaan katsoisin ensin oven viereisestä ikkunasta, kuka ja millä asialla. Jos sitten osoittautuisi tarpeelliseksi avata ovi, tekisin sen naulakon vierestä nappamani pesäpallomaila toisessa kädessä ja reviiritietoinen, iso koirani vieressä. Viranomaiset olisi sitten eri asia.
Keskittyisin hiljentämään koirani joka huutaa hulluna ovikellolle. Tästä syystä tutut eivät sitä rämpytä joten en avaisi oveakaan koska ei olisi kukaan tuttu.
Vierailija kirjoitti:
En avaisi, vaan katsoisin ensin oven viereisestä ikkunasta, kuka ja millä asialla. Jos sitten osoittautuisi tarpeelliseksi avata ovi, tekisin sen naulakon vierestä nappamani pesäpallomaila toisessa kädessä ja reviiritietoinen, iso koirani vieressä. Viranomaiset olisi sitten eri asia.
Vaikka toisinaan siitä on myös haittaa, että koira on hyvinkin reviiritietoinen, niin olen kyllä aika onnellinen siitä, että näin on. Olen täysin pelkuri enkä uskaltaisi olla tässä talossa hetkeäkään ilman tuota koiraa. Saisi tunkeilija elämänsä lähdöt tuosta ovenraosta jos väkisin pyrkisi sisään. Muutenkin voin olla ihan rauhassa, kun tiedän, että koira kyllä vahtii mitä ympärillä tapahtuu.
Todennäköisesti en heräisi, koska ovikello kuuluu huonosti yläkertaan. Ovikellossa on kyllä lappu, jossa lukee 'koputa', mutta silti ihmiset soittavat ovikelloa ja ihmettelevät, miksen tule avaamaan.
Jos kuitenkin heräisin, katsoisin ikkunasta, kuka siellä on ja toiminta sen mukaan. Joku nisti -> soitto poliisille, naapuri -> menen avaamaan, koska kukaan niistä ei tule yöllä jollei ole ihan hirveä tilanne päällä.
Ennen avasin kun joku kysyi työkalua kun oli auto jämähtänyt. Nykyään en uskaltaisi. Onhan noita ovista erehtyneitä.
Menisin erittäin hiljaa avaamaan välioven ja katsoisin ovisilmästä. Jos siellä näkyisi joku kenet tunnen, avaisin. Jos en tunne, en avaa, ellei näy että on tulipalon savua käytävässä tai henkilö selkeästi avun tarpeessa (esim. vertavuotava tms). Jos en avaisi ja henkilöllä olisi hätä, hän varmaan soittaisi sitten muidenkin ovikelloja kun minä en avannut. Tällöin jäisin katsomaan ovisilmästä avaako joku muu, ja jos joku muu avaa, jäisin edelleen katsomaan ja kuuntelemaan mitä tapahtuu. Jos kukaan ei avaisi ja hän soittelisi kaikkien ovikelloja, sitten varmaan kysyisin oven läpi, mitä on asiana. Jos hän taas soittaisi vain minun ovikelloani ja jatkaisi vaikka en avaisi, en varmaan kysyisi mitään vaan odottaisin että tyyppi menee pois. Melko epätodennäköiseltä tuntuu tässä talossa sellainen skenaario, että joku soittelisi loputtomiin ovikelloa tai -kelloja niin ettei KUKAAN avaisi ja ihmettelisi mitä on tekeillä.
194 jatkaa... ja avaisin toki, jos siellä olisi poliisi tms. vaikka en häntä henkilökohtaisesti tuntisikaan.
En.
Erityisesti en mene sen jälkeen kun katsoin sen elokuvan, missä psykopaattimurhaajat soittavat mökin ovikelloa yöllä ja tulevat sitten murhailemaan pariskunnan ihan muuten vaan iltansa huviksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ovikellon soiminen jatkuu, vaikka ette avaa? Viime yönä oli tällainen tilanne ja en avannut. Vähitellen tuli hiljaista. Aamulla mietin, että jos joku olisi tarvinnut apua tms. ap
Olen kerran joutunut soittamaan naapurien ovikelloa myöhään illalla. Syynä se, että omainen sai asunnossani ollessaan sairaskohtauksen ja talossa ei ollut ovisummeria, niin olisin pyytänyt heitä avaamaan ambulanssille oven, jotta ei tarvitsisi jättää henkilöä yksin makaamaan henkitoreissaan. Eka naapuri ei avannut, toinen avasi ja olin tälle ikuisesti kiitollinen.
Tämän vuoksi avaisin varmaan itsekin illalla tai yöllä.
Haen .45 -rauhoittimen ensin käteeni.
En avaisi,huumeidenkäyttäjiä on nykyään niin paljon liikkeellä.
Huudan koirille, jotka haukkuvat niin prkleesti.