Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen ja kaksi lasta kuolivat kolarissa - kenelläkään ei turvavyötä

Vierailija
02.12.2015 |

"Akaassa tiistaina sattuneessa kolarissa kuoli kolme ihmistä. Poliisi kertoi keskiviikkona, että kuolleet ovat autossa kuljettajana ollut 1985 syntynyt tamperelainen nainen ja matkustajina olleet tytöt, he olivat syntyneet vuosina 2011 ja 2000.

Tytöt olivat kotosin Pirkanmaalta, eikä autoa ajanut nainen ollut heidän äitinsä, kertoo tutkinnanjohtaja Antti Uusipaikka Sisä-Suomen poliisista.

Onnettomuushetkellä kukaan autossa ollut ei käyttänyt turvavyötä ja autossa olleet lensivät törmäyksen voimasta ulos autosta. Kaikki kolme löytyivät auton ulkopuolelta ja he olivat kuolleet heti. Poliisin mukaan turvavyö olisi saattanut pelastaa erityisesti takapenkillä olleet."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195008675837/artikkeli/akaan+kolarissa…

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Olen kyllä huomannut, että monessa tuttavaperheessä korokkeet tms. jää pois käytössä aika aikaisin - monilla eskarikavereilla ei enää ollut korokkeita ja kiusasivat lastani, että hänellä on "vauvojentuoli" (=selkänojallinen koroke). ...

Aika karua kiusata tuollaisesta. Meillä on vielä kakkosluokkalainenkin selkänojallisessa istuimmessa. Kohta otetaan todennäköisesti selkäosa istuimesta pois, mutta koroke jää. Ja jos joku tuollaisesta alkaa kiusaamaan, niin menen kyllä itse sanomaan pari valittua sanaa.

Vierailija
22/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös niin arka liikenteessä etten lähtisi ohittelemaan liukkailla, mieluummin ajan johonkin pikkutielle odottelemaan että traktori häipyy tarpeeksi kauas ja kohta pian ne poikkeaa.

OT, mutta minua pelottavat noin epävarmat tapaukset liikenteessä. Eli jos traktorin ohittaminen henkilöautolla tuo vaikeuksia, niin ajaminen ei ole kovinkaan hyvin hanskassa. En toki halua, että tämänkään aloituksen kaltaisia kolareita tapahtuu, mutta sen verran pitäisi olla kykyä toimia liikenteessä, että traktorin ohittaminen ei ole ylivoimainen suoritus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös niin arka liikenteessä etten lähtisi ohittelemaan liukkailla, mieluummin ajan johonkin pikkutielle odottelemaan että traktori häipyy tarpeeksi kauas ja kohta pian ne poikkeaa.

OT, mutta minua pelottavat noin epävarmat tapaukset liikenteessä. Eli jos traktorin ohittaminen henkilöautolla tuo vaikeuksia, niin ajaminen ei ole kovinkaan hyvin hanskassa. En toki halua, että tämänkään aloituksen kaltaisia kolareita tapahtuu, mutta sen verran pitäisi olla kykyä toimia liikenteessä, että traktorin ohittaminen ei ole ylivoimainen suoritus. 

Samaa mieltä. Viime viikolla ajeltiin Etelä-Suomesta Keski-Suomeen ja välillä sai kyllä pelätä näitä epävarmoja ajajia lähes yhtä paljon kun holtittomasti ajaviakin. Eräskin auto ajeli satasen alueella kuuttakymppiä, en tiedä jännittikö räntäsade, mutta ei sekään ole järin fiksua. Jos on ajokortti, pitää olla uskallusta ajaa ja tarvittaessa myös ohittaa vaikka se traktori.

Vierailija
24/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku vanha mersu ei paljon hälyttele turvavöistä. Hehän ovat myös hyvin yhteisöllisiä ja nämä lapset eivät olleet naisen omia.

Surullista, toivottavasti turvavöiden käyttö tulee tavaksi myös heillä.

No kuvan mukaan kyseessä ei ollut vanha mersu.

Vierailija
25/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässäkin tapauksessa kuitenkin ollut järkevämpää ajella siellä traktorin takana. Nyt nähtiin mihin ohittaminen johti. Vaikka turvavyöt olisivat olleet, kuski olisi kuollut joka tapauksessa. Hyvä kuski=rohkea kuski ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
26/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan kansallispukuisia. Voi toki olla kantis- wt.

Ne hyvät renkaat ei kyllä oikein sovi teoriaan.

Vierailija
27/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tässäkin tapauksessa kuitenkin ollut järkevämpää ajella siellä traktorin takana. Nyt nähtiin mihin ohittaminen johti. Vaikka turvavyöt olisivat olleet, kuski olisi kuollut joka tapauksessa. Hyvä kuski=rohkea kuski ei pidä paikkaansa. 

Luitko sinä tuota minun viestiä?

Tämä kyseinen kuski ohitti traktorin aivan väärässä kohdassa. Ilmeisesti arvioi vastaantulevan liikenteen täysin väärin, panikoi ja menetti auton hallinnan. Eli ei kovin hyvä kuski. MUTTA jos ei lainkaan uskalla lähteä traktorin ohi henkilöautolla, niin silloin on jotain jossain pielessä. Tietysti järkevä kuski katsoo sopivan kohdan ohitukselle. Se että tällaisen takia pitää pysähtyä bussipysäkille odottelemaan ei tuo kovin hyvää kuvaa kuskista.

Vierailija
28/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta hyvä kuski osaa toimia liikenteessä erilaisissa tilanteissa. Ja traktorin turvallinen ohittaminen ei voi olla haastava tehtävä. Tai jos on, niin ei todellakaan ole hyvä kuski. Ei tässä rohkeudesta puhuta nyt mitään.

Vierailija
29/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan kansallispukuisia. Voi toki olla kantis- wt.

Tähän kallistun minäkin, on ainut ryhmä jonka olen huomannut olevan käyttämättä turvavöitä. Useamman kerran näitä on sattunut viereen liikennevaloissa, jälkikasvu hilluu ilman vöitä takapenkillä eikä etupenkki jää yhtään jälkeen.

Vierailija
30/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun onnettomuuden toisena osapuolena on rekka, tulee tietynlainen kutina. Ja sitten vielä tuo turvavyöttömyys.

Toisaalta lapset ei olleet omia, miksi viedä mukanaan jonkun muun lapset. Eikä 15-vuotiasta ei voi pakottaa olemaan kyydissä ilman turvavyötä.

No ei pitäisi tulla tässä tapauksessa koska selvästi sanotaan että oli lähtenyt heittelehtimään ohituksessa, eli auto ei ollut hallinnassa, ei siis ole näitä "ajautui tuntemattomasta syystä..."

Vierailija
31/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän surullista. Hirveää menettää lapset näin. Itse käytän aina turvavyötä, myös julkisissa jos mahdollista. Ärsyttää jos esim. tilausbusseissa, jossa on sekä vyö että vyöpakko, tai ihan henkilöautoissa takana istuvat eivät vyötä käytä - leikkiköön omalla hengellään, mutta onnettomuuden tullen takana istuvat tappavat edessäolijatkin lentäessään ulos. Inhoan ajamista, ja ennemmin vien lapset hoitoon pyörällä tai kävellen, vaikka välillä silloinkin saa pelätä henkensä puolesta törttöilevien autoilijoiden takia. Mutta silloin kun minä ajan, auto ei liiku senttiäkään ellei jokaisella ole vyötä kiinni, koiralla mukaan lukien.

Vierailija
32/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ikinä auto liikkunut ennenkuin kaikilla oli vyöt kinni.

Ja kyllä kuskilla se vastuu on että matkustajat sen vyön laittaa kiinni, se on laki!

Vierailija
33/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eskari-kaveri tuodaan aina ilman vyötä, sekä haetaan. Matkaa heillä on vajaa km. Äiti luvannut joskus ottaa lapseni heille kylään. En tosiaan päästä lähtemään tuollaiseen kuljetukseen! Lapsille ollaan opetettu ettei auto liiku senttiäkään ennen kuin kaikilla on vyöt kiinni.

Vierailija
34/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella kuinka pahalta lasten vanhemmista tuntuu kun ovat päästäneet lapsensa tuon akan kyytiin. Eriasia on ovatko sitten kuinka tietoisia olleet turvavöiden ja istuimien käyttämättömyydestä.

Tämä osui itseeni aikalailla, sillä olen muutaman kerran pitkinhampain päästänyt lapset anopin kyytiin,  ajaa aktiivisesti, mutta minä en  vain luota häneen kuskina, hänellä on huono keskittymis kyky, näkökään ei ole paras mahdollinen, vanha auto jne.. Jos jotain olisi käynyt, en voisi antaa itselleni ikinä anteeksi, koska minulla oli pieni epävarmuus, jonka annoin olla etten olisi inhottava miniä, joka ei anna anopin osallistua samalla tavalla kuin oman äidin... 

Taidan aloittaa seuraavalla kerralla perheriidan.

Vierailija
35/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LUETAAN VIHAMUKIA JA AJETAAN MATUT JA SUVAKIT HERMOROMAHDUKSEN PARTAALLE! :D :D :D

Lääkkeet. Muista ne lääkkeet.

Vierailija
36/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, liäksi tämä taas,että onnettomuus tapahtui ohitustilanteessa. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on niin usein ryhtyä ohittamaan. Tämäkin onnettomuus tapahtui kaksikaistaisella tiellä pimeässä illalla liukkaalla kelillä.  Moottoritie olisi ollut turvallisempi. Jos olisi maltettu ajaa hitaammin, oltaisiin ehkä saavuttukin hengissä perille. Toivon, että tämäkin onnettomuus saa ihmisiä miettimään kaksi kertaa, ennenkuin lähtevät ohittamaan. Useimmat ohitukset ovat tarpeettomia eivätkä aina edes lyhennä matka-aikaa. 

Vierailija
37/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Olen kyllä huomannut, että monessa tuttavaperheessä korokkeet tms. jää pois käytössä aika aikaisin - monilla eskarikavereilla ei enää ollut korokkeita ja kiusasivat lastani, että hänellä on "vauvojentuoli" (=selkänojallinen koroke). ...

Aika karua kiusata tuollaisesta. Meillä on vielä kakkosluokkalainenkin selkänojallisessa istuimmessa. Kohta otetaan todennäköisesti selkäosa istuimesta pois, mutta koroke jää. Ja jos joku tuollaisesta alkaa kiusaamaan, niin menen kyllä itse sanomaan pari valittua sanaa.

Sanoin silloin asiasta eskariopeille ja kutsuivat lähipoliisin käymään ja kertomaan liikenneturvallisuusasioista ja myös turvavöistä. Oli erikseen kehunut kaikkia niitä, joilla oli autossa koroke/korokeistuin eli olin todella tyytyväinen tapaan, jolla asiaan reagoitiin eikä kiusaamista myöhemmin enää esiintynyt. Päiväkodissa oltiin huomattu sama asia ja myös se, että moni lapsi (=eskarilainen) kiinnittää vyönsä itse, jolloin se saattaa olla huonosti tai lapsi voi jopa jättää sen aikuisen tietämättä kiinnittämättä. Meillä edelleen käytössä selkänojallinen isofix-kiinnitteinen korokeistuin ja poika on nyt 8v.

Vierailija
38/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siihen asti, että tulee sopiva kohta, jossa voi turvallisesti ohittaa sen traktorin. Jos junnaa siinä traktorin perässä kilometritolkulla, niin itse aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja sählinkiä liikenteeseen. 

Vierailija
39/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, liäksi tämä taas,että onnettomuus tapahtui ohitustilanteessa. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on niin usein ryhtyä ohittamaan. Tämäkin onnettomuus tapahtui kaksikaistaisella tiellä pimeässä illalla liukkaalla kelillä.  Moottoritie olisi ollut turvallisempi. Jos olisi maltettu ajaa hitaammin, oltaisiin ehkä saavuttukin hengissä perille. Toivon, että tämäkin onnettomuus saa ihmisiä miettimään kaksi kertaa, ennenkuin lähtevät ohittamaan. Useimmat ohitukset ovat tarpeettomia eivätkä aina edes lyhennä matka-aikaa. 

Kyllä, mutta tämä kuski oli ohittanut traktorin. Tosin täysin väärässä kohdassa ja tilanteessa.

40 vs 80 km/h vaikuttaa jo matka-aikaan. Eikä se itse ohittaminen ole se ongelma, vaan typerissä kohdissa ohittaminen. Esimerkiksi viime talvena (ja aikaisemminkin) tapahtunut ohitus, jossa lähdettiin rekan takaa ohittamaan lumipöllyssä. Eli näkyvyys oli täysin nolla, mutta ohi piti päästä. 

Nyt valitettavasti kuski on arvioinut tilanteen väärin ja sitten menettäyt autonsa hallinnan.

Vierailija
40/136 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa, minulla oli lapsena kaveri joka ihan tosissaan aina selitti miten turvavyötä ei tarvitse käyttää ja on itse asiassa vaarallinenkin. Kun kuulema jossakin oli joku perhe ajanut kolarin ja ainoa hengissä selvinnyt oli isä, jolla ei ollut turvavyötä. Että kaikki vöissä olleet kuolivat ja siksi turvavyöt ovat vaarallisia. Tarvitseeko edes mainita, ettei kaverin vanhemmat käyttäneet turvavöitä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme