Nainen ja kaksi lasta kuolivat kolarissa - kenelläkään ei turvavyötä
"Akaassa tiistaina sattuneessa kolarissa kuoli kolme ihmistä. Poliisi kertoi keskiviikkona, että kuolleet ovat autossa kuljettajana ollut 1985 syntynyt tamperelainen nainen ja matkustajina olleet tytöt, he olivat syntyneet vuosina 2011 ja 2000.
Tytöt olivat kotosin Pirkanmaalta, eikä autoa ajanut nainen ollut heidän äitinsä, kertoo tutkinnanjohtaja Antti Uusipaikka Sisä-Suomen poliisista.
Onnettomuushetkellä kukaan autossa ollut ei käyttänyt turvavyötä ja autossa olleet lensivät törmäyksen voimasta ulos autosta. Kaikki kolme löytyivät auton ulkopuolelta ja he olivat kuolleet heti. Poliisin mukaan turvavyö olisi saattanut pelastaa erityisesti takapenkillä olleet."
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195008675837/artikkeli/akaan+kolarissa…
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ei käytä nykypäivänä turvavyötä?! En tiedä ketään, kuka ei sitä automaattisesti laittaisi ja joka ei huolehtisi sitä lapsillekin!
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Viime kesänä ajoin uuden katumaasturin perässä ruuhkaisella valtatiellä. Takaikkunassa riekkui kaksi lasta, ehkä jotain ekaluokkaisen ikäistä. Teki mieli ottaa rekkari ylös ja soittaa oikein vihainen puhelu kuskille. Kuka nykypäivänä ei laita lapsiaan turvavöihin?!
Miksi et soittanut poliisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset turvapaikanhakijoita. Kuski sukulainen. Onko lapset siis tulleet keskenään Suomeen ja millä ihmeen konstilla?
Vanhemmat ovat mahdollisesti maksaneet matkat ja pyytäneet jotain luotettavaa tuttavaa saattamaan lapsensa Suomeen, jossa asuva sukulainen on luvannut huolehtia heistä siitä eteenpäin.
Mistä päätellään, ettei lapsilla olisi vanhempia Suomessa? Kyllä minunkin lapsiani on kuskannut sukulaiset, vaikka me olemme ihan molemmat tässä maassa ja elossa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä69 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä traktorikuskia, joka antaa kenenkään roikkua perässä kilometritolkulla antamatta tietä, yök
En ymmärrä autokuskeja, jotka eivät pääse traktorin ohi. Kortti pois ja bussilippu tilalle.
Suomen tiestö ja liikenne- sekä keliolosuhteet ovat ajoittain sellaisia, että traktorikuskista ei pääse ohitse ottamatta turhaa riskiä. Silloin ajetaan traktorin perässä kunnes tulee ohituskelpoinen paikka tai traktori antaa tietä. Jos bemarikuski tulee tuollaisessa tilanteessa roikkumaan kiinni takapuskuriini niin se on hänen ongelmansa. Saatan jättää traktoriin väliä niin että liikennettä vaarantava perässäroikkuja siirtyy jonkun muun haitaksi.
Koskaan et tiedä onko vastaantulevien kaistalla keskimääräistä huonompi puolisokea kuski ajamassa ylinopeutta. Liukkaalla kelillä pitää varata aikaa niin, ettei ole tarvetta ottaa turhia riskejä.
Hellanlettas sentään. Nyt puhutaan traktorista, ei rekka-autosta. Jos se traktori ajaa 40 km/h satasen tai kahdeksankympin alueella, niin ei ole suunnattoman vaikea homma mennä sen ohi. Ja usein traktorikuskit ajavat aivan tien reunassa, pientaretta käyttäen, joten se ohittaminen onnistuu helposti.
Totta kai pitää varmistaa, että ohitus on turvallinen ja vastaantulevat eivät ole törmäysriskissä. Tässä tapauksessa uskoisin, että kyseinen kuski ei hidastanut lainkaan, vaan ajatteli ehtivänsä samoilla vauhdeilla ohi. Ja ilmeisesti olisi ehtinytkin, mutta ajotaidot oliva kehnot ja menetti auton hallinnan.
Juu näinhän nämä periaatteessa menee. Paperilla kaikki on niin helppoa. Mutta turha spekuloida kun ei tiedä ko. tilanteen olosuhteita. Ja oletko itse koskaan ajanyt ysitietä tuossa kohdassa tuohon aikaan? Se on pimeä, ruuhkainen ja nyt vielä liukas. Ei ole todellakaan helppoa ohittaa, edes traktoria. Itse ajan sitä kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Juu näinhän nämä periaatteessa menee. Paperilla kaikki on niin helppoa. Mutta turha spekuloida kun ei tiedä ko. tilanteen olosuhteita. Ja oletko itse koskaan ajanyt ysitietä tuossa kohdassa tuohon aikaan? Se on pimeä, ruuhkainen ja nyt vielä liukas. Ei ole todellakaan helppoa ohittaa, edes traktoria. Itse ajan sitä kuukausittain.
Olen ajanut erittäin paljon tuota väliä ja tiedän kohdan hyvin.
Pointtina oli, että traktorin ohitus on huomattavasti helpompaa, kuin vaikka rekan, koska traktori kulkee huomattavasti hitaammin ja usein he ajava aivain tien reunaa hipoen.
Ja traktorin ohitukseen on kaksi vaihtoehtoa:
A) ollaan hidastettu traktorin perään ja kiihdydetään 40 km/h:sta sitten tarvittavaan vauhtiin ohituksen aikana/jälkeen.
B) tullaan rajoituksen mukaista vauhtia ja ei hiljennetä lainkaan traktorin kohdalla.
Eilisessä onnettomuudessa auto oli lähtenyt kuskilta lapasista. Näin ollen veikkaan vaihtoehtoa B ja kuski on ilmeisesti arvioinut tilanteen väärin. Vaihtoehto A ei kuulosta loogiselta, koska en usko kenenkään menettävän auton hallintaa tuollaisessa nopeudessa tuollaisin seurauksin.
Mutta tämä on nyt täysin omaa arvailuani.
en käytä turvavyötä, koska minua ei suomen lait hallitse
Suntiolle on ainakin luvassa ruumishuonella tiukat tarjoilut :)
Vierailija kirjoitti:
Enhän saa mitään rangaistuksiakaan, koska rasismi.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin kerran kolarin romanin kanssa. Tuli kiertoliittymästä kolmion takaa kylkeen. Kuskin sylissä istui iso esimurrosikäinen lapsi, eikä kuski sen vuoksi nähnyt minua.
Mun autosta yks alaikäinen mannepoika lyttäs yhden kulman paetessaan poliisia. Poika oli jääny kiinni kortitta-ajosta 17 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän saa mitään rangaistuksiakaan, koska rasismi.
Hauskasti imitoitu epäisänmaallista ja haarhaista äärirasistista hirviötä joka jankkaa kuvottavia valheita.
Aika usein näkee ihan tavallisia kantasuomalaisia kuskaavan lapsiaan autossa ilman turvavyötä tai mitään istuimia. Olen nähnyt kyseistä holtitonta toimintaa eri puolilla Suomea. Ihan Helsingissä ja hyvällä asuinalueellakin, mitä suuresti ihmettelen, sen sijaan Tuupovaaran kylätiellä se nyt oli odotettavissakin...
Eipä taas yllätä ettei saastuttajia ole älynlahjoilla siunattu!
Olivat siis matuja. Mitä te täällä surunvalitteluitanne inisette..... Vai surettaako, ettei niiden lasten onnistunutkaan nyt tuoda tänne 50 "isis-sukulaistaan", perheenyhdistämisen valheellisessa muodossa?
Nään asiaan niin, että oli kolariin johtavat syyt kenen tahansa, niin lopullinen syy kuolemaan löytyy sen "vastuussa" olevan henkilön päästä. Kuka ei laita lapsia käyttämään turvavyötä. Jos ovat jo niin isoja että vastuu itsellä, niin itseään saavat syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässäkin tapauksessa kuitenkin ollut järkevämpää ajella siellä traktorin takana. Nyt nähtiin mihin ohittaminen johti. Vaikka turvavyöt olisivat olleet, kuski olisi kuollut joka tapauksessa. Hyvä kuski=rohkea kuski ei pidä paikkaansa.
Joo, siihen asti, että tulee sopiva kohta, jossa voi turvallisesti ohittaa sen traktorin. Jos junnaa siinä traktorin perässä kilometritolkulla, niin itse aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja sählinkiä liikenteeseen.
Sori, mutta kukaan ei ole vastuussa miten muut reagoi ja toimii. Jos joku kyllästyy ajamaan letkassa ja menee hermo, tulee virhe-arvio niin jälleen: se on juuri sen kuskin oma teko. Ei kenenkään muun.
PS. Tässä kohtaa väärin toimiva on traktori joka ei vedä sivuun seuraavalla pysäkillä ja päästä letkaa ohitseen. Mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Jokainen on omasta ajostaan vastuussa, siellä SAA madella vaikka olisi hyväkin sää jos kuskista sille tuntuu. Se on liikenneTURVALLISUUTTA. Ota sinäkin muut huomioon, kuin syytät muita ajosta. Lähde vaikka liikkeelle aikaisemmin niin ehdit jos tulee jotain yllättävää.
Hellanlettas sentään. Nyt puhutaan traktorista, ei rekka-autosta. Jos se traktori ajaa 40 km/h satasen tai kahdeksankympin alueella, niin ei ole suunnattoman vaikea homma mennä sen ohi. Ja usein traktorikuskit ajavat aivan tien reunassa, pientaretta käyttäen, joten se ohittaminen onnistuu helposti.
Totta kai pitää varmistaa, että ohitus on turvallinen ja vastaantulevat eivät ole törmäysriskissä. Tässä tapauksessa uskoisin, että kyseinen kuski ei hidastanut lainkaan, vaan ajatteli ehtivänsä samoilla vauhdeilla ohi. Ja ilmeisesti olisi ehtinytkin, mutta ajotaidot oliva kehnot ja menetti auton hallinnan.