Keliakia-korvaus poistuu
Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Minulla diagnosoitiin keliakia noin vuosi sitten. Kokeilin alkuun näitä kaikenmaailman gluteenittomia tuotteita, siis leiväkkeitä, puurokkeita, pastakkeita. Hyi saatana mitä paskaa!!! Esim gluteeniton karjalanpiirakka on niin pahaa, ettei sitä syö sikakaan vinkumatta. Lisäaineiden lista on näissä loputon kaiken kaiken muun moskan lisäksi. En ymmärrä kuka niitä edes haluaa ostaa ja vielä niin hirveään hintaan.
Kun jätin nuo ylihinnoitellut roskat ostamatta huomasin, että ei se gluteeniton ruoka oikeasti ole niin kovin kallista. Kalliita ovat juuri ne vasiten keliaakikoille tehdyt korvikkeet.
Mutta kun niitä on saatava, koska muutkin syö leipää ja pastaa! Se on se mantra, jota suurin osa keliaakikoista hokee pää punaisena, pysähtymättä miettimään, miksi pitäisi syödä? (Suurin osa maailmasta ei syö gluteeniviljaa ja hyvin pysyvät ruokavaliollaan elossa.)
Onneksi osa keliaakikoista on osannut itse hakea itselleen sopivan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja raaka-aineet, joista saavat maistuvaa ruokaa. Turha ostaa kalliita ja pahan makuisia korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä yhtään vähättele etteikö ehdottoman gluteenittoman ruokavalion noudattaminen olisi joskus hankalaa ja vaivalloista. Valmisruoissa, ravintoloissa ym. saa varmasti olla todella varuillaan, mutta näissäkään ne gluteenittomat vaihtoehdot eivät välttämättä ole sen kalliimpia, eikä jokaisen ruokapaketin syynääminen tule sen kalliimmaksi kuin syynäämättömyyskään. Itse varmasti voi tehdä kuitenkin halvemmallakin gluteenitonta ruokaa, ei ihminen tarvitse sitä gluteenitonta pastaa mihinkään, mutta toki sitä voi ostaa jos haluaa ja JOS SIIHEN ON VARAA. Jos ei ole varaa, syököön perunaa, riisiä tai ihan vaan kasviksia.
Meillä syödään pitkiäkin kausia niin, ettei osteta korvikkeita (minulla siis keliakia). Riisi käy hyvin ja peruna, gluteeniton pasta halpenee onneksi koko ajan niin paljon, ettei siitäkään enää tarvitse paljoa pulittaa jos nyt välillä spagettia haluaa.
Mutta kotona kun vaan ei voi pysyä kaikkea aikaa, ja toisinaan on syötävä tien päällä. Minä esimerkiksi koulussani en uskalla syödä keittiöstä tilattua gluteenitonta, koska ko. tarjoaja on vähän väliä sössinyt gluteenittomuuden kanssa, enkä halua juosta kurat puoleksi lahkeessa ulos kesken luennon.. Mikroa meillä ei jostain hemmetin syystä ruokailutilassa ole, joten en saa mitään lämmitettävää mukaan. Leipää siis toisinaan ostan näitä tilanteita varten, koska helpoin kuljettaa mukana ja menee kylmänä.
Samoin keliaakikolla ne yllättävät tilanteen ovat pahimpia. Ja nyt älkää viitsikö vedota, että aina pitää varautua. Kun elämään vaan ei voi aina varautua, meikäläisillä on kyse loppuelämästä. Kun olet paikassa, johon et ole ottanut eväitä, tarjottava ruoka on gluteenillista tai sitten ei varmuutta asiasta, niin vaihtoehtona voi olla joko kaupasta ostettava gluteeniton korvike jonka saa helposti syötyä (esim. moilasen lihapiirakka), tai sitten olet nälässä.
Että valitettavasti vaan niitä korvikkeita toisinaan tarvitsee, vaikka kuinka joku kaksi viikkoa gluteenittomalla ollut myhäilisi, ettei tarvita mihinkään.
Mutta minä pärjään kyllä ilman tuota tukeakin. Mutta pärjäätkö sinä, jos joku sinun tukesi leikataan pois? Kuten aiemmin sanottu, kun yhden tuen poistaminen kokonaan kävi näin kivasti, niin luuletteko sen oikeasti jäävän tähän? Eiköhän pian aleta hallituksessa keskustelemaan siitä, että itseasiassa monessa muussakin maassa pärjätään ilman lapsilisiä, miksei siis meilläkin. Näin esimerkkinä.
Miksi se eväs täytyy olla leipää? Keitetyt kananmunat on ihan hyvä vaihtoehto ja kaupasta voi ostaa vaikka palan juustoa, hedelmää, raejuustoa......
Juusto on aikamoinen kolesterolipommi, en alkaisi sitä kyllä usein isoja kimpaleita nakertelemaan. Raejuusto ei nälkää kauaa pidä.
Keitetyt kananmunat, sellaisenaan?
Ja hedelmiä toisinaan syönkin pitkin päivää, nälkää nekään eivät valitettavasti pidä. Rahkaa tai jogurttia toisinaan nappaan kotoa mukaan.
Se juuston kolesteroli ei sun suoniis mene ja pitää hyvin nälkää. Keitetyt kananmunat voi syödä sellaisenaan tai jonkun muun kanssa, ihan miten itse haluaa.
Munankeltuainen, kpl 300 mg
Maksapihvi, kpl 225 mg
Katkarapu, 50 g 100 mg
Porsaankyljys, kpl 65 mg
Mäti, rkl 35 mg
Suklaa, 100 g 30 mg
Voi, 10 g 20 mg
Smetana, rkl 15 mg
Munanvalkuainen, kpl 0 mg
Suositeltava kolesterolin saanti on 250-300 mg päivässä
http://www.tohtori.fi/?page=5999474&id=9262765
Jo yhdestä kananmunasta päivän suositeltu kolesteroliannos. Aika vahvasti menee näiden neuvojen kanssa.
Tuolta löytyy taulukosta juustojen kolesterolia:
http://alentaja.fi/kolesteroli
Että tie terveyteen ja silleen (y)
Ruoan sisältämällä kolesterolilla ei ole mitään merkitystä minkään suhteen. Kaikki noista ruoista ovat ravintorikkaampia kuin joku ravintoköyhä gluteeniton leipä, ja varmasti pitävät nälkää paremmin.
"Ravintorikkaus" on ihan asia erikseen, mutta hetkinen nyt. Eli ruuan sisältämällä kolesterolilla ei ole mitään merkitystä ihmisen kolesteroliarvoihin? Olisiko sinulla jotain tämän väitteen tueksi?
Onko sinulla esittää lähde sen tueksi, että ravinnon kolesterolilla on merkitystä?
Öh, kyllä? Ihan perustietoutta, että etenkin kovat rasvat lisäävät elimistön kolesterolipitoisuutta.
Ihan perustietous =/= lähde.
Kyse oli muuten ravinnon kolesterolista, ei kovista rasvoista.
Voi yhdenkerran...
Kovat rasvat NIMENOMAAN kohottavat kolesteroliarvoja. Ja kovaa rasvaa on mm. näissä teidän mainostamissa juustoissa.
Osaatko lukea? Kun kyse on siitä, vaikuttaako ravinnon KOLESTEROLI mihinkään, vastaat että KOVAT RASVAT kohottavat kolesteroliarvoja.
Ja annapa vielä lähde edes sille, että kohonneella kolesterolilla olisi vaikutusta mihinkään yksinään.
Lähteitä on annettu, lisäksi voit itse hankkia vielä lisää tietoa ihan parilla klikkauksella.
Mutta hanki sinä sydänkohtaus ihan vapaasti, ei se kiellettyä ole.
"Gluteeniton höttöleipä"? Mitä se on? Kun katson nyt tätä omaakin leipääni, siinä on tattaria, hirssiä, kauraa, pieni osa maissia, paljon eri siemeniä seassa... väittäisin että aika paljon vähemmän höttöä kuin suurin osa normileivistä.
Meidän perheeseen kuuluu kaksi keliaakikkoa ja meillä syödään vain luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Mua jotenkin ällöttää ne lisäaineet niissä korvaavissa tuotteissa. Lisäksi ne on tosi pahanmakuisia järjestään. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä tämä nyt sen kalliimmaksi tule.
Aamiaiseksi syömme smoothieta, jugurttia ja hedelmiä/marjoja, munia eri muodossa, juurespaloja, rahkaa, pähkinöitä... Näitä samoja syödään vaihdellen iltapalaksi ja välipalaksi/evääksi. Ruuan kanssa pastan sijasta syödään riisiä, perunaa, linssejä, papuja, juureksia, salaatteja.
Mun mielestä tässä ei ole mitään vaikeaa. Joskus toki tekee mieli herkutella jollain leivoksella tms, mutta kun se tapahtuu kerran kuussa, niin ei se muutaman euron lisämaksu siinä kohdassa mun taloutta kaada.
Vierailija kirjoitti:
"Gluteeniton höttöleipä"? Mitä se on? Kun katson nyt tätä omaakin leipääni, siinä on tattaria, hirssiä, kauraa, pieni osa maissia, paljon eri siemeniä seassa... väittäisin että aika paljon vähemmän höttöä kuin suurin osa normileivistä.
Veikkaan nyt vahvasti, että nämä päsmäröijät luulevat kaiken gttoman leivän olevan valmistettu vehnätärkkelyksestä, johon tosiasiassa moni keliaakikko ei koske kepilläkään (itse saan vatsakipuja siitä).
Muutoin en ihan käsitä, että millä perusteella esim. tattari, hirssi, maissi yms. ovat höttöä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheeseen kuuluu kaksi keliaakikkoa ja meillä syödään vain luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Mua jotenkin ällöttää ne lisäaineet niissä korvaavissa tuotteissa. Lisäksi ne on tosi pahanmakuisia järjestään. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä tämä nyt sen kalliimmaksi tule.
Aamiaiseksi syömme smoothieta, jugurttia ja hedelmiä/marjoja, munia eri muodossa, juurespaloja, rahkaa, pähkinöitä... Näitä samoja syödään vaihdellen iltapalaksi ja välipalaksi/evääksi. Ruuan kanssa pastan sijasta syödään riisiä, perunaa, linssejä, papuja, juureksia, salaatteja.
Mun mielestä tässä ei ole mitään vaikeaa. Joskus toki tekee mieli herkutella jollain leivoksella tms, mutta kun se tapahtuu kerran kuussa, niin ei se muutaman euron lisämaksu siinä kohdassa mun taloutta kaada.
Niin siis kai nyt käsität, että esim. jotkut Sunnuntain tattarisämpylät ovat luontaisesti gluteenitonta?
Luontaisesti gluteeniton käsittää kaiken, mikä ei ole ns. keinotekoisesti tehty gluteenittomaksi, eli ei sisällä vehnätärkkelystä. Ja siellä kaupan gluteenittomalla hyllyllä löydät kyllä paljon gluteenitonta leipää, jauhoa, pastaa yms. joka lasketaan luontaisesti gluteenittomaksi.
Terve vaan kaikki keliaakikkoja vihaavat!
En ota kantaa keliakiakorvauksen poistumiseen vaan totean että minun on kamalan vaikea ymmärtää mistä katkeruutenne kumpuaa, teillähän on asiat lähtökohtaisesti paremmin kun ette joudu sairastamaan tätä tautia.
Se nyt vaan on niin että litra vehnäjauhoja maksaa n. 1/4 gluteenittoman vastaavan hinnasta ja gluteeniton leipä on huomattavasti kalliimpaa kuin ruisleipä. Vaikka kuinka itse sekottaisi pelkkiä 'halpoja' maissiriisisekoituksia ja käyttäisi arjestaan huomattavia aikoja oman leivän leipomiseen, maksavat ksantaanit ja psylliumit enemmän kuin sitkon muodostava gluteeni. Hirssi ja tattari maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin vehnä tai ohra, pitkälti siksi ettei niitä tuoteta Suomessa eivätkä viljelijät saa samoja maataloustukiaisia kuin yleisempiä viljakasveja viljelevät farmarit.
Me keliaakikot maksamme gluteenittomaksi todennetusta tattarijauhoista, välipalavoileivät korvaavista pähkinöistä ja leipäjuustoista ja maissipastoistamme selvästi enemmän kuin te kaurapuurosta, täysruisleivästä ja durumvehnästänne. Menoeriin lukeutuvat myös ne hyvin harvoin ostettavat "korvaavat" tuotteet kuten gluteeniton piparkakkutaikina tai gluteenittoman pitsapohjan lisä ravintolassa.
Kysyn:
- Kuinka moni teistä on oikeasti valmis pakottamaan lapsenne syömään joka ikinen päivä 1930-luvun kotiruokaa luopuen kaurapuurosta, spagetista, pinaattiletuista, kalapuikoista, valmislihapullista, karjalanpiirakoista, ruisnaksuista, Corn Flakeseista ja kaikista kahviloista ja kaupoista saatavista leivonnaisista?
- Miksi ihmeessä työssäkäyvän perheellisen pitää lähtökohtaisesti tehdä omat ruokansa alusta loppuun jos saatavilla on valmis tuote, vaikkakin hintava?
- Missä vaiheessa tähän maahan iskostui ajatus että ihmisen on syötävä loppuelämänsä pelkkää perunaa ja porkkanaa ja pitää suunsa supussa jos ei joku päivä maitakkaan?
T. Raskaana oleva ihokeliaakikko joka käyttää päivästään noin puoli tuntia pelkästään ruokailun suunnitteluun ja raaka-aineiden etsimiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla diagnosoitiin keliakia noin vuosi sitten. Kokeilin alkuun näitä kaikenmaailman gluteenittomia tuotteita, siis leiväkkeitä, puurokkeita, pastakkeita. Hyi saatana mitä paskaa!!! Esim gluteeniton karjalanpiirakka on niin pahaa, ettei sitä syö sikakaan vinkumatta. Lisäaineiden lista on näissä loputon kaiken kaiken muun moskan lisäksi. En ymmärrä kuka niitä edes haluaa ostaa ja vielä niin hirveään hintaan.
Kun jätin nuo ylihinnoitellut roskat ostamatta huomasin, että ei se gluteeniton ruoka oikeasti ole niin kovin kallista. Kalliita ovat juuri ne vasiten keliaakikoille tehdyt korvikkeet.
Mutta kun niitä on saatava, koska muutkin syö leipää ja pastaa! Se on se mantra, jota suurin osa keliaakikoista hokee pää punaisena, pysähtymättä miettimään, miksi pitäisi syödä? (Suurin osa maailmasta ei syö gluteeniviljaa ja hyvin pysyvät ruokavaliollaan elossa.)
Onneksi osa keliaakikoista on osannut itse hakea itselleen sopivan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja raaka-aineet, joista saavat maistuvaa ruokaa. Turha ostaa kalliita ja pahan makuisia korvikkeita.
No minä kuulun tuohon mainitsemaasi osaan keliaakikoista, jotka ovat osanneet itse hakea itselleen sopivan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion. Kyllä nämä raaka-aineet tulevat silti monta kertaa kalliimmaksi. Edellisellä sivulla mainitsin muun muassa tattari- ja hirssijauhot, joita käytän runsaasti.
Kannattaa muistaa, että niissä maissa, joissa ei syödä gluteeniviljoja, ovat ne muut käytössä olevat tuotteet sitten vastaavasti kysynnän mukaan edullisempia. Ja on kyllä aika harhaanjohtavaa sanoa, että "suurin osa maailmasta" ei syö gluteeniviljoja, kun vehnä on kautta historian ollut aika lailla ruokavalion perusta, varsinkin Euroopassa ja sen lähiseuduilla.
Nämä "raejuusto on parempaa kuin leipä"-henkiset väittelyt ovat tässä aika turhia. Viljatuotteet kuuluvat kuitenkin edelleen siihen virallisterveelliseen ruokavalioon. Väittäisin, että suurin osa terveellistä elämää viettävistä ihmisistä syö aika lailla virallisterveellisen ruokavalion mukaan; kenenkään ei ole mikään pakko kuunnella juuri niitä neuvoja, mitä karppausfoorumeilla jaetaan.
Pointtini on, että jos kerran "viralliset tahot" sanovat, että viljatuotteet kuuluvat terveelliseen ruokavalioon, on minusta aika turha ruveta syyllistämään keliaakikkoja siitä, että haluavat syödä gluteenittomia viljatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä yhtään vähättele etteikö ehdottoman gluteenittoman ruokavalion noudattaminen olisi joskus hankalaa ja vaivalloista. Valmisruoissa, ravintoloissa ym. saa varmasti olla todella varuillaan, mutta näissäkään ne gluteenittomat vaihtoehdot eivät välttämättä ole sen kalliimpia, eikä jokaisen ruokapaketin syynääminen tule sen kalliimmaksi kuin syynäämättömyyskään. Itse varmasti voi tehdä kuitenkin halvemmallakin gluteenitonta ruokaa, ei ihminen tarvitse sitä gluteenitonta pastaa mihinkään, mutta toki sitä voi ostaa jos haluaa ja JOS SIIHEN ON VARAA. Jos ei ole varaa, syököön perunaa, riisiä tai ihan vaan kasviksia.
Meillä syödään pitkiäkin kausia niin, ettei osteta korvikkeita (minulla siis keliakia). Riisi käy hyvin ja peruna, gluteeniton pasta halpenee onneksi koko ajan niin paljon, ettei siitäkään enää tarvitse paljoa pulittaa jos nyt välillä spagettia haluaa.
Mutta kotona kun vaan ei voi pysyä kaikkea aikaa, ja toisinaan on syötävä tien päällä. Minä esimerkiksi koulussani en uskalla syödä keittiöstä tilattua gluteenitonta, koska ko. tarjoaja on vähän väliä sössinyt gluteenittomuuden kanssa, enkä halua juosta kurat puoleksi lahkeessa ulos kesken luennon.. Mikroa meillä ei jostain hemmetin syystä ruokailutilassa ole, joten en saa mitään lämmitettävää mukaan. Leipää siis toisinaan ostan näitä tilanteita varten, koska helpoin kuljettaa mukana ja menee kylmänä.
Samoin keliaakikolla ne yllättävät tilanteen ovat pahimpia. Ja nyt älkää viitsikö vedota, että aina pitää varautua. Kun elämään vaan ei voi aina varautua, meikäläisillä on kyse loppuelämästä. Kun olet paikassa, johon et ole ottanut eväitä, tarjottava ruoka on gluteenillista tai sitten ei varmuutta asiasta, niin vaihtoehtona voi olla joko kaupasta ostettava gluteeniton korvike jonka saa helposti syötyä (esim. moilasen lihapiirakka), tai sitten olet nälässä.
Että valitettavasti vaan niitä korvikkeita toisinaan tarvitsee, vaikka kuinka joku kaksi viikkoa gluteenittomalla ollut myhäilisi, ettei tarvita mihinkään.
Mutta minä pärjään kyllä ilman tuota tukeakin. Mutta pärjäätkö sinä, jos joku sinun tukesi leikataan pois? Kuten aiemmin sanottu, kun yhden tuen poistaminen kokonaan kävi näin kivasti, niin luuletteko sen oikeasti jäävän tähän? Eiköhän pian aleta hallituksessa keskustelemaan siitä, että itseasiassa monessa muussakin maassa pärjätään ilman lapsilisiä, miksei siis meilläkin. Näin esimerkkinä.
Miksi se eväs täytyy olla leipää? Keitetyt kananmunat on ihan hyvä vaihtoehto ja kaupasta voi ostaa vaikka palan juustoa, hedelmää, raejuustoa......
Juusto on aikamoinen kolesterolipommi, en alkaisi sitä kyllä usein isoja kimpaleita nakertelemaan. Raejuusto ei nälkää kauaa pidä.
Ja hedelmiä toisinaan syönkin pitkin päivää, nälkää nekään eivät valitettavasti pidä. Rahkaa tai jogurttia toisinaan nappaan kotoa mukaan.
Se juuston kolesteroli ei sun suoniis mene ja pitää hyvin nälkää. Keitetyt kananmunat voi syödä sellaisenaan tai jonkun muun kanssa, ihan miten itse haluaa.
Maksapihvi, kpl 225 mg
Katkarapu, 50 g 100 mg
Porsaankyljys, kpl 65 mg
Mäti, rkl 35 mg
Suklaa, 100 g 30 mg
Voi, 10 g 20 mg
Smetana, rkl 15 mg
Jo yhdestä kananmunasta päivän suositeltu kolesteroliannos. Aika vahvasti menee näiden neuvojen kanssa.
Ruoan sisältämällä kolesterolilla ei ole mitään merkitystä minkään suhteen. Kaikki noista ruoista ovat ravintorikkaampia kuin joku ravintoköyhä gluteeniton leipä, ja varmasti pitävät nälkää paremmin.
Juu ei, mitä nyt vähän verisuonet vaan tukkeutuu.
Juu, näinhän siinä saattaa käydä :D
Vierailija kirjoitti:
Atkinson olisi kyllä ylpeä tämän ketjun neuvoista :)
Eikös kyseinen herra muuten kuollut omaan diettiinsä?
Kuka on Atkinson?
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tästä kolesterolikeskustelusta jo viimeistään selvinnyt, että nämä "keliaakikot eivät tarvitse hiilihydraattipaskaa!!!111!!!!!!111" -inttäjät ovat karppiuskovaisia.
Hiilareista ei ole kukaan puhunut mitään. Pysy asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kai nyt käsität, että esim. jotkut Sunnuntain tattarisämpylät ovat luontaisesti gluteenitonta?
Luontaisesti gluteeniton käsittää kaiken, mikä ei ole ns. keinotekoisesti tehty gluteenittomaksi, eli ei sisällä vehnätärkkelystä. Ja siellä kaupan gluteenittomalla hyllyllä löydät kyllä paljon gluteenitonta leipää, jauhoa, pastaa yms. joka lasketaan luontaisesti gluteenittomaksi.
Itse asiassa uskon, ettei hyllyiltä enää oikein muuta löydykään kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita. En ole enää viime vuosina kertaakaan nähnyt vehnä- tai ohratärkkelystä gluteenittomiksi mainostettujen tuotteiden tuoteselosteessa, ja olen sentään aika monia tuoteselosteita tässä vuosien aikana lukenut.
Toki ne tyhjiöpakatut leivät yms. voivat silti maistua oudolta, jo ihan siksi, että ne on teollisesti valmistettu jossain ulkomailla ja ympätty varmasti täyteen säilöntäaineita. Kotimaisten leipomoiden tuotteista sen sijaan löytyy todella maukkaita gluteenittomia leipiä (jotka kyllä pilaantuvat hyvin nopeasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tästä kolesterolikeskustelusta jo viimeistään selvinnyt, että nämä "keliaakikot eivät tarvitse hiilihydraattipaskaa!!!111!!!!!!111" -inttäjät ovat karppiuskovaisia.
Hiilareista ei ole kukaan puhunut mitään. Pysy asiassa.
No mitä se tässä ketjussa puhuttu "höttö" sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä söisit esim aamiaiseksi jos leipä, puuro, murot, myslit ei käy. Mitä lapsi söisi? Meillä ainakin "pakko" ostaa niitä korvaavia tuotteita teinille.
Jugurttia, hedelmiä, pähkinöitä, manteleita, kananmunaa, pekonia, vihanneksia... Ihan mitä vain gluteenittomia aamiaistarvikkeita. Pannukakutkin voi tehdä banaanista ja kananmunista.
Mutta jos teini haluaa syödä muroja, puuroa tai leipää, miksi niitä ei voisi ostaa ja tehdä teinille ja olla valittamatta, kun ei se niin kalliiksi tule kuin moni väittää.
Sisälukutaito hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on Atkinson?
Atkins, ilmeisesti krioitusvirhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins_(l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on Atkinson?
Atkins, ilmeisesti krioitusvirhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins_(l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri)
Nyt vie linkki vähän väärälle sivulle :'D
https://fi.wikipedia.org/wiki/Atkinsin_dieetti
sieltä Robert Atkins, ei näköjään osoitekopiointi tykkää tuosta "lääkäri" sanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta moisia sämpylöitä ei ollut olemassakaan, kun aloitimme tämän ruokavalion kanssa puljaamisen. Siksi ne eivät niin kuulu meidän ruokavalioon. Ja lisäaineita niissäkin on aika paljon monissa. Ehkä tässä on kyse siitä, kuinka helppo se vilja on vain jättää pois kaikkinensa, jos se siitä on kiinni. Tosi harvoin meidän tulee käytettyä mitään viljaa, eikä olla koettu sitä ongelmaksi, saatikka kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksapihvi, kpl 225 mg
Katkarapu, 50 g 100 mg
Porsaankyljys, kpl 65 mg
Mäti, rkl 35 mg
Suklaa, 100 g 30 mg
Voi, 10 g 20 mg
Smetana, rkl 15 mg
"Ravintorikkaus" on ihan asia erikseen, mutta hetkinen nyt. Eli ruuan sisältämällä kolesterolilla ei ole mitään merkitystä ihmisen kolesteroliarvoihin? Olisiko sinulla jotain tämän väitteen tueksi?
Onko sinulla esittää lähde sen tueksi, että ravinnon kolesterolilla on merkitystä?
Öh, kyllä? Ihan perustietoutta, että etenkin kovat rasvat lisäävät elimistön kolesterolipitoisuutta.
Aivan oikein, nostavat HDL:ää
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, en tiedä onko tämä näkökanta jossain tullut esiin.
Meidän perheessä on kaksi keliaakikkoa. Korvauksen poistuminen ei horjuta meidän taloutta. Leivon paljon itse, satunnaisesti käytämme näitä parjattuja valmistuotteita.
Mutta se tässä ihmetyttää että miten voidaan yhden sairauden hoidon korvaus poistaa kokonaan. Keliakiaan kun ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio ja ainakin tällä hetkellä elinikäinen sellainen. Jollekulle se 20e voi olla iso raha. Leikataan sitten muidenkin sairauksien korvauksia, saadaan säästöjä vielä enemmän.
Eikö?
Minä olen allerginen viljalle, eikä ruokavalioni ole kalliimpi kuin ennen allergian puhkeamista. Hyvä niin, sillä vaikka pystyn syömään monia gluteenittomia leipiä, pullia, keksejä, pastaa jne, en ole koskaan saanut mitään tukea, jotta voisin erityisesti ostaa niitä. Miksi pitäisi? Kummasti sitä pysyy hengissä ilman leipääkin. Eiköhän keliaakikotkin pysy.