Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakia-korvaus poistuu

Vierailija
27.11.2015 |

Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.

Kommentit (294)

Vierailija
161/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.

Jumalauta mitä rasismia. Onko keliakoille maksettu oikein tukea?

Minä en ole saanut penniäkään tukea siitä, että joudun ostamaan laktoosittomia tuotteita, jotka ovat järjestäin vähintään 30% kalliimpia.

Onko laktoosi-intorelantikot nykyään ihan oma rotunsa vai?

Ja btw, keliakia on hoitamattomana vaarallinen ja kuolemaan johtava sairaus, joka tulee helkkarin kalliiksi yhteiskunnalle syöpineen ja maksakirrooseineen, kuin se että laktoosi-intorelantikolla menee vatsa sekaisin.

Vierailija
162/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-palsta ei petä koskaan! Täällä suurin osa gluteenittomasta ruokavaliosta kitisevistä vaikuttaa olevan

a) kotiäitejä joiden elämäntehtävä on duunata safkat alusta loppuun itse

b) aivan totaalisen pihalla terveyssuosituksista ja monipuolisesta ruokavaliosta, etenkin kuitujen merkityksestä ruoansulatukselle

c) keliakian luonteesta ja vaatimuksista auttamattomasti tietämättömiä

d) kemiankokeista 5+ arvosanoja saaneita

e) sosiaaliyhteiskuntaa vihaavia porvareita jotka tahtovat leikata kaikki turhat tuet ja ansiosidonnaisenkin lakkauttaa samalla

f) sisälukutaidottomia

Listasi perusteella itse tunnut olevan totaalisen pihalla.

T. keliaakikko

Keliaakikkojen listaan syntyi juuri ensimmäinen kohta: ironiantajun puute :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve vaan kaikki keliaakikkoja vihaavat!

En ota kantaa keliakiakorvauksen poistumiseen vaan totean että minun on kamalan vaikea ymmärtää mistä katkeruutenne kumpuaa, teillähän on asiat lähtökohtaisesti paremmin kun ette joudu sairastamaan tätä tautia.

Se nyt vaan on niin että litra vehnäjauhoja maksaa n. 1/4 gluteenittoman vastaavan hinnasta ja gluteeniton leipä on huomattavasti kalliimpaa kuin ruisleipä. Vaikka kuinka itse sekottaisi pelkkiä 'halpoja' maissiriisisekoituksia ja käyttäisi arjestaan huomattavia aikoja oman leivän leipomiseen, maksavat ksantaanit ja psylliumit enemmän kuin sitkon muodostava gluteeni. Hirssi ja tattari maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin vehnä tai ohra, pitkälti siksi ettei niitä tuoteta Suomessa eivätkä viljelijät saa samoja maataloustukiaisia kuin yleisempiä viljakasveja viljelevät farmarit.

Me keliaakikot maksamme gluteenittomaksi todennetusta tattarijauhoista, välipalavoileivät korvaavista pähkinöistä ja leipäjuustoista ja maissipastoistamme selvästi enemmän kuin te kaurapuurosta, täysruisleivästä ja durumvehnästänne. Menoeriin lukeutuvat myös ne hyvin harvoin ostettavat "korvaavat" tuotteet kuten gluteeniton piparkakkutaikina tai gluteenittoman pitsapohjan lisä ravintolassa.

Kysyn:

- Kuinka moni teistä on oikeasti valmis pakottamaan lapsenne syömään joka ikinen päivä 1930-luvun kotiruokaa luopuen kaurapuurosta, spagetista, pinaattiletuista, kalapuikoista, valmislihapullista, karjalanpiirakoista, ruisnaksuista, Corn Flakeseista ja kaikista kahviloista ja kaupoista saatavista leivonnaisista?

-  Miksi ihmeessä työssäkäyvän perheellisen pitää lähtökohtaisesti tehdä omat ruokansa alusta loppuun jos saatavilla on valmis tuote, vaikkakin hintava?

- Missä vaiheessa tähän maahan iskostui ajatus että ihmisen on syötävä loppuelämänsä pelkkää perunaa ja porkkanaa ja pitää suunsa supussa jos ei joku päivä maitakkaan?

T. Raskaana oleva ihokeliaakikko joka käyttää päivästään noin puoli tuntia pelkästään ruokailun suunnitteluun ja raaka-aineiden etsimiseen

Kiitos kun tiivistit asiat, joita minäkin olen ajatellut, mutta en osannut noin selkeästi sanoa :) On tosiaan jotenkin käsittämätön ajatusketju, että koska porkkana on terveellisempää kuin leipä => syökää sitä porkkanaa älkääkä kitiskö, keliaakikot.

Muistan kun 80-luvulla olin lapsi, ja tuttavapiirin ainoa keliaakikko. Silloin oli todella vähän mitään korvaavia tuotteita, ja nekin mitä oli, maistuivat ihan pahvilta. Leipä oli aina sitä samaa gluteenitonta näkkileipää. Äidilläni oli onneksi pitopalvelu ja keittotaito todellakin hanskassa, eli hän käytti paljon mielikuvitusta valmistaakseen minulle maukasta ja monipuolista gluteenitonta ruokaa. Kouluruoka olikin sitten vähän shokki, koska se tehtiin periaatteella "jätetään pois". Muistan esimerkiksi kerran saaneeni makkarakeittoa ilman makkaroita :D Ja kun muilla oli lihapullapäivä, minä sain edellispäivän lämmitettyä gluteenitonta ruokaa, mitä se nyt sattui olemaankaan. Koska olisihan se nyt ollut ihan liikaa vaadittu tehdä lihapullia joissa on vehnäkorppujauhon sijasta jotain muuta.

Jos äitini ei olisi ollut kokki, tai hänellä olisi ollut vähemmän aikaa panostaa minun ruokiini, olisin varmaan kotonakin noudattanut "jätetään pois" -ruokavaliota. Uskon, että monessa perheessä käy juuri näin. Ja tässä ketjussahan kovasti tuollaista ruokavaliota ajetaan. Lapsi mitään lihapullia tarvitse, syöttäkää sille mieluummin raejuustoa ja kananmunia! Eikä jouluna mitään lanttulaatikkoa tarvita, kananmunia vaan kitaan. Aamupalaksi kananmunia. Välipalaksi kananmunia...

Tottahan keliaakikko voi lihapullia syödä, tietääkseni lihassa ei ole gluteenia. Lanttulaatikkokin on ihan sopivaa ruokaa, ei lantussakaan tietääkseni ole gluteenia.

Kukaan ei ole ehdottanut ruuaksi pelkkää raejuustoa ja munaa, tämä on sinun oma keksintösi.

Lihapullien ja lanttulaatikon valmistamiseen käytetään kuitenkin korppujauhoja. Jos jouluna haluaa gluteenitonta lanttulaatikkoa, täytyy ostaa kallista gluteenitonta versiota, tai sitten valmistaa se alusta loppuun itse.

Lanttulaatikko on muuten hyvä esimerkki siitä, että gluteenittomien tuotteiden korkea hinta johtuu useimmiten siitä, että niitä valmistetaan pieniä eriä, ja usein myydään pienissä erikoisliikkeissä. Koska eihän gluteeniton lanttulaatikko raaka-aineiltaan varsinaisesti kalliimmaksi tulisi. Kuitenkin silloin kun sitä viimeksi ostin jostain keliakiapuodista, se oli huikean kallista. (En osta enää.)

Korjaus: "Koska eihän gluteeniton lanttulaatikko raaka-aineiltaan varsinaisesti kovin paljon kalliimmaksi tulisi." Tottahan gluteeniton korppujauho on monta kertaa kalliimpaa kuin tavallinen, mutta eihän sitä nyt lanttulaatikkoon pussillista kaadeta kuitenkaan.

Vierailija
164/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole saanut penniäkään tukea siitä, että joudun ostamaan laktoosittomia tuotteita, jotka ovat järjestäin vähintään 30% kalliimpia.

Ihminen ei tarvitse eläimen tuottamaa maitoa vaan voi syödä tarvittavan kalsiumin esim. sesaminsiemenistä tai purkista. Älä nyt marise vaan lopeta niiden laktoosittomien tuotteiden ostaminen ja maidon korvaaminen jollain vastaavankaltaisella tuotteella.

Perunamuussia on vaikea tehdä seesaminsiemenistä.

Eikö?

Vierailija
165/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa keliakiakorvauksen poistumiseen vaan totean että minun on kamalan vaikea ymmärtää mistä katkeruutenne kumpuaa, teillähän on asiat lähtökohtaisesti paremmin kun ette joudu sairastamaan tätä tautia.

Se nyt vaan on niin että litra vehnäjauhoja maksaa n. 1/4 gluteenittoman vastaavan hinnasta ja gluteeniton leipä on huomattavasti kalliimpaa kuin ruisleipä. Vaikka kuinka itse sekottaisi pelkkiä 'halpoja' maissiriisisekoituksia ja käyttäisi arjestaan huomattavia aikoja oman leivän leipomiseen, maksavat ksantaanit ja psylliumit enemmän kuin sitkon muodostava gluteeni. Hirssi ja tattari maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin vehnä tai ohra, pitkälti siksi ettei niitä tuoteta Suomessa eivätkä viljelijät saa samoja maataloustukiaisia kuin yleisempiä viljakasveja viljelevät farmarit.

Me keliaakikot maksamme gluteenittomaksi todennetusta tattarijauhoista, välipalavoileivät korvaavista pähkinöistä ja leipäjuustoista ja maissipastoistamme selvästi enemmän kuin te kaurapuurosta, täysruisleivästä ja durumvehnästänne. Menoeriin lukeutuvat myös ne hyvin harvoin ostettavat "korvaavat" tuotteet kuten gluteeniton piparkakkutaikina tai gluteenittoman pitsapohjan lisä ravintolassa.

Kysyn:

- Kuinka moni teistä on oikeasti valmis pakottamaan lapsenne syömään joka ikinen päivä 1930-luvun kotiruokaa luopuen kaurapuurosta, spagetista, pinaattiletuista, kalapuikoista, valmislihapullista, karjalanpiirakoista, ruisnaksuista, Corn Flakeseista ja kaikista kahviloista ja kaupoista saatavista leivonnaisista?

-  Miksi ihmeessä työssäkäyvän perheellisen pitää lähtökohtaisesti tehdä omat ruokansa alusta loppuun jos saatavilla on valmis tuote, vaikkakin hintava?

- Missä vaiheessa tähän maahan iskostui ajatus että ihmisen on syötävä loppuelämänsä pelkkää perunaa ja porkkanaa ja pitää suunsa supussa jos ei joku päivä maitakkaan?

T. Raskaana oleva ihokeliaakikko joka käyttää päivästään noin puoli tuntia pelkästään ruokailun suunnitteluun ja raaka-aineiden etsimiseen

Kiitos kun tiivistit asiat, joita minäkin olen ajatellut, mutta en osannut noin selkeästi sanoa :) On tosiaan jotenkin käsittämätön ajatusketju, että koska porkkana on terveellisempää kuin leipä => syökää sitä porkkanaa älkääkä kitiskö, keliaakikot.

Muistan kun 80-luvulla olin lapsi, ja tuttavapiirin ainoa keliaakikko. Silloin oli todella vähän mitään korvaavia tuotteita, ja nekin mitä oli, maistuivat ihan pahvilta. Leipä oli aina sitä samaa gluteenitonta näkkileipää. Äidilläni oli onneksi pitopalvelu ja keittotaito todellakin hanskassa, eli hän käytti paljon mielikuvitusta valmistaakseen minulle maukasta ja monipuolista gluteenitonta ruokaa. Kouluruoka olikin sitten vähän shokki, koska se tehtiin periaatteella "jätetään pois". Muistan esimerkiksi kerran saaneeni makkarakeittoa ilman makkaroita :D Ja kun muilla oli lihapullapäivä, minä sain edellispäivän lämmitettyä gluteenitonta ruokaa, mitä se nyt sattui olemaankaan. Koska olisihan se nyt ollut ihan liikaa vaadittu tehdä lihapullia joissa on vehnäkorppujauhon sijasta jotain muuta.

Jos äitini ei olisi ollut kokki, tai hänellä olisi ollut vähemmän aikaa panostaa minun ruokiini, olisin varmaan kotonakin noudattanut "jätetään pois" -ruokavaliota. Uskon, että monessa perheessä käy juuri näin. Ja tässä ketjussahan kovasti tuollaista ruokavaliota ajetaan. Lapsi mitään lihapullia tarvitse, syöttäkää sille mieluummin raejuustoa ja kananmunia! Eikä jouluna mitään lanttulaatikkoa tarvita, kananmunia vaan kitaan. Aamupalaksi kananmunia. Välipalaksi kananmunia...

Tottahan keliaakikko voi lihapullia syödä, tietääkseni lihassa ei ole gluteenia. Lanttulaatikkokin on ihan sopivaa ruokaa, ei lantussakaan tietääkseni ole gluteenia.

Kukaan ei ole ehdottanut ruuaksi pelkkää raejuustoa ja munaa, tämä on sinun oma keksintösi.

Myllyn Paras korppujauho 400g maksaa 1,09€.

Moilasen Gluteeniton Korppujauho 350g maksaa 2,79€.

Got the point?

No, mitäs korppujauhot tähän kuuluu?

Vierailija
166/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se onkin kun kaikki pitää tehdä ja ajatella vaikeimman kautta.

Itse olen ruvennut vapaaehtoisesti syömään gluteenitonts ruokaa.

Ei ole kallista , ei tarvita psylliumia eikä muutakaan ksantaania leivän leipomiseen.

Olo on hyvä ja kilojakin tippunut ihan vahingossa.

No jos haluaa leivän pysyvän kasassa, kyllä se psyllium ja/tai ksantaani on aika tärkeää. Ellet sitten käytä jotain jauhoseosta, jossa on jo valmiiksi psylliumia/ksantaania.

Vierailija
167/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, en tiedä onko tämä näkökanta jossain tullut esiin.

Meidän perheessä on kaksi keliaakikkoa. Korvauksen poistuminen ei horjuta meidän taloutta. Leivon paljon itse, satunnaisesti käytämme näitä parjattuja valmistuotteita.

Mutta se tässä ihmetyttää että miten voidaan yhden sairauden hoidon korvaus poistaa kokonaan. Keliakiaan kun ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio ja ainakin tällä hetkellä elinikäinen sellainen. Jollekulle se 20e voi olla iso raha. Leikataan sitten muidenkin sairauksien korvauksia, saadaan säästöjä vielä enemmän.

Eikö?

Pointti oli se, että keliaakikon ei tarvitse syödä erikoisruokia pystyäkseen hoitamaan sairauttaan.

Ei vaan pointti on oikeudenmukaisuus.

Vierailija
168/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapulliin ja lanttulaatikkoon ei tarvitse laittaa korppujauhoja.

Koettakaa joskus säveltää itse.

Vierailija
169/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse eläimen tuottamaa maitoa vaan voi syödä tarvittavan kalsiumin esim. sesaminsiemenistä tai purkista. Älä nyt marise vaan lopeta niiden laktoosittomien tuotteiden ostaminen ja maidon korvaaminen jollain vastaavankaltaisella tuotteella.

Eikö?

Mitä laitan perunamuussiin maidon tilalle perunoiden oman keitinveden :) Maukasta tulee. (Tietysti olen kuorinut perunat ennen keittämistä.)

t: keliaakikko ja maitoallergikko

Vierailija
170/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn:

Lihapullien ja lanttulaatikon valmistamiseen käytetään kuitenkin korppujauhoja. Jos jouluna haluaa gluteenitonta lanttulaatikkoa, täytyy ostaa kallista gluteenitonta versiota, tai sitten valmistaa se alusta loppuun itse.

Lanttulaatikko on muuten hyvä esimerkki siitä, että gluteenittomien tuotteiden korkea hinta johtuu useimmiten siitä, että niitä valmistetaan pieniä eriä, ja usein myydään pienissä erikoisliikkeissä. Koska eihän gluteeniton lanttulaatikko raaka-aineiltaan varsinaisesti kalliimmaksi tulisi. Kuitenkin silloin kun sitä viimeksi ostin jostain keliakiapuodista, se oli huikean kallista. (En osta enää.)

Eikös sen korppujauhon voi jättää pois, ei sillä mitään virkaa ole? Turha inistä, ettei voi syödä lihapullia.

Vierailija
171/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti oon tehny lihapullia, ja ikinä en ole niihin korppujauhoja käyttänyt! Hyvänen aika sentään, ne on LIHApullia, se korppujauho ei todellakaan ole pakollinen ainesosa. Esim. kananmuna ja porkkanaraaste hoitaa "sitomisen" ihan yhtä hyvin ellei jopa paremmin.

Uusavuttomuus huipussaan kun yhtään osata soveltaa...

Vierailija
172/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

Pointtina oli varmaan sarkastisesti rinnastaa nämä keliakiavihaajat jotka kyseenalaistavat korvaavien tuotteiden tarpeellisuuden änkyöintiin jossa maitotuotteita ei saisi korvata millään sillä ihminen voi selviytyä hengissä ilman maitotuotteita ...

jumalauta miten tyhmää porukkaa täällä on.

Vierailija
173/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja btw, keliakia on hoitamattomana vaarallinen ja kuolemaan johtava sairaus, joka tulee helkkarin kalliiksi yhteiskunnalle syöpineen ja maksakirrooseineen, kuin se että laktoosi-intorelantikolla menee vatsa sekaisin.

Tuo onkin suurin harha mikä on liikkellä, että menee vain vatsa sekaisin. Saattaa kuule 4 tuntia täristä vessan lattialla litimärkänä, kun jotain mukavaa sukulaista ei ole sattunut asia kiinnostamaan. 

Vierailija
174/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuo diagnoosi jo kymmenkunta vuotta joten olen ehtinyt saada useamman tuhannen euroa ateriakorvausta. Kiitos yhteiskunnalle siitä. Tästä eteenpäin pärjään ilman.

Toivottavasti muitakin saajilleen mukavia, mutta ei-aivan-välttämättömiä tukia poistetaan ennen kuin valtiontalous on ajettu konkurssitilaan kuten Kreikassa.

Vierailija
175/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä tarvitse, mutta kuitenkin yleensä laitetaan. Omiin lihapulliini laitan polenta-jauhoa, mutta lanttulaatikkoa en jaksa ruveta säveltämään, joten olen mieluummin ilman.

Väitän kuitenkin, että valtaosa ei-keliaakikoista ostaa joululaatikkonsa valmiina, joten en tunne kovin huonoa omaatuntoa siitä etten rupea lantun kanssa taistelemaan :D

Vierailija
176/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Öljyllä on kyky sitomiseen myöskin. Sekä kananmuna. 

Paljon on myös ruokia, joissa ei voi maitoa korvata, mutta lihapullissa korppujauhon voi.

Vierailija
177/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti oon tehny lihapullia, ja ikinä en ole niihin korppujauhoja käyttänyt! Hyvänen aika sentään, ne on LIHApullia, se korppujauho ei todellakaan ole pakollinen ainesosa. Esim. kananmuna ja porkkanaraaste hoitaa "sitomisen" ihan yhtä hyvin ellei jopa paremmin.

Ja mitä jos joku tykkää lihapullistaan korppujauhoilla? Pitää siis maksaa sillä makuasioista ei voi kiistellä ja se lyököön tiskiin enemmän rahaa joka tahtoo toisenlaista vaihtoehtoa? Missä menee raja? Koska kasviskeiton VOI tehdä veteen, ei tule koskaan tehdä kesäkeittoa? Koska tattaripuuro on kalliimpaa kuin kaurapuuro voi jättää puuron tekemättä ja syödä sen sijaan pelkkiä marjoja?

Vierailija
178/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, joka lihapullat alunperin mainitsin, teen kyllä itse lihapullani ilman korppujauhoja. Puhuin siinä kohdassa kouluruokailusta. Korppujauhottomat lihapullat olivat kouluissa ihan tuntematon käsite silloin, kun olin lapsi - ja vielä silloinkin, kun olin teini. En tiedä ovatko vieläkin.

Korppujauhoton lanttulaatikko on myös esim. Saarioisille täysin tuntematon käsite edelleen. Valmislihapullista en tiedä, kun en ole sellaisia ikinä katsellut.

Vierailija
179/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me keliaakikot tiedetään noi teidän porkkanaraastekikat lihapullissa. Sattuu vaan olemaan pari sataa muutakin ruokaa joissa täytyy soveltaa ja säveltää itse ja joskus olisi vaan ihan kiva ettei kaupoilla ja kyökin puolella menisi tuhottomasti aikaa vaan voisi joskus käyttää korvaavaa tuotetta. Kuinka moni ei-karjalainen ei-keliaakikko muka leipoo itse omat karjalanpiirakkansa?

Vierailija
180/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin suurin harha mikä on liikkellä, että menee vain vatsa sekaisin. Saattaa kuule 4 tuntia täristä vessan lattialla litimärkänä, kun jotain mukavaa sukulaista ei ole sattunut asia kiinnostamaan. 

No mutta kestää se ripuli sitten 4 tuntia tai vartin, niin on se silti "vatsa sekaisin". Kurjaa kyllä silti.

Ei ole kyllä mitenkään terveellistä elää jatkuvan ripulinkaan kanssa, mutta hoitamattomalla keliakialla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia (jopa neurologisia ja immunologisia) mitä laktoosi-intoleranssissa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi