Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakia-korvaus poistuu

Vierailija
27.11.2015 |

Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.

Kommentit (294)

Vierailija
141/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheeseen kuuluu kaksi keliaakikkoa ja meillä syödään vain luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Mua jotenkin ällöttää ne lisäaineet niissä korvaavissa tuotteissa. Lisäksi ne on tosi pahanmakuisia järjestään. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä tämä nyt sen kalliimmaksi tule.

Aamiaiseksi syömme smoothieta, jugurttia ja hedelmiä/marjoja, munia eri muodossa, juurespaloja, rahkaa, pähkinöitä... Näitä samoja syödään vaihdellen iltapalaksi ja välipalaksi/evääksi. Ruuan kanssa pastan sijasta syödään riisiä, perunaa, linssejä, papuja, juureksia, salaatteja.

Mun mielestä tässä ei ole mitään vaikeaa. Joskus toki tekee mieli herkutella jollain leivoksella tms, mutta kun se tapahtuu kerran kuussa, niin ei se muutaman euron lisämaksu siinä kohdassa mun taloutta kaada.

Niin siis kai nyt käsität, että esim. jotkut Sunnuntain tattarisämpylät ovat luontaisesti gluteenitonta?

Luontaisesti gluteeniton käsittää kaiken, mikä ei ole ns. keinotekoisesti tehty gluteenittomaksi, eli ei sisällä vehnätärkkelystä. Ja siellä kaupan gluteenittomalla hyllyllä löydät kyllä paljon gluteenitonta leipää, jauhoa, pastaa yms. joka lasketaan luontaisesti gluteenittomaksi.

Toki, mutta moisia sämpylöitä ei ollut olemassakaan, kun aloitimme tämän ruokavalion kanssa puljaamisen. Siksi ne eivät niin kuulu meidän ruokavalioon. Ja lisäaineita niissäkin on aika paljon monissa. Ehkä tässä on kyse siitä, kuinka helppo se vilja on vain jättää pois kaikkinensa, jos se siitä on kiinni. Tosi harvoin meidän tulee käytettyä mitään viljaa, eikä olla koettu sitä ongelmaksi, saatikka kalliiksi.

Niin, mutta termi luontaisesti gluteeniton käsittää myös kaikki leivät ja pastat, joiden tekemisessä ei ole käytetty keinotekoista gluteenin poistoa.

Vierailija
142/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve vaan kaikki keliaakikkoja vihaavat!

En ota kantaa keliakiakorvauksen poistumiseen vaan totean että minun on kamalan vaikea ymmärtää mistä katkeruutenne kumpuaa, teillähän on asiat lähtökohtaisesti paremmin kun ette joudu sairastamaan tätä tautia.

Se nyt vaan on niin että litra vehnäjauhoja maksaa n. 1/4 gluteenittoman vastaavan hinnasta ja gluteeniton leipä on huomattavasti kalliimpaa kuin ruisleipä. Vaikka kuinka itse sekottaisi pelkkiä 'halpoja' maissiriisisekoituksia ja käyttäisi arjestaan huomattavia aikoja oman leivän leipomiseen, maksavat ksantaanit ja psylliumit enemmän kuin sitkon muodostava gluteeni. Hirssi ja tattari maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin vehnä tai ohra, pitkälti siksi ettei niitä tuoteta Suomessa eivätkä viljelijät saa samoja maataloustukiaisia kuin yleisempiä viljakasveja viljelevät farmarit.

Me keliaakikot maksamme gluteenittomaksi todennetusta tattarijauhoista, välipalavoileivät korvaavista pähkinöistä ja leipäjuustoista ja maissipastoistamme selvästi enemmän kuin te kaurapuurosta, täysruisleivästä ja durumvehnästänne. Menoeriin lukeutuvat myös ne hyvin harvoin ostettavat "korvaavat" tuotteet kuten gluteeniton piparkakkutaikina tai gluteenittoman pitsapohjan lisä ravintolassa.

Kysyn:

- Kuinka moni teistä on oikeasti valmis pakottamaan lapsenne syömään joka ikinen päivä 1930-luvun kotiruokaa luopuen kaurapuurosta, spagetista, pinaattiletuista, kalapuikoista, valmislihapullista, karjalanpiirakoista, ruisnaksuista, Corn Flakeseista ja kaikista kahviloista ja kaupoista saatavista leivonnaisista?

-  Miksi ihmeessä työssäkäyvän perheellisen pitää lähtökohtaisesti tehdä omat ruokansa alusta loppuun jos saatavilla on valmis tuote, vaikkakin hintava?

- Missä vaiheessa tähän maahan iskostui ajatus että ihmisen on syötävä loppuelämänsä pelkkää perunaa ja porkkanaa ja pitää suunsa supussa jos ei joku päivä maitakkaan?

T. Raskaana oleva ihokeliaakikko joka käyttää päivästään noin puoli tuntia pelkästään ruokailun suunnitteluun ja raaka-aineiden etsimiseen

Kiitos kun tiivistit asiat, joita minäkin olen ajatellut, mutta en osannut noin selkeästi sanoa :) On tosiaan jotenkin käsittämätön ajatusketju, että koska porkkana on terveellisempää kuin leipä => syökää sitä porkkanaa älkääkä kitiskö, keliaakikot.

Muistan kun 80-luvulla olin lapsi, ja tuttavapiirin ainoa keliaakikko. Silloin oli todella vähän mitään korvaavia tuotteita, ja nekin mitä oli, maistuivat ihan pahvilta. Leipä oli aina sitä samaa gluteenitonta näkkileipää. Äidilläni oli onneksi pitopalvelu ja keittotaito todellakin hanskassa, eli hän käytti paljon mielikuvitusta valmistaakseen minulle maukasta ja monipuolista gluteenitonta ruokaa. Kouluruoka olikin sitten vähän shokki, koska se tehtiin periaatteella "jätetään pois". Muistan esimerkiksi kerran saaneeni makkarakeittoa ilman makkaroita :D Ja kun muilla oli lihapullapäivä, minä sain edellispäivän lämmitettyä gluteenitonta ruokaa, mitä se nyt sattui olemaankaan. Koska olisihan se nyt ollut ihan liikaa vaadittu tehdä lihapullia joissa on vehnäkorppujauhon sijasta jotain muuta.

Jos äitini ei olisi ollut kokki, tai hänellä olisi ollut vähemmän aikaa panostaa minun ruokiini, olisin varmaan kotonakin noudattanut "jätetään pois" -ruokavaliota. Uskon, että monessa perheessä käy juuri näin. Ja tässä ketjussahan kovasti tuollaista ruokavaliota ajetaan. Lapsi mitään lihapullia tarvitse, syöttäkää sille mieluummin raejuustoa ja kananmunia! Eikä jouluna mitään lanttulaatikkoa tarvita, kananmunia vaan kitaan. Aamupalaksi kananmunia. Välipalaksi kananmunia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nyt ei terveiden tarvitse enää kadehtia siitä suurensuuresta tuesta :)

Ja sitten vaan odottelemaan, että mikä tuki poistuu seuraavaksi. Luuletteko oikeasti, että jäisi vaan tähän? Kun tämä tuen napsaisu kävi niin kivasti, niin seuraavaksi lähtenee jokin muu tuki kokonaan. Esimerkiksi lapsilisä. 

Tsemppiä siihen.

Ihan mielellään luovun myös lapsilisästä. Olen antanut hyväntekeväisyyteen. Ihan turha tuki, kuten kekiakikorvauskin. Jokainen, joka lapsia hankki, heidät ITSE elättäköön.

Kolmen äiti.

Vierailija
144/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, en tiedä onko tämä näkökanta jossain tullut esiin.

Meidän perheessä on kaksi keliaakikkoa. Korvauksen poistuminen ei horjuta meidän taloutta. Leivon paljon itse, satunnaisesti käytämme näitä parjattuja valmistuotteita.

Mutta se tässä ihmetyttää että miten voidaan yhden sairauden hoidon korvaus poistaa kokonaan. Keliakiaan kun ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio ja ainakin tällä hetkellä elinikäinen sellainen. Jollekulle se 20e voi olla iso raha. Leikataan sitten muidenkin sairauksien korvauksia, saadaan säästöjä vielä enemmän.

Eikö?

Etenkin kun samaan aikaan vielä eräät valittavat heille tarjotusta maksuttomasta ateriasta, ja valtio kiirehtii heti näiden valitusten perusteella tarjoamaan parempaa ruokaa :)

Kyllähän se mieltä lämmittää.

Vierailija
145/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä koen itse paljon vaikeammaksi korvata maitotuotteet; lapsi haluaa juoda maitoa -> soijajuoma tai riisijuoma maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen maito. Juusto -> kasvipohjainen maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen. Jogurtit sama homma. Ruokakerma, sama juttu. Miten esimerkikisi tekisit kanakastikkeen maitoallergiselle? Tai valkokastikkeen? Riisipuuron? Kalakeiton? Lista on pitkä.. En silti valita, onneksi on varaa ostaa lapselle se mitä tarvitaan, ja saa halutessaan syödä mahdollisimman samalla lailla kuin sisaruksensakin.

Nykyään on esimerkiksi Valio Eila-tuotteet, joita voi käyttää tähän tarkoitukseen. Maku on lähes sama, kuin normimaidollakin.

Vierailija
146/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.

Sehän on mukava kuulla. Olen jotenkin elänyt siinä luulossa, että gluteenittomat vaihtoehdot olisivat selvästi kalliimpia. vanhentunutta tietoa kaiketi.

Vierailija
147/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla diagnosoitiin keliakia noin vuosi sitten. Kokeilin alkuun näitä kaikenmaailman gluteenittomia tuotteita, siis leiväkkeitä, puurokkeita, pastakkeita. Hyi saatana mitä paskaa!!! Esim gluteeniton karjalanpiirakka on niin pahaa, ettei sitä syö sikakaan vinkumatta. Lisäaineiden lista on näissä loputon kaiken kaiken muun moskan lisäksi. En ymmärrä kuka niitä edes haluaa ostaa ja vielä niin hirveään hintaan.

Kun jätin nuo ylihinnoitellut roskat ostamatta huomasin, että ei se gluteeniton ruoka oikeasti ole niin kovin kallista. Kalliita ovat juuri ne vasiten keliaakikoille tehdyt korvikkeet.

Mutta kun niitä on saatava, koska muutkin syö leipää ja pastaa! Se on se mantra, jota suurin osa keliaakikoista hokee pää punaisena, pysähtymättä miettimään, miksi pitäisi syödä? (Suurin osa maailmasta ei syö gluteeniviljaa ja hyvin pysyvät ruokavaliollaan elossa.)

Onneksi osa keliaakikoista on osannut itse hakea itselleen sopivan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja raaka-aineet, joista saavat maistuvaa ruokaa. Turha ostaa kalliita ja pahan makuisia korvikkeita.

No minä kuulun tuohon mainitsemaasi osaan keliaakikoista, jotka ovat osanneet itse hakea itselleen sopivan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion. Kyllä nämä raaka-aineet tulevat silti monta kertaa kalliimmaksi. Edellisellä sivulla mainitsin muun muassa tattari- ja hirssijauhot, joita käytän runsaasti.

Kannattaa muistaa, että niissä maissa, joissa ei syödä gluteeniviljoja, ovat ne muut käytössä olevat tuotteet sitten vastaavasti kysynnän mukaan edullisempia. Ja on kyllä aika harhaanjohtavaa sanoa, että "suurin osa maailmasta" ei syö gluteeniviljoja, kun vehnä on kautta historian ollut aika lailla ruokavalion perusta, varsinkin Euroopassa ja sen lähiseuduilla.

Nämä "raejuusto on parempaa kuin leipä"-henkiset väittelyt ovat tässä aika turhia. Viljatuotteet kuuluvat kuitenkin edelleen siihen virallisterveelliseen ruokavalioon. Väittäisin, että suurin osa terveellistä elämää viettävistä ihmisistä syö aika lailla virallisterveellisen ruokavalion mukaan; kenenkään ei ole mikään pakko kuunnella juuri niitä neuvoja, mitä karppausfoorumeilla jaetaan.

Pointtini on, että jos kerran "viralliset tahot" sanovat, että viljatuotteet kuuluvat terveelliseen ruokavalioon, on minusta aika turha ruveta syyllistämään keliaakikkoja siitä, että haluavat syödä gluteenittomia viljatuotteita.

Eikös kuitenkin jokaisen tulisi syödä sellaista ruokaa, joka on hyväksi itselle, eikä sellaista, mitä joku kehottaa syömään. Karppausta on turha tähän ketjuun sotkea.

Vierailija
148/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nyt ei terveiden tarvitse enää kadehtia siitä suurensuuresta tuesta :)

Ja sitten vaan odottelemaan, että mikä tuki poistuu seuraavaksi. Luuletteko oikeasti, että jäisi vaan tähän? Kun tämä tuen napsaisu kävi niin kivasti, niin seuraavaksi lähtenee jokin muu tuki kokonaan. Esimerkiksi lapsilisä. 

Tsemppiä siihen.

Ihan mielellään luovun myös lapsilisästä. Olen antanut hyväntekeväisyyteen. Ihan turha tuki, kuten kekiakikorvauskin. Jokainen, joka lapsia hankki, heidät ITSE elättäköön.

Kolmen äiti.

Tätä tässä mietinkin, kun olen keliaakikko joka saa pian lapsen. Laskeskelin tuossa jo etukäteen meidän yhteistuloja (miehen palkka+minun äitiystuki) ja miinustelin menoja, niin kyllä me ilmankin sitä vajaa satasta pärjättäisiin vaikkei mitään suurituloisia ollakaan. Mutta pistetään nyt sitten säästöön lapselle, kerta valtio tuollaista rahaa ilmaiseksi jakelee :)

Vähän käy mielessä, että eikö tuon tuen poistamisessa syntyisi paljon isommat säästöt kuin pelkän keliakiatuen poistamisessa? Lapsiluvun voi kuitenkin nykysuomessa määrittää ihan itse, joten kukaan ei pakota hankkimaan enempää lapsia kuin mihin olisi varaa.

Vierailija
149/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palsta ei petä koskaan! Täällä suurin osa gluteenittomasta ruokavaliosta kitisevistä vaikuttaa olevan

a) kotiäitejä joiden elämäntehtävä on duunata safkat alusta loppuun itse

b) aivan totaalisen pihalla terveyssuosituksista ja monipuolisesta ruokavaliosta, etenkin kuitujen merkityksestä ruoansulatukselle

c) keliakian luonteesta ja vaatimuksista auttamattomasti tietämättömiä

d) kemiankokeista 5+ arvosanoja saaneita

e) sosiaaliyhteiskuntaa vihaavia porvareita jotka tahtovat leikata kaikki turhat tuet ja ansiosidonnaisenkin lakkauttaa samalla

f) sisälukutaidottomia

Vierailija
150/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, en tiedä onko tämä näkökanta jossain tullut esiin.

Meidän perheessä on kaksi keliaakikkoa. Korvauksen poistuminen ei horjuta meidän taloutta. Leivon paljon itse, satunnaisesti käytämme näitä parjattuja valmistuotteita.

Mutta se tässä ihmetyttää että miten voidaan yhden sairauden hoidon korvaus poistaa kokonaan. Keliakiaan kun ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio ja ainakin tällä hetkellä elinikäinen sellainen. Jollekulle se 20e voi olla iso raha. Leikataan sitten muidenkin sairauksien korvauksia, saadaan säästöjä vielä enemmän.

Eikö?

Pointti oli se, että keliaakikon ei tarvitse syödä erikoisruokia pystyäkseen hoitamaan sairauttaan.

Vierailija
151/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä koen itse paljon vaikeammaksi korvata maitotuotteet; lapsi haluaa juoda maitoa -> soijajuoma tai riisijuoma maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen maito. Juusto -> kasvipohjainen maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen. Jogurtit sama homma. Ruokakerma, sama juttu. Miten esimerkikisi tekisit kanakastikkeen maitoallergiselle? Tai valkokastikkeen? Riisipuuron? Kalakeiton? Lista on pitkä.. En silti valita, onneksi on varaa ostaa lapselle se mitä tarvitaan, ja saa halutessaan syödä mahdollisimman samalla lailla kuin sisaruksensakin.

Nykyään on esimerkiksi Valio Eila-tuotteet, joita voi käyttää tähän tarkoitukseen. Maku on lähes sama, kuin normimaidollakin.

Eila on laktoositonta. Maitoallergiselle se ei sovi.

Olen kyllä sitä mieltä, että maitoallerginenkin lapsi tarvitsisi tukea/korvausta. Siis jos minä saisin päättää, mutta en saa :) Mutta ei tämä ole mikään kilpailu: ei se ainakaan ratkea sillä, että lytätään keliaakikkojen ongelmat, kun maitoallergikkojakin on olemassa.

Olen itse sekä maitoallergikko ETTÄ keliaakikko. Kaurapohjainen ruokakerma ei kyllä ainakaan Siwassa maksa kolme kertaa enemmän kuin tavallinen, enkä ole koskaan esim. kalakeittoon maitoa laittanut. Maitoallergikkona väittäisin, että monet maidottomat korviketuotteet ovat vieläkin "turhempia" kuin gluteenittomat korviketuotteet. Gluteenittomat tuotteet sentään toimivat ruokavaliossa viljan tilalla, viljan tavoin. Maidottomat "maito"tuotteet eivät useinkaan sitä tee. Esimerkiksi soija- tai pähkinäpohjaiset juomat. Ne ovat juomia, eivät maitoa. Jos jotain hyvänmakuista juomaa haluaisin, en todellakaan joisi soijamaitoa vaan vaikkapa sitten mehua.

No, vaikeaa tämä on joka tapauksessa. Leivonnassa käytän kyllä korvikemaitoja joskus, ja ruuanlaitossa oivallista kaurakermaa; kasvispohjaiset rasvat eivät onneksi maksa sen enempää kuin voikaan. Mitään vegaanisia juustoja en suostu maistamaan, yök.

Vierailija
152/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee MAIDOTONTA ruokaa, ei laktoositon kelpaa. Voi älyhoi näitä ihmisiä. Laktoosittomatkin ovat muuten kalliimpia kuin laktoosilliset.

Vierailija
153/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa keliakiakorvauksen poistumiseen vaan totean että minun on kamalan vaikea ymmärtää mistä katkeruutenne kumpuaa, teillähän on asiat lähtökohtaisesti paremmin kun ette joudu sairastamaan tätä tautia.

Se nyt vaan on niin että litra vehnäjauhoja maksaa n. 1/4 gluteenittoman vastaavan hinnasta ja gluteeniton leipä on huomattavasti kalliimpaa kuin ruisleipä. Vaikka kuinka itse sekottaisi pelkkiä 'halpoja' maissiriisisekoituksia ja käyttäisi arjestaan huomattavia aikoja oman leivän leipomiseen, maksavat ksantaanit ja psylliumit enemmän kuin sitkon muodostava gluteeni. Hirssi ja tattari maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin vehnä tai ohra, pitkälti siksi ettei niitä tuoteta Suomessa eivätkä viljelijät saa samoja maataloustukiaisia kuin yleisempiä viljakasveja viljelevät farmarit.

Me keliaakikot maksamme gluteenittomaksi todennetusta tattarijauhoista, välipalavoileivät korvaavista pähkinöistä ja leipäjuustoista ja maissipastoistamme selvästi enemmän kuin te kaurapuurosta, täysruisleivästä ja durumvehnästänne. Menoeriin lukeutuvat myös ne hyvin harvoin ostettavat "korvaavat" tuotteet kuten gluteeniton piparkakkutaikina tai gluteenittoman pitsapohjan lisä ravintolassa.

Kysyn:

- Kuinka moni teistä on oikeasti valmis pakottamaan lapsenne syömään joka ikinen päivä 1930-luvun kotiruokaa luopuen kaurapuurosta, spagetista, pinaattiletuista, kalapuikoista, valmislihapullista, karjalanpiirakoista, ruisnaksuista, Corn Flakeseista ja kaikista kahviloista ja kaupoista saatavista leivonnaisista?

-  Miksi ihmeessä työssäkäyvän perheellisen pitää lähtökohtaisesti tehdä omat ruokansa alusta loppuun jos saatavilla on valmis tuote, vaikkakin hintava?

- Missä vaiheessa tähän maahan iskostui ajatus että ihmisen on syötävä loppuelämänsä pelkkää perunaa ja porkkanaa ja pitää suunsa supussa jos ei joku päivä maitakkaan?

T. Raskaana oleva ihokeliaakikko joka käyttää päivästään noin puoli tuntia pelkästään ruokailun suunnitteluun ja raaka-aineiden etsimiseen

Kiitos kun tiivistit asiat, joita minäkin olen ajatellut, mutta en osannut noin selkeästi sanoa :) On tosiaan jotenkin käsittämätön ajatusketju, että koska porkkana on terveellisempää kuin leipä => syökää sitä porkkanaa älkääkä kitiskö, keliaakikot.

Muistan kun 80-luvulla olin lapsi, ja tuttavapiirin ainoa keliaakikko. Silloin oli todella vähän mitään korvaavia tuotteita, ja nekin mitä oli, maistuivat ihan pahvilta. Leipä oli aina sitä samaa gluteenitonta näkkileipää. Äidilläni oli onneksi pitopalvelu ja keittotaito todellakin hanskassa, eli hän käytti paljon mielikuvitusta valmistaakseen minulle maukasta ja monipuolista gluteenitonta ruokaa. Kouluruoka olikin sitten vähän shokki, koska se tehtiin periaatteella "jätetään pois". Muistan esimerkiksi kerran saaneeni makkarakeittoa ilman makkaroita :D Ja kun muilla oli lihapullapäivä, minä sain edellispäivän lämmitettyä gluteenitonta ruokaa, mitä se nyt sattui olemaankaan. Koska olisihan se nyt ollut ihan liikaa vaadittu tehdä lihapullia joissa on vehnäkorppujauhon sijasta jotain muuta.

Jos äitini ei olisi ollut kokki, tai hänellä olisi ollut vähemmän aikaa panostaa minun ruokiini, olisin varmaan kotonakin noudattanut "jätetään pois" -ruokavaliota. Uskon, että monessa perheessä käy juuri näin. Ja tässä ketjussahan kovasti tuollaista ruokavaliota ajetaan. Lapsi mitään lihapullia tarvitse, syöttäkää sille mieluummin raejuustoa ja kananmunia! Eikä jouluna mitään lanttulaatikkoa tarvita, kananmunia vaan kitaan. Aamupalaksi kananmunia. Välipalaksi kananmunia...

Tottahan keliaakikko voi lihapullia syödä, tietääkseni lihassa ei ole gluteenia. Lanttulaatikkokin on ihan sopivaa ruokaa, ei lantussakaan tietääkseni ole gluteenia.

Kukaan ei ole ehdottanut ruuaksi pelkkää raejuustoa ja munaa, tämä on sinun oma keksintösi.

Vierailija
154/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on mukava kuulla. Olen jotenkin elänyt siinä luulossa, että gluteenittomat vaihtoehdot olisivat selvästi kalliimpia. vanhentunutta tietoa kaiketi.

Ne erikoisruuat on kalliimpia, niitä ei kuitenkaan keliaakikon ole pakko syödä hoitaakseen sairauttaan.

Vierailija
155/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn:

Tottahan keliaakikko voi lihapullia syödä, tietääkseni lihassa ei ole gluteenia. Lanttulaatikkokin on ihan sopivaa ruokaa, ei lantussakaan tietääkseni ole gluteenia.

Kukaan ei ole ehdottanut ruuaksi pelkkää raejuustoa ja munaa, tämä on sinun oma keksintösi.

Myllyn Paras korppujauho 400g maksaa 1,09€.

Moilasen Gluteeniton Korppujauho 350g maksaa 2,79€.

Got the point?

Vierailija
156/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta mitä rasismia. Onko keliakoille maksettu oikein tukea?

Minä en ole saanut penniäkään tukea siitä, että joudun ostamaan laktoosittomia tuotteita, jotka ovat järjestäin vähintään 30% kalliimpia.

Vierailija
157/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV-palsta ei petä koskaan! Täällä suurin osa gluteenittomasta ruokavaliosta kitisevistä vaikuttaa olevan

a) kotiäitejä joiden elämäntehtävä on duunata safkat alusta loppuun itse

b) aivan totaalisen pihalla terveyssuosituksista ja monipuolisesta ruokavaliosta, etenkin kuitujen merkityksestä ruoansulatukselle

c) keliakian luonteesta ja vaatimuksista auttamattomasti tietämättömiä

d) kemiankokeista 5+ arvosanoja saaneita

e) sosiaaliyhteiskuntaa vihaavia porvareita jotka tahtovat leikata kaikki turhat tuet ja ansiosidonnaisenkin lakkauttaa samalla

f) sisälukutaidottomia

Listasi perusteella itse tunnut olevan totaalisen pihalla.

T. keliaakikko

Vierailija
158/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn:

Lihapullien ja lanttulaatikon valmistamiseen käytetään kuitenkin korppujauhoja. Jos jouluna haluaa gluteenitonta lanttulaatikkoa, täytyy ostaa kallista gluteenitonta versiota, tai sitten valmistaa se alusta loppuun itse.

Lanttulaatikko on muuten hyvä esimerkki siitä, että gluteenittomien tuotteiden korkea hinta johtuu useimmiten siitä, että niitä valmistetaan pieniä eriä, ja usein myydään pienissä erikoisliikkeissä. Koska eihän gluteeniton lanttulaatikko raaka-aineiltaan varsinaisesti kalliimmaksi tulisi. Kuitenkin silloin kun sitä viimeksi ostin jostain keliakiapuodista, se oli huikean kallista. (En osta enää.)

Vierailija
159/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta mitä rasismia. Onko keliakoille maksettu oikein tukea?

Minä en ole saanut penniäkään tukea siitä, että joudun ostamaan laktoosittomia tuotteita, jotka ovat järjestäin vähintään 30% kalliimpia.

Ihminen ei tarvitse eläimen tuottamaa maitoa vaan voi syödä tarvittavan kalsiumin esim. sesaminsiemenistä tai purkista. Älä nyt marise vaan lopeta niiden laktoosittomien tuotteiden ostaminen ja maidon korvaaminen jollain vastaavankaltaisella tuotteella.

Vierailija
160/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se onkin kun kaikki pitää tehdä ja ajatella vaikeimman kautta.

Itse olen ruvennut vapaaehtoisesti syömään gluteenitonts ruokaa.

Ei ole kallista , ei tarvita psylliumia eikä muutakaan ksantaania leivän leipomiseen.

Olo on hyvä ja kilojakin tippunut ihan vahingossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi