Minkä h*lvetin takia ette voi kävellä liukaportaita alas?!
Ymmärrän kyllä, että liukuportaiden käveleminen ylöspäin on joillekin raskasta, joten sen annan anteeksi, mutta miksei niitä voi kävellä alaspäin mennessä? Joillakin ihmisillä on kiire esim. töihin eikä olisi aikaa seisoa tyhjänpanttina minuuttikaupalla...
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ajatellut, että et ehkä ole metropoliyhteensopiva? Suomessa on paljon pieniä paikkakuntia, joissa ei ole ollenkaan liukuportaita. Esimerkiksi Vääksy on kesällä todella kaunis ja talvella siellä on yhtä pimeää kuin muuallakin.
Vääksyssä ei ole yliopistoa eikä varmaan töitäkään. -AP
Vääksyssä on muutama tuhat työpaikkaa. Tosin ne ovat ihmisille, jotka pystyvät näkemään maailmasta muutakin kuin virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei muuta lähelle työpaikkoja? Asun itse Kampissa, ei mitään ongelmia kävellä yliopistolle ja sieltä kumpaankin työpaikkaani.
Tosin kadulla ongelmana on se, että ihmiset eivät ymmärrä juosta vaan laiskasti kävelevät.
Olen tähän jo vastannut. Kamppi on ainakin aika kallis asuinalue, eikä hyödyttäisi minua. Sanoin jo aiemmin, että asun ihan hyvällä paikalla, mutta Hoasin solusiirrossa kestäisi kauan eikä ole varaa hankkia vapailta markkinoilta. Työpaikkani eivät myöskään ole mitenkään vierekkäin kantakaupungissa. -AP
Kamppi on aika halpa asuinalue, jos tavallasi laskee, miten monta sekunttia liukuportaissa voisi säästää. Mieti, että tänne muuttamalla saisit joka päivä 13 sekunttia lisää työaikaa, viikossa siis jo yli minuutin. Sen voisit olla tuottavassa työssä ja lyhentää asuntolainaa huimasti.
Lähden töihin. Menen ensin Itäkeskukseen ja siellä metroon. Joka aamu huvittaa metroon juoksijat. Tekee mieli huutaa, että juoskaa lujempaa, se on maailman viimeinen metro.
Onneksi itsellä on aikaa seisoa liukuportaissa, sillä minä tiedän seuraavan metron tulevan 3 minuutin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ahdistushäiriöitä, jotka vallan isoissa ihmisjoukoissa, jos joutuu olemaan paikallaan tai kävelemään hiljakseen joidenkin tien tukkona maleksivien "paikan omistajien" takana. Haluan olla vapaa ja tuntea olevani vapaa kävelemällä omaa vauhtia. Muutenkin vituttaa ihmiset, jotka nuljuttaa hitaakseen eteenpäin ja tekevät sen vielä välittämättä muista.
Ot:na, voi olla osa sitä ahdistusta se että kiinnität huomiota ympärillä oleviin ihmisiin ja heidän tekemisiinsä. Varmaan tiedät mitä voit tehdä helpottaaksesi oloasi, mindfulnessit ym.
Mut muistan elävästi ajan kun vihasin ihmisiä jotka olemassaolollaan tekivät just mun elämäni. Käytin työajan joustot ja kävelin ihan omia reittejäni vain vältelläkseni väenpaljouksia ja ruuhkia. Muutos lähtee sisältäpäin, ainoa johon voitt vaikuttaa olet sinä itse. Ja sama pätee aloittajaan, vain omassa elämässään voi tehdä muutoksia.
Liukuva työaika on kyllä mahtava, ei edes teorissa voi väittää että olisi kiire, jos on niin se on oma moka.
Nyt juon tässä kotona rauhassa aamukahvia, sillä Turussa ei kannata lähteä töihin tähän aiaan kun nuo hätähousuiset aamuraivoapinat on juuri liikenteessä ja paniikissa kaahaamassa, kun yrittävät ehtiä kasiksi töihin. Kun lähden liikkeille kotoa vartin yli, niin ruuhkaa ei enää pahemmin ole. Yleensä menen töihin vähän yli seitsemän, mutta tänään en jaksanut.
Koska olen raskaana ja portaiden kävely on hankalaa ja sattuu.
Huvittavimpia liukuportaita Helsingissä on Kampin keskuksen Lidlin luona olevat lyhyet ja aika loivat liukumatot. Askeleita on vain muutama, mutta suurin osa vaistonomaisesti matolle astuessaan lakkaa kävelemästä eteenpäin. Vaihtoehtona on myös tavalliset portaat joita pitkin pääsee nopeammin, mutta mieluummin ihmiset tuntuvat haluavan seistä jonossa.
Myös ne muutaman askelman rullaportaat ovat laiskuuden monumentteja. Tai lentokenttien rullamatot, jotka ovat tarkoitettu myös nopeaan etenemiseen, ei tientukkeena liukumiseen.
Olen joskus itsekin kipeä, vaivainen ja väsynyt, mutta muutoin yritän vaikka pelkästään liikunnan takia kävellä portaat, olla käyttämättä hissiä jne. Suuri osa meistä kuitenkin istuu päivät pitkät.
Varmaan kannattaisi lähteä töihin 5 sekuntia aikaisemmin niin ongelma poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Lähden töihin. Menen ensin Itäkeskukseen ja siellä metroon. Joka aamu huvittaa metroon juoksijat. Tekee mieli huutaa, että juoskaa lujempaa, se on maailman viimeinen metro.
Onneksi itsellä on aikaa seisoa liukuportaissa, sillä minä tiedän seuraavan metron tulevan 3 minuutin kuluttua.
Mihin aikaan metro kulkee 3 minuutin välein?
Vierailija kirjoitti:
Koska olen raskaana ja portaiden kävely on hankalaa ja sattuu.
Hissikin on olemassa.
Oeen miettiny tätä samaa asiaa tavarataloissa, joissa on sellainen pitkä loiva liuku"hihna". Sen nyt vielä jotenkin ymmärtää, että liukuPORTAISSA seistään paikallaan, mutta näitä liukuhihnoja en ymmärrä. Siinä olisi niiiin helppo vaan kävellä eteenpäin, mutta ei, siinä sitä törötetään niinkuin jalat olisi limaantuneet hihnaan kiinni. Typerän näköistä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan metro kulkee 3 minuutin välein?
joku maalainen on lukenut metrosta ja koittaa teeskennellä paikallista
En todellakaan kävele liukuportaissa, joiden askelväli on epämiellyttävä.
Etenkään sen vuoksi, että ap tai kaltaisensa voivat tuijottaa Salattuja eläimiä...
Vierailija kirjoitti:
Mutta meille jotka joudutaan menemään haarukanpiikin toiseen kärkeen, 6 minuutin kuluttua. Jos myöhästyy 3 minuuttia bussista, voi joutua odottamaan seuraavaa aamullakin jopa 15-20 min. Eli näin ne myöhästymiset kertaantuu. Mutta siksi kannattaakin ottaa vähän varmuusmarginaalia. Katson itse aikataulut appsista etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että liukuportaiden käveleminen ylöspäin on joillekin raskasta, joten sen annan anteeksi, mutta miksei niitä voi kävellä alaspäin mennessä? Joillakin ihmisillä on kiire esim. töihin eikä olisi aikaa seisoa tyhjänpanttina minuuttikaupalla...
Likuportaissa käveleminen säästää sulla maksimissaan noin 15 sekuntia. Sulla taitaa olla burnout aika lähellä....
Mä kyllä kävelen liukuportaat, yleensä myös ylöspäin. Tuntuu typerältä vaan seistä siinä jos kerran jalat toimii. Eikä mulla oo aina mikään hirvee kiire (joskus kyllä että ehtii esim vaihdossa toisen dösään/junaan) mutta tykkään siirtyä ripeästi paikasta toiseen, en maleksia kaduilla.
Liukuportaat on mitoitettu niin, että niitä pitkin voi harppoa, mutta kävely ei ole mukavaa.
Normaalit mukavasti noustavat portaat mitoitetaan kaavalla etenemä + 2*nousu = 630, maksiminousu 190 ja etenemä vähintään 250. Kattamattomissa ulkoportaissa maksiminousu 130.
Hyvin tavallisessa 30 asteen kulmassa nousevassa liukuportassa kaava tuottaa tulokseksi 1120, siis vaikeasti liikuttavat portaat.
Saahan niitä portaita kävellä, mutta ei niitä siihen ole mitoitettu.
Jos suurin osa porukasta kävelisi liukuportaat alaspäin, niin sehän vain hidastaisi ap:n matkantekoa. Eteen sattuisi kuitenkin se hitaasti menevä ihminen, jota ei pysty ohittamaan vaan omaa vauhtia pitää hidastaa. Lopputoluksena kukaan ei pääse eteenpäin kävelemällä.
Seison liukuportaissa, koska se on kivaa. Minulla ei ole kiire ja jos muilla on, niin se ei ole minun ongelmani. Katselen ympärille tai luen sillä aikaa vaikka jotain. Joskus juttelen kaverille tai kaivelen laukkuani. Minun jalkojeni ei tarvitse olla kokoajaan liikkeessä. Osaan pysähtyä välillä ja eikä minun ajankäyttöni pakota minua olemaan liikkeessä nonstop. Voin pysähtyä keskelle toria, seistä liukuportaissa, puhua puhelimessa olematta liikkeessä. Eikä minua häiritse se, että muutkin osaavat joskus pyähtyä ja rauhottua, vaikka sitten liukuportaissa.
Mielestäni nuo portaissa juoksevat ovat pikemmin haitaksi ja vaaraksi muille. Jos joku kaatuu liukuportaissa nuo juoksijat rynnivät päälle, elleivät peräti ole aiheuttaneet kaatumista.
Mutta hyvä ap, jatka sinä sitä kiiren ja rahan perässä juoksemista. Jos juokset vielä nopeammin, niin ehkä voit ottaa vielä kolmannenkin työn ja voittaa ahkeruuspalkinnon.
Miksi pitäisi kävellä, nehän liikkuu. Eikä sulla mihinkään kiire ole, teet vaan ittestäs tärkeetä. Lähde kotoas viisi minsaa aikaisemmin niin ei tarvii täällä nillittää.
Ap:llä oli tosi kova kiire työpaikalle. Nyt hän istuu kaikessa rauhassa työpaikallaan kirjoittelemassa vauvapalstalle siitä, kuinka kauheaa oli 13 sekunnin viivästys liukaportaissa. Työnnantaja maksaa ap:lle tyhjäkäynnistä. AP: KERRO TYÖNANTAJASI.