Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9- luokkalainen seurustelee!

Vierailija
21.11.2015 |

Haluaisin kuulla kokemuksia ja neuvoja. Olen hämmentynyt ja ahdistunut. Tyttäreni 15 vuotias ilmoitti tänään seurustelevansa ja herra viihtyi tyttären huoneessa suljettujen ovien takana. Olen erittäin ahdistunut koska pienessä kämpässä pussailun yms äänet kuuluvat. He ovat kovin fyysisiä. Lapsi tietää etten hyväksy vielä seksiin etenemistä mutta vähät lapsi siitä todennäköisesti välittää. Yökyläilyä en hyväksy vielä pitkään aikaan, vai mitä tekisitte tilanteessa?

Minkä ikäisenä on hyväksyttävää antaa lapsen seurustella ja millä ehdoilla?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä ymmärtänyt että miksi helvetissä vanhemmat luulevat että heillä on oikeus puuttua tuon ikäisen seurustelevan nuoren seksielämään. Ei se heille kuulu! Ja tuo yökyläilyn rajoittaminenkin, miksi? Ja muutenkin, sinähän et päätä että saako lapsesi seurustella vai ei, varsinkin kun on jo 15.

Anteeksi suhtautumiseni. Aloimme itse seurustella tuon ikäisenä, seksiäkin harrastettiin kun oltiin valmiita ja vielä viisi vuotta myöhemmin ollaan yhdessä, opiskellaan molemmat ja elämä on mallillaan. Onneksi meidän vanhemmat tiesivät ettei heillä ole nokan koputtamista meidän seksiin. Ja yökyläilykin sallittiin alusta asti.

Paras mittari sille onko valmis seksiin on lapsi. Saako se tulla tässä ja nyt, eli onko elämä niin hyvin kuosissa, että siitä selviää itse. Harvalla 15 v teinillä on massia/kämppää mihin muuttaa.

Ennen oli sananlasku "ensin takka, sitten vasta akka". Eli mies tuo naisen valmiiseen taloon.

Mummo aikoinaan valisti tyttöjään, jotta kotiin ei ole tulemista maha pystyssä. Se alkaa itsellinen elämä saman tien. On pari tuntia aikaa pakata kamat.

Tuota oletko kuullut ehkäisystä?

Vierailija
22/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin seurustelemaan 15 vuotiaana vakavasti. Aiemmin oli ollut jotain säätöjä ja nekin kävin kotona näyttämässä, mun vanhemmat on suhtautunut hienosti potentiaalisiin kumppaneihin ja heidät oli helppo viedä näytille koska tiesin jo teininä että mun vanhemmat on rentoja.

Asuin jo tuolloin 15 vuotiaana viikot eri paikkakunnalla opintojen takia joten hirveästi eivät mun menemisiä pystyneet vahtimaan..

Molemmat asuttiin asuntolassa ja siellä yökyläiltiin toisillamme hyvinkin ahkeraan, miehen viimeisenä vuonna käytännössä asuin jo heidän solussaan. Puoli vuotta meni että ensimmäisen kerran harrastettiin seksiä.

Nyt ollaan oltu kymmenen vuotta yhdess ja ollaan kihloissa sekä asutaan yhdessä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksin harrastaminen on laitonta alle 16 vuotiaana.

Ei. Täysi-ikäisen on laitonta harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Alle 16-vuotiaiden keskenään harrastama seksi ei ole laitonta.

Minä aloitin ensimmäisen vakavastiotettavan seurustelusuhteen näihin aikoihin 9-luokan syksyllä. Siis 15-vuotiaana, kuten ap:n tytär. Olimme aina tervetulleita molempien kotiin, päivällä ja yökylään. Poikaystävän perheestä tuli kuin toinen perheeni. Vietimme äitini kanssa jonkun joulunkin heidän luonaan, minä olin mukana heidän lomareissuillaan ja poika meidän. Molempien perheiden kanssa oli turvallinen ja rakastettu olo. Olimme yhdessä lukion kolmannelle luokalle asti.

Luota nuoriisi ja heidän kykyynsä arvioida, milloin ovat valmiita seksiin. Etkö soisi, että he mielummin harrastavat sitä harkitusti ja turvallisesti jommankumman kotona kuin jossain liikuntasalin patjavarastossa, lähimetsässä tai jonkun kaverin autossa? Ja sinulle esitellyn vakituisen seurustelukumppanin kanssa eikä satunnaisen kännipanon?

Vierailija
24/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kehittyy niin erilailla. Itse olin 15-vuotiaana ihan pieni lapsi, näytinkin joltain 10-vuotiaalta. En mä olis mitenkään voinut tuolloin seurustella, toiset taas viettää jo villiä nuoren aikuisen elämää sen ikäisenä. Olin tosi hämmentyny kun riparin jälkeen sukulaiset ja naapurit kyseli pojista, kun en ollu koskaan ees ihastunu kehenkään. Mä oon iloinen siitä että sain viettää pitkän lapsuuden :)

Vierailija
25/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Täysi-ikäisen on laitonta harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Alle 16-vuotiaiden keskenään harrastama seksi ei ole laitonta.

Minä aloitin ensimmäisen vakavastiotettavan seurustelusuhteen näihin aikoihin 9-luokan syksyllä. Siis 15-vuotiaana, kuten ap:n tytär. Olimme aina tervetulleita molempien kotiin, päivällä ja yökylään. Poikaystävän perheestä tuli kuin toinen perheeni. Vietimme äitini kanssa jonkun joulunkin heidän luonaan, minä olin mukana heidän lomareissuillaan ja poika meidän. Molempien perheiden kanssa oli turvallinen ja rakastettu olo. Olimme yhdessä lukion kolmannelle luokalle asti.

Luota nuoriisi ja heidän kykyynsä arvioida, milloin ovat valmiita seksiin. Etkö soisi, että he mielummin harrastavat sitä harkitusti ja turvallisesti jommankumman kotona kuin jossain liikuntasalin patjavarastossa, lähimetsässä tai jonkun kaverin autossa? Ja sinulle esitellyn vakituisen seurustelukumppanin kanssa eikä satunnaisen kännipanon?

Ei. Yli 16 vuotiaan on laitonta harrastaa seksiä alle 16 vuotiaan kanssa.

Vierailija
26/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Yli 18-vuotiaan on laitonta harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Mitään muuta suojaikäraja ei koske.

Vierailija
27/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhempana pitäisi suhtautua siihen että ahdistaa kun ovi menee kiinni ja ahdistaa ja tuntuu kiusalliselta jos sallin yökyläilyt? Tuntuu kiusalliselta ja olen vähän jäässä asian kanssa.

Haluan sopeutua tähän vaiheeseen. Ap

Oven sulkeutumisen aiheuttamaan ahdistukseen sinun on vain sopeuduttava. Tyttären kanssa kannattaa jutella paitsi ehkäisystä ja siitä että seksin harrastamista kannattaa odotella niin kauan ettö oikeasti on valmis, myös siitä että kotona pitää ottaa muutkin huomioon. Eli huoneesta ei saa kuulua sellaista mikä tuntuisi muista kiusalliselta. Yritä tutustua poikaan, kannusta heitä viettämään aikaa myös muun perheen kanssa, mutta anna silti tilaa olla kahdestaankin. Yökyläilyjä ei oikeasti tarvitse sallia ennen kuin poikaystävä on vähän tutumpi myös muulle perheelle ja suhde on jatkunut jo jonkin aikaa.

Vierailija
28/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Yli 18-vuotiaan on laitonta harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Mitään muuta suojaikäraja ei koske.

Höpö höpö ikäraja on 16 vuotta, mutta varmaan tulee sanomista jos 15 vuotias harrastaa seksiä 7 vuotiaan kanssa, 15 vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa itsessään.

Sinun jutusta saa käsityksen että alle 18 vuotias saisi vapaasti panna lapsia. Jos toinen on 15 vuotias ja toinen yli 16 niin se on laitonta, mutta siitä ei välttämättä tuomita, jos ovat kehitystasoltaan suunnilleen samalla tasolla.

Vierailija
29/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sellainen sivullisen kysymys, että miksi tämä aihe ei saisi (alapeukkujen määrästä päätellen) mietityttää ap:ta? Perustelisitteko?

Vierailija
30/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö ikäraja on 16 vuotta, mutta varmaan tulee sanomista jos 15 vuotias harrastaa seksiä 7 vuotiaan kanssa, 15 vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa itsessään.

Sinun jutusta saa käsityksen että alle 18 vuotias saisi vapaasti panna lapsia. Jos toinen on 15 vuotias ja toinen yli 16 niin se on laitonta, mutta siitä ei välttämättä tuomita, jos ovat kehitystasoltaan suunnilleen samalla tasolla.

Pedofilia on asia erikseen, tietysti. Mutta edelleen, seksille ei ole ikärajaa. Suojaikäraja suojelee alle 16-vuotiasta aikuisen hyväksikäytöltä, mitään muuta se ei koske. Niissä tilanteissa, joissa toinen on auktoriteettiasemassa (esim. opettaja tai valmentaja), suojaikäraja on 18.

Vierailija
31/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 14veenä seurustelemaan, äidistäni ja sen hetkisestä poikaystävästä tulivat läheisiä, pelailivat välillä ilman minuakin korttia ja juttelivat :) koita vaan hyväksyä asia ja tutustu poikaan? Tyttösikin varmaan kertoo sinulle enemmän seurustelu asioita kun tietää että tuet hommaa oikeasti. Yökyläilyyn sain luvan 15vuotiaasta eteenpäin

Vierailija
32/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sitä aikaa kun suutelu on aivan tarpeeksi pitkään. Itse aloitin pitkän suhteen (mikä sittemmin päättyi, mutta jätti hienot muistot) 15-vuotiaana ja pitkästi päälle 16-vuotiaina etenimme seksiin asti. Koskaan ei kyläilyjä kielletty ja saimme rauhassa edetä oman kehityksen tahtiin. Olisin varmasti loukkaantunut jos joku olisi ollut alussa vihjailemassa jotain seksistä. Ehdin myös aloittaa e-pillerit ennen pidemmälle menoa. Oman kokemuksen mukaan suosittelisin luottamaan lapseesi ja pitämään keskusteluyhteyden auki. Ensirakkaus on ihanaa aikaa.

Vierailija
33/33 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä vaan on. Olisko sulla sit heittää todisteita sun väitteille? Nimittäin mikään lukemani ei tue väitettäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi