Onko siivoojan työ noloa?
Siis onko ihan säälittävää olla kouluttamaton ja sivistymätön siivooja? Itse siis olen siivoojana ja omen vielä todella nuori nainen. Pidän kuitenkin itseäni ihan älykkäänä vaikka olenkin "vain" siivooja.
Ja jos jotakuta kiinnostaa niin siivoojana olen sen takia ettei minusta ole koulunpenkillä istujaksi, henkinen terveys on ollut jo jonkin aikaa veitsenterällä.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa tietenkään. Siivoojan työ on tärkeää työtä, hygienia on tärkeää ja yleinen siisteys viihtyvyyden kannalta erittäin tärkeää myöskin.
Tietysti tulevaisuudessa on mahdollista että robotit tekevät tuon työn, mutta tällä hetkellä se on erittäin tärkeää vielä. Kyllä monessa paikassa jos ei viikkoon vaikka siivottaisi, alkaisi ihmiset huomaamaan aika nopeasti.
Ei sellaista robottia ole, mikä pystyisi tekemään kaiken mihin tarvitaan ihmisen näppäryyttä ja aisteja.
Täysi työpöytä, roskis ties missä, vanhat rakennukset, erilaiset lattiapinnat ja huoneet, hissien puute ja wc:n siivous hygieenisessä järjestyksessä (plus paperien ja saippuan täydennykset erilaisiin annostelijoihin). Näiden hoitamiseen tarvitaan ihmistä.
Minun robotti kyllä tekee kaikki nuo asiat, ja vielä tosi hyvin. Ollaan oltu naimisissa 30 vuotta!
Ha ha ha.
=)
No ei todella ole, äärimmäisen tärkeä työ. Alipalkattu tosin.
Noloa on vain arvostella muiden töitä, se osoittaa melkoisen suurta sivistymättömyyttä. Ei ammatti kerro välttämättä ihmisestä paljoakaan, tavoitteet voivat olla muualla kuin urassa.
Ja itse olen VTM.
Vierailija kirjoitti:
Huom! Nykyisin joutuu käymään monta vuotta amista saadakseen laitoshuoltajan pätevyyden eikä se ole mitään rätin ja mopin heiluttelua vaan rankkaa opiskelua ja laajan tiedon omaksumista
Ei joudu. Mun valmistuessa parikymmentä vuotta sitten koulutus (perustutkinto+ammattitutkinto) oli 2 vuotta lukion päälle. Sen jälkeen se on lyhentynyt ja lyhentynyt, nykyään joitakin kuukausia. Perus vuodeosastotyössä, hajautettu ruoanjakelu, on muuten 60% työstä muuta kuin siivousta, sitä mitenkään väheksymättä.
Tutkinnolla kyllä tienaa ihan ok, kun löytää paikat....paremmin kuin mun toisella alalla, ehtana käsienheiluttelijana.
76, myös FM (kulttuuriala)
Ap tuskin täällä tällä hetkellä päivystää, onhan aloitus jo vuodelta 2015. Tällä(kin) hetkellä siivoojat kuuluvat niihin kriittisillä aloilla työskenteleviin, jotka tekevät muiden työstä mahdollista.
Miksi olisi. Arvostan.
Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta ei se minusta parempaa työntekijää tee.
Vierailija kirjoitti:
Huom! Nykyisin joutuu käymään monta vuotta amista saadakseen laitoshuoltajan pätevyyden eikä se ole mitään rätin ja mopin heiluttelua vaan rankkaa opiskelua ja laajan tiedon omaksumista
Ammatti opitaan enimmäkseen akk:ssa, ilman monia vuosia. Ainakin aikuiset. Sinne on myös lisätty nuorten kursseja. Oppisopimus on suosittua.
Varsinaisissa ammattikouluissa ei välillä järjestetty siivousalan koulutusta. En tiedä miten nyt (paitsi koulujen aikuispuolella, niistä löytyy kodinhuoltajaa jne).
Vierailija kirjoitti:
Ap tuskin täällä tällä hetkellä päivystää, onhan aloitus jo vuodelta 2015. Tällä(kin) hetkellä siivoojat kuuluvat niihin kriittisillä aloilla työskenteleviin, jotka tekevät muiden työstä mahdollista.
Olen odottanut täällä vastauksia joka päivä kyllä. Päivitän sivua kerran tunnissa vastausten toivossa.
ap
Kun pomo on pari päivää poissa kukaan ei huomaa mitään. Kun taas siivooja on poissa syntyy kaaos. Siivoojat on tärkeitä.
Minä olen nk. kovapalkkainen päällikkö, töissä paras kaverini on meidän ison toimiston siivooja. Käymme aina kahdestaan syömässä ja kahvitauot vietämme yhdessä. Heteronaisia olemme molemmat, jos sillä merkitystä on ja iso ikäero. Arvostan hänen työtään erittäin paljon, enkä minä sitä osaisi kouluttamasta tehdä, kuten ei hänkään osaisi minun työtäni.
Arvosta sinäkin itseäsi, äläkä välitä noista tähänkin ketjuun ilmestyneistä mielenterveytensä menettäneistä räähkstä.
Itse olisin mieluummin tehnyt siivoustyötä kuin puhelinmyyntiä, joka on todella turhaa työtä, ollessani opiskelija. Jopa lisätyöksi harkitsin toimistosiivousta, mutta en varmaan enää fyysisen sairauden takia kykenisi siihen hommaan ollessani terveitä naisia heikompi fysiikaltani. Ja siivousta pitää tehdä nykyään kello kaulassa, se on raskasta monelle fyysisesti terveelle ihmisellekin.
Äkkiä sairaalan toiminta loppuisi, jos siivoojia tai laitoshuoltajia ei olisi. Jos leikkaussaleja ei desinfioitaisi ja siivottaisi säännöllisesti, niin sellaisessa paikassa äkkiä leviäisi virukset ja bakteerit, jolloin kirurgin työnteko voi kärsiä. Pölykerrokset muodostaisi bakteereja ja näin ollen heikompikuntoiset potilaat sairastuisivat.
Sama koskee välinehuoltoa: jos sekin olisi joko päivän tauolla, niin mitään hoito- ja tutkimustyötäkään ei voisi tehdä sillä epästeriili väline potilaan suun tutkimuksessa tai tikin laitossa voi olla kohtalokas.
Tärkeää työtä. Työtä joka huomataan kun sitä ei tehdä. Itse on omaa työtään arvostettava. Kädenjälki näkyy, konkreettista. Tekisin vieläkin jis palkka olisi parempi. En nyt lähihoitajanakaan sen enempää arvostusta saa.
Kaikki tykkää siivojista ja oikein odottaa milloin siivooja tulee siivoamaan! Miksi se olisi noloa? Jonkun on siivottava kun ei ne paikat itsellään puhdistu valitettavasti.
NO EI ole noloa. Ainakin minun tuntemani laitoshuoltajat ovat tosi kivoja, mutta ärsyttää kun tietää miten muut alat kunnassa kohtelevat heitä. Kuin olisivat pohjasakkaa. Hävettää oman kunnan puolesta. Minäkin olisin mielelläni siivooja, jos ei olisi iho-ongelmat ja allergia esteenä. Yhtä tärkeitä hekin ovat kuten kaikki muutkin (paitsi nämä jotka halveksivat tai ovat ennakkoluuloisia heistä). Laitoshuoltajalla/siivojalla työskentelevällä on lupa olla ylpeä työstään. Ei ole yksinkertaista se työ, koska vain sitä tekevä tietää, mitä kaikkea se vaatii. Pääsisipä päättäjät tai jotkut muut vähättelijät välillä mopin tai varteen jotta näkisivät, millaista se on.
Kuka sivistymätön moukka tälläisiä ketjuja aina kirjoittelee?
Ei ole noloa. Itse haluaisin olla ammattimainen järjestäjä mutta niille ei ole kauheasti kysyntää suomessa :D
Et ole kouluttautumaton jos oot koulutukseltasi laitoshuoltaja. Voit olla sivistynyt ja kouluttautunut jos vapaa-ajallasi luet jotain muutakin kuin oman alan lehtiä ja opiskelet itsenäisesti vaikka se ei näy sun työssäsi niin voit silti olla ihan fiksu!
Ei ole noloa.