Onko siivoojan työ noloa?
Siis onko ihan säälittävää olla kouluttamaton ja sivistymätön siivooja? Itse siis olen siivoojana ja omen vielä todella nuori nainen. Pidän kuitenkin itseäni ihan älykkäänä vaikka olenkin "vain" siivooja.
Ja jos jotakuta kiinnostaa niin siivoojana olen sen takia ettei minusta ole koulunpenkillä istujaksi, henkinen terveys on ollut jo jonkin aikaa veitsenterällä.
Kommentit (118)
Minä en ainakaan sossusta saisi samoja rahoja kuin nyt joten teen ihan tyytyväisenä laitoshuoltajan töitä. Sinkkuna en saisi yli 2000 euroa kotona makaamisesta.
Noloa on maata kotona työssäkäyvien elättinä. Siivooja ammatti on ihan kunniallinen.
Tv. Veronmaksaja-raataja
noloa se on ainoastaan siinä tapauksessa, että rupeaa stalkkaamaan kohteidensa yksityis/parisuhdekuvioita ja roikkuu iltahämärissä kohteen liepeillä ihan muissa kuin kuin työasioissa.
Kaikkihan meistä joutuu siivoamaan kotonakin. Miksi se työnä olisi sitten noloa?
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana siivoamassa ja olin vajota maan alle häpeästä jos kaverit tai poikaystävä näki minut siivoojan rytkyissä luuttumassa lattiaa tai pesemässä vessoja.
Harva näky on niin kiihottava kuin nuori nainen luuttuamassa lattiaa! Sitä kropan keinuntaa, pyllyn liikehdintää ja tissien hölskettä oiiihh.. ja siihen hiuskiehkura valumaan hikiselle otsalle niin eipä eroottisempaa näkyä voi kuvitella.
Ei ole. Sen sijaan termin paskaduuni käyttäminen on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, päinvastoin. Siivoojan työ on usein fyysisesti raskasta ja paljon pitää saada aikaan aikarajoitusten sisällä. Kyllä hukkuisi moni paikka kirjaimellisesti kakkaan, jos ei siivoousalan ammattilaisia olisi.
Vai raskasta. Olin yhes paikassa jossa kyllä kerkis siivota ajan puolesta. pari tuntia jäi aikaa joka työpäivä pelata kännykällä ja istuksia millon missäki.
Itse koen siivoojan työn erittäin "nolona" vaikka olenkin vasta 19 ja syksyllä aloitan yliopisto-opinnot. Olen nyt lukion aikana tehnyt töitä siis viikonloppuisin ja loma-aikoina. Kaikista kauheimpia ovat tilanteet kun olet siivoamassa paikassa, jossa näet tuttuja ja puolituttuja. Ainoa positiivinen asia tässä työssä on se että tää on motivoinut opiskelemaan, että saa kunnon ammatin. Toisaalta ikävää, että siivoajat häpeävät työtään ja heitä katsotaan vinosti, koska siivoojien työ on äärimmäisen tärkeää. Pakkohan jonkun se siivous on tehdä.
opiskelija_ kirjoitti:
Itse koen siivoojan työn erittäin "nolona" vaikka olenkin vasta 19 ja syksyllä aloitan yliopisto-opinnot. Olen nyt lukion aikana tehnyt töitä siis viikonloppuisin ja loma-aikoina. Kaikista kauheimpia ovat tilanteet kun olet siivoamassa paikassa, jossa näet tuttuja ja puolituttuja. Ainoa positiivinen asia tässä työssä on se että tää on motivoinut opiskelemaan, että saa kunnon ammatin. Toisaalta ikävää, että siivoajat häpeävät työtään ja heitä katsotaan vinosti, koska siivoojien työ on äärimmäisen tärkeää. Pakkohan jonkun se siivous on tehdä.
Mitä kamalaa siinä on, että sinut nähdään työn teossa? - Sellainen nuori tai vanhempi joka ei osaa arvostaa rehellistä työtä, kuten sitten vaikka siiivoojan työtä on kyllä itse usein vähintäänkin typerä. Melkein yht typeriä ovay he, jotka kuvittelevat, että mitä tahansa siivoamista osaa kuka hyvänsä erinomaisesti tehdä, kunhan vain tarttuu toimeen.
Kolmanneksi edelliselle,- erityisesti minua edellä kirjoittaneelle- olet ollut hyvin ahkera, jo ilmeisen nuoresta alkaen se on hieno juttu mutta älä nyt kun yliopiskelut alkamassa anna kusen nousta päähäsi. - Aika moni meistä yliopistolla opiskelevista hankkii elantoa -kun mm. opintotuki ei riitä- tekemällä siivous töitä.
Ja kun nykyisin Suomessa (ns.) korkeakoulutetaan ja lähes mihin tahansa käytetään lääkkeeksi koulutusta, niin harmittavan moni toimii siivojana vielä valmistuttaan. - Ei tuo muuten harmittaisi, mutta useamman vuoden (teoria) -opintojen jälkeen haluaisi päästä ns. oman alanhommiin ja siivousala on sellainen kovin harvalle yliopistosta / korkeakoulusta valmistuneelle.
Tätini on siivoamalla maksanut itselleen kaksi osaketta Helsingistä. Ei mitään noloa.
Jos suoraan sanon, niin en itse haluaisi siivoojaksi.
Pidän siivoajista kyllä. Kaikki siivousalan ihmiset, joihin olen työelämässä tutustunut, ovat olleet aivan ihania ihmisiä, toiset ujoja toiset supliikkeja mutta kaikki ihania. Jopa eräässä työpaikassa ne pipopäiset suomenkieltä taitamattomat pojat olivat erittäin mukavia. Monista siivoojista vaistoaa, että ovat ihan fiksuja ja opiskelleita ihmisiä. Mutta minusta ei siihen hommaan vaan olisi, vaikka kotona siivoamista rakastankin.
Minulle on parisen kertaa tullut työtarjous, johon olisi siivoamista liittynyt. Tällöin iski pakokauhu ja onnekseni löysin muuta työtä.
On noloa silloin, jos tekee työnsä huonosti. Esim vähän sinne päin ja väittää hoitaneensa alueensa ja voivansa pelata kännykällä tai istua tauolla enemmän kuin sopimuksen mukaan. Työtä tulee tehdä kunnolla koko maksetun ajan verran.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana siivoamassa ja olin vajota maan alle häpeästä jos kaverit tai poikaystävä näki minut siivoojan rytkyissä luuttumassa lattiaa tai pesemässä vessoja.
I feel you!!
T. Kesätyösiivooja
Jos suinkin mahdollista niin kannattaa laittaa toiminimi pystyyn ja koittaa saada itse niitä siivouspaikkoja hoidettavakseen. Kuluja toki tulee, mutta vielä enemmän ne isojen siivousfirmojen herrat ja rouvat jakkupuvuissaan välistä vetävät jos heidän alaisuudessaan työskentelee.
Siivoustöitä on erilaisia... Itse siivoan hoivakodissa ja tykkään kovasti mun työstä, vanhukset on enimmäkseen mukavia asiakkaita ja iloisesti kiittävät siivouksesta. En ole kouluttamatton vaan mulla on laitoshuoltajakoulutuksen lisäksi koulutus kahteen muuhun ammattiin mutta tätä teen mieluiten. Koen että minua arvostetaan työpaikalla ja hoitajat kysyvät välillä neuvoakin hygienia-asioissa, eristyshuoneiden siivouksesta yms. Olen oman alani asiantuntija ja ihan ylpeä siitä.
Täytyy myöntää kuitenkin että en erityisemmin haluaisi olla siivoojana jossain tosi julkisella paikalla kuten vaikka kauppakeskuksessa jossa voisi törmätä tuttuihin. Kaikki työnteko on kuitenkin arvostettavaa ja mikään ei ole nolompaa kuin muiden siivellä eläminen!
Siivoojat tekee sitä mitä mamin pikku pumpulipyllyistä ei ole tekemään.
Ei todellakaan ole noloa, nykyisessä työttömyystilanteessa työ kuin työ on arvokasta.Itse olen 54v nainen, joka irtisanottiin yt-neuvotteluissa, media-alalta. Olen hakenut vaikka mihin töihin, siivoojan paikkoihin monta kertaa, mutta ei ole tärpännyt. Yhteen siivouspaikkaan soittaessani, työnantaja sanoi suoraan minun olevan liian vanha.
Mua inhottaa kyyristellä toisten JALKOJEN JUURESSA roskista tyhjentämässä jos toimistotyöntekijät on paikalla. Joku siinä asetelmassa tekee nolottavan olon
Se vasta noloa olisi jos ei siivottaisi.