Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Kommentit (491)
Mitä olen lehtien palstoilla ja varsinkin täällä av:lla nähnyt:
-työtäni osaisi tehdä kuka tahansa, eihän siihen mitään taitoja tarvitse
-työni on vain lääkärin avustamista
-työni on vain paskan siivoamista
-olen ilkeä ja pompottelen lähihoitajia
-palkkani on huippuhyvä, varsinkin vuorolisät ovat kadehdittava
-kutsumusammatti, minun tehtäväni on palvella ihmisiä
-en tiedä lääketieteestä mitään
-istun vain kahvilla töissä ja jos en istu kahvilla niin lirkuttelen lääkäreille
Olen sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Että rapsuttelen eläimiä ja talikoin paskaa koko päivän.. Juu,siihenhän juuri täytyykin opiskella 3vuotta! Ihmiset järkyttyisivät kun kertoisin sen kaiken mitä työpäiväni oikeasti sisältää ja vaatii. Lomittaja.
Juu, samaa kuullut itsekin todella monilta tutuilta ja muilta ihmisiltä, että paskan kolaustahan se on, miks tuommoseen muka tarttee opiskella (kyllähän tälläsen homman osaa kuka vaan!) ja on kuulemma sellaisten ihmisten työtä, joiden aivokapasiteetti ei riitä vaativimpiin hommiin :)
Todellisuus on jotain aivan toista. Raskasta, vaativaa työtä, jossa täytyy osata monenlaisia asioita.
Olen siis karjanhoitaja.
Kieltenopettaja on kuin kävelevä sanakirja, joka pystyy koska tahansa lonkalta vastaamaan, jos kysytään, että mitä on neidonhiuspuu ruotsiksi tai piitahna englanniksi. Asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa esimerkiksi sellainen pikkuseikka, että tietääkö hän edes suomenkielisen sanan merkitystä.
Tiedän kaikki maailman ruuat.
Meillä on kotona aina "vähän parempaa evästä"
Kukaan tuttu ei "kehtaa syöttää sulle tämmöstä kuraa, sinä kun tämänkin teet paremmin"
Tiedän tasan tarkkaan mitä sinun pitää tehdä, että saat lasagnesi maistumaan Aulis-tädin lasagnelta (en tiedä edes, että kuka tätisi on)
Teen mielelläni (ilmaiseksi) kakut, voileipäkakut, piirakat ja muut rippijuhlaeväät
Tiedän puhelimen välityksellä milloin ruoka/leipomus/kakku otetaan pois uunista
Arvostelen aina kaikkien muidenkin ruokia (olen onnellinen, jos pääsen joskus valmiiseen pöytään)
Tiedän heti kaikki somejulkkisten reseptit ja miten niitä ruokia tulisi tehdä (ruokatrendejä on miljoonia, ei kukaan oikeasti pysy kärryillä. Itse seuraan kansainvälisiä trendejä)
Olen keittiömestari.
Muiden mukaan olen epäluotettava valehtelija, joka vainoaa ihmisiä ja juoruilee. Olen mukana salaliitossa kansaa vastaan. Pimitän tietoa. Minulla on agenda, jota työssäni ajan/ajan salaliiton määrittelemää agendaa.
Minulle ei voi kertoa salaisuuksia, koska teen kaikesta julkista ja kirjoitan myös sen lehteen, että tätini kummin kaima petti miestään.
Olen toimittaja.
- Olen lukenut kaikki uutuuskirjat
- Teen osa-aikatyötä, ja työaikani alkaa kello kymmenen, kun kirjasto avataan
- Olen opiskellut ammattiini kirjekurssilla
- Kanssani pitää puhua kuiskaten
- Olen hiljainen ja introvertti
Kirjastonhoitaja selventää: olen samassa varausjonossa kanssanne; teen aamulla ennen avaamista kaiken sen "sisätyön", jota ette näe; olen (alipalkattu, totta!) yhteiskuntatieteiden maisteri; kirjasto ei ole enää suhisijoiden paratiisi, vaan yleinen, iloinen olohuone. Ja nuttura on välillä niin löysällä, että näköä haittaa!
Olen tyhmä ja laiska. Minulla ei ollut älliä mihinkään muuhun. Työni käsittää pelkästään pyllyjen pesun. Lääkkeistä ja hoitotoimista en tiedä mitään. Kuka tahansa voisi tätä työtä tehdä, koska tämä ei vaadi minkäänlaista älyä. Kuten jo varmaan arvasittekin, olen lähihoitaja.
Että mä ilmestyn aivan yllättäen lapsiperheen kotiin ja vien lapset laitokseen mennessäni. Btw, en ole kahteen vuoteen tehnyt yhtään huostaanottoa...
Vierailija kirjoitti:
Että olen elämässäni epäonnistunut luuseri, ja töissä työpaikassani vain, koska olen tyhmä ja yksinkertainen. McDonaldsissa siis pyöritän burgereita, yliopisto-opintojen ohella. Ja veikkaan, että enempi tietoa ja älyä löytyy, kuin näiltä haukkuneilta asiakkailta :D
No mistäs tiedät? Joo huonotapaiset haukkuu ja arvostelee mutta kyllähän ne semmosetkin voivat olla yliopiston käyneitä. En tiedä mitä opiskelet mutta ainakin lääkiksessä on niin kusipäisiä juoppoja että hirvittää. Ja eivät ikimaailmassa olis mäkkärissä töissä.
Moni luulee että ammattiini kuuluu vain verinäytteiden otti. Hämmästyttävän moni sairaanhoitajistakin luulee että koulutukseni on vain verinäytteenottoa.
Todellisuudessa opiskelu sisältää 239 op kaikkea muuta kuten mikrobiologiaa, hematologiaa, kliinistä fysiologiaa, patologiaa, biolääketiedettä, kliinistä laboratoriolääketiedettä, analysointia, koneita, laatua ym..
Ja ammatti siis laboratoriohoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamaia luuloja ovat,
Että haluasin alalleni koska haluan kuuluisaksi.
Että nautin työstäni niin paljon etten halua siitä palkkaa tai palkkiota.
Että teen mitä tahansa saadakseni itseni esille ja julkisuuteen.
Että työni on vain yksinäisyydessä istumista ja välineiden sekä materiaalien liikuttelua.
Että olen minua ympyröivästä todellissudesta aina ihan pihalla.
Että olen maaailman peljastaja ja parantaja henkinen.
Että työni on niin kivaa ettei siitä tarvise minulle maksaa.
Että tekasen ilolla kaikkille ilmaiseksi juttuja jos vain nätisti pyytää.
Ettei työssäni tarvitse ajatella mitään kuhan tuhertaa.
Että työssäni ei tarvise muuta kuin esteettisyyden tajua.
Että ammatiini opiskelevat sellaiset ihmiset jotka eivät muuhun kykene.
Että minua ei haittaa jos sinä valkuvaat ja "vähän lainaat " teoksiani.
Että apurahat juoksee kun vain napsautta sormiaan.
Että olen alkoholisti tai huumausaineiden käyttäjä.
Että olen valmis myymään kehoani.
Että olen hullu
Että minä haluan maksaa sinulle jotta sinä pistät työni esille tilaasi ja saat vielä isoa provikkaa niiden myynnistä.
Että työssäni ei tarvitse osata ja hallita pr-taitoja, tietotekniikkaa, yrittäjyyttä,myyntitaitoja... eikä mitään muutakaan kuhan hörhöilä jotain ja jauhaa paljon paskaa.
Että olen täysin avuton kaikessa muussa elämässäni.
Että olen jotenkin erikoinen ja erityinen ja massasta poikkeava.
Että tiedän KAIKKI mahdolliset muut taide-alan tyypit aina Humppilan kellaribädeistä, Helsinkin eturivin kuvataiteilijoista, kansainvälisiin suurnimiin, euroopan vaihtoehto elokuvan lavastajiin ja Kenian vaihtoehtokultuureihin asti ja kykenen keskustelemaan kaikkista ja kaikien tekemisestä vähintään vuodesta 1000 eKr tähän päivään. Ja seuraan toki mitä Mirkku-Lirkku Miikkelssönin blogissa Twitterissä julkaistaan joka hetki.
Että elämäni on yhtä draamaa tai sen hakemista.
Että olen aina suuressa luovuuden ja inspiraation tilassa.
Että olen kauhean kiinnostunut Hannu-Manta maatilan emännän ja jokaisen Matti-Maija meikäläisen mielipiteiden ja taidekäsityksen sisällöstä ja sen noudattamisesta.
Että kriitikon sana on Jumalasta seuraava.
Että taiteella rikastuminen on minulle ensisijainen päämäärä.
Että aina innolla suosittelen alaani ja sen kouluja kaikkille unelmoiville.
Että haluan opettaa taideaineita.
Että haluan tulla täysin ymmärretyksi taiteeni kautta.
Että kaikki teokseni kertovat henkilökohtaisia asiota minusta itsestäni.
Että haluan olla muotokuvamaalari.
Että seison torinkulmassa myymässä teoksiani.
Ja näitä muuten piisaa meistä kuvataiteilijoista.
Tärkein unohtui: Kuka tahansa voi ryhtyä taiteilijaksi tai voi olla taiteilija EI MUUTEN VOI.[/quote
No huh, huh!
Yleensä kun kerron työskenteleväni asiakaspalvelussa on ensimmäinen kommentti "minä en kyllä mitään puhelinmyynitä vois tehdä". Kaksi TÄYSIN eri asiaa :D
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee että ammattiini kuuluu vain verinäytteiden otti. Hämmästyttävän moni sairaanhoitajistakin luulee että koulutukseni on vain verinäytteenottoa.
Todellisuudessa opiskelu sisältää 239 op kaikkea muuta kuten mikrobiologiaa, hematologiaa, kliinistä fysiologiaa, patologiaa, biolääketiedettä, kliinistä laboratoriolääketiedettä, analysointia, koneita, laatua ym..
Ja ammatti siis laboratoriohoitaja.
Minä tiesin tuon. Näytteitä voin ottaa jopa minä lähihoitaja. Näytteiden analysointiin minusta ei olisi.
...saamme provikkaa tai ainakin ilahdumme merkatessamme wilmaan oppilaiden töppäilyitä.
... opetamme samat tunnit samoilla materiaaleilla vuosikymmenestä toiseen.
... olemme itse olleet hikareita kouluaikoinamme.
... juopottelemme kesälomat.
... vain nyökyttelemme huoritteluille, vanhempien vaatimuksille ja laatutyölle.
T. Maikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olen elämässäni epäonnistunut luuseri, ja töissä työpaikassani vain, koska olen tyhmä ja yksinkertainen. McDonaldsissa siis pyöritän burgereita, yliopisto-opintojen ohella. Ja veikkaan, että enempi tietoa ja älyä löytyy, kuin näiltä haukkuneilta asiakkailta :D
No mistäs tiedät? Joo huonotapaiset haukkuu ja arvostelee mutta kyllähän ne semmosetkin voivat olla yliopiston käyneitä. En tiedä mitä opiskelet mutta ainakin lääkiksessä on niin kusipäisiä juoppoja että hirvittää. Ja eivät ikimaailmassa olis mäkkärissä töissä.
Vaikka olisi kuinka lääkäri ja kirjaviisas, niin kyllä myös käytöstavat kertoo jotain älykkyydestä. Älykkyyttä kun on monenlaista, myös sosiaalista. Enkä usko, että sosiaalisesti älykkäät haukkuisi asiakaspalvelijoita. Ja lisäksi se vaan on fakta, että suurin osa noista huonostikäyttäytyvistä asiakkaista on jotain elämämkovakoululaisia..
Että pelaan korttia ja juon kahvia nuorison kanssa illat pitkät, avaimet iloisesti kaulassa kilisten.
T. Nuoriso-ohjaaja
Että keitän kahvia opettajille ja kopioin tehtävämonisteita. Todellisuudessa opetan usein puolta ryhmästä, selvitän konflikteja, toimin oireilevien oppilaiden terapeuttina/nyrkkeilysäkkinä ja teen samaa hommaa kuin opettaja, paitsi etten jole velvollinen suunnittelemaan tunteja tai pitämään yhteyttä kotiin. Olen koulunkäyntiavustaja.