Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Yksi on ainakin, että sairaalahenkilökunta panee yövuoroissa.
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskuslääkäri, ja potilaat luulevat, että muistan heidät ja heidän asiansa. Tullaan käytävällä sanomaan, että hyvin hoidit sen meidän Seponkin asian. Tosiasiassa minulla ei ole aavistustakaan kuka Seppo on, eikä siitä, missä asiassa olen häntä hoitanut. Etenkään kun omainen tuo viestin, eikä Seppo itse.
Tällä viikolla eräs mies tuli tuomaan terveisiä etelänmatkalla tapaamaltaan Kaija S:ltä. Kuulemma tunnemme toisemme. Minulla ei ole aavistustakaan kuka Kaija S. on, en ole koskaan tuntenut ketään Kaija-nimistä, eikä sen nimistä löytynyt kaupungistammekaan, kun Efficasta katsoin.
Tämä, ja lisäksi tunnen kaikki suomen hoitajat henkilökohtaisesti.
Esim. potilas X
X: olin Turussa leikkauksessa ja siellä oli sellainen hoitaja nn, varmaan tunnetkin
Minä: eipä nyt juuri tule mieleen
X: juu ja tämä oli siis silloin 80-luvulla joo joo, varmaan kyllä tunnet
Allekirjoittanut on mainitulla tapahtumahetkellä ollut potkuhousuissa ja syönyt hiekkaa.
Täältä mainittuun Turkuunkin siis se parisataa km.
-Terveyskeskuksessa hoitajan vo:ta pitävä sh.
Vierailija kirjoitti:
Että puhutaan vaan härskejä päivät pitkät ja ollaan kännissä.
Myyntimies?
Että insinöörit luonteeltaan sosiaalisesti lahjattomia. Ja että he eivät ole kauhean hyvännäköisiä. Ja että rakentaminen on niin helppoa, että mihin ihmeessä tarvitaan kehitys- ja suunnittelutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sovelluskehittäjä, eli teen tietokoneohjelmia.
Erittäin yleisesti luullaan, että tiedän tietokoneista kaiken, osaan tuosta noin vain asentaa lähiverkon tai selvittää, miksi kännykkä ei toimi, ja että osaan käyttää kaikkia ohjelmia.
Tämä myös minulla. Oikeasti työskentelen melkoisen suppealla toimenkuvalla IT-alalla. Jos minun pitäisi suositella asiakkaalle vaikka raportointiohjelmaa, osaisin sen tehdä tai tehdä niitä raportteja näillä raportointiohjelmilla jonkun toisen toteuttamasta tietovarastosta.
Ajelen vaan päältäajettavaa konetta päivät pitkät niin etten edes roskapusseja voi vaihtaa.
Siivooja
Ettei siivooja ole jaksanut opiskella tai ei ole päätä. Olen saanut yliopistokoulutuksen, ei vaan ole oman alan töitä. Työtön en halua olla. Ja siivous on tärkeää työtä.
Minulta kysellään hiustenleikkuuta "keikan" jälkeen. En osaa leikata hiuksia, kaikki ilotytöt eivät todellakaan ole kampaajia.
Eihän siinä kauan mene. (laitossiivous)
Että toimistosihteeri on aivan turha täti ja lakkailee vain kynsiään ja juoruaa puhelimessa.
Että minä vain näpertelen, askartelen ja siirtelen tavaroita sillä aikaa kun muut tekevät "oikeita" töitä.
Että täyttelen tukilappusia ja rapsuttelen lehmiäni. Koneethan hoitavat kaikki maatilan työt, minä loikoilen sohvalla.
Not. Sitovaa, fyysistä työtä saat tehdä 7pv/vk, silti käteen ei jää juuri mitään. "Kutsumusammatti".
se että kun hoidan lapsia, niin tottakai viihdytän niitä kaikissa juhlissa (häissä)
Ihmiset luulevat, että minut on pakotettu tekemään tätä tai että minulla ei ole muuta vaihtoehtoa, sillä olen muka niin suuressa rahapulassa. Ovat tarjonneet rahaakin, kunhan vain lopettaisin. Teen työtäni omasta tahdostani ja nautin työstäni. Sitä paitsi saan todella hyvin rahaa ;) Toimin ns. huorana Amsterdamissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ammattikuntani saa suurinta nautintoa naisten alistamisesta ja nöyryyttämisestä. Että panttaamme lisämaitoa tahallaan äitejä kiduttaaksemme. Ettei työmme vaatisi lähes yhtä laajaa osaamista kuin lääkäreiden. Ammatti kätilö.
Noh, en nyt ihan kätilöä ja lääkäriä rinnastaisi. Yhtään kätilön ammattia aliarvioimatta mutta kyllä monella on pissi noussut hattuun, muita hoitoalalla olevia lytätään ja oma ammattikunta nostetaan korokkeelle.
Näinpä. Sairaanhoitajissa etenkin olen törmännyt niihin, jotka korostaa sitä, miten ovat niin ja niin paljon samoja sisältöjä opiskelleet kuin lääkärit. Tekee mieli sanoa, että joopa joo, yliopisto on eri kuin ammattikorkeakoulu ja lääkikseen pääseminen hitusen vaikeampaa kuin sh-opintoihin...
Olen ammatiltani kätilö. En pidä itseäni lääkärinä koska olen hoitotieteen ammattilainen ja lääkäri taas lääketieteen ammattilainen. Minä en osaa lääkärin töitä eikä lääkäri kätilön töitä vaikka työmme läheltä toisiaan liippaa. Myös kriteerit millä koulutukseen pääsee poikkeavat toisistaan,eli on harhaluulo että lääkäriksi opiskelevat pääsisivät tuosta noin vain sairaanhoitajakoulutukseen. Molemmissa koulutuksissa vaaditaan erilaista osaamista. Olen mieluummin kätilö kuin lääkäri.
DI. Kaikki luulevat että olen joko tuurijuoppo ja viinaan menevä sika tai sitten super-asiallinen, kauluspaitainen, sänkitukkainen rillipääpersu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Cittarin kassalla ja yleisin oletus on, että työtäni on vain asiakaspalvelu ja tavaroiden piippaus, enkä osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin.
Kassatyöhön sisältyy kuitenkin muutakin ja useimpiin kysymyksiin osaa kassakin vastata. Cittarissa monet kassat on myös suorittanut joitain osastojenkin koulutuksia. Ja jos kassahenkilö ei osaa vastata kysymykseen niin silloin soitetaan osastolle ja asia selvitetään.
En minä ole koskaan olettanut, etteikö kassa tietäisi paljonkin. Ei ole vaan kohteliasta takanajonottajia kohtaan alkaa enää kassajonossa kysellä jotain valikoimaan tai reklamointiin liittyvää. Pakko yrittää yhyttää henkilökunta siinä vaiheessa, kun on vielä tekemässä ostoksia.
Ihan yhtälailla voi kassallakin kysyä. Ensinnäkin loppujen lopuksi suurimman osan päivää vapaita kassoja löytyy ja ruuhkaa ei ole. (Poikkeuksena lauantait tai ennen pyhää olevat päivät). Ja toiseksi kassahenkilöt osaa tehdä kahta asiaa samaa aikaa. Eli jos kysyt tuoteesta niin kassahenkilö useimmiten pystyy samalla palvelemaan toista asiakasta vastatessaan. Jos taas haluaa esimerkiksi apua jonkun tuotteen valintaan niin kassa voi palvellessaan muita asiakkaita soittaa osaston myyjän. Asiakas voi ihan reilusti tulla kysymään jonon ohi myyjältä saisiko jollekin osastolle myyjän ja useimmiten kassahenkilö osaa sen hoitaa samassa kun hoitaa toisen asiakkaan ostoksia.
Ja ylipäätään tämä, että jos olet jonottanut vuoroasi niin varmasti saat asiasi siinä kassalla hoitaa. Kassahenkilö itse arvioi asiakkaan ongelman vievän ajan niin, että jos on ruuhkaa ja aikaa ei ole vastailla niin soittaa osaston henkilön paikalle ja jatkaa samalla muiden asiakkaiden palvelua tai vaihtoehtoisesti jos kyseessä ei kestoltaan ole niin suuri ongelma, eli ei vaadi toista myyjää paikalle niin se ei odotuta liikaa muita asiakkaita. Kassat voi myös tallentaa asiakkaan kuitin odottamaan ja ottaa välissä toisen asiakkaan.
Sitten pakko vielä huomauttaa tästä, kun niin monet on sitä mieltä, että ei halua antaa taaimmaisten jonottaa ja siksi eivät kysy kassalta mitään niin todellisuudessa se kysely ei ole se joka kassalla hidastaa eniten. Yleensä se kysyminen ei juuri aikaa vie enempää, kun taas on nämä pienet asiat jotka vaikuttavat sen jonon etenemiseen huomattavasti enemmän. Niitä on tavaroiden lastaaminen hihnalle, eli tavaroita ei kannata laittaa päällekäin tai tiiviisti yhteen vaan niin, että hihna kulkee suht reippaasti. Samanlaiset tavarat voi myös laittaa vierekkäin, sekin nopeuttaa. Kun tavarat on laitettu voi kaivaa maksuvälineet valmiiksi ja käyttää etukortin lukijassa ja mennä pakkaamaan jos aikaa on. Sitten kun on maksamisen aika niin tulee hyvissä ajoin maksamaan. Ja jos oli joku kysymys tai ongelma niin se kannattaa kysyä ihan ensimmäisenä, jolloin myyjä voi samalla laittaa niitä muita tavaroita hihnalle.
Uskokaa tai älkää, mutta se tavaroiden pakkaus on yksi asia mikä eniten hidastaa kassan toimintaa. Monesti kassalla, jossa on vain kahden asiakkaan tavaroille tilaa hihnan päässä kertyy tavaraa näihin niin paljon, että kassa joutuu odottamaan tekemättä mitään, että tulee tilaa, jotta uusia tavaroita voi laittaa paikalleen. Riippuu myös myyjän suhtautumisesta mitä hän tekee kun kaksi asiakasta on täyttäneet tavarahihnan ja kolmannen vuoro olisi. Yleistä ohjeistusta tähän ei ainakaan cittarilla ole, joten osa myyjistä pahoittelee kolmatta asiakasta ja odottaa, että hihnalle tulee tilaa. Itse kysyn yleensä kolmannelta asiakkaalta saanko pakata tavaroita suoraan pussiin (eikä kukaan ole kieltäytynyt). Varsinkin jouluruuhkissa näitä tilanteita tulee paljon.
Eli kassahenkilön neuvo; kysy rohkeasti, äläkä pelkää hidastavasi muita.
Vierailija kirjoitti:
Minä leipätyöni ohella olen kiinnostunut analysoimaan vieraita / puoltuttuja ihmisiä vapaa-ajalla. Oikeasti evvk. T. Psykologi
Oletko leipuri?
Koska olen komea, pukeudun hyvin ja asun omakotitalossa, sekä minulla on hyvä auto, että olen miljonääri. M32
Täällä perhetyöntekijä. Yleisin harhaluulo on että olen "sossutäti", kun käyn asiakkaan kodissa niin nuuskin jokaisen kaapin, kirjoitan kamalia raportteja kuinka äidin tukka on rumasti, lasten vaatteet eivät mätsää keskenään ja ruokanakin on vaaleaa pastaa eikä täysjyvää!