Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvaani uhattiin tänään lyödä.

Vierailija

Vauvani on 9kk. Hän tutki kotonaan huonekasvia, minkä saa vapaasti tehdä koska olen todennut että tämä on vauvankin koti ja "ei" -sana on säästetty harvoin käytettäväksi, mielummin ohjaamme lasta lempeästi kun on tarve. Lapsi osaa tutkia kasvia sievästi.

Vauvan isovanhempi hokee vauvalle "ei":tä koko ajan ihan huvikseen. Saattaa vaikka karjaista vauvalle että "älä pudota!" kun vauvalla on oma lelunsa kädessä.

Tiedän isovanhemman lyöneen muita pikkulapsia kun nämä ovat koskeneet vaikka isovanhemman koristeleluun. Siksi olemme jo vuosikausia aiemmin päättäneet että mahdollinen lapsemme ei isovanhemman luokse mene hoitoon koskaan.

Tänään vauvani touhuja katsellessaan tämä isovanhempi sitten ilmoitti että jos lapseni koskee kasviin häneen kotonaan hän "läimäisee lasta sormille". Lapsi on vasta oppinut liikkumaan ja olen aina varjostanut lasta tämän isovanhemman kotona. Hänellä ei ole ollut mitään syytä ajatella että lapseni pääsisi "tekemään tuhojaan" siellä.

Tuntuu ihan kamalalta tuollainen uhkaus. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Isovanhempaa ei jätetä koskaan valvomatta samaan tilaan lapsen kanssa. Isovanhemman lasta tuetaan, jotta hän voi keskittyä omaan vanhemmuuteensa mahdollisimman hyvin.
Siinäpä ne tärkeimmät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Isovanhempaa ei jätetä koskaan valvomatta samaan tilaan lapsen kanssa. Isovanhemman lasta tuetaan, jotta hän voi keskittyä omaan vanhemmuuteensa mahdollisimman hyvin.
Siinäpä ne tärkeimmät.

Miten isovanhemman lasta voisi konkreettisesti tukea tässä?

Niin ja kiitos :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sano, että lyöt takaisin.

Sanoin, että se on ilmoitus poliisille ensimmäisestä kerrasta. Tosin sitä ensimmäistä kertaa ei todellakaan saa tulla.

Ap

Vierailija

Koita ajatella, että se on sekaisen isovanhemman horinaa. Teet jo voitavasi ja suunnitelmasi kuulostaa hyvälle. Jos tyyppi horisee tuollaisia jatkossa voit lapselle sanoa jälkikäteen jotain vastapainoksi, ettei isovanhemman puheet jää hyväksytyiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä ne tärkeimmät.

Miten isovanhemman lasta voisi konkreettisesti tukea tässä?

Niin ja kiitos :)

Isovanhemman lasta tarkemmin tuntematta on vaikea antaa neuvoja. Mutta halit ja arvostus auttavat aina, varsinkin jos niitä ei ole pienenä saanut. Oman lapsen vauva-aika on siitä merkillistä aikaa, että silloin ovet ikään kuin aukeavat, muistoja palaa mieleen ja voi tarjoutua tilaisuuksia rakentaa uudelleen hyvin perustavia palikoita perusturvallisuudessa. Toki se voi olla myös hyvin stressaavaa aikaa.
T. Äskeinen.

Vierailija

Älä nyt lähde suurentelemaan ap asioita, parasta koittaa toimia tuollaiselta sekopäältä vaivihkaa, esim. tyyliin yhtäkkiä vierailut eivät enää vain sovi. Kaivat itsellesi kuopan jos nyt provosoidut. Sitä se tyyppi ehkä hakeekin? Huomaatko? Sai sinut jo provahtamaan :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koita ajatella, että se on sekaisen isovanhemman horinaa. Teet jo voitavasi ja suunnitelmasi kuulostaa hyvälle. Jos tyyppi horisee tuollaisia jatkossa voit lapselle sanoa jälkikäteen jotain vastapainoksi, ettei isovanhemman puheet jää hyväksytyiksi.

Isovanhempi on vielä työelämässäkin, en ymmärrä miksi on tuollainen.

Kun lapsi kasvaa pitää tosiaan sanoa jotain. Kun tietäisi mitä. Onneksi kukaan muu ei hyväksy tämän henkilön tyyliä. Tämä isovanhempi vain luulee olevansa joku *atriarkka, eli ei sinänsä välitä muiden mielipiteistä kuin omastaan tai ei voi näyttöä välittävänsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä nyt lähde suurentelemaan ap asioita, parasta koittaa toimia tuollaiselta sekopäältä vaivihkaa, esim. tyyliin yhtäkkiä vierailut eivät enää vain sovi. Kaivat itsellesi kuopan jos nyt provosoidut. Sitä se tyyppi ehkä hakeekin? Huomaatko? Sai sinut jo provahtamaan :(

Varmasti hakee. Provoaminen on hänen tyylinsä kommunikoida asiassa kuin asiassa. Mutta toisaalta tiedän hänen lyöneen kaksivuotiasta lasta joten minun on otettava tämä tosissaan. Nyt on kyse MINUN lapsestani.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi kasvaa pitää tosiaan sanoa jotain. Kun tietäisi mitä. Onneksi kukaan muu ei hyväksy tämän henkilön tyyliä. Tämä isovanhempi vain luulee olevansa joku *atriarkka, eli ei sinänsä välitä muiden mielipiteistä kuin omastaan tai ei voi näyttöä välittävänsä.

Tulee mieleen niinkin yksinkertainen selitys, kuin että olisikohan häntä itseään lapsuudessaan kohdeltu jotenkin samoin? Eli ärsyttämäälä koitettu ärsyttää? Tajusin tämän ketjun myötä, että ehkä vittumainen äitini onkin kuin isovnhempi tässä, ei puhu minulle pahoin koska vihaa minua (vaikka sille se tuntuu), vaan siksi koska hänelle on aikoinan puhuttu siten ja ei ole päässyt asian herraksi vieläkään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Varmasti hakee. Provoaminen on hänen tyylinsä kommunikoida asiassa kuin asiassa. Mutta toisaalta tiedän hänen lyöneen kaksivuotiasta lasta joten minun on otettava tämä tosissaan. Nyt on kyse MINUN lapsestani.

Ap

Joo, ilman muuta otat tosissaan. Esimerkiksi siten, että tuollaisiin puheisiin loppuvat vaivihkaa vain vierailut, ilman mitään tällaista paskaa persoonaa ruokkivaa teatteria, jossa hän saa syyn suuttua takaisin ja olla jälleen provosoiva paska.
Että onkin ikävä ihminen, osanottoni, ap!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen niinkin yksinkertainen selitys, kuin että olisikohan häntä itseään lapsuudessaan kohdeltu jotenkin samoin? Eli ärsyttämäälä koitettu ärsyttää? Tajusin tämän ketjun myötä, että ehkä vittumainen äitini onkin kuin isovnhempi tässä, ei puhu minulle pahoin koska vihaa minua (vaikka sille se tuntuu), vaan siksi koska hänelle on aikoinan puhuttu siten ja ei ole päässyt asian herraksi vieläkään?

Voi olla. En tiedä taustoista mitään. Voi itku kun nyt pitäisi alkaa lastaan suojelemaan tuollaiselta, onhan se vahingollista jos isovanhempi pieneen avuttomaan lapseen kohdistaa tuollaista provoamista. Kasvaisi aikuiseksi tuo isovanhempi eikä ottaisi pientä vauvaa silmätikukseen!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat