Vauvaani uhattiin tänään lyödä.
Vauvani on 9kk. Hän tutki kotonaan huonekasvia, minkä saa vapaasti tehdä koska olen todennut että tämä on vauvankin koti ja "ei" -sana on säästetty harvoin käytettäväksi, mielummin ohjaamme lasta lempeästi kun on tarve. Lapsi osaa tutkia kasvia sievästi.
Vauvan isovanhempi hokee vauvalle "ei":tä koko ajan ihan huvikseen. Saattaa vaikka karjaista vauvalle että "älä pudota!" kun vauvalla on oma lelunsa kädessä.
Tiedän isovanhemman lyöneen muita pikkulapsia kun nämä ovat koskeneet vaikka isovanhemman koristeleluun. Siksi olemme jo vuosikausia aiemmin päättäneet että mahdollinen lapsemme ei isovanhemman luokse mene hoitoon koskaan.
Tänään vauvani touhuja katsellessaan tämä isovanhempi sitten ilmoitti että jos lapseni koskee kasviin häneen kotonaan hän "läimäisee lasta sormille". Lapsi on vasta oppinut liikkumaan ja olen aina varjostanut lasta tämän isovanhemman kotona. Hänellä ei ole ollut mitään syytä ajatella että lapseni pääsisi "tekemään tuhojaan" siellä.
Tuntuu ihan kamalalta tuollainen uhkaus. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (78)
Kuule, asia on ratkaistu sillä, että kunnioitat toisen kotia ja sääntöjä siten, että VIERAILUILLA pidät huolen ettei lapsi koske isovanhemman tavaroihin yms. Miksi tollasesta pitää tehdä hirvee numero. Ei siitä ole kauaa kun oli ihan normaalia ja hyväksyttävää läimiä lapsia sormille, tukistaa ja nipistää. Kyseinen henkilö on varmasti kasvatettu siten. Ennen koulun opettajat ja papitkin löi sormille. Mun äiti on vasta 66 ja häntäkin on lyöty koulussa.
p.s En hyväksy minkäänlaista väkivaltaa, en henkistä enkä fyysistä joten mun yllä oleva kommentti ei tarkoita, että lapsia saa läimiä. Tarkoitan vain, että tilanteiden ennalta ehkäisy on varmasti toimivampaa kuin katsoa ja katua. Vanhaa ihmistä ei voi opettaa pois tavoista joihin hän on ehdollistunut kymmenien vuosien ajan.
Eh, sä ja sun typerä vauva! :D Parempi tarina ensi kerralla, jooko? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kyllä ymmärtää enemmän kuin ajattelettekaan. Kun kuitenkin kyse on hänen vanhempiensa omista vanhemmista, niin tämä tarkoittaa sitä, että toinen teistä on todennäköisesti kasvanut juurikin tällaisten lainalaisuuksien vallitessa. Ja jos kaikesta huolimatta pidätte toisistanne niinkin paljon, että olette halunneet yhteisen lapsen tehdä, niin kovin pahasti ei ole voitu tässä tapauksessa mennä pieleen. Lapsi tulee varmasti huomaamaan, että vaikka kotona saisikin näpelöidä huonekasveja, niin isovanhempien luona se ei ole soveliasta. Aivan samalla tavoin, kuin isompi lapsi ymmärtää laajemmin sen, miksi vieraisilla ollessa tai esimerkiksi toisessa maassa käydessä ei voi toimia samalla tavoin kuin kotona. Vanhemmalla lapsella tämä käy tietoisesti, mutta taaperoilla ja vauvoilla tämä ajatusprosessi on enemmänkin alitajuinen, mutta siitä huolimatta olemassa.
Huomautan vain sen, että luultavasti tässä tapauksessa vauvan teot eivät ole niinkään se ongelma, kuin se, että isovanhempi on ottanut tuollaisen "tuhoavaa tyyliä edustavan roolin". Ei ap ja hänen lapsensa voi millään etukäteen vuosien saatossa ennakoida, mikä milloinkin käynnistää kyseisen isovanhemman päässä tällaisen rangaistus-provoamis-puheen.
Parasta suhtautua ihmiseen siis vain varauksella. Hän vaikuttaa (omalla käytöksellään) sille, ettei halua olla yhteistyöhaluinen.Sepä se, kun tätä on tullut esineistä joita olen luullut lapsen saavan katsoa, esim. muovikukka - karjaisu ÄLÄ OTA vaikka olisi voinut sievästi ensin sanoa. Lapsen kädessä oleva lapsen oma lelu - "Älä pure sitä!" jne.
Juu juu, aivan tuttua. Ja kuvaan kuuluu, että mistään ei voi huomauttaa (esim. "sanoisitko ensin nätisti") koska toinen ei halua ymmärtää, eikä olla yhteistyössä niin sanotusti, vaan katsoo oikeudekseen käyttäytyä kuin sika suoraan sanoen. Oma äitini vain verhoilee tämän sikakäytöksen sofistikoiduksi (tai ei tee sitä oikeammin) aina vieraiden nähden niin että hänen ystävättärillään ei ole mitään käsitystä siitä miten raa'asti minulle puhuttiin tai miten jotenkin epäjohdonmukaista kaikki aina oli.
Onko tämä isovanhempia lyönyt omiaan, kun olivat pieniä? Siis joko sinua tai miestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä isovanhempia lyönyt omiaan, kun olivat pieniä? Siis joko sinua tai miestäsi?
Korjaus:siis isovanhempi.
Kakspiippunen juttu. Lasta ei lyödä, tuon ikäistä ei edes läpsäistä. Toisaalta tuo EI-sanan opettaminen on lapselle eduksi, ihan jo turvallisuussyistä. Oppii, että mitä tahansa tekee, se tulee lopettaa kun sanotaan ei.
Olisko kompromissi mitään? Kiellot käyttöön ja siihen sisältyy myös huuto- ja lyömiskielto?
Käyttäjä14 kirjoitti:
Kakspiippunen juttu. Lasta ei lyödä, tuon ikäistä ei edes läpsäistä. Toisaalta tuo EI-sanan opettaminen on lapselle eduksi, ihan jo turvallisuussyistä. Oppii, että mitä tahansa tekee, se tulee lopettaa kun sanotaan ei.
Olisko kompromissi mitään? Kiellot käyttöön ja siihen sisältyy myös huuto- ja lyömiskielto?
Että minun pitäisi alkaa (6-7-8-)9-kuukautta vanhaa vauvaa turruttamaan ei-sanalla vaikka häntä voi ohjata paljon fiksumminkin? Että pitäisi muuttaa lapsen vanhempien yhdessä suunnittelema kasvatusperiaate yhden VÄKIVALLALLA uhkaavan isovanhemman takia ja muuttua sellaiseksi automaatio-ei:tä hokevaksi zombiksi? Ei!
Lapsella on rajat mutta me emme aseta niitä noin. Lisäksi rajat ovat kotonamme meidän määräämämme laajuiset.
Ap
Kannattaa ainakin tulla av pslstalle provoilemaan tyhmillä jutuilla!
Käyttäjä14 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: haluaisitko sinä viettää aikaasi tuollaisen isovanhemman seurassa vauvasi kanssa, ota huomioon, että sinähän et sitä päättäisi, mistä hän milloinkin keksii sinua lapsenkasvatuksessa syyttää tai minkä asian koskettamisesta hermostua?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin tulla av pslstalle provoilemaan tyhmillä jutuilla!
Mietin pitkään että kysyn apua fb:n kiintymysvanhemmuusperheistä tämän sijaan, mutta en kehdannut sitä omalla nimelläni ja naamallani tehdä. Sieltä olisi saanut fiksuja neuvoja ja ajatuksia.
Käyttäjä14 kirjoitti:
Minkähän takia sinusta on sitten ihan ok, että isovanhempi uhkaa niin? Alkaisit yhdessä tällaisen henkilön kanssa jumpata kompromisseja? Voi luoja.
Kuulostaa tutulle tuo "ei saa, älä ota, älä syö" jne komennot jo vauvalle. Yksi lapsieni isovanhemmista on tämmöinen.
Meillä on kotona tietyt säännöt ja isovanhemmalla on kotonaan tietyt säännöt. Jos isovanhempi alkaa huuto komentamaan lasta vaikka tämä ei tee mitään väärää (esim räpläilee leuansa ja tunkee sitä suuhunsa) niin minä karjaisen isovanhemman korvaan "älä kiellä turhasta!"
On minun oma isäni. Ei tarvitse jatkaa sitä typerää kieltomantraansa uudelle sukupolvelle kun on jo saanut minulle ja sisaruksilleni sitä toitottaa monta vuotta.
Meillä on sääntöjä kotona ja lapsia kyllä kielletäänkin. EI/PYSÄHDY kiellot ovat käytössä kun on oikeasti vaarallista touhua esim. näplätään uunin nappeja tai juostaan autotielle päin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulle tuo "ei saa, älä ota, älä syö" jne komennot jo vauvalle. Yksi lapsieni isovanhemmista on tämmöinen.
Meillä on kotona tietyt säännöt ja isovanhemmalla on kotonaan tietyt säännöt. Jos isovanhempi alkaa huuto komentamaan lasta vaikka tämä ei tee mitään väärää (esim räpläilee leuansa ja tunkee sitä suuhunsa) niin minä karjaisen isovanhemman korvaan "älä kiellä turhasta!"
On minun oma isäni. Ei tarvitse jatkaa sitä typerää kieltomantraansa uudelle sukupolvelle kun on jo saanut minulle ja sisaruksilleni sitä toitottaa monta vuotta.
Meillä on sääntöjä kotona ja lapsia kyllä kielletäänkin. EI/PYSÄHDY kiellot ovat käytössä kun on oikeasti vaarallista touhua esim. näplätään uunin nappeja tai juostaan autotielle päin.
Eihän tässä 9-kuisen käytös tai aloittajankaan, ollut ongelmana, vaan isovanhemman väkivallalla uhkailu pientä lasta, aivan vauvaa kohtaan! Eikö todellakaan herätä tämän suurempaa huolta siitä, miten ap jatkossa vierailut kyseiseen paikkaan voi hoitaa? Minä sanoin jo että en ehkä menisi ollenkaan. Koska jos vanhuksen uhkailu herättää äidissä ihan ansaitun huolen, niin silloin on vauvalle parempi, ettei äiti mene sinne ja tilanne on kohta oikea kalabaliikki, missä ap on hermostutettu pois tolaltaan ja vanhus myhäilee taustalla, koska "ainahan nyt kieltää saa". "Äiti on vain hiukan hermoheikko". Joo ei kiitos ap, älä mene tuommoiseen ansaan. Lapsesi joutuu siinä liian suurten ristiriitojen keskelle, koska yksi aikuinen ei osaa hillitä käyttäytymistään.
Hyvä että joku kuten isovanhempi yrittää kasvattaa lastasi jo nyt, koska itse et ilmeisesti jaksa/viitsi sitä tehdä.
Onko vauvasi poikalapsi? Pojat joille oma äiti ei ole koskaan sanonut ei, ja joka ei ole koskaan ymmärtänyt sanaa ei, raiskaavat toisia miehiä herkemmin naisia aikuisina!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku kuten isovanhempi yrittää kasvattaa lastasi jo nyt, koska itse et ilmeisesti jaksa/viitsi sitä tehdä.
Onko vauvasi poikalapsi? Pojat joille oma äiti ei ole koskaan sanonut ei, ja joka ei ole koskaan ymmärtänyt sanaa ei, raiskaavat toisia miehiä herkemmin naisia aikuisina!
Et lukenut tai ymmärtänyt lukemaasi kun luit aloitusta. Voin lainata siitä sinulle, jotta muistaisit 3:n sivun takaista tekstiä:
"Tänään vauvani touhuja katsellessaan tämä isovanhempi sitten ilmoitti että jos lapseni koskee kasviin häneen kotonaan hän "läimäisee lasta sormille". Lapsi on vasta oppinut liikkumaan ja olen aina varjostanut lasta tämän isovanhemman kotona. Hänellä ei ole ollut mitään syytä ajatella että lapseni pääsisi "tekemään tuhojaan" siellä.
Vanhus siis ei edes käyttänyt tuossa ei-sanaa, huomaatko?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet juuri sellainen häiriintynyt aikuinen, jota on lapsena kohdeltu väärin ja joka et ole koskaan saanut siihen oikaisua ja oikeutta ja joka nyt oikeutat muiden vääriä tekoja sen takia oikeina. Hyi olkoon! Ja varmasti oikea kasvattajanero omasta mielestäsi (vaikka tuskinpa sinulla on edes lapsia, kun et kykene mielenhäiriöltäsi sallia itseäsi edes lisääntymään). Tai anakaan toivottavasti et salli itsesi lisääntyä.
Ei se vauva kuole jos sille sanoo napakasti ei. Lyöminen tai läpsäys on väärin, mutta sana ei ole vaarallinen.
Olin samanlainen kun sinä kun lapseni olivat vauvoja. Lupasin että käytän sanaa ei todella harvoin, lupasin että en käytä telkkaria lapsenvahtina, lupasin että en uhkaa, kirsitä enkä lahjoa minun lapsia.
Arvaa onko pitänyt?
Mikä on ongelma? Ette mene sinne isovanhemman luokse joka ei osaa käyttäytyä!
Itse luot ongelman asiasta minkä voi täysin sivuuttaa.
Sepä se, kun tätä on tullut esineistä joita olen luullut lapsen saavan katsoa, esim. muovikukka - karjaisu ÄLÄ OTA vaikka olisi voinut sievästi ensin sanoa. Lapsen kädessä oleva lapsen oma lelu - "Älä pure sitä!" jne.