Mitä kotitöitä teidän 7-vuotiaat tekee?

Vierailija

Kuinka paljon/kuinka usein?

Kommentit (12)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Koulu ja leikki on sen ainut työ tällä hetkellä.

Ei nyt kukaan 7-v. enää leiki. Meillä laittaa ruokaa, imuroi, luuttuaa ja pesee ikkunat 4krt vuoteen.

Vierailija

Pesee autot, vaihtaa talvi- ja kesärenkaat, tekee perushuollot autoihin, kääntää kasvimaan talikolla, leikkaa nurmikon, pilkkoo puita ja siistii trimmerillä paikat mihin ruohonleikkurilla ei pääse.

Vierailija

Pyyhkii oman peppunsa ja suihkussa käytyään ripustaa pyyhkeen naulaan. Siivoaa osan lelusotkuistaan kun käsken. Tekee läksyt. Siinä velvollisuudet tällä hetkellä.

Vierailija

Oman huoneen järjestää, siis lelut paikalleen yms. ja kattaa pöydän.

Joskus haluaa osallistua kotitöihin; auttaa ruoan laitossa, silittää, keittää kahvit. Mutta nämä ovat vain lapsen omasta tahdosta tapahtuvia.

Äiti kahdelle

Mm. Vie roskapussin, laittaa likavaatteet pyykkikoriin, välillä imuroi omaa huonettaan ja pyyhkiin pölyjä. Tekee "ruokaa", tietty pitää auttaa. Käy lähikaupassa hakemassa maitoa.

Vierailija

Trimmaa koiran, kolaa pihan käsin, leikkaa nurmikon viitakkeella, pudottelee lumet katolta. Joskus rankametässä ja ropsia tekemässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Ehtii niitä vielä tehdä. En halua opettaa lapsia inhoamaan kotitöitä.

Meinaat, että saavat sitten oppia tekemään ja inhoamaan, kun muuttavat omilleen? Jotta ei olisi sinun vikasi että opetit inhoamaan?

Eiköhän se mene päinvastoin. Lapsena on vielä hauskaa päästä tekemään jotain oikeaa, "aikuisten hommia". Miksi lapsille myytäisiin leluinakin kaikenlaista leikkiversiota kotitalousvermeistä, jos kotitöiden tekeminen on vastenmielistä?

Yhisä

Imuroi, osaa lajitella pyykit pesukoneeseen sekä
Ripustaa narulle. Yhdessä harjoittelemme viikkaamista, tiskaamista (hän pesee astiat, minä huuhtelen ja asettelen kaappiin) siivoaa oman huoneen lattialta lelut ja jos(kun) niitä aina jonkin verran siirtynyt myös esim. Olohuoneeseen niin myös ne. Kattaa pari kertaa viikossa pöydän ja korjaa tietysti omat astiansa ruokapöydältä ruokailun jälkeen. Minä en kykene ymmärtämään, miksi en opettaisi pojalle jo pienestä pitäen myös kotitöitä samoin kuin on mukana esimerkiksi auton pienissä nikkarointi hommissa. Kokkaamisissa on turhankin kova auttamaan ja siinä minulla kasvamisen paikka, kun en oikein halua keittiötä jakaa ruokaa tehdessäni. Pitänee hiljalleen alkamaan tsemppaamaan tässä asiassa,etteikundille käy kuten minulle kun vasta intin jälkeen opin oikeasti ruokaa tekemään sen aikaisen naisystäväni opastuksella...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat