Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko koululaisen kuunnella musiikkia samalla kun siivoaa huonettaan?

NatsiMutsi ;)
16.11.2015 |

Olen aina tykännyt ajatuksesta että ensin siivotaan ja sit tehdään muita juttuja, että lapsi oppii siivoamisen olevan normaalia ja se pitää onnistua ilman hauskuutuksiakin. Ja näin meillä on aina tehtykin. 

Lapsi pyysi isältään että saisiko kuunnella musiikkia puhelimesta samalla kun siivoaa ja minulle, äidilleen, sanoi että enpä siivoaisi ilman musiikkia. 

Tuntuu että mies ei jaksa vaatia lapselta normaalia kotityötä tai ottaa niskoittelua vastaan ja sen takia hyväksyi musiikin kuuntelun.

Nuoremmatkin sisarukset siivoavat ensin ja sitten siirtyvät muihin tekemisiin, olisi mukava että isommallekin opetettaisiin asia samoin. Varsinkin kun näkee että omatoiminen siivoaminen ei ole vielä hallinnassa. Tuntuu että musiikin kuuntelun kanssa ei motivoidu siivoamisesta muuten, haluaisin että lapset pitävät siivoamista normaalina asiana. Kun näen että omatoimisuus kehittyy niin mikäs siinä... 

Olemme miehen kanssa eri mieltä ja halusin kysyä teidän mielipidettä... Ehdotin kompromissia että pieniä siivoamisia tekisi vaikka musiikkia kuunnellen mutta isomman siivoamisen tekisi niin kuin kaikki muut, siivotaan ja sen jälkeen pelit, musiikit,leikit... Ei käynyt. Tuntuu että isompi siivoaminen nimenomaan opettaisi kärsivällisyyttä ja motivoitumista, sen järjestyksen saamisen eikä musiikin takia.

Miten teillä tehdään ja opetetaan?

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaadi poikaa siivoamaan. Mulla on aikaa siivota, tehkööt poika tärkeimpiä asioita. 

Näin kasvatetaan just niitä avuttomia ihmisiä jotka eivät saa oma aloitteisesti tehtyä mitään, varsinkaan siivottua yms...oma aviomieheni on paras esimerkki tästä. Äitinsä on avoimesti kertonut että tuli varmaan vähän liikaa paapottua miestä lapsena kun teki kaiken tämän puolesta...kyllä, ja vaikutukset näkyy nyt. Että antakaa vastuuta lapsillekin iän mukaisesti...

Vierailija
142/165 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan aika huono muotoilemaan ajatuksiani... Käytin rahaa ja palkkioita vertaus kuvana sille että haluan lasten tekevän asioita ihan omasta halusta... Musiikki ei ole palkkio, vaan koen että lapsi ei pidemmän päälle saa motivoiduttua siivoamisesta ilman sitä vaikka normi järjen mukaan ihmisen pitäisi pystyä siivoamaan ihan normaalilla mielialalla vaikka tekeekin sillä hetkellä vain siivoamista. En todellakaan halua lapsille mitään pahaa, olisi kiva jos joku käsittäisi mitä tarkoitan...mutta taidan olla huono ilmaisemaan itseäni...

Alkuketjun 700 alapeukusta ja kaikista kommenteista sinä voisit kyllä itse päätellä olevasi väärässä tässä asiassa. Mä oon aina inhonnut siivousta, mutta teen sen kuitenkin. Musiikki vähän keventää taakkaa, mutta hirveetä siivous on silti. Jos mun kuitenkin tulee siivottua, niin mitä väliä sillä on, tykkäänkö mä siitä "neutraalissa mielentilassa" niin kuin sanoit. Sun lapsi ei ainakaan tule koskaan nauttimaan siivoamisesta, kun aiheutat vielä noin ahdistavat muistot asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, sinä olet pahansuopa natsi. Tuolla kasvatustyylillä et tervettä lasta rakenna, eikä varsinkaan terve itsetuntoista!

Jumalauta, jos musiikkikin pitää "ansaita"... HAKEUDU HOITOON! t. äiti 40v

144/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan aika huono muotoilemaan ajatuksiani... Käytin rahaa ja palkkioita vertaus kuvana sille että haluan lasten tekevän asioita ihan omasta halusta... Musiikki ei ole palkkio, vaan koen että lapsi ei pidemmän päälle saa motivoiduttua siivoamisesta ilman sitä vaikka normi järjen mukaan ihmisen pitäisi pystyä siivoamaan ihan normaalilla mielialalla vaikka tekeekin sillä hetkellä vain siivoamista. En todellakaan halua lapsille mitään pahaa, olisi kiva jos joku käsittäisi mitä tarkoitan...mutta taidan olla huono ilmaisemaan itseäni...

Jos järki ei luista normaalilla radalla, ei kannata yleistää ajatteluasi normi järjen mukaiseksi.

Et ole huono ilmaisemaan itseäsi. Kävi hyvin selväksi, että sinusta imurin ääni on ainoa sallittu sinfonia. Tukahdutat lapsen oman tavan toimia.

Joku piirtää vihkoon ja oppii paremmin, suurin osa kuuntelee musiikkia siivotessa ja luo miellyttävää tunnelmaa itselleen. Se musiikki ei ole pois siivoamisesta, jos lapsi ei ole yhtä pedantti kuin sinä, se johtuu siitä, että hän ei ole sitä.

Vierailija
145/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vieläpä useimmiten kysyn muksuilta että laitetaanko musiikkia soimaan niin on mukavampi siivota. Välillä päällä on myös noita kuuntelusatuja. 

Vierailija
146/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän, sekä useimmat kyllä ymmärsivät mitä ap ajaa takaa. Hän ei vain suostu ymmärtämään, että hänen kanssaan ei juuri kukaan ole samaa mieltä.

1. Ap on sitä mieltä, että työn pitää tuntua työltä. Sadan vuoden takainen ajattelumaailma

2. Ap:lla itsellään on keskittymisvaikeuksia, joten hän ei ymmärrä, että lapsella ei ole

3. Ap:n pienemmät lapset voivat siivota ilman musiikkia. Pikkulapset on pikkulapsia eikä pienet yleensäkään sitä musiikkia niin paljon kaipaa kuin teini-ikäiset

4. Ap haluaa, että teini tottuu tekemään töitä hiljaisuudessa. Ap, miten sitten, jos teini joutuu kesätöihin vaikkapa sellaiseen maailmaan, missä minä olin viime kesän. Teen pääasiassa tiukkaa keskittymistä vaativaa suunnittelutyötä. Meillä koko kesän oli firmassa, kahdessa firman viereisessä talossa ja pihassa erilaisia remontteja. Koko kesän kuuntelin poraa, kuorma-autoja, naputteluja, työmiehet kävivät välillä sisällä hakemassa vettä tai kyselemässä milloin mitäkin, ikkunan takana maalattiin ja erilaisia ääniä olisi luetella pitkä lista. Jos ei kotitöitä  osaa tehdä kuin hiljaisuudessa, ei tule työelämässä selviämään kovin pitkälle. 

Vierailija
147/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en siivoa aikuisena koskaan juuri siksi, etten motivoidu siihen ja lisaksi syy ei ole pelkästään se, etten motivoidu vaan se, että äitini keksi käyttää sitä osoittamaan siihen, kuinka huono ihminen olen. Ap:kin yrittää ilmeisesti vaivihkaa vihjailla lapsilleen, miten huonoja ihmisiä nämä ovat, jos tarvitsevat siivoamiseen tueksi musiikkia. He sentään siivoavat nyt lapsina, meillä minä en siivonnut lapsenakaan kuin äidin moitteen jälkeen. Enkä halua nyt aikuisena enää siivota, koska se moittija puuttuu. Jos siivoaisin, ikään kuin myöntäisin, että se moittiminen oli oikein.

Unohdit kertoa, että olet yli 40. Sinulla on kaksi lasta. Et siivoa, et osallistu lastesi elämään, koska joutuisit ajattelemaan muitakin kuin itseäsi

Vierailija
148/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis todella asia, mikä pitää ottaa pienten lastenkin tai teinin kanssa huomioon, että ihmisillä on asioihin erilaisia suhtautumisia? Mitä vikaa siinä on, että kaikki siivoavat yhdellä tavalla?

Ap

Tämä ei ollut ap

Olipa kommentoija oikea ap tai ei,hänen kysymyksensä oli hölmö."Mitä vikaa siinä on,että kaikki siivoavat yhdellä tavalla?" Vaikka sitä vikaa,että kaikki eivät ole luonteeltaan samanlaisia.Jos kaikki joutuvat siivomaan hiljaisuudessa,ne jotka kaipaavat musiikkia,eivät ole kovin motivoituneita.Jos taas kaikki siivoavat musiikin soidessa,ne jotka haluavat hiljaisuutta,eivät keskity kunnolla.Siksi on parasta löytää se itselle sopivin tapa,niin kotihommissa kuin muillakin elämän osa-alueilla.Väkisin pakottamalla ei vain saa hyviä lopputuloksia.

Vierailija
149/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin sanoin, ette ymmärrä mitä tarkoitan... Minä poistun, anteeksi kun erehdyin kirjoittamaan tänne...

Ymmärrän mitä tarkoitat mutta en ymmärrä miksi?? Tää tosiaan oli piitkästä aikaa hämmentävin aloitus tällä palstalla.

Vierailija
150/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Totaaaaaaah...

Mä veikkaan että sun muksu pystyy tulevaisuudessa siivoamaan ihan ilman sitä musiikkiakin, vaikka nyt tekisi toisin. Ja mitä väliä?? Veikkaan että musiikkia on joka tapauksessa saatavilla aina, joten ongelmaa ei ole siinäkään tapauksessa, jos muksusi jostain syystä ehdollistaisi siivoamisen musiikin kuunteluun. Ja jos ei ole, ainahan voi laulaa itse?!

Vai ootteko niin hitaita että siivoaminen vaatii teiltä jotain suuria henkisiä ponnistuksia? Että musiikin kuuntelu vie kaiken aivokapasiteetin, eikä siivoaminen onnistu? *tirsk*

Vierailija
151/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena isossa karsinassa istutaan avokonttorissa ja ainoa yksityisyys on luurit korvilla oleminen. Lapsena pitää opetella keskittymään musiikin avulla, se on ainoa tapa pärjätä.

Ennemmin ehkä kannattaisi kertoa tinnituksesta. Minulla soi korvat siksi että kuuntelin joskus liian pitkään ilman taukoja ja liian kovaa. Varsinkin korvanapit on tuhoisia tässä suhteessä, puoliavoimet kuulokkeet vähän armeliaammat.

Vierailija
152/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuunnellaan siivoamisen aikana ja muutenkin isämmaallisia marsseja. Ei tulisi kuulonkaan että lapset kuuntelisivat kotona mitään heikkoa neekerimusiikista lähtöisin olevaa popmusiikkia. Valitettavasti kavereiden luona ovat kuulleet rapmusiikkia (ei oikeeta musiikkia!) olemmekin pyrkineet vieroittamaan lapsemme kavereista joiden kotona sallitaan heikommanaineksen tavat. Muutenkin arvistamme mieheni kanssa kuria ja järjestystä. Hyväkäytöksinen lapsi on kunnialsi vanhemmilleen ja sotkuiset epäsiistit lapset kertoo että kotona arvot eivät ole kohdillaan. Vaikka emme olekkaan koulutettuja isämmaan asia on kunnian asia meillä kotona ja itsenäisyyspäivä on juhlista suurin, kuten oli meidän kummankin lapsuudessa kotona.

Vierailija
153/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuunnellaan siivoamisen aikana ja muutenkin isämmaallisia marsseja. Ei tulisi kuulonkaan että lapset kuuntelisivat kotona mitään heikkoa neekerimusiikista lähtöisin olevaa popmusiikkia. Valitettavasti kavereiden luona ovat kuulleet rapmusiikkia (ei oikeeta musiikkia!) olemmekin pyrkineet vieroittamaan lapsemme kavereista joiden kotona sallitaan heikommanaineksen tavat. Muutenkin arvistamme mieheni kanssa kuria ja järjestystä. Hyväkäytöksinen lapsi on kunnialsi vanhemmilleen ja sotkuiset epäsiistit lapset kertoo että kotona arvot eivät ole kohdillaan. Vaikka emme olekkaan koulutettuja isämmaan asia on kunnian asia meillä kotona ja itsenäisyyspäivä on juhlista suurin, kuten oli meidän kummankin lapsuudessa kotona.

Jawohl, mein Fuhrer! Sori en löydä umlautteja masiinasta.

Vierailija
154/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

NATSIMUTSI!

busted-

Vierailija
155/165 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huomaatko millaisen määrän alapeukkuja olet saanut? En varmaan missään ole nähnyt tuollaista peukkujen jakoa. Kertonee sinulle että sinä olet väärässä ja on aivan normaalia kuunnella musiikkia, ihan milloin vain, tiskatessa, siivotessa, jumpatessa...

En käsitä miksi joku kieltää musiikin, ellei ole asperger tai lestadiolainen tai muuten vain hullu. Ja heillekin tiedoksi, olette väärässä.

En voisi elää ilman musiikkia. Jos sitä ei kuulu jostain, laulan itse.

Vierailija
156/165 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakkaan et mun lasten täytyisi kysyä lupaa saavatko kuunnella musiikkia. Ihan sairas kysymys Ap:lta.

Vierailija
157/165 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä taitaa olla melkoisen lytätty olo. Ei taida uskaltautua enää palstalle puolustamaan kummallista ajatuksenjuoksuaan. Tai sitten hänellä on siivouspäivä, hiljaisesti ja neutraalisti.

Vierailija
158/165 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon tosiaan että ap miettii ja muuttaa käytöstään.

Vierailija
159/165 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hän kuitenkin lukea Mein Kampfia ruokapöydässä?

Vierailija
160/165 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on niin provo kuin olla ja voi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi