Annatteko koululaisen kuunnella musiikkia samalla kun siivoaa huonettaan?
Olen aina tykännyt ajatuksesta että ensin siivotaan ja sit tehdään muita juttuja, että lapsi oppii siivoamisen olevan normaalia ja se pitää onnistua ilman hauskuutuksiakin. Ja näin meillä on aina tehtykin.
Lapsi pyysi isältään että saisiko kuunnella musiikkia puhelimesta samalla kun siivoaa ja minulle, äidilleen, sanoi että enpä siivoaisi ilman musiikkia.
Tuntuu että mies ei jaksa vaatia lapselta normaalia kotityötä tai ottaa niskoittelua vastaan ja sen takia hyväksyi musiikin kuuntelun.
Nuoremmatkin sisarukset siivoavat ensin ja sitten siirtyvät muihin tekemisiin, olisi mukava että isommallekin opetettaisiin asia samoin. Varsinkin kun näkee että omatoiminen siivoaminen ei ole vielä hallinnassa. Tuntuu että musiikin kuuntelun kanssa ei motivoidu siivoamisesta muuten, haluaisin että lapset pitävät siivoamista normaalina asiana. Kun näen että omatoimisuus kehittyy niin mikäs siinä...
Olemme miehen kanssa eri mieltä ja halusin kysyä teidän mielipidettä... Ehdotin kompromissia että pieniä siivoamisia tekisi vaikka musiikkia kuunnellen mutta isomman siivoamisen tekisi niin kuin kaikki muut, siivotaan ja sen jälkeen pelit, musiikit,leikit... Ei käynyt. Tuntuu että isompi siivoaminen nimenomaan opettaisi kärsivällisyyttä ja motivoitumista, sen järjestyksen saamisen eikä musiikin takia.
Miten teillä tehdään ja opetetaan?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen sinäkö siellä?
Kannattaa olla varovainen mitä kyselee
Täällä on tullut oaljon kommentteja toiset ehkä asiattomampia kuin toiset. Mutta sitten sanot että me vastailijat emme ymmärrä mitä tarkoitat. Eiköhän sen kaikki ymmärrä, olemme vain eri mieltä. Sinähän kasvatat lapsesi niin kuin itse parhaksi näet mutta miksi sitten tulit kyselemään mielipiteitä täältä koska selvästi tarkoituksenasioli vain hakea puolustusta omaan mielipiteeseen. Eikä ymmärtää muita mielipiteitä saatikka että höllentäisit ehkä omaa otettasi.
Mielestäni tuo että lapsesi on tarvinnut kysyä 'lupaa' musiikin kuunteluun siivotessaan ja vielä olette miehesi kanssa keskustelleet siitä kielii vain siitä, että teillä on kotona ehkäpä hiukan liian tiukkaa. Tai ainakin vaikea kuvitella, jos musiikin kuunteluun siivotessa tarvitsee sinun päätöksesi että teillä muuten olisi todella rentoa
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin sanoin, ette ymmärrä mitä tarkoitan... Minä poistun, anteeksi kun erehdyin kirjoittamaan tänne...
No minä myönnän, etten ymmärrä mitä tarkoitat. Mutta kertoisitko kuitenkin, että mitä oleellista haittaa siitä on, jos musiikkia saa soittaa siivotessa? Varmaan paremmin ymmärtäisin vaateen musiikittomasta siivoamisesta, jos kertoisit mitä haittaa olet huomannut siitä lapsellesi olevan. Itselleni kun sillä on tosiaan vain positiivinen vaikutus.
Ollaan varmasti kaikki samaa mieltä siitä, että tuskin lapsesi traumatisoituu siitä jollei saa siivouksen ajan kuunnella musiikkia. Mutta miksi pitää miettiä negatiivisen kautta. Jos lapsesi siivoa innokkaammin musiikin avulla niin miksi se pitää kieltää, vain kieltämisen ilosta?
Jotenkin mielestäni absurdi tilanne, jos sanot että teillä muuten kuunnellaan lähes koko valveillaolo aika musiikkia. Niin sitten kun on siivouksen aika käyt sammuttamassa kaikki musiikkilaitteet, jotta voitte siivota hiirenhiljaisuudessa. Kun siivous on valmis napsautat taas musiikit päälle. Eikö siitä päin vastoin tule olo, että siivous on jotain erillistä pakkopullaa eikä päivänaskareisiin liittyvä normaali vaihe.
Mun tytär saa kuunnella musiikkia kyselemättä. Ja siivotessa saa vaikka tanssia ja heittää kärrynpyörää.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan aika huono muotoilemaan ajatuksiani... Käytin rahaa ja palkkioita vertaus kuvana sille että haluan lasten tekevän asioita ihan omasta halusta... Musiikki ei ole palkkio, vaan koen että lapsi ei pidemmän päälle saa motivoiduttua siivoamisesta ilman sitä vaikka normi järjen mukaan ihmisen pitäisi pystyä siivoamaan ihan normaalilla mielialalla vaikka tekeekin sillä hetkellä vain siivoamista. En todellakaan halua lapsille mitään pahaa, olisi kiva jos joku käsittäisi mitä tarkoitan...mutta taidan olla huono ilmaisemaan itseäni...
En nyt usko, että huolesi on kauhean realistinen. Lapsesi kasvaa aikuiseksi, sai hän kuunnella siivotessaan musiikkia tai ei. Aikuiset puolestaan yleensä pystyvät tekemään sen mikä on pakko tehdä, vaikka se ei aina niin mukavalla tavalla sujuisikaan kuin normaalisti.
Se, että siivotessa kuuntelee musiikkia samalla, ei nykyään ole konsti eikä mikään, kun mitään isoja ja raskaita äänentoistolaitteistoja ei tarvita ja korvakuulokkeiden kautta musiikkia kuunnellessa se ei edes häiritse kanssaihmisiä. Joten luultavasti lapsesi joutuisi elämässään varsin harvoin tilanteeseen, jossa musiikin kuuntelu ei vain ole mahdollista ja siivota on silti pakko. Minä olen joutunut sellaiseen tilanteeseen kerran, kun oli sähkökatkos ja puhelinkin oli vielä sitä "älytöntä" mallia, joihin ei paljon musiikkia latailtu. Meille oli tulossa vieraita, joten siivoamisen aloittamista ei voinut siirtää sähkökatkoksen ajaksi. Pakko myöntää, että vaikka siivottua tuli, ei se heti lähtenyt käyntiin kovin normaalilla mielialalla vaan sähkökatkosta harmitellessa. Harmistus ei tosin johtunut musiikin puutteesta, vaan siitä että en voinut käyttää pölynimuria.
No tuolloinkin tuli siivottua, vaikkakin nyrpeämmällä naamataululla kuin normaalisti. En ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt mitä haittaa siitä oli, että silloin yhden kerran joskus 90-luvulla oikeasti siivoaminen vitutti. Joskus sitä elämässä ottaa päähän eikä aina kaikki mukavakaan ole kovin kivaa. Silti hommat tulee hoidettua eikä kukaan kuole tai vahingoitu. Pääasia minulle on kuitenkin se, että voittopuolisesti siivoaminen ei ole mikään kauhea paskahomma, kun voi sitä musiikkia kuunnella samalla ja saada siitä vauhtia ja virtaa tekemiseen.
Teillä tuskin luovutaan astianpesukoneesta vain siksi, että jos se joskus mene rikki, käsin tiskaaminen harmittaa. Pyykinpesukonekin voi mennä rikki, ja sekös vasta harmittaakin jos ei tosi pikaisesti saa uutta ja pitää nyrkkipyykätä riepunsa seuraavaa työpäivää varten. Tuskin kuitenkaan varaudutte etukäteen tällaiseen luopumalla pyykinpesukoneesta? Eli mitä haittaa siitä on, jos joskus tällaisten elämän takaiskujen takia joidenkin kotihommien teko harmittaa enemmän kuin yleensä, eikä menekään ihan neutraalien mielialojen vallitessa? Kaatuuko maailma siitä, jos siivoaminen ei aina ole niin kivaa kuin normaalisti, jos se joskus onkin jopa vaikka inhottavaa? Eikö parempi kuitenkin ole, jos siitä yleisesti ottaen saa tehtyä itselleen mahdollisimman miellyttävää puuhaa?
Kuinka tampio pitää olla, että täytyy keskittyä siivoamiseen täydellisesti?
Minä en siivoa aikuisena koskaan juuri siksi, etten motivoidu siihen ja lisaksi syy ei ole pelkästään se, etten motivoidu vaan se, että äitini keksi käyttää sitä osoittamaan siihen, kuinka huono ihminen olen. Ap:kin yrittää ilmeisesti vaivihkaa vihjailla lapsilleen, miten huonoja ihmisiä nämä ovat, jos tarvitsevat siivoamiseen tueksi musiikkia. He sentään siivoavat nyt lapsina, meillä minä en siivonnut lapsenakaan kuin äidin moitteen jälkeen. Enkä halua nyt aikuisena enää siivota, koska se moittija puuttuu. Jos siivoaisin, ikään kuin myöntäisin, että se moittiminen oli oikein.
Vierailija kirjoitti:
Minä en siivoa aikuisena koskaan juuri siksi, etten motivoidu siihen ja lisaksi syy ei ole pelkästään se, etten motivoidu vaan se, että äitini keksi käyttää sitä osoittamaan siihen, kuinka huono ihminen olen. Ap:kin yrittää ilmeisesti vaivihkaa vihjailla lapsilleen, miten huonoja ihmisiä nämä ovat, jos tarvitsevat siivoamiseen tueksi musiikkia. He sentään siivoavat nyt lapsina, meillä minä en siivonnut lapsenakaan kuin äidin moitteen jälkeen. Enkä halua nyt aikuisena enää siivota, koska se moittija puuttuu. Jos siivoaisin, ikään kuin myöntäisin, että se moittiminen oli oikein.
Lisäksi meillä oli tuo sama filosofia, että koska aina ei voi olla hauskaa, on vahingollista, jos yleensä on hauskaa, eli että parempi on kun ei ole juuri koskaan kivaa, niin ei sitten harmita aikuisuudessa ne hetket, jolloin on tylsää.
Että alkoikin oikein savu nousta korvista, kun luinkin juttujasi perkeleen ap.
Tää on niin outo näkökulma, ettei edes voi olla provo.
Jos joku tietty musiikin laji on kiellettyjen listalla, sitä ei kuunnella siivotessa eikä sohvalla istuen. Jos taas kyseistä musiikkia saa ylipäätään kuunnella, miksei sillä voisi jouduttaa myös siivousurakkaa? Miksi työ pitää saada tuntumaan erityisesti rangaistukselta ja työltä? Miksei voisi kasvattaa siihen, että työ on kivaa myös tekijälleen?
Vierailija kirjoitti:
Oikeanlainen musiikki auttaa keskittymään. Ja joku toinen musiikki lisää adrenaliinia, mikä toki sekin voi olla hyvä asia siivouksen kannalta, vaikken itse sitä välttämättä pitäisikään lapselle itselleen hyvänä.
Löysää ap vähän pipoa. Vuonna 2015 jopa koulussa saa kuunnella musiikkia tehtäviä tehdessä esim. matikantunnilla.
Muista että lapsesi voivat olla erilaisia kuin sinä itse ja se musiikki voi auttaa siinä keskittymisessä.
Terveisin äiti, joka tekee "istumatyötä" välillä tanssien ja musiikkia kuunnellen.
Meillä lapset on pienestä asti osanneet laittaa musiikkia itse milloin vaan. Ja saavat laittaa siivotessa, leikkiessä, lukiessa, läksyjä tehdessä.. Olen itse aina keskittynyt paremmin kun on musiikkia taustalla. Meillä soi musiikki melkein aamusta iltaan.
Tunnen yhden ap:n tapaisen ihmisen, itseasiassa mun bestiksen mutsi.
Hänen mielestään kaikki pitää jotenkin kierolla tavalla ansaita: koiraa ei voi ottaa ennenkuin on omistusasunto, sitten pitää olla rivitalo ja lopulta omakotitalo. Ei hetkinen, koiraa ei voikaan ottaa vielä ennenkuin on hehtaarin tontti.
Reppureissulle ei voi lähteä ennenkuin on kandidaatti, maisteri, lisensiaatti, tohtori. Aina on joku suoritus, joka pitää tehdä ennenkuin voi tehdä jotsin kivaa. Ja näin esim opuskeluista tuli mun kaverille ja siskolleen kamala pakkopulla. Nyt molemmat on ihan hukassa elämänsä kanssa, koska eivät ole oppineet koskaan nauttimaan mistään.
Ja ap: musiikkia ei voi kuunnella enenkuin on siivottu, tehty läksyt, laitettu ruoka, tiskattu, silitetty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeanlainen musiikki auttaa keskittymään. Ja joku toinen musiikki lisää adrenaliinia, mikä toki sekin voi olla hyvä asia siivouksen kannalta, vaikken itse sitä välttämättä pitäisikään lapselle itselleen hyvänä.
Tarkoitin juuri, että kuinka yksinkertainen täytyy olla, että musiikki haittaa niinkin yksinkertaista tekemistä kuin siivoamista? Itse luukutan musiikka harva se hetki aamusta iltaan. Siivotessa, töitä tehdessä, lukiessa, lenkillä... Kaikkialla se vain lisää keskittymiskykyä ja siivouksestakin saa hyvän reenin aikaiseksi, kun oikein intoutuu jammailemaan musiikin tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää mitä neutraali tarkoittaa...se ei ole automaattisesti tylsää, vaan luullakseni tässä asia yhteydessä neutraalilla tarkoitettiin hyvää mieltä eikä naama norsun vitulla ...
Miten lapsella voisi olla hyvä mieli siivotessa,jos siitä tehdään tarkoituksella aivan erityisen tylsää? Siivomisesta nimittäin voi tulla hyvä mieli,jos sen saa tehdä omalla tavallaan,vaikka sitten laulaen ja tanssien samalla.Se että tiukkapipoäiti kieltää musiikin kuuntelun siivouksen aikana ei tee siivousmielialasta neutraalia,silloin sitä todennäköisesti tekee väkisin naama norsunvitulla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin outo näkökulma, ettei edes voi olla provo.
Mä olen täällä myös aivan huuli pyöreenä. Mä kuuntelen musiikkia aina kun teen kotitöitä ja niin tekee muukin perhe. Musiikki antaa tekemiselle rytmiä ja meininkiä.
Sitten, kun kuunnellaan musiikkia, saako ap:n lapset tehdä samalla jotain muuta, esim lukea tai piirtää? Vai pitääkö istua paikallaan kädet sylissä ja kuunnella. Kehittää varmaan hyvin putkiaivoja.
Useissa tutkimuksissa on todettu, että lehmät lypsää paremmin jos niille soittaa musiikkia. Mozart oli muistaakseni erityisen hyvä maidon heruttaja.
Vierailija kirjoitti:
Olemme miehen kanssa eri mieltä ja halusin kysyä teidän mielipidettä...
Toivottavasti muistit kertoa mihehllesi nämä täältä saamasi vastaukset ja myöntää että miehesi ON OIKEASSA, ET SINÄ. Sinä olet paska tyrannimutsi, ap.
Päivi Räsänen sinäkö siellä?