Annatteko koululaisen kuunnella musiikkia samalla kun siivoaa huonettaan?
Olen aina tykännyt ajatuksesta että ensin siivotaan ja sit tehdään muita juttuja, että lapsi oppii siivoamisen olevan normaalia ja se pitää onnistua ilman hauskuutuksiakin. Ja näin meillä on aina tehtykin.
Lapsi pyysi isältään että saisiko kuunnella musiikkia puhelimesta samalla kun siivoaa ja minulle, äidilleen, sanoi että enpä siivoaisi ilman musiikkia.
Tuntuu että mies ei jaksa vaatia lapselta normaalia kotityötä tai ottaa niskoittelua vastaan ja sen takia hyväksyi musiikin kuuntelun.
Nuoremmatkin sisarukset siivoavat ensin ja sitten siirtyvät muihin tekemisiin, olisi mukava että isommallekin opetettaisiin asia samoin. Varsinkin kun näkee että omatoiminen siivoaminen ei ole vielä hallinnassa. Tuntuu että musiikin kuuntelun kanssa ei motivoidu siivoamisesta muuten, haluaisin että lapset pitävät siivoamista normaalina asiana. Kun näen että omatoimisuus kehittyy niin mikäs siinä...
Olemme miehen kanssa eri mieltä ja halusin kysyä teidän mielipidettä... Ehdotin kompromissia että pieniä siivoamisia tekisi vaikka musiikkia kuunnellen mutta isomman siivoamisen tekisi niin kuin kaikki muut, siivotaan ja sen jälkeen pelit, musiikit,leikit... Ei käynyt. Tuntuu että isompi siivoaminen nimenomaan opettaisi kärsivällisyyttä ja motivoitumista, sen järjestyksen saamisen eikä musiikin takia.
Miten teillä tehdään ja opetetaan?
Kommentit (165)
Oudoin ajatusmaailma av:lla pitkään aikaan. Joko provo tai sitten kyseessä joku vl-perhe (tai vastaava), jonka äiti yrittää kasvattaa jälkeläisistään alituisessa synnintunnossa olevia lahkon jäseniä. Tuo luvan pyytäminen musiikin kuunteluun (!!!) viittaisi tähän suuntaan.
Vl-perheissä en ole koskaan nähnyt moista käytöstä, musiikit soi aamusta iltaan ainakin mulla, varsinki näin joulun aikaan en saa mitään tehtyä ilman joululauluja. Kyllä tuossa on ihan ap.n oma sekoilu kyseessä. Rasittaa ku jokaiseen omituisuuteen on vastaus "varmaan joku vl". Lol
Voin vaan kuvitella miten ap perheineen siivoaa KESKITTYNEESTI. Otsa tuhannen rypyssä tuijottavat armeijamaisesti rivissä pölyhiukkasia ja vahtaavat että ne varmasti menevät sinne imurinputkeen. Kaikilla on suu keskittyneessä mutrussa ja otsa päättäväisenä kurttuna. Jossain kaukana laulaa kurppa.
Ap on neuroottinen kontrollifriikki. Maailman pitää pyöriä sen mukaan mikä HÄNEN mielestään on neutraalia (hahhahha) ja normaalia (Hahhahhhah). Ei ole olemassa mitään absoluuttista normaalia ja neutraalia. Hänen pitää saada määritellä siis myös se, mikä muille on oikein. Toinen vaihtoehto olisi KUNNIOITTAA toisia ja heidän erilaisuuttaan. Tämä on pieni asia, mutta kun sen esittää kuten ap, tajuaa, että takana on aika isoja ongelmia. Toinen asia on se, että todellakaan yksikään lapsi saati teini ei tule kunnioittamaan tuollaista epäolennaisia pilkkuja nus**vaa ihmistä. Niin kuin ap voisi tästä ketjusta tajuta, jos vaan haluaisi ymmärtää mitä hänelle sanotaan, suurin osa ihmisistä tykkää siivota musiikkia kuunnellen. Ylipäätään kurjuutta riittää elämässä ihan tarpeeksi muutenkin, on taito ja sielun sivistystä yrittää tehdä elämästä mahdollisimman hauskaa ja iloista. Ap on jostain jollekin katkera ja hän haluaa rankaista ympärillään olevia ihmisiä siitä.
Koululaisia harvemmin enää saa keittämään kahvia, aktiivisimmillaan siinä asiassa olivat ehkä joskus 4-5 vuotiaina, mutta saavat siis halutessaan keittää ja joskus siihen myös kehotan.
Olisin kyllä kaivannut ap:lta vielä selvennystä... Täällä on ollut paljon kysymyksiä joihin hän ei jäänyt vastaamaan. Hemmetti. Olis ollut mielenkiintoista kuulla enemmän näistä oudoista periaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisia harvemmin enää saa keittämään kahvia, aktiivisimmillaan siinä asiassa olivat ehkä joskus 4-5 vuotiaina, mutta saavat siis halutessaan keittää ja joskus siihen myös kehotan.
Tuli vastattua näemmä kuitenkin väärään ketjuun, sori.
Vierailija kirjoitti:
Voin vaan kuvitella miten ap perheineen siivoaa KESKITTYNEESTI. Otsa tuhannen rypyssä tuijottavat armeijamaisesti rivissä pölyhiukkasia ja vahtaavat että ne varmasti menevät sinne imurinputkeen. Kaikilla on suu keskittyneessä mutrussa ja otsa päättäväisenä kurttuna. Jossain kaukana laulaa kurppa.
Ja tämä kaikki tehdään "neutraalilla mielellä",iloisesti keskitytään siivoukseen.Jos tulee siivotessa hyvää jälkeä,sen jälkeen koko perhe saa hienon palkinnon palkinnon:kuunnella musiikkia!
Oikeasti,vielä näin monen sivun jälkeenkään kukaan ei ymmärrä ap:n "periaatetta" musiikittomasta siivouksesta.Luulisi olevan kaikille mukavampaa,jos ap vain antaisi lapsen motivoitua musiikista,siivous hiljaisuudessa ei ole kivaa vaikka kuinka yrittäisi olla iloisin mielin ja keskittyneenä.
Tuo käsite "neutraali mieli" kun kyseessä on siivoaminen, kuulostaa kyllä aika sairaan mielen tuotokselta. Ei ihmisellä mitään neutraalia mieltä ole, paitsi ehkä meditoidessaan, missä opetellaan tyhjentämään mieli ajatuksista. Tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät. Jos olisin ap, istuisin kyllä peilin eteen ja miettisin hetken mikä siellä omassa pikku neutraalissa mielessä on vikana. Joku varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo käsite "neutraali mieli" kun kyseessä on siivoaminen, kuulostaa kyllä aika sairaan mielen tuotokselta. Ei ihmisellä mitään neutraalia mieltä ole, paitsi ehkä meditoidessaan, missä opetellaan tyhjentämään mieli ajatuksista. Tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät. Jos olisin ap, istuisin kyllä peilin eteen ja miettisin hetken mikä siellä omassa pikku neutraalissa mielessä on vikana. Joku varmasti on.
Itse ymmärtäisin tuon "neutraalin mielen" niin,että siivous ei herätä positiivisia tai negatiivisia tunteita.Se on vain askare,joka on tehtävä.AP antaa viesteissään ymmärtää,että hänen kielellään neutraali mieli tarkoittaa että siivotaan hyvällä,iloisella mielellä.Siis ei riitä,että pakko siivota oma huone ilman että saa edes kuunnella musiikkia,se pitää vielä tehdä iloiten ja ihailla työn jälkiä :D Siis Lumikki-asenteella,sehän laulaa että luudan kanssa heiluminen on kuin olisi parketilla prinssin kanssa.On se siivoaminen ilman "oheistoimintaa" kyllä hauskinta mitä voi tehdä vaatteet päällä!
Vierailija kirjoitti:
Maailman pitää pyöriä sen mukaan mikä HÄNEN mielestään on neutraalia (hahhahha) ja normaalia (Hahhahhhah).
Mielessä vaan alkoi soimaan tämä kun luin tän lauseen :D Sorry, ot... :D
Tuli muuten mieleen,että jos vanhin lapsi on tullut ajatelleeksi että musiikki voisi motivoida kun taas pienemmät tekee niin kuin ap haluaa.niin luultavasti vain kouluiässä alkaa jo kyseenalaistaa ja ajatella itse.Ja se on hyvä juttu.Ei mikään ole oikein ja ainoa tapa vain sillä perusteella että "niin on aina tehty".Tässä on yhdeksän sivua perustelua,miksi on hyvä kuunnella musiikkia siivotessa.Ap taas ei osaa sanoa ainoatakaan järkevää syytä,miksi musiikki ja siivous ei sopisi yhteen.Ehkä ap:n perheessä on aika kokeilla uusia siivoustapoja.
Siis mitä helvettiä, mä kuuntelen aina itse musiikkia kun siivoan, muuten jäis tekemättä. Olen aikuinen ihminen.
Ei voi olla tossissaan AP!! Ei kellään voi olla tuollaista natsimeininkiä!
Minä kuuntelen AINA musiikkia kun siivoan, paljon mukavempi imuroidakin kun kuulokkeet korvilla josta kuuluu hyvää musaa.
Samaa mieltä, itelle musiikki on tapa rentoutua ja iso osa elämää, siivotessa oiva motivaattori ;) Miksi ihmeessä pitää kysyä lupaa musiikin kuunteluun?, olettaen ettei se häiritse muita tietty.
Onko se siis todella asia, mikä pitää ottaa pienten lastenkin tai teinin kanssa huomioon, että ihmisillä on asioihin erilaisia suhtautumisia? Mitä vikaa siinä on, että kaikki siivoavat yhdellä tavalla?
Ap
En vaadi poikaa siivoamaan. Mulla on aikaa siivota, tehkööt poika tärkeimpiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis todella asia, mikä pitää ottaa pienten lastenkin tai teinin kanssa huomioon, että ihmisillä on asioihin erilaisia suhtautumisia? Mitä vikaa siinä on, että kaikki siivoavat yhdellä tavalla?
Ap
Tämä ei ollut ap
*miehellesi. 121