Kysyykö työhaastattelijat miehiltäkin "perhetilanteesta"?
"Sä näytät olevan naimaton. Millainen sulla on perhetilanne, asutko yksin?"
Olen parikymppinen nainen ja törmännyt tähän useasti. Olen miesvaltaisella alalla ja usein on haastattelijat moneen otteeseen saman haastattelun aikana kysyneet, pystyisitkö varmasti työskentelemään seuraavat vuodet "intensiivisesti". Tapahtuuko tätä miehillekin, niinkuin tasa-arvon nimissä?
Toinen pointti: on kyllä sinällään hyvin absurdia, miten äitiys ja lisääntyminen on suuri uhka ja rasite työelämässä. Mikä sinänsä on tässä maailmassa tärkeintä? Dollarinkuvat silmissä ja huikeat voitot firmalle? Siis raha, häh, on tärkeämpää kuin ihmisyys? Surullista. Tai siis, kun eihän se seuraava sukupolvi itseäänkään tee...
Tämä niinkuin yleisenä pohdintana, itsehän en jälkeläisiä halua ja (mahdollisesti) turhaan sitten kärsin työnantajien äitiyspelosta, mutta ei se ole oikein niillekään jotka äitiydestä haaveilevat.
Kommentit (98)
Aikamoista... Minulta on yhden ja ainoan kerran kysytty - kauan sitten kesatoita hakiessani kun viela Suomessa asuin.
Nykyisessa asuinmaassani ei ole IKINA kysytty mitaan tuollaista. Taalla se menisi laittomuuden piikkiin, silla epailyksena on, etta tyonantaja kayttaa tietoa paikansaajaa valitessaan. Eli tyota ei siis anneta pelkastaan kykyyn ja meriitteihin perustuen.
Olen myoskin nuorehko (no, omasta mielestani nuori...) nainen, eika mielestani minun siviilisaatyni tai lapsen hankkimissuunnitelmat (tai niiden puuttuminen) kuulu tyonantajalleni.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista... Minulta on yhden ja ainoan kerran kysytty - kauan sitten kesatoita hakiessani kun viela Suomessa asuin.
Nykyisessa asuinmaassani ei ole IKINA kysytty mitaan tuollaista. Taalla se menisi laittomuuden piikkiin, silla epailyksena on, etta tyonantaja kayttaa tietoa paikansaajaa valitessaan. Eli tyota ei siis anneta pelkastaan kykyyn ja meriitteihin perustuen.
Olen myoskin nuorehko (no, omasta mielestani nuori...) nainen, eika mielestani minun siviilisaatyni tai lapsen hankkimissuunnitelmat (tai niiden puuttuminen) kuulu tyonantajalleni.
Saanko kysyä, että missä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, että missä asut?
Englannissa. 15 vuoden aikana olen tehnyt monenlaisia toita taalla ja niin, taalla moiset kysymykset katsottaisiin syrjinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja jo aloitusviestissään osoittaa miesvastaisuutensa. Eipä yllätä miesvihapalstalla.
Sen jälkeen ketju onkin taas normaalia miesvihajulistusta ja sukupuolielimellä uhrautumista.
Jaa, eli missähän kohtaa tarkalleen osoitan miesvihaa? Jos se on miesvihaa että nainen haluaa tismalleen samat oikeudet ja mahdollisuudet työpaikalla (kuten työpaikan ulkopuolellakin), niin olkoot se sitten. Kyllä mun mielestä tasa-arvon täytyisi toteutua toisaalta toiseenkin suuntaan, kuten esim. naisten ase/siviilipalvelus. Ap
Millä alalla ja missä työpaikassa Suomessa asiat ei näin ole????????????????????????
Jankkaat feministien vanhoja "totuuksia", muuhun sinusta ei ole?
Taannoin tein ketjun missä kysyin miksi naiset eivät halua edetä urallaan?
Luitko sitä ketjua? Muumilaulut ja vastuunpakoilu oli ketjussa naisille tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheen perustamisesta aiheutuvat kustannuset painavat vaakakupissa niin paljon, niin miksi melko helposti pääsee jopa samaan firmaan "naisten hommiin", kuten sihteeriksi, mutta haastavampiin on vaikeampi päästä? Suurin piirtein samat kustannukset äitiysloma aiheuttaa.
Mä ehdotan hypoteesiksi sitä, millainen otanta mihinkin työtehtäviin on. Sihteerin hommiin suurin osa hakijoista on naisia, joten todennäköisesti myös nainen valitaan. Ja nainen on alalla standardi. Teknillisillä aloilla nainen ei millään tavalla ole ollut "standardi", vaan on vieläkin tilastopoikkeama, joka tulisi vielä raskautumisvaaran kanssa. Naisaloilla raskautumisiin on totuttu, miesaloilla ei, koska standardityöntekijä ei miesaloilla raskaudu.
Ei taida olla mikään ihme, että juuri miesvaltaiset alat vastustavat lapsikulujen tasaamista molempien vanhempien työnantajien kesken?
Ja sekin vielä, että naisen vapaushan on historiallisesti hyvin, hyvin tuore asia. Isoisoäitini ei saanut vielä edes äänestää, ja isoäitinikin paikka oli hyvin visusti vielä siellä keittiössä ja lasten kanssa. Siis, monesta sadasta sukupolvesta vasta viimeiset kaksi ovat saaneet tulla keittiöstä ulos! Vielä ei olla perillä asti, kun naisia vieläkin vieroksutaan ei-hoivaavilla aloilla. Ap
Tuo on ihan harhainen käsitys, että Suomessa olisi satoja vuosia ollut varaa pitää naisia "keittiössä". Kyllä suomalainen nainen on ollut visusti aina mukana työelämässä, ihan yhteiskunnan korkeimpia luokkia lukuunottamatta. Minun esiäitini ovat sukupolvesta toiseen pyörittäneet tiloja miestensä rinnalla tai nuorempana työskennelleet esim. karjakkona tai meijerissä. Mutta juureni ovatkin ihan tavallisissa suomalaisissa suvuissa (idästä ja lännestä), eivät missään vanhoissa ruosinkielisissä kulttuurisuvuissa.
Olen miesvaltaisella alalla. Ei ole koskaan kysytty mitään edes aiheeseen viittaavaa. Jos olisi, olisin ehkä vastannut jotain ja esittänyt haastattelijalle vastakysymyksen hänen perhetilanteestaan.
Nyt olen paksuna, piakkoin kerron töissä. Oon kumminkin jo 35 kohta, ja jos joku ukkeli alkaa jotain massuttaa niin aion vaan todeta että siitä samasta reiästä me kaikki ollaa tähän maailmaan puristuttu. Ja että en ole huolissani raskauden vaikutuksesta yhtään mihinkään, toivon että minä ja vauva selvitään hengissä ensisijaisesti, niinkin pitäisi heidänkin.
Olen kolmikymppinen mies. Koskaan ei ole haastattelussa kysytty asiattomia kysymyksiä. Kerran tosin kysyttiin, tykkäänkö jalkapallosta. Työpaikalla olisi kuulemma ollut eduksi, jos kannattaa tiettyä jalkapalloseuraa. Mutta tuo oli vitsiksi tarkoitettu kysymys, ja sain työn vaikka fudis ei kiinnostanut yhtään.
Käytännön vinkkinä lisääntymisikäisille naisille, jotka eivät halua lapsia ja epäilevät joutuvansa syrjityksi, koska työnantaja pelkää naisten heti raskautuvan: liity Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:hyn ja merkitse CV:n Harrastukset-kohtaan "Yhdistystoiminta: Vapaaehtoisesti lapsettomat ry".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja jo aloitusviestissään osoittaa miesvastaisuutensa. Eipä yllätä miesvihapalstalla.
Sen jälkeen ketju onkin taas normaalia miesvihajulistusta ja sukupuolielimellä uhrautumista.
Jaa, eli missähän kohtaa tarkalleen osoitan miesvihaa? Jos se on miesvihaa että nainen haluaa tismalleen samat oikeudet ja mahdollisuudet työpaikalla (kuten työpaikan ulkopuolellakin), niin olkoot se sitten. Kyllä mun mielestä tasa-arvon täytyisi toteutua toisaalta toiseenkin suuntaan, kuten esim. naisten ase/siviilipalvelus. Ap
Millä alalla ja missä työpaikassa Suomessa asiat ei näin ole????????????????????????
Luitko sitä ketjua? Muumilaulut ja vastuunpakoilu oli ketjussa naisille tärkeintä.
Mistäs sä hyvä herra nyt oikein hikeennyt? Jos naisille on suoraankin työhaastatteluissa sanottu ettei naisia palkata, jos laittomat perheutelut työhaastatteluissa jatkuu, jos töitä kyselevälle teekkarinaiselle sanotaan, ettei "meillä näihin hommiin ole naisia palkattu", tai jos Nobelistikin ehdottaa naisille ja miehille erillisiä tutkimuslaboratorioita siksi, koska "naiset vaan itkee ja naisiin voi rakastua", niin kyllä sukupuolierittelyyn liittyvät ongelmat ovat hyvinkin todellisia. Eikä aiheesta selkeästi ole kättä väännetty vielä tarpeeksi, koska esim. tässäkin maassa vieläkin se on naisen työnantaja joka vauvakulut maksaa, millä eittämättä on vaikutusta naisten työllistymiseen. Tätä simppelimmin en voi asiaa sinulle esittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siviilisäädyn/perhetilanteen uteleminen ON laitonta myös Suomessa.
Toivoa sopii että lisääntymisestä aiheutuvat kulut työnantajalle aletaan jakaa tasan. Näin ei kulut tule vain tulevan äidin työnantajalle.
Lapsen saamisen kustannukset pitäisi pystyä jakamaan tasaisesti eri työnantajien kesken. Onhan se varsinkin pienelle yritykselle ihan valtava rasite, jos työntekijä jää äitiyslomalle ja pitää siihen päälle vanhempainvapaat, hoitovapaat sekä sairaan lapsen hoitoon liittyviä tilapäisiä hoitovapaita kymmenen vuotta. Aina puhutaan perheen valinnanvapaudesta esimerkiksi vastustettaessa vanhempainvapaan jakamista, mutta fakta on, että naisten ja naisvaltaisten alojen niskaanhan nämä kustannukset kaatuvat, kun tosiasiassa naiset valikoituvat kotiin jääväksi osapuoleksi yli 90-prosenttisesti. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, hyvin urakeskeinen ja tuon oma-aloitteisesti esille työhaastatteluissa sekä ylentämiseen liittyvissä keskusteluissa, että lapsia ei ole tulossa haittaamaan urakehitystäni. Tämän sanominen tuntuu kieltämättä epäsolidaariselta muita naisia kohtaan, mutta ajattelen, että olen itse vastuussa oman urani edistämisestä eivätkä muiden valinnat kuulu minulle.
Olen 31-vuotias DI-nainen ja työskentelen hyvin miesvaltaisessa firmassa. Laittomia kysymyksiä minulta ei ole kysytty kertaakaan ja yleensä olen myös saanut hakemani työn. Muutenkin minuun on suhtauduttu erittäin asiallisesti, enkä ole havainnut kummeksuntaa siitä, että olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sä hyvä herra nyt oikein hikeennyt? Jos naisille on suoraankin työhaastatteluissa sanottu ettei naisia palkata, jos laittomat perheutelut työhaastatteluissa jatkuu, jos töitä kyselevälle teekkarinaiselle sanotaan, ettei "meillä näihin hommiin ole naisia palkattu", tai jos Nobelistikin ehdottaa naisille ja miehille erillisiä tutkimuslaboratorioita siksi, koska "naiset vaan itkee ja naisiin voi rakastua", niin kyllä sukupuolierittelyyn liittyvät ongelmat ovat hyvinkin todellisia. Eikä aiheesta selkeästi ole kättä väännetty vielä tarpeeksi, koska esim. tässäkin maassa vieläkin se on naisen työnantaja joka vauvakulut maksaa, millä eittämättä on vaikutusta naisten työllistymiseen. Tätä simppelimmin en voi asiaa sinulle esittää. Ap
Tallentakaa nyt ihmeessä puhelimellanne noi työhönottohaastattelut, jos kerran niissä rikotaan lakia noin päivänselvästi. Muuten väitän tuota vain akkojen hölynpölyksi (lue: valehteluksi).
Kyllä kysytään. Mieheltäni oli kysytty hyvinkin tarkkaan, miten perhe suhtautuisi hänen uusiin työtehtäviinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä esimerkkejä noista tilanteista voi lukea? NYKYPÄIVÄN suomalaisen naisen kohdalla? Linkkejä , kiitos.
Ja ei, Tulva-lehti ei kelpaa lähteeksi.
Miksi minä vela-miehenä maksaisin kenenkään lisääntymisestä, sehän se vasta olisikin syrjintää vielä pienempää vähemmistöä kohtaan.
Ap ei luultavasti ole ikinä kokenut mitään aloitukseensa liittyvää, kunhan haluaa nostaa naiset jalustalle. Teoriassa tuota voi kyllä tapahtua, mutta huonommin miehillä on asiat työmarkkinoilla - ketkä ovat työttömiä ja ketkä tekevät kaiken vaarallisen työn?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luultavasti ole ikinä kokenut mitään aloitukseensa liittyvää, kunhan haluaa nostaa naiset jalustalle. Teoriassa tuota voi kyllä tapahtua, mutta huonommin miehillä on asiat työmarkkinoilla - ketkä ovat työttömiä ja ketkä tekevät kaiken vaarallisen työn?
Ketju on kyllä läpileikkaukseltaan täynnä femakkojen mantroja, joita ne pää punaisena toistelee. Eli miesvihan julistuksestahan tässäkin ketjussa on kyse loppupeleissä.
Faktatiedoista ei ole puhettakaan.
Tavallaan vaikea ymmärtää, miksi tuota kysymystä pidetään nykyään laittomana. Ilmeisesti tulee ajalta, jolloin ehkäisyä ei ollut keksitty. Pitäisi vähän muuttaa käytäntöjä. Lisääntyminen on kuitenkin täysin vapaaehtoista, eikä periaatteessa velvoita ketään.
Tietysti työnantaja palkatessaan arvostaa sitä, että sinne tulee joku tekemään tuottavaa työtä eikä vain aiheuttamaan lisää kustannuksia. Ovathan ne vauvat kivoja, mutta työnantaja arvostaa enemmän työpanosta kuin työntekijöiden perhekuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on kyllä läpileikkaukseltaan täynnä femakkojen mantroja, joita ne pää punaisena toistelee. Eli miesvihan julistuksestahan tässäkin ketjussa on kyse loppupeleissä.
Faktatiedoista ei ole puhettakaan.
Ja jostain syystä nämä tumbler-feministit kokevat joka päivä syrjintää joka paikassa. Kumma kun muilla naisilla ei ole jatkuvasti näitä kokemuksia. Ehkä muut naiset ovat sitten liian tyhmiä huomatakseen tätä suurta patriarkaalista saliliittoa.
Kannattaa hakea töihin firmaan jolla menee hyvin.