Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysyykö työhaastattelijat miehiltäkin "perhetilanteesta"?

Vierailija
12.11.2015 |

"Sä näytät olevan naimaton. Millainen sulla on perhetilanne, asutko yksin?"

Olen parikymppinen nainen ja törmännyt tähän useasti. Olen miesvaltaisella alalla ja usein on haastattelijat moneen otteeseen saman haastattelun aikana kysyneet, pystyisitkö varmasti työskentelemään seuraavat vuodet "intensiivisesti". Tapahtuuko tätä miehillekin, niinkuin tasa-arvon nimissä?

Toinen pointti: on kyllä sinällään hyvin absurdia, miten äitiys ja lisääntyminen on suuri uhka ja rasite työelämässä. Mikä sinänsä on tässä maailmassa tärkeintä? Dollarinkuvat silmissä ja huikeat voitot firmalle? Siis raha, häh, on tärkeämpää kuin ihmisyys? Surullista. Tai siis, kun eihän se seuraava sukupolvi itseäänkään tee...

Tämä niinkuin yleisenä pohdintana, itsehän en jälkeläisiä halua ja (mahdollisesti) turhaan sitten kärsin työnantajien äitiyspelosta, mutta ei se ole oikein niillekään jotka äitiydestä haaveilevat.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Onko teillä miehillä heittää selkeitä esimerkkejä/kokemuksia vastaavista työhaastattelijoiden kysymyksistä itsellenne?

Tai entäpä naiset, miten teille on artikuloitu kysymykset, joita ei periaatteessa saisi kysyä? Oletteko kokeneet tulleenne syrjityiksi naiseuden ja lapsentekouhan takia?

Työhaastattelusssa kun ei periaatteessa saisi kysyä mitään muuta, mikä ei ole relevanttia itse työn suhteen. En sitten tiedä mitä merkitystä sillä on, asunko yksin vai kahden kämppiksen kanssa, vai miehen, vaiko peräti papukaijan. Ap

Yleensä asia on minulle esitetty tyyliin: "Mites sitten perhesuhteet...?" Tai "kuinkas se elämäntilanne noin muuten...?" Tuossa toki voi venkoilla ja teeskennellä että ei ymmärrä mitä haastattelija tarkoittaa. Mutta silloin haastattelija tulkitsee asian niin että hakija hankkiutuu raskaaksi samana päivänä kun koeaika loppuu. No, monet naiset todella tekevätkin niin kokemukseni mukaan.

En tiedä miten sen voisi "kokea" että tulee syrjityksi. Kun itse mietin työnantajan kannalta, on aivan järjetöntä ottaa riski ja palkata nainen joka voi jäädä äitiyslomalle ja tuoda valtavat kustannukset. Miksi ihmeessä työnantaja ei syrjisi naisia? Se on vain järkevää, taloudellista ajattelua. Eikä siitä juuri voi jäädä kiinni. Siksi tarvitaan kiireesti laki joka velvoittaa naisen ja miehen hoitamaan lapsia yhtä paljon.

Vierailija
22/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastaa tuohon kysymykseen? Tasa-arvolain mukaan tuollaista ei saa kysyä. Haasta oikeuteen, saat hyvät korvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään kysy miehiltä, sillä perheen perustaminen on miestyöntekijän osalta huomattavasti pienempi uhka. Naisella menee raskaaksi tultuaan usein pitkän aikaa sairauslomiin, sekä syntymän jälkeen vähintäänkin puolisen vuotta lapsivuoteiluun. Tätä ongelmaa miehillä ei ole, sillä isyysvapaan voi halutessaan jättää kokonaan pitämättä äidin huolehtiessa lapsesta. Tästä syystä mies on potentiaalisesti tuottavampi työntekijä.

Mulla oli aina nämäasiat CV:ssä. Ja olen palkannut pari kymmentä ihmistä. Määrä aikaisessa työsuhteessa kiinnostaa lähinnä että ihminen on ekapäivästä lähtien valmis tekemään sitä työtä, eli koulutus ja työkokemus.

Vakituiseen työhön liittyy sitten paljon paljon muutakin, riippuen tietenkin työnkuvasta, mutta tärkeintä on se että sopii porukkaa ja osaa työnsä. Välttämättä ei tule tuolloin ammattitaitoisinta edes valittua. Näiltä kysellään siis lähes kaikkea muuta kuin itse työtehtävistä, osaaminenhan näkyy papereista.

Perhesuhteista tulee varmasti puhetta, oli sukupuoli tai ikä mikä tahansa. Yleensä jos piti haastatella näistä otin jonkun naispuolisen alaiseni mukaan haastatteluun, miestä haaststeltaessa miespuolisen.

Kerran piti palkata osaston sihteeri, tuli yli 100 hakemusta. Totesin että minulla ei ole kompetenssia tehdä minkään sortin arviota tuosta työstä, naispuolisilla alaisellani oli aiheesta enemmän tietoa, joten delekoin valinnan täysin heille.

Vierailija
24/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliiton lakimies kyllä neuvoo, jos lakia rikottu ja syytä ryhtyä toimenpiteisiin asian tiimoilta. Esim. tutkintapyyntö tai kantelu.

Olen kerran kieltäytynyt vastaamasta tällaiseen uteluun työhaastattelussa, kysyin suoraan tietääkö haastattelija utelun olevan laitonta.

Vierailija
25/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiltä kysytään monesti armeijasta, eli tasa-arvo toteutuu tässäkin. Pelkäävät nääs että juippi lähtee kurkkusalaatteihin heti palkkauksen jälkeen.

Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä tätä että miksi naisille on niin kova pala tuon utelu. Miltäpä itsestäsi tuntuisi jos palkkaisit uuden tyypin firmaan lisääntynyttä työkuormaa tasaamaan niin tämä sitten heti jäisi jonnekin äitiyslomalle tms saikuttamaan. En ole tietoinen siitä että joutuuko työnantaja sitten maksamaan vielä palkankin siitä ajasta kun nainen halailee vauvaansa, mutta toivottavasti ei. Mutta kyllähän jo pelkästään sekin risoisi että täyttä tilauskirjaa tyhjentämään palkattu hemmo ei sitten auttaisikaan yhtään firman tilannetta.

Vierailija
26/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa kyllä olla laitonta kysellä tällaisia asioita työhaastattelussa. Siis ihan oikeasti.

Mäkin muistelisin opettajan sanoneen joskus yhteiskuntaopin tai lakitiedon tunnilla,että työhaatattelussa ei tarvitse kertoa (mahdollisista) lastenhankinta-aikeista. Ei ole työnantajalla lupa kysyä eikä siihen ainakaan ole pakko vastata rehellisesti,koska asia ei saa vaikuttaa siihen tuleeko henkilö valituksi. Kai sitä silti ainakin kauttarantain kysellään,juurikin tuon vainoharhaisen epäilyn takia että kaikki hedelmällisessä iässä olevat naiset hankkivat ilman muuta lapsia ja tulevat kalliiksi työnantajalle.

Vierailija
27/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn kaikilta perhesuhteet, naisilta ja miehiltä.---

Jos hän on kovin torjuva tai näyttää vihaavan perhettään, hän ei ehkä pärjää tässä työssä tai on altis työhön vaikuttaville kotiongelmille jotka on isompi asia tuottavuudelle kuin pari sairaslomapäivää.

Eli rikot lakia ja sitten vielä toimit jonkinsortit kyökkipsykiatrina. Useinkinkos törmäät ihmisiin, jotka "näyttää vihaavan perhettään"?

Vierailija
28/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliiton lakimies kyllä neuvoo, jos lakia rikottu ja syytä ryhtyä toimenpiteisiin asian tiimoilta. Esim. tutkintapyyntö tai kantelu.

Olen kerran kieltäytynyt vastaamasta tällaiseen uteluun työhaastattelussa, kysyin suoraan tietääkö haastattelija utelun olevan laitonta.

Miten tuossa voisi "toimenpiteisiin" ryhtyä? Ammattiliitot ovat voimattomia tässä(kin) asiassa. Ei kai haastattelija jälkeenpäin myönnä kysyneensä tuota. Ja jos itse protestoi haastattelussa ja ei saa paikkaa, millä sen todistaa että tuo protestointi oli syy?

Vierailija
29/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiltä kysytään monesti armeijasta, eli tasa-arvo toteutuu tässäkin. Pelkäävät nääs että juippi lähtee kurkkusalaatteihin heti palkkauksen jälkeen.

Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä tätä että miksi naisille on niin kova pala tuon utelu. Miltäpä itsestäsi tuntuisi jos palkkaisit uuden tyypin firmaan lisääntynyttä työkuormaa tasaamaan niin tämä sitten heti jäisi jonnekin äitiyslomalle tms saikuttamaan. En ole tietoinen siitä että joutuuko työnantaja sitten maksamaan vielä palkankin siitä ajasta kun nainen halailee vauvaansa, mutta toivottavasti ei. Mutta kyllähän jo pelkästään sekin risoisi että täyttä tilauskirjaa tyhjentämään palkattu hemmo ei sitten auttaisikaan yhtään firman tilannetta.

Miksi ihmeessä ei olisi kova pala? Jokainen tajuaa syyt naisen syrjimiseen, mutta mitä se tajuaminen lohduttaa kun ei saa kunnon työtä millään ilveellä?

Vierailija
30/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustamisesta on kyselty AINA kun olen hakenut vaativia oman alani töitä. Pätkätöitä on löytynyt välillä, muun ajan moppailen lattioita. Siivousalan firmat ovat ainoita jotka eivät kysele. Siellä on kai alistuttu siihen että puolet työntekijöistä on koko ajan äitiyslomalla. Ja palkka on vitsi, osittain kai perustellaan äitiyslomien aiheuttamilla kustannuksilla. Kai siivousalallekin otettaisiin mieluiten miehiä jos miehet tuota hommaa suostuisivat tekemään.

Vierailija
31/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ehkä kysellään armeijasta jos hakee töitä alle 25-vuotiaana. Tosin melkein kaikki opiskelevat vielä tuon ikäisenä. Naisilta kysellään 25 ja 40 ikävuosien välillä, eli juuri silloin kun työuran pitäisi olla nousukiidossa.

Vierailija
32/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei olisi kova pala? Jokainen tajuaa syyt naisen syrjimiseen, mutta mitä se tajuaminen lohduttaa kun ei saa kunnon työtä millään ilveellä?

Just niin. JUURI SIKSI se vatuttaa. Ja lainsäädäntö (naisen työnantaja maksaa) se tosiaan syrjii naisia tässä asiassa. Lapsen tekemiseen kuitenkin tarvitaan myös se mies. 

Mut hei, mulla on idea: ulkoistetaan tuo lapsienteko ja tehdään tulevaisuuden lapset synteettisissä kohduissa kasvatuslaitoksissa. Kenenkään ei tarvitse olla töistä pois, ja sen lisäksi myös lääketiedebisnes saa uusia rahavirtoja! Win-win!

Ap

Vierailija
33/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään kysy miehiltä, sillä perheen perustaminen on miestyöntekijän osalta huomattavasti pienempi uhka. Naisella menee raskaaksi tultuaan usein pitkän aikaa sairauslomiin, sekä syntymän jälkeen vähintäänkin puolisen vuotta lapsivuoteiluun. Tätä ongelmaa miehillä ei ole, sillä isyysvapaan voi halutessaan jättää kokonaan pitämättä äidin huolehtiessa lapsesta. Tästä syystä mies on potentiaalisesti tuottavampi työntekijä.

Mulla oli aina nämäasiat CV:ssä. Ja olen palkannut pari kymmentä ihmistä. Määrä aikaisessa työsuhteessa kiinnostaa lähinnä että ihminen on ekapäivästä lähtien valmis tekemään sitä työtä, eli koulutus ja työkokemus.

Vakituiseen työhön liittyy sitten paljon paljon muutakin, riippuen tietenkin työnkuvasta, mutta tärkeintä on se että sopii porukkaa ja osaa työnsä. Välttämättä ei tule tuolloin ammattitaitoisinta edes valittua. Näiltä kysellään siis lähes kaikkea muuta kuin itse työtehtävistä, osaaminenhan näkyy papereista.

Perhesuhteista tulee varmasti puhetta, oli sukupuoli tai ikä mikä tahansa. Yleensä jos piti haastatella näistä otin jonkun naispuolisen alaiseni mukaan haastatteluun, miestä haaststeltaessa miespuolisen.

Kerran piti palkata osaston sihteeri, tuli yli 100 hakemusta. Totesin että minulla ei ole kompetenssia tehdä minkään sortin arviota tuosta työstä, naispuolisilla alaisellani oli aiheesta enemmän tietoa, joten delekoin valinnan täysin heille.

Mitä ihmettä, mitä merkitystä haastattelijan tai haastateltavan sukupuolella on? Ja miksi sen pitää olla sama? Ja  tosissasiko kyselet ihmisiltä perhesuhteista työhaastattelussa, vaikka se on laitonta? Suosittelen jatkossakin deleGoimaan nuo työt muille.

Vierailija
34/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just niin. JUURI SIKSI se vatuttaa. Ja lainsäädäntö (naisen työnantaja maksaa) se tosiaan syrjii naisia tässä asiassa. Lapsen tekemiseen kuitenkin tarvitaan myös se mies. 

Mut hei, mulla on idea: ulkoistetaan tuo lapsienteko ja tehdään tulevaisuuden lapset synteettisissä kohduissa kasvatuslaitoksissa. Kenenkään ei tarvitse olla töistä pois, ja sen lisäksi myös lääketiedebisnes saa uusia rahavirtoja! Win-win!

Ap

Tuo taitaa olla ainut toivo. Poliitikkoja ei voisi vähempää kiinnostaa tämän asian korjaaminen. Naisjärjestöt keskittyvät lukupiireihin joissa ylistetään naiseuden ihanuutta tai järjestävät joogapiirejä ja tukiryhmiä.

Vierailija
35/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselevät käytännössä mitä tahansa jos on useampia hakijoita. Yrittävät etsiä puutteita, jopa auton merkkiä on kyselty. Valkokaulusfirmat ei halua käytäville luusereita steppailemaan.

Vierailija
36/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias nainen ja työskentelen taloushallinto asioiden parissa. Olen liian usein joutunut vastaamaan laittomiin kysymyksiin. Ihan suoraan on kysytty, että miten lasten hankinta? Sitä kun ei tiedä ja vaikka asiaa ei juuri nyt suunnittele niin se nyt vaan on niin, että joskus niitä meinaan tehdä. Kyseisiä työpaikkoja en ole saanut joissa asiaa kysytty. Eräs tilitoimisto sanoi suoraan, että se on liian suuri riski heille ottaa työntekijä joka raskautuu nopeasti. Meinasin lähteä samantien pois.

Vierailija
37/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 24-vuotias nainen ja työskentelen taloushallinto asioiden parissa. Olen liian usein joutunut vastaamaan laittomiin kysymyksiin. Ihan suoraan on kysytty, että miten lasten hankinta? Sitä kun ei tiedä ja vaikka asiaa ei juuri nyt suunnittele niin se nyt vaan on niin, että joskus niitä meinaan tehdä. Kyseisiä työpaikkoja en ole saanut joissa asiaa kysytty. Eräs tilitoimisto sanoi suoraan, että se on liian suuri riski heille ottaa työntekijä joka raskautuu nopeasti. Meinasin lähteä samantien pois.

Olen kuullut samanlaisia tarinoita ja itseltäkin on kyselty.

Ihmettelen mikä on syynä että kutsutaan naisia haastatteluun, jos tiedetään jo että ei tohdita palkata. Syynä voi olla että näyttää paremmalta kun naisiakin kutsutaan haastatteluun vaikka mies aiotaan palkata.

Tai sitten nainen kutsutaan haastatteluun että hänelle voisi näyttää paikkansa. Halutaan että olisi yksi nainen vähemmän joka kuvittelee voivansa pyrkiä työelämään. Kuulostaa vainoharhaiselta, mutta on vaikea keksiä muuta syytä työnantajien käytökseen.

Vierailija
38/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, tätä selkeämpää keissiä ei voikaan sitten enää löytää.

Itseni oli opiskeluaikoina helppo saada kesätöitä/harjoittelupaikkoja omalta miesvaltaiselta luonnontieteellis-tekniseltä alalta. No, ne kestivätkin vain määräaikaiset kolme kuukautta (ja siinä ajassa ei lasta pihalle putkauteta, ellei vatsa jo näkyvästi pömpötä). Nykyään valmistuttani on kokemukseni ihan erilainen. Ehkä se liittyy siihen että paikkoja on harvassa, ehkä siihen että päteviä työttömiä/työnhakijoita löyty niin paljon, tiedä häntä. Mutta koska itse ihmisenä en ole muuttunut (vain vuosien saatossa kerännyt lisää osaamista), en voi olla ajattelematta, että kesätyöntekijäksi otetaan "tyttö" mielellään myös toimistokoristeeksi ja sitten ihmetellään miten "tyttö" hoitaa hommansa tosi hyvin, mutta valmistuttuaan ei tyttö millään meinaa saada töitä. Siitäkään huolimatta, että tilastollisesti suurin osa ylipisto-opiskelijoista on naisia (ei tosin omalla alallani). Opinnoissaan menestyvälle naiselle lyödään vaan ns. kiltin ahkeran tytön leima. Mutta eihän se sit töitä oikeesti osaa tehdä, vai? Ja lapsiahan se kuitenkin haluaa vain tehdä, ei töitä. Ap

(En sano, että yksittäisissä tapauksissa juuri "naiseus" on se syy jättää palkkaamatta, enemmän varmasti katsotaan osaamista/persoonaa. Mutta tilastollisella mittakaavalla ilmiöllä on merkitystä.)

Vierailija
39/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan suoraan sanottu haastattelussa, että muuten palkkaisi, mutta ei periaatteesta ikinä ota nuoria naisia töihin, vaikka naiset ovatkin osoittautuneet kyseisessä tarkkuutta vaativassa työssä kuulemma paremmiksi. En tiedä, miksi pääsin haastatteluun. Ehkä hakemuksessa ja CV:ssä ei ollut ikää.

Vierailija
40/98 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille perhe on usein plussa, koska perheelliset miehet on parempia työntekijöitä, tsemppaavat enemmän elantonsa eteen ja alkoholia käyttävät maltillisemmin.

Kyllä mun kokemus työelämästä on se, että naiset ihan itse aiheuttaa lapsijutuillaan työllistymisongelmansa. Ei kyse ole pelkästään näistä äitiyslomista ja hoitovapaista vaan siitä, että äidit aina jää sinne kotiin hoitamaan sairasta lasta ja monet kyllä vähän ylimääräistäkin eli mielellään nähdään se nuhatippa jollain suurennuslasilla, että saadaan vapaapäivä. Kyllä sen täällä av:llakin huomaa, että hirveästi pitää aina ja jatkuvasti ajatella vain lapsia ja työ on sivuseikka. Lapset on tärkeitä, mutta ihmisellä on muitakin velvollisuuksia toisin kuin av-mammat tuntuu luulevan.