Voisiko joku selittää, miksi päivystykseen pitää lähteä vaikka ei ole päivystyksellistä vaivaa?
Olen nyt jonkin aikaa ollut töissä päivystyksessä ja en voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka tulevat sinne joskus jopa useiksi tunneiksi jonottamaan ihan ihmeellisistä syistä. Eikö maalaisjärki sano, että päivystys on niille tapauksille, joiden tila on niin vakava ettei voi odottaa seuraavaan päivään? Ei sinne tarvi tulla tukkimaan jonoa esim. viikon kestäneen flunssan vuoksi (tai edes 3 viikkoa kestäneen), ei sen vuoksi että huulet on rohtuneet rikki eikä myöskään sen vuoksi että eilisestä asti ollut vatsatautia aikuisella. Eikä siksi että viikko sitten on muljauttanut nilkkaa ja edelleen vähän sattuu.
Tosin hieman vikaa on kyllä triagessakin kun tuollaisia jonoon ottaa, pitäisi uskaltaa sanoa ihmisille että nyt et kyllä tuon asian vuoksi lääkärille pääse ja ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen.
Voisiko joku kertoa mikä ajaa lähtemään sinne päivystykseen oletuksella että voi joutua vaikka 4 tuntia odottamaan siellä tai enemmänkin? Ja sitä kauemmin kaikki saa odottaa, mitä tyhmemmistä syistä sinne lähdetään.
Niin kauan kuin päivystysten resurssit on mitä on, ei sinne lisää lääkäreitä palkata jonoja purkamaan ja niin kauan se saa olla vain todellisessa hätätilanteessa tarkoitettu palvelu kun ei yksinkertaisesti ole turvallista tai inhimillistä odottaa seuraavaan päivään.
Toinen mikä ihmetyttää on kipupotilaat (esim. päänsärky, selkäkipu, lihasjumi jne) jotka tulevat sinne ja kun luukulla kysytään että mitä särkylääkettä olet ottanut, niin vastaus on että yhden 400mg buranan eilen. Päivystykseen vasta sitten, jos KUNNON kipulääkitys (vähintään 800mg ibuprofeenia JA 1g parasetamolia ei auta mitään eikä kestä olla).
Sori nyt kaikki "mutta kun mulla on oikeus" ihmiset, ei teillä ole. Paitsi mennä yksityiselle.
Kommentit (109)
Jos tosiaan arkipäivisin ei pääse terveyskeskukseen ja on esim.angiina ja keuhkot rohisevat, niin eikä verojaan maksavalla ole oikeus päästä julkiseen terveydenhoitoon eli esim. päivystykseen? Lääkäri on oikeasti diagnostiikan ammattilainen, ei hoitaja. Jos hoitoa ei saa ajoissa, sairaus pahenee ja joutuu pitemmälle sairauslomalle. Tämäkö on kustannustehokasta!? Pikkuvaivatkin kannattaa hoitaa pian mutta tätä eivät sotepäättäjät tunnu tajuavan millään.
Vanha ketju, mutta nostan. Nyt helle vie ihmisiä sairaalaan, päivystys on täysin tukossa. Siellä ovat sekaisin Martta 80v jolla on kuumuudesta rytmihäiriöitä, Ville 40v joka tarvitsee vatsataudistaan lääkärintodistuksen ja Jessica 4v jolla on punkki jalassa...
Huomionhakuiset minä minä persoonat. Kaverini äiti ramppaa päivystyksissä ja lääkärillä joka viikko, milloin minkäkin muka kolotuksen takia. Aina on maailmanloppu jo mummolla vähän jostain juilii tai mahaa nipistää. Aina vaatii kaikki labrat ja vuodepaikkaa, vaikka lääkärit kuinka tolkuttaa, ettei mitään vikaa löydy. Ei ole mitään muistisairautta, vaan poikkeuksellisen itsekäs ja huomionhakuinen persoona.
Paljonkohan tuokin yhden ihmisen show vie aikaa oikeasti akuuteilta tapauksilta ja kuluttaa yhteiskunnan varoja. 🙄
Voisiko joku vastavuoroisesti selittää, miksi päivystyksestä ei saa apua, jos on hätä? Kerran olen roudannut päivystykseen vatsatautisen mieheni, joka ei meinannut päästä sängystä ylös eikä pysynyt pystyssä. Kutsuin ensin ambulanssin, mutta he eivät ottaneet kyytiin vaikka mies meinasi lyyhistyä portaikkoon. Niinpä sitten raahauduimme päivystykseen, jossa mies joutui makaamaan tuoleilla (ei päässyt siis edes sänkypaikalle). Lopputuloksena otettiin jotkin perusverikokeet ja lähetettiin takaisin kotiin. Olisi nyt luullut, että haluaisivat edes tarkkailla tilannetta siellä ja antaa vaikka nesteitä, mutta ei. Kotiin vain tajunnan rajamailla.
Tämän jälkeen olen kokenut monet vatsataudit mieheni kanssa ja pyörtyilytaipumus jatkuu. Aina yhtä kammottavaa ja pelottavaa jo senkin takia, että tiedän että päivystykseen ei ainakaan kannata lähteä :(
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastavuoroisesti selittää, miksi päivystyksestä ei saa apua, jos on hätä? Kerran olen roudannut päivystykseen vatsatautisen mieheni, joka ei meinannut päästä sängystä ylös eikä pysynyt pystyssä. Kutsuin ensin ambulanssin, mutta he eivät ottaneet kyytiin vaikka mies meinasi lyyhistyä portaikkoon. Niinpä sitten raahauduimme päivystykseen, jossa mies joutui makaamaan tuoleilla (ei päässyt siis edes sänkypaikalle). Lopputuloksena otettiin jotkin perusverikokeet ja lähetettiin takaisin kotiin. Olisi nyt luullut, että haluaisivat edes tarkkailla tilannetta siellä ja antaa vaikka nesteitä, mutta ei. Kotiin vain tajunnan rajamailla.
Tämän jälkeen olen kokenut monet vatsataudit mieheni kanssa ja pyörtyilytaipumus jatkuu. Aina yhtä kammottavaa ja pelottavaa jo senkin takia, että tiedän että päivystykseen ei ainakaan kannata lähteä :(
Miksi se pitää väkisin sieltä pedistä raijata pyörtyilemään minnekään, jos on ihan normi vatsatautia, joka menee parissa päivässä ohi?
Tälläkin palstalla joka nilkan venähdystä ja mustelmaa pidetään päivystyksellisenä asiana.
Aina kommenteissa"menisin heti lääkäriin varalta kuitenkin ..."
Tässä toisenlainen palaute: Kiitos kaikille päivystyksen hoitajille ja lääkäreille.
Olen mennyt migreenissä päivystykseen, aina olen saanut kipupiikit ja pahoinvointipiikit alle puolessa tunnissa. Murtunut käsi hoidettiin kiireessä alle kahdessa tunnissa. Akuutit virtsiitit on hoidettu heti. Kiitos kaikille teille, olette pussillinen kultaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää väkisin sieltä pedistä raijata pyörtyilemään minnekään, jos on ihan normi vatsatautia, joka menee parissa päivässä ohi?
No, meille ei ennen tuota ollut normaalia se, että mies pyörtyilee vatsataudissa. Katseletko sinä hälyttäviä oireita useamman päivän ennen kuin hakeudut lääkäriin?
Tässä tulee esiin että päivystykset ruuhkautuvat, koska terveysasemien resurssit eivät riitä. SDP puhui ennen koronaa 1000 tk-lääkärin lisäämisestä, se pitäisi ehdottomasti toteuttaa. Kulut olisivat ehkä pari sataa miljoonaa, häviävän pieni osa julkisista menoista, ja varmaankin sen vielä maksaisi itsensä takaisin parempana terveytenä.
Terveyskeskukseen ei kertakaikkiaan pääse Helsingissä. Ei pääse, vaikka olisi antibioottia vaativa perustulehdus, eikä silloin, kun on antibioottia vaativa keuhkokuume. Pakko aina mennä päivystykseen. Ei siellä kukaan tuntikausia huvikseen jonota, usko pois, vaikka hoitajan silmään näyttäisikin päällisin puolin terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös mennyt luotto päivystykseen (tai suomalaiseen terveydenhuoltoon ylipäätään). Mutkin lähetettiin silmiä pyöritellen ja niskoja nakellen päivystyksestä kotiin, kun päivystyksessä saatu kipulääke auttoi aluksi. Tulinkin sitten takaisin ambulanssilla parin tunnin päästä ja olin oikeasti vakavasti sairas.
Ihmiset tulevat päivystykseen koska eivät saa aikoja hoidattaakseen vaivansa terveyskeskuksessa. Terveyskeskukset eivät yksinkertaisesti toimi eikä ihmisiä pystytä hoitamaan kun ei ole hoitsuja eikä lääkäreitä. Pahimmillaan ihmiset odottavat vaivansa kanssa vuoden tai ylikin ja sitten tulee se piste, kun kiireetön vaiva onkin akuutti asia. Yksityiseen lääkäriin ihmisillä ei ole varaa.
Vaikka onnistuisi saamaan ajan terveyskeskuksesta niin jos vaivasi vaatii jotain verikoetta kummempia tutkimuksia, joudut odottamaan niitä kuukausitolkulla. Sama tietysti leikkaus- ja toimenpidejonoissa. Ei siinä välissä auta kuin lähteä päivystykseen, jos on vaikka niin kovat kivut, ettei kotona pärjää.
Mun paappapuoli odotti 8 kk terveyskeskukseen aikaa ja tutkimuksia pitkäaikaisten vatsavaivojen vuoksi. Ei päässyt lääkärille asti mutta hoitajalle sentään. Labra-aika järjestyi samalle viikolle ja lääkäriajasta luvattiin soittaa tulosten perusteella. Se oli maanantai eikä perjantaihin mennessä ollut kukaan soittanut. Mumma ja paappapuoli ei päässy puhelimella keskuksesta mihinkään eteenpäin, vaikka yrittivät moneen kertaan kysellä. Mumma oli jopa käynyt tyttärensä eli mun äidin kanssa terveyskeskuksen vastaanotossa, mutta heidät heitettiin ulos ja moitittiin ettei sinne saa tulla korona-aikana, jos ei ole mitään asiaa. Lauantai-iltana paappapuoli sai sitten niin pahan kipukohtauksen, että piti kutsua ambulanssi kun taju lähti. Hätäkeskuksesta lähetettiin lanssi mut ensihoitajat eivät ensin halunneet ottaa sairasta kyytiin, kun kuulivat että hän on terveyskeskuksessa käynyt ja kuulemma voisi hyvin vielä jaksaa kotonakin ja kyllähän terkkakeskuksesta ajan saa..... No, eihän hänellä pysynyt silmätkään auki joten pitkin hampain päättivät kuljettaa sairaalaan. Paappapuoli odotti päivystyksessä 10 tuntia lääkäriä, sitten pääsi lisätutkimuksiin. Hänet olisi lähetetty kotiin, vaikka ei pysynyt jaloillaan ja oli kivusta kippurassa ja kyseessä oli yli 80v henkilö, mut äiti suuttui, päästi helvetin irti ja käytännössä riiteli osastopaikan. Tiistaina paappapuolelta löytyi syöpä vatsan alueelta ja torstaina hän kuoli. Kiitos suomalainen "hyvä" terveydenhuolto, eikö teitä hävetä kohdella sairaita ihmisiä näin?
Kävin huhtikuussa terveydenhoitajan vastaanotolla (kun lääkäriin ei saanut aikaa) yhden asian takia. Samalla kysyin olisiko minun mahdollista saada aika kuulotutkimukseen, koska edellisestä tutkimuksesta oli aikaa pari vuotta ja kuulo senkun huononee ja minulla on lisäksi tinnitusta. Hoitaja sanoi, että nyt ei kannata edes yrittää soittaa kuulotutkimusaika (hän ei sitä voinut antaa), koska kaikki ovat rokottamassa ja testaamassa. Pyysi soittamaan toukokuussa. Soitin toukokuussa. Minulle tarjottiin aikaa kesäkuun lopussa, mutta aika ei minulle käynyt, koska olin lähdössä muualle Suomeen hoitamaan lapsenlasta. Muita aikoja ei ollut tarjota ja pyysivät soittamaan, kun olen taas kotona. Soitin, kun palasin kotiin. Ajanvarauksessa pyörii nauha, jossa sanotaan, että jos sinulla on rintakipua tai hengenahdistusta soita 112, muuten tee hoidon tarpeen arviointi netissä (mikä siis on jo tehty). Että näin. Eilen laitoin sitten Maisaan viestin, jossa kysyin, voinko varata tutkimusajan sitä kautta. Vielä ei vastausta.
N57 kirjoitti:
Kävin huhtikuussa terveydenhoitajan vastaanotolla (kun lääkäriin ei saanut aikaa) yhden asian takia. Samalla kysyin olisiko minun mahdollista saada aika kuulotutkimukseen, koska edellisestä tutkimuksesta oli aikaa pari vuotta ja kuulo senkun huononee ja minulla on lisäksi tinnitusta. Hoitaja sanoi, että nyt ei kannata edes yrittää soittaa kuulotutkimusaika (hän ei sitä voinut antaa), koska kaikki ovat rokottamassa ja testaamassa. Pyysi soittamaan toukokuussa. Soitin toukokuussa. Minulle tarjottiin aikaa kesäkuun lopussa, mutta aika ei minulle käynyt, koska olin lähdössä muualle Suomeen hoitamaan lapsenlasta. Muita aikoja ei ollut tarjota ja pyysivät soittamaan, kun olen taas kotona. Soitin, kun palasin kotiin. Ajanvarauksessa pyörii nauha, jossa sanotaan, että jos sinulla on rintakipua tai hengenahdistusta soita 112, muuten tee hoidon tarpeen arviointi netissä (mikä siis on jo tehty). Että näin. Eilen laitoin sitten Maisaan viestin, jossa kysyin, voinko varata tutkimusajan sitä kautta. Vielä ei vastausta.
ONKO TÄMÄ JOKU VITSI??!! Kuka tekee rintakivuissaaan ja hädissään hoitotarpeen arvioinnin netissä???!!
Ei senttiäkään lisää palkkaa yhdellekään hoitoalan touhupetterille ja -pirkolle ennenkuin tuollaiset höpinät on lopetettu!
Vierailija kirjoitti:
Tässä toisenlainen palaute: Kiitos kaikille päivystyksen hoitajille ja lääkäreille.
Olen mennyt migreenissä päivystykseen, aina olen saanut kipupiikit ja pahoinvointipiikit alle puolessa tunnissa. Murtunut käsi hoidettiin kiireessä alle kahdessa tunnissa. Akuutit virtsiitit on hoidettu heti. Kiitos kaikille teille, olette pussillinen kultaa!
Kkiitokset myös täältä, murtunut oli nilkka ja virtsiitin tilalla divertikuliitti. Huippu hoitoa ja huolenpitoa olen saanut aina.
Vierailija kirjoitti:
N57 kirjoitti:
ONKO TÄMÄ JOKU VITSI??!! Kuka tekee rintakivuissaaan ja hädissään hoitotarpeen arvioinnin netissä???!!
Ei senttiäkään lisää palkkaa yhdellekään hoitoalan touhupetterille ja -pirkolle ennenkuin tuollaiset höpinät on lopetettu!
Puutteita luetun ymmärtämisessä. Rintakivussa soita 112, MUUTEN tee hoidon tarpeen arviointi. Lopeta itse höpinät!
Jokainen, joka menee päivystykseen, kärsii vaivasta, joka ei voi odottaa kahden vkon-kk päähän. Jonot terkkariin on sitä luokkaa nimittäin. Päivystykseen he kuuluu ja sillä selvä. Ihme valittaja olet.
Se olisi kyllä tosi hyvä, että terveysasemalla olisi päivystävä lääkäri joka ottaisi jonosta potilaita! Luulisi että se olisi kuitenkin halvempaa niin kuin että ihmiset ovat siellä sairaalan jonossa?