Voisiko joku selittää, miksi päivystykseen pitää lähteä vaikka ei ole päivystyksellistä vaivaa?
Olen nyt jonkin aikaa ollut töissä päivystyksessä ja en voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka tulevat sinne joskus jopa useiksi tunneiksi jonottamaan ihan ihmeellisistä syistä. Eikö maalaisjärki sano, että päivystys on niille tapauksille, joiden tila on niin vakava ettei voi odottaa seuraavaan päivään? Ei sinne tarvi tulla tukkimaan jonoa esim. viikon kestäneen flunssan vuoksi (tai edes 3 viikkoa kestäneen), ei sen vuoksi että huulet on rohtuneet rikki eikä myöskään sen vuoksi että eilisestä asti ollut vatsatautia aikuisella. Eikä siksi että viikko sitten on muljauttanut nilkkaa ja edelleen vähän sattuu.
Tosin hieman vikaa on kyllä triagessakin kun tuollaisia jonoon ottaa, pitäisi uskaltaa sanoa ihmisille että nyt et kyllä tuon asian vuoksi lääkärille pääse ja ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen.
Voisiko joku kertoa mikä ajaa lähtemään sinne päivystykseen oletuksella että voi joutua vaikka 4 tuntia odottamaan siellä tai enemmänkin? Ja sitä kauemmin kaikki saa odottaa, mitä tyhmemmistä syistä sinne lähdetään.
Niin kauan kuin päivystysten resurssit on mitä on, ei sinne lisää lääkäreitä palkata jonoja purkamaan ja niin kauan se saa olla vain todellisessa hätätilanteessa tarkoitettu palvelu kun ei yksinkertaisesti ole turvallista tai inhimillistä odottaa seuraavaan päivään.
Toinen mikä ihmetyttää on kipupotilaat (esim. päänsärky, selkäkipu, lihasjumi jne) jotka tulevat sinne ja kun luukulla kysytään että mitä särkylääkettä olet ottanut, niin vastaus on että yhden 400mg buranan eilen. Päivystykseen vasta sitten, jos KUNNON kipulääkitys (vähintään 800mg ibuprofeenia JA 1g parasetamolia ei auta mitään eikä kestä olla).
Sori nyt kaikki "mutta kun mulla on oikeus" ihmiset, ei teillä ole. Paitsi mennä yksityiselle.
Kommentit (109)
Päivystykseen pääsee samana päivänä. Terveyskeskukseen menee ajat heti aamusta ja läpi ei välttämättä.pääse.
Ei tulis päivystykseen tunkua, jos päivisin terveyskeskukseen pääsisi helpommin.
Lisätkäävlääkäreitä sinne päivystykseen.
Tampereelta olen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalle ei saa aikoja. Kun klo 7 soittaa ajanvaraukseen niin ajat ovat jo menneet. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä sitten klo 16 jälkeen päivystykseen, jos aikoo vaivansa lääkärille näyttää.
Näin valitettavasti ainakin Tampereella.
Riippuu kai vaivasta. Jos mahatauti tai flunssa, niin tartteeko semmosten takia ylipäänsä lääkäriä?
En minä ainakaan sellaisten asioiden vuoksi ole mennyt päivystykseen. Ja itse voin mennä työterveyteen. Mutta lasten kanssa on käyty päivystyksessä mm. useamman päivän korkean kuumeen vuoksi (2 kertaa oli keuhkokuume), korvakivun vuoksi, pahan silmätulehduksen vuoksi, hengenahdistuksen vuoksi jne.
En ymmärrä millainen tola voi olla julkisessa terveydenhuollossa, kun näitä varten ei löydy terveysasemalta aikoja. Silti kun sinne on joskus päässyt terveydenhoitajan arviointiin niin siellä istuu rivi mummoja juoruamassa. En tiedä mikä vaivana, kun vaikuttavat ihan huvävointisilta...
Ne mummot ovat voineet varata sen aikansa 3 kk aikaisemmin. Ei ne kaikki vaivat näy päälle päin. Minäkin tässä syksyllä istuin ihan hyvävointisen näköisenä odotusaulassa, epäily oli vakavasta sairaudesta. Onneksi kyseessä oli harmiton synnynnäinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle.
Sairaana ei jaksa ajaa 150 kilometrin matkaa, päivystys on paljon lähempänä.
Ihmettelen myös.
Kuka edes jaksaa ja haluaa jonkun pikkuvaivan takia lähteä kököttämään päivystykseen?
Ei ne siellä päivystyksessä kenenkään vatsatautia tai flunssaa pysty parantamaan sen paremmin kuin kotonakaan, korkeintaan määräävät särkylääkettä jonka olisi voinut ottaa ihan itsekin. Tietysti eri asia jos yleiskunto heikkenee voimakkaasti, tai on vaikka todella paha nestehukka tms.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet siis lähihoitajana toimessa päivystyspoliklinikalla. Ongelma on suurempi niissä tapauksissa, joissa hoitoon ei hakeuduta, akuutti vatsa, infarktin oireet. Lähäri pysyköön kastissaan.
No en ole ihan lh ;)
Ongelma on se, että turhien käyntien aiheuttama kiire saa lääkärinkin tekemään helpommin virheitä, kun koittaa vain jotenkin selvitä siitä järkyttävästä potilasmassasta. Pahimmillaan sitten jää jokin ratkaiseva oire/löydös huomaamatta ja tapahtuu vakavia.
Jos joku ei akuutin vatsan tai infarktin vuoksi hakeudu hoitoon, niin eihän se päivystyksessä mikään ongelma ole (kun eivät ole siellä). Vai tarkoitatko että eivät hakeudu ajoissa ja tulevat sitten kun on jo melkein liian myöhäistä? Kun oireet ovat tarpeeksi kovat niin suurin osa kyllä hakeutuu, ellei ehdi kuolla ensin kotiin. Sitten viedäänkin pillit päällä jonnekin ihan muualle kuin tk-päivystykseen josta nyt tässä puhun.
Ja jos on yhteispäivystys niin niissäkin on yleensä erikseen lääkäri joka hoitaa ns. jonopotilaita (eli näitä jonon tukkijoita) ja sitten toiset lääkärit jotka hoitaa sellaiset, jotka triagehoitaja heti arvioi vakaviksi.
Tai kyllähän jonopotilaisiinkin välillä yllätyksiä tulee, että onkin se vatsakatastrofi tai infarkti päällä. Näiden diffaamista ja hoitamista helpottaisi huomattavasti kun aulassa ei olisi viiden tunnin jono flunssapotilaita joiden piti juuri nyt päästä lääkärille.
Taidat itse olla korkeintaan sh ja kannattaa varmaan sellaisena pysyäkin :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle.
Sairaana ei jaksa ajaa 150 kilometrin matkaa, päivystys on paljon lähempänä.
Päivystys on hätätapauksia varten.
Sukulaismies laitettiin torstaina kotiin terveenä ja tuolla asenteella, että turhaan tulit. Sunnuntaina kuoli.
Olen käynyt siksi että saan lääkärintodistuksen työnantajalle. Työnantaja vaatii saada sen heti poissaolopäivänä, ei auta vaikka olisi vatsatauti ja ripuli, sinne on se lääkärintodistus vietävä.
Siksi ennemmin ehkä lähtee illalla jo päivystykseen huonovointisena kun tietää että aamulla se olo on vielä moninkertaisesti pahempi, ei pysy oksennus enää ollenkaan sisällä, pitää herätä aikaisin soittelemaan lääkäriaikaa ja olla valmiudessa koko ajan lähtemään sinne lääkäriin/työterveyteen ja olla vielä siinä kunnossa että kiikuttaa sen lääkärintodistuksen työnantajalle.
Olen sitä mieltä että ihan järjetön systeemi, mutta minkäs teet kun työnantajalla on se oikeus vaatia ko. toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesällä tilanne, että nilkka tulehtui pahasti kesälomalla ja kuvittelin, että se menee ohi. Kun en enää pystynyt kävelemään, soitin tk:aan aamukahdeksalta, oli kesäloman viimeinen päivä. Olisin saanut ajan seuraavan viikon tiistaille. Onneksi löytyi apu yksityiseltä, mutta satanen siihen meni että ultrasi pisti lääkepiikin ja kirjoitti reseptin. Jos ei siellä olisi ollut aikoja, olisin joutunut päivystykseen, sillä se oli tosi kipeä ja en pystynyt kävelemään, vaikka hengen hätä se ei ole.
Mutta mikä muu auttaa, jos lääkäriin ei pääse? Ongelmana vielä se, että minulla on niin pitkä työmatka, että olen viikot kokonaan toisella paikkakunnalla ja siellä en pääse tk:aan lainnkaan, jos ei ole oikeasti akuutti hätä. Nilkka parani parissa päivässä ja maanantaina pääsin jo töihin. Työterveyshuoltoomme ei kuulu lääkärin palveluja. Olen aika umpikujassa tämän takia, eikä ole varaa sairastua tällaisiin mikä voi odottaa, kun mihinkään lääkäriin ei pääse. Ei tulehtuneen nilkan kanssa voi kuitenkaan viikkokausia odottaa.
No jos jalka on niin kipeä, ettei pysty kävelemään niin se alkaa olla jo ihan ok syy tulla tk-päivystykseen. Kuten alkuun jo sanoinkin niin järkeviä syitä on ne, joiden vuoksi ei ole turvallista tai inhimillistä odottaa pitkään.
ap
Meidänkin tk:n ajanvarauksessa ihan varta vasten ohjeistetaan hakeutumaan päivystykseen, kun aikoja ei ole ollut antaa. Ja niitä ei siis todella ole ollut antaa lainkaan, ei viiden viikon eikä viiden kuukauden päähän. Lääkäreitä ei ole riittävästi eikä uusia saatu.
Täysin samaa mieltä. Tälläkin palstalla käsketään viemään lapsi päivystykseen vaikka sitä kuolemanhätää ei ole. Käsittääkseni yöllä saa hoitoa ne joilla tilanne sen aivan pakosti vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle.
Siellä minä ainakin nykyään käyn. Joo, terveysasemalta on tähän asti saanut melko hyvin aikoja, jos ei lääkäriltä niin sitten sairaanhoitajalta (riippuen vaivasta). Mutta kun ei siellä ole enää ainuttakaan suomalaista lääkäriä. Ei sekään olisi mikään ongelma mutta kun nuo ulkkislääkärit eivät osaa edes auttavasti suomea. Ovat lähes ummikoita.
Onneksi meillä ei kovin usein sairastella joten yksityisellä käyminen ei ihan älyttömästi rasita kukkaroa (ei todellakaan olla mitään rikkaita tai edes keskituloisia).
Vierailija kirjoitti:
Sukulaismies laitettiin torstaina kotiin terveenä ja tuolla asenteella, että turhaan tulit. Sunnuntaina kuoli.
No siinä on sitten triage tehnyt virhearvion, tai ei ole ollut kaikkea tietoa käytettävissä. Ei välttämättä lääkäri olisi sen paremmin pystynyt arvioimaan tilanteen vakavuutta, riippuu ihan mikä vaiva oli. Ihmisiä aina välillä kuolee, hoidosta riippumattakin.
31 jatkaa. Ainoastaan perusvuosikontrolleihin pyydettiin jäämään tk-jonoon ja oma jonotukseni kesti 8 kuukautta. Jipii...
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin tk:n ajanvarauksessa ihan varta vasten ohjeistetaan hakeutumaan päivystykseen, kun aikoja ei ole ollut antaa. Ja niitä ei siis todella ole ollut antaa lainkaan, ei viiden viikon eikä viiden kuukauden päähän. Lääkäreitä ei ole riittävästi eikä uusia saatu.
Tää terveydenhuolto on kyllä just tämmöstä. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee. Toinen hoitaja lähettää puhelimessa päivystykseen ja toinen on sitä mieltä että ei tänne saa tulla. Tapelkaa helvetti keskenänne, tarviiko tuota paskaa työpaikkatiedottamista potilaisiin purkaa.
Mä menin päivystykseen mahatautisena hakemaan vain saikkulappua työnantajalle, kun muuten olis menny palkattomaksi. Päädyin osastolle tippaan viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä on sitten triage tehnyt virhearvion, tai ei ole ollut kaikkea tietoa käytettävissä. Ei välttämättä lääkäri olisi sen paremmin pystynyt arvioimaan tilanteen vakavuutta, riippuu ihan mikä vaiva oli. Ihmisiä aina välillä kuolee, hoidosta riippumattakin.
Kova yskä ja rintakivut olivat hoitoon hakeutumisen syynä. En itse asiassa tiedä mikä oli kuolinsyy vieläkään, tästä on jo jokunen vuosi. En ole viitsinyt kysyä, mutta suku jäi käsitykseen, että sydänkohtaus. Ikää n. 50 vuotta.
Julkisella vielä ymmärrän, mutta jonotin lapseni kanssa yli 2 h yksityisellä lääkäriasemalla perjantai-iltana. Eikä siinä mitään, mutta jonon teki yksi nuorehko nainen, joka viipyi lääkärin vastaanotolla yli tunnin. Lääkäriasema meni kiinni klo 22 ja nainen tuli ulos klo 22.05 mentyään sisään klo 21.Ihmisiä tietenkin otettiin sisään jonoon ja siihen aikaan oli vain yksi lääkäri enää talossa. Toki sen lääkärinkin olisi pitänyt tajuta heittää se nainen sieltä ulos, mutta oli jotenkin sellainen tosi empaattinen ja kiltti tyyppi.
Nainen jäi vielä odotushuoneeseen lukemaan papereita ja kun lääkäri tuli ottamaan seuraavaa potilasta sisään, hän alkoi nillittämään laskusta, koska hänelle oli kerrottu, että maksu on xx ja se on sen verran pitkä vastaanottoaika kuin tarvitaan. Hän käytti ilmaisua, että "siihen rahaan saa kuulemma puhua niin paljon kuin tarvitsee". Jestas, niin, se vastaanottoaika on 20 min, tämä tyyppi oli siellä 70 minuuttia. Eikä tosiaan vaikuttanut miltään mentaalitapaukselta. Ihan siististi pukeutunut ja söi eväitä siinä ostustilassa laskun selvittelyn ajan. Kysyi vielä minulta, että meneekö tästä vielä busseja keskustaan, hänen pitäisi päästä Erottajalle ja kysyi myös tiedänkö, voiko antibiottien kanssa juoda alkoholia yhtään.
Ei siinäkään vaiheessa tajunnut, että siellä jonotti tosi kipeitä lapsia ja loukkantuneita aikuisia. Aikuiset alkoivat sitten päästää niitä pienempiä ennen heitä. Meillä oli sellainen vaiva, että spira jälkeen piti vielä odottaa uutta tsekkausta lääkärillä sitä päätöstä varten, lähdetäänkö lastenkilinikalle vai riittääkö kotilääkitys. Vähän ennen puolta yötä poistuimme tuolta ja tulimme klo 20.30. Tuolloin nainen oli yhä lääkäriasemalla valittamassa laskustaan, joka oli jo siinä vaiheessa muutettu koskemaan perustason päivystysmaksua.
Voin vaan kuvitella julkisen puolen tilanteen tällaisten kanssa. Onneksi on vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää terveydenhuolto on kyllä just tämmöstä. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee. Toinen hoitaja lähettää puhelimessa päivystykseen ja toinen on sitä mieltä että ei tänne saa tulla. Tapelkaa helvetti keskenänne, tarviiko tuota paskaa työpaikkatiedottamista potilaisiin purkaa.
Minä kyllä aloituksessani tarkoitin niitä (lukuisia) jotka tulevat sinne päivystykseen ihan itse ilman, että ketään on lähettänyt. Jos tk:sta on käsketty tulemaan niin eihän tavallinen maallikko muuta tietenkään osaakaan. Mutta oikeasti suurin osa sinne tulevista ei ole mistään tk:sta lähetetty, vaan ihan itse ovat päättäneet että nyt täytyy päästä heti lääkäriin!
ap
Ootko sekä ilkeä että tyhmä? Kiiretön asia muuttuu neljässä kuukaudessa joka tapauksessa kiireelliseksi jolloin joutuu menemään kuitenkin päivystykseen. Ihan sama mennä heti, eikä odottaa että milloin vaikkapa joku silmätulehdus on edennyt tarpeeksi pitkälle että se lähärin mielestä on kiireellinen. Siinä vaiheessa tulee sitten silmäleikkaus kun muuten olisi riittänyt pelkät tipat.