Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää, miksi päivystykseen pitää lähteä vaikka ei ole päivystyksellistä vaivaa?

Vierailija
12.11.2015 |

Olen nyt jonkin aikaa ollut töissä päivystyksessä ja en voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka tulevat sinne joskus jopa useiksi tunneiksi jonottamaan ihan ihmeellisistä syistä. Eikö maalaisjärki sano, että päivystys on niille tapauksille, joiden tila on niin vakava ettei voi odottaa seuraavaan päivään? Ei sinne tarvi tulla tukkimaan jonoa esim. viikon kestäneen flunssan vuoksi (tai edes 3 viikkoa kestäneen), ei sen vuoksi että huulet on rohtuneet rikki eikä myöskään sen vuoksi että eilisestä asti ollut vatsatautia aikuisella. Eikä siksi että viikko sitten on muljauttanut nilkkaa ja edelleen vähän sattuu.
Tosin hieman vikaa on kyllä triagessakin kun tuollaisia jonoon ottaa, pitäisi uskaltaa sanoa ihmisille että nyt et kyllä tuon asian vuoksi lääkärille pääse ja ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen.

Voisiko joku kertoa mikä ajaa lähtemään sinne päivystykseen oletuksella että voi joutua vaikka 4 tuntia odottamaan siellä tai enemmänkin? Ja sitä kauemmin kaikki saa odottaa, mitä tyhmemmistä syistä sinne lähdetään.

Niin kauan kuin päivystysten resurssit on mitä on, ei sinne lisää lääkäreitä palkata jonoja purkamaan ja niin kauan se saa olla vain todellisessa hätätilanteessa tarkoitettu palvelu kun ei yksinkertaisesti ole turvallista tai inhimillistä odottaa seuraavaan päivään.

Toinen mikä ihmetyttää on kipupotilaat (esim. päänsärky, selkäkipu, lihasjumi jne) jotka tulevat sinne ja kun luukulla kysytään että mitä särkylääkettä olet ottanut, niin vastaus on että yhden 400mg buranan eilen. Päivystykseen vasta sitten, jos KUNNON kipulääkitys (vähintään 800mg ibuprofeenia JA 1g parasetamolia ei auta mitään eikä kestä olla).

Sori nyt kaikki "mutta kun mulla on oikeus" ihmiset, ei teillä ole. Paitsi mennä yksityiselle.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noin on niin en ymmärrä minäkään. Eikö ne ihmiset saa lääkäriaikaa omasta terveyskeskuksestaan? Ei tarviis turhaan tuntitolkulla jonotella. Ilmeisesti sitten oikeasti eivät saa? Jonottamisen ymmärrän jos muuten ei lääkäriltä aikaa tarvittaessa saa.

Helsingissä ei saa aikoja terveyskeskuksesta. Sanotaan suoraan, että mene joko yksityiselle tai illalla päivystykseen, jos haluat julkisen sektorin palveluun. Kaupunginosissa on eroja, mutta useissa näin.

Vierailija
62/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin paikalliseen terveyskeskukseen viikko leikkauksen jälkeen, että olen niin kipeä, että pakko päästä lääkärille. Kuumetta oli 39 ja kurkku täysin ummessa. Ei voi olla sen kummempaa, kun sinulla on antibiootit, kuului vastaus. Vaikka anelin, en saanut aikaa. Seuraavana aamuna kahden sairaalan kautta yliopistolliseen ja siellä henkihieverissä kaksi viikkoa. Ainoa hyvä puoli on, että teen jokaisesta hoitovirheestä ilmoituksen ja olen saanut korvauksia useita tuhansia. Olisi siis halvempaa vain päästää mut sinne lääkäriin;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä valittavat, etteivät pääse terveyskeskukseen, voisitteko myös ilmoittaa missä kaupungissa asutte? Ja millaisia vaivanne ovat olleet oikein, jos vasta viiden viikon päähän olisi saanut ajan? 

Jos otatte yhden päivän sairaslomaa, niin sitten ehkä ymmärrän että todistus on saatava nopeasti. Mutta jos olette vaikka 4 päivää pois töistä, niin kyllä siinä ajassa luulisi saavan terveyskeskukseen ajan? Todistushan toimitetaan työnantajalle saikun loppuessa. Vai otatteko saikkua niin typeristä syistä, ettette pääse edes terkkariin?

Itse asun Turussa, ja olen aina päässyt vaivattomasti terkkariin niin akuuttien kuin ei-akuuttien vaivojen kanssa. Päivystykseen menen vain, jos on todella kiireellinen asia ja on viikonloppu. 

Ymmärrän hoitajia täysin. Olen kuullut niin monia juttuja siitä, ETTÄ IHMISET TULEVAT PÄIVYSTYKSEEN TURHIEN VAIVOJENSA KANSSA, JOTKA VOIVAT ODOTTAA. TÄMÄN JÄLKEEN HEIDÄT KÄÄNNYTETÄÄN POIS TAKAISIN TERKKARIIN. Tukitte siellä oikeasti apua tarvitsevien paikkoja. 

Vierailija
64/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin odottelen muutaman tunnin päivystyksessä, kuin viikkoja että saan ajan terveyskeskukseen. Joskus soittanut kiireettömään ajanvaraukseen, koska vaivani ei vaatinut välitöntä hoitoa, niin sieltä neuvottiin menemään päivystykseen, koska heillä ei ollut antaa aikoja.

Mulle neuvottiin samaa, kun olin jo puoli vuotta kärsinyt erilaisista oireista (mm. imusolmukkeet turvonneet, voimakas väsymys, kuumeilu, sitkeä yskä, kehon lämmönhallintaongelmat (kylmän ruuan tai juoman jälkeen palelin täristen puoli tuntia, kuuman jälkeen oli saman verran sietämättömän kuuma). Lääkärissä käyty seka julkisella puolella että yksityisellä useaan kertaan, joka kerran antibiootit, joista ei tehoa. CRP niin koholla, että ei voinut olla virus.

Nuo siis ennen muuttoa, muuton jälkeen (monta kertaa isompi paikkakunta) soitin tk:hon, ja kerroin oireiden keston. Puhelimessa kehotettiin tulemaan päivystykseen, koska aikoja ei ole, mutta piti saada selvitettyä. Päivystyksessä istuin yhteensä 8 h, labrat, röntgen mukaanlukien.

Ihan hyvä että kävin, lääkäri oli jo verikokeita pyytäessään määrännyt verikokeen, jota ei yleensä oteta, jota labrahoitajakin ihmetteli. Ilmeisesti oireiden kesto kertoi jostain harvinaisemmasta kuin poskiontelotulehdus tai flunssa. Lääkäri konsultoi keskussairaalan keuhkolääkäriä, ja sain kutsun kehkopolille kiireellisenä (sama viikko). Polin tutkimuksissa löytyi harvinaisehko autoimmuunisairaus, joka oli jo vaurioittanut keuhkoja. Jos olisin saanut ajan sinne muutaman kuukauden päähän, olisin joko teholla, kuollut tai keuhkonsiirtojonossa.

Vierailija
65/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no kyllähän jokaisen omasta mielestä oma vaiva on tärkeää hoitaa, mutta se ei poista sitä faktaa, että yli 30% päivystyksen potilaista on siellä turhaan.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/247952-kolmannes-tulee-turhaan-paivystykseen

http://yle.fi/uutiset/vaarista_potilaista_halutaan_eroon_sairaaloiden_paivystyksessa/5606975

Vierailija
66/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin yhtenä viikonloppuna päivystykseen, koska olin ollut jo pari viikkoa flunssassa ja tuona viikonloppuna olo paheni nopeasti ! Selvisi, ettei selkäkipu johtunutkaan yskimisestä vaan minulla oli munuisiin noussut pissatulehdus... ja molemminpuolinen poskiontelon tulehdus! Jonkun mielestä menin ehkä turhaan tukkimaan päivystyksen, itse en koe kyllä asiaa niin .

Vierailija
67/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni selkäkipu oli sydäninfarkti. Mitä olisikaan käynyt, jos hän olisi turruttanut kivun lääkkeillä ja mennyt vasta seuraavana päivänä.

Vierailija
68/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ARVON AP KERTOO SITTEN MITÄ TEHDÄ, JOS/KUN TERVEYSKESKUSESTA EI SAA AIKAA JA KÄSKETÄÄN MENNÄ PÄIVYSTYKSEEN?

varsinkin lapsen kanssa maalikko helposti hätääntyy ja lähtee sinne päivystykseen istumaan.

Vierailija
69/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin yhtenä viikonloppuna päivystykseen, koska olin ollut jo pari viikkoa flunssassa ja tuona viikonloppuna olo paheni nopeasti ! Selvisi, ettei selkäkipu johtunutkaan yskimisestä vaan minulla oli munuisiin noussut pissatulehdus... ja molemminpuolinen poskiontelon tulehdus! Jonkun mielestä menin ehkä turhaan tukkimaan päivystyksen, itse en koe kyllä asiaa niin .

Sanottiiko sinulle siellä, että tulit turhaan, sinulla on vain munuaistulehdus?

Vierailija
70/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kun en saanut henkeä, pallea oli ihan jumissa ! No, niskajumistahan se vain johtui ja nykyään tiedän jo mistä on kyse, mutta ensimmäisellä kerralla pelästyin pahasti. Niin pahasti, että lähdettiin kesken saunavuoron sinne sairaalaan .. mieheni siis ajoi, kun itse en pystynyt.

Vierailija
71/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiiko sinulle siellä, että tulit turhaan, sinulla on vain

munuaistulehdus?

Itseasiassa hoitaja, jonka tapasin ennen lääkäriä, oli ensin sitä mieltä että tokenen "buranalla ja levolla "... kunnes koputti selkääni ja muuttui ääni kellossa!

Vierailija
72/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vantaa ainoa kaupunki/kunta joka muka luopui ajanvaraussysteemistä akuutti asioissa, ei pitkäsairaiden hoidossa??

meillä mennää ihan jonotussysteemillä kuten päivystykseen..

yksi päivä menin ihan vasta iltapäivästä töiden jälkeen ja jouduin lyhyemmin jonottamaan kuin jos olen aamulla mennyt...

ja aina olen lääkäriin päässyt vaikkakin odottaminen on puuduttavaa.. mutta näin ollen en/emme ole juurikaan päivystyksiä rasittaneet..

ja lapsilla on vakuutukset joten niissä ollaan yleensä sitten käyty yksityisellä.. ja miehellä on taas niin hyvä työterveyshuolto joten pääsääntöisesti käyttää sitä!

Vierailija
73/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tavallinen pulliainen ei välttämättä tiedä, mikä vaiva vaatii päivystykseen menemisen ja mikä ei! etenkin lasten kohdalla, varsinkin ensimmäisen kanssa, lähtee helposti "kaiken varalta".

joo ja sitten toisessa päässä ovat nämä kännikalat, jotka saavat tikun varpaaseen ja tulevat karjuen vaatimaan hoitoa, sekä seurankipeät mummot joilla "sydän vähän muljahteli toissapäivänä, hartioita on kolotellut ja nenäkin vuotaa"

Vierailija
74/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä valittavat, etteivät pääse terveyskeskukseen, voisitteko myös ilmoittaa missä kaupungissa asutte? Ja millaisia vaivanne ovat olleet oikein, jos vasta viiden viikon päähän olisi saanut ajan? 

Jos otatte yhden päivän sairaslomaa, niin sitten ehkä ymmärrän että todistus on saatava nopeasti. Mutta jos olette vaikka 4 päivää pois töistä, niin kyllä siinä ajassa luulisi saavan terveyskeskukseen ajan? Todistushan toimitetaan työnantajalle saikun loppuessa. Vai otatteko saikkua niin typeristä syistä, ettette pääse edes terkkariin?

Itse asun Turussa, ja olen aina päässyt vaivattomasti terkkariin niin akuuttien kuin ei-akuuttien vaivojen kanssa. Päivystykseen menen vain, jos on todella kiireellinen asia ja on viikonloppu. 

Ymmärrän hoitajia täysin. Olen kuullut niin monia juttuja siitä, ETTÄ IHMISET TULEVAT PÄIVYSTYKSEEN TURHIEN VAIVOJENSA KANSSA, JOTKA VOIVAT ODOTTAA. TÄMÄN JÄLKEEN HEIDÄT KÄÄNNYTETÄÄN POIS TAKAISIN TERKKARIIN. Tukitte siellä oikeasti apua tarvitsevien paikkoja. 

Tampereella lääkäri käski tulemaan korvakontrolliin kuukauden päästä vauvaa näyttämään. Yritin varata neuvonnasta aikaa, ei ollut vapaita ja käsketiin soittamaan ylihuomenna kun niitä taas tulee. Soitin aamulla heti kun mahdollista ja kaikki menneet parissa minuutissa. Soita uudestaan huomenna. Soitin, sama juttu, ei aikoja. Tätä jatkui sen kuukauden. Sitten lopetin soittelun ja toivoin että vauva on ok. Ei toi nyt kiireellinen ollutkaan mutta kertoo paljon terveydenhuollon tasosta kun ei kuukauden jokapäiväsen soittelun tuloksena saa aikaa ollenkaan.

Vierailija
75/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitenkään muuten ei lääkäriin pääse eikä pääse edes jonottamaan. Tähän on Suomen terveydenhuolto mennyt. Sairaanhoitaja tekee puhelimessa päätöksen (kun soittaja on ensi jonottanut ajanvaraukseen yli tunnin) että lääkärinaikaa ei saa, mutta hoitajalle pääsee kolmen viikon päästä. Siinä välissä ainakin meidän mummu ehti jo saada veritulpan. Hoitajan mielestä outo tunne ja hengenahdistus eivät olleet syy saada lääkäriaikaa.

Vierailija
76/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otatte yhden päivän sairaslomaa, niin sitten ehkä ymmärrän että todistus on saatava nopeasti. Mutta jos olette vaikka 4 päivää pois töistä, niin kyllä siinä ajassa luulisi saavan terveyskeskukseen ajan? Todistushan toimitetaan työnantajalle saikun loppuessa. Vai otatteko saikkua niin typeristä syistä, ettette pääse edes terkkariin.

Eiiiih, ei näin tyhmää ole edes olemassa...

Jos työnantaja vaatii todistuksen, se todistus pitää olla niiltä kaikilta sairaslomapäiviltä. Eli jos tiistaina sairastut vaikka angiinaan, sulla pitää olla todistus jo siltä tiistailta. Ja sairaslomatodistuksia EI PYSTY kirjoittamaan takautuvasti, eli lääkäri tai se terveydenhoitaja ei voi torstaina kirjoittaa potilaalle todistusta, että hänellä oli jo tiistaina angiina, vaan siellä terveydenhuollossa on käytävä näyttäytymässä päivänä 1 ja siitä sitten lääkäri tai se terveydenhoitaja kirjoittaa todistuksen ja alkuun se on vaan se muutama päivä. Sen todistuksen voi viedä työnantajalle vaikka viikon päästä, ei sillä ole merkitystä, vaan sillä, miltä päiviltä se todistus on.

Miehen työnantaja vaati näitä saikkutodistuksia ja aivan idioottimaisesti ollaan kyllä kulutettu lasten kanssa julkisen terveydenhuollon resursseja kiikuttamalla niitä sairaita lapsia milloin terveyskeskukseen ja milloin sitten päivystykseen sen saikkulapun vuoksi, varsinkin kun aina pyrittiin vuorottelemaan, eli jos miehellä oli vaikka aamulla palaveri, minä hoidin sairasta lasta aamulla ja mies tuli palaverin jälkeen kotiin tekemään etäpäivää ja minä puolestani kiiruhdin töihin hoitamaan omat palaverini. Kumpikin teki siis täyden työpäivän, mutta toisen työnantaja vaati todistuksen siitä, että lapsella on kuumetta 38 astetta. Ironista, että en muista miehen itsensä ikinä olleen poissa töistä saikulla ja silloinhan asia olisi hoitunut työterveydessä. Onneksi itselläni ei ole ikinä ollut moista idarisysteemiä.

Jos lapsi esim. sairastuu kesken hoitopäivän, on siltä päivältä saatava todistus ja siinä ei paljon muuta keinoa ole, kuin mennä päivystykseen, jotta saa sen oikean päivän siihen todistukseen.

Vierailija
77/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä katsot asiaa pelkästään omasta vinkkelistäsi. Ja silti ihmettelet, että onhan se nyt KUMMA, kun ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä näe laajoja kuvioita...

Kyllä, on hölmöä tulla hoidattamaan ei-akuutteja vaivojaan päivystykseen. Mutta eikös sen jo pitäisi sinulle kertoa, että kyse on epätoivoisesta ratkaisusta, jos joku on valmis jonottamaan siellä sen neljä tuntia?

JOS se terveyskeskus toimisi kuten toimisi, ei sinne päivystykseen tietenkään tultaisi hoidattamaan ei-akuutteja vaivoja! Luuletko ap ihan selvin päin, että joku ihan muuten vaan ja ilokseen istuu siellä odotustilassa oksentelevien ja pärskivien potilaiden joukossa neljä tuntia?

Nyt pieni reality check, ap ja muutama muukin tässä ketjussa:

1) Kukaan ei mielikseen istu päivystyksen odotustilassa  keräämässä paikkakunnan tautikirjoa kotiinviemisikseen.

2) Monessa terveyskeskuksessa ei SAA aikoja ei-akuutteihin vaivoihin kuukauden sisälle. Vaiva joko jää kokonaan hoitamatta ja mahdollisesti pahenee TAI menet sinne päivystykseen (siis jos ei ole työterveyshoitoa tai varaa maksaa 60 e yksityisestä lääkärikäynnistä).

3) Akuuttiaikojakaan ei välttämättä SAA sieltä terveyskeskuksesta millään ilveellä. Itselläni on näistä kokemuksia lasten kanssa. Pahimmillaan olen heti aamukahdeksalta jo saanut ei-oota, kun olen yrittänyt saada pienelle lapselle aikaa (lapsi ollut flunssassa viikon, ja yhtäkkiä kuume nousi 39 asteeseen ja lapsi meni vetämättömäksi - eli selkeät flunssan aiheuttaman ja antibioottikuuria vaativan jälkitulehduksen oireet).

4) se työnantaja kumminkin vaatii sairauslomatodistuksen. Jos sitä ei päivällä pääse hakemaan, kun lääkäriaikoja ei saa - ja todistus tarvitaan jo seuraavaksi päiväksi, niin mistä ajattelit, että se pitäisi hankkia? Joo, tuntuu tyhmältä ottaa vastaan kaksi päivää mahatautia potevia, mutta he tarvitsevat sen lääkärintodistuksen. Kipupotilaillakin voi olla enemmänkin tarvetta sille saikkupaperille kuin antamillesi "Ota sitä kipulääkettä lisää" -ohjeelle. Kyllä he varmaan sen tietävät ihan itsekin, että kipu lähtee kipulääkkeellä, mutta jos on vetänyt buranaa ja parasetamolia nupin turvoksiin ja vatsan kuralle JA selkä on yhä kipeähkö, niin saikkua tarvitaan myös. 

JOTEN enemmänkin sinuna ap kiukuttelisin työnantajille, jotka vaativat saikkupaperia jo sairasloman alusta alkaen ja kenties kuntasi terveyskeskuksille, jotka on aliresursoitu niin, että sieltä ei aikoja irtoa.

JA sitten hiukan menisin sinuna itseeni ja korjaisin asennetta. On aika kestämätöntä ajan päälle, jos kuvittelet ihmiset idiooteiksi. Yleensä ihmisillä on hyvät perusteet toiminnalleen, ja sen sijaan, että oletat heidän olevan epäloogisiä ääliöitä, voisit aidosti yrittää ensin ottaa selvää, miksi he toimivat siten kuten toimivat.

Ei mulla muuta. Onneksi olen henkilökohtaisesti sen verran hyvätuloinen, että voin nykyään käyttää lapsiani yksityisella ja oman terveyteni saan hoidetuksi työterveysasemalla.

Vierailija
78/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sairauslomatodistusta saa takautuvasti. Se pitää olla päivätty sille päivälle, joka on ensimmäinen poisaolopäivä eikä lääkäri kirjoita sitä kuin siitä päivästä alkaen, jolloin käyt lääkärissä.

Vierailija
79/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sinulle hieman kaipaamiasi vastauksia.

Meilläpäin terveyskeskukseen ei saa aikoja kuin monen viikon päähän ja jos on kiireellisempää vaivaa, niin sieltä neuvotaan menemään päivystykseen, vaikka ei olekaan niin sanotusi päivystyluontoinen asia, mutta kuitenkaan asian kanssa ei voi odotella viikkoa tai kahta.

Kyllä myös pitkään jatkuneen flunssan kanssa on mentävä päivystykseen, jos siitä seuraa aina poski/otsaontelotulehdus ja sairastaa vielä astmaa. Tässä tapauksessa kuin voi tarvita reseptilääkkeitä lisää.

Kyllä myös vuorokauden oksentaneen lapsen kanssa olen mennyt päivystykseen, mutta meitä ei otettu hoidettavaksi (tästä sai päivystys kuulla kunniansa jälkeenpäin sairaalan osalta). 

Päivystyksen luonne on ehkä muuttunut vuosien varrella ja tulee muuttumaan tätä menoa, jos terveyskeskus ei kykene resurssivajeen vuoksi tarjoamaan lääkäripalveluita niin paljon kuin niitä tarvittaisiin. Jos lääkärin saa viikon, kahden tai kolmen päähän, niin on selvää, että päivystykseen joutuu ja ohjataan menemään ei niin akuuteissakaan tilanteissa, mutta sellaisissa, mitkä pitää saada hoidettua parin päivän sisällä. 

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt jonkin aikaa ollut töissä päivystyksessä ja en voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka tulevat sinne joskus jopa useiksi tunneiksi jonottamaan ihan ihmeellisistä syistä. Eikö maalaisjärki sano, että päivystys on niille tapauksille, joiden tila on niin vakava ettei voi odottaa seuraavaan päivään? Ei sinne tarvi tulla tukkimaan jonoa esim. viikon kestäneen flunssan vuoksi (tai edes 3 viikkoa kestäneen), ei sen vuoksi että huulet on rohtuneet rikki eikä myöskään sen vuoksi että eilisestä asti ollut vatsatautia aikuisella. Eikä siksi että viikko sitten on muljauttanut nilkkaa ja edelleen vähän sattuu.

Tosin hieman vikaa on kyllä triagessakin kun tuollaisia jonoon ottaa, pitäisi uskaltaa sanoa ihmisille että nyt et kyllä tuon asian vuoksi lääkärille pääse ja ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen.

Voisiko joku kertoa mikä ajaa lähtemään sinne päivystykseen oletuksella että voi joutua vaikka 4 tuntia odottamaan siellä tai enemmänkin? Ja sitä kauemmin kaikki saa odottaa, mitä tyhmemmistä syistä sinne lähdetään.

Niin kauan kuin päivystysten resurssit on mitä on, ei sinne lisää lääkäreitä palkata jonoja purkamaan ja niin kauan se saa olla vain todellisessa hätätilanteessa tarkoitettu palvelu kun ei yksinkertaisesti ole turvallista tai inhimillistä odottaa seuraavaan päivään.

Toinen mikä ihmetyttää on kipupotilaat (esim. päänsärky, selkäkipu, lihasjumi jne) jotka tulevat sinne ja kun luukulla kysytään että mitä särkylääkettä olet ottanut, niin vastaus on että yhden 400mg buranan eilen. Päivystykseen vasta sitten, jos KUNNON kipulääkitys (vähintään 800mg ibuprofeenia JA 1g parasetamolia ei auta mitään eikä kestä olla).

Sori nyt kaikki "mutta kun mulla on oikeus" ihmiset, ei teillä ole. Paitsi mennä yksityiselle.

Vierailija
80/109 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hyvin usein käymään päivystyksessä esimerkiksi flunssan takia. Sairastan nimittäin vaikeaa astmaa, ja jos tunnen että sairauteni on pahentunut äkisti, niin pitää heti tutkia. Itse en osaa itseltäni ottaa tulehdusarvoja saati kuunnella keuhkojani. Olisi myöskin riskaabelia aloittaa itsenäisesti kortisonitablettikuuri ilman lääkärin arviointia, jos samaan aikaan sattuisikin bakteeritulehdus olemaan. Tai jos pitää mennä hengittämään spiralla kun avaavat ei enää toimi niin ei sen läähätyksen, rohinan ja yskän kanssa kestä mitenkään seuraavaan päivään. Muille varmasti vaikutan vain pientä flunssaa potevalle, mutta tämän ohjeen olen saanut keuhkopolikiliniikalta, jos en ole varma olenko kunnossa ja pystynkö odottamaan seuraavalle päivälle niin päivystykseen heti. Olen liian monta kertaa mennyt todella huonoon kuntoon, kun olen luullut että voin sinnitellä rauhassa seuraavaan päivään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan