Psykologi koululaisten kyynistymisestä: Vapaat kädet saaneesta lapsesta kasvaa heikko ihminen
http://yle.fi/uutiset/tuoreimmat/
– Täytyy kehittää ominaisuuksia, joita tarvitaan uuden kohtaamisessa. Ominaisuudet, joiden myötä tullaan kykeneviksi sietämään epävarmuutta, ponnistelua ja odottamista, kehittyvät vastarinnassa, hän muistuttaa.
Kun aikuinen ei halua asettua lapsen kanssa vastarintaan, häviää vahvaksi ihmiseksi kehittyminen. Lapsista tulee heikkoja.
Taas kerran Tahkokallio puhuu mielestäni asiaa. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa tää heikkojen puolustelu. Kyllähän heikoilla tietenkin pitää olla samat ihmisoikeudet kuin "vahvoillakin", mutta on mielipuolista edes sanoa ettei sillä ole väliä että lapsista tulee heikkoja. Seuraus nimittäin on että ne ei saa sitten töitä eikä myöskään naista. Ainakin jos pojista puhutaan.
Voidaan syyttää kimpassa muita alfauroksisuudesta. Been there. Loukkaantua siitä kaverille että tytöt keskustelee sen kanssa mutta ei kuuntele pätemisyrityksiä tai maailmanvääryyksistä valittamista itseltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kasvava epävarmuus, kuilut yhteiskuntaluokkien välillä, hyvinvointiyhteiskunnan rappeutuminen ja koulun todelliset ongelmat siitä, että palvelevat nykyisin vain yritysmaailmaa eivät ole oikeita ongelmia, vaan syy on taas vain ja ainoastaan vanhemmissa??! Moni tuntemani psykologi on sitä mieltä, että yhteiskuntamme menee poliittisesti ja yleensä ilmapiiriltään huonompaan ja huonompaan suuntaan. Syrjäytyminen, toivottomuus ja kyynistyminen ovat todellisia yhteiskunnallisia ongelmia, joita ei ratkaista vanhempia syyttämällä.
Vanhempiahan ne päättäjätkin ja poliittisen ilmapiirin eteenpäin viejät ja niiden ehdoin elävät usein ovat? Vanhemmista ja päiväkodista se alkaa, voisi olla pätevä korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vANHEMMAT EIVÄT VIELÄ OLE AINOITA KONTAKTEJA sori tab... lapselle vaan on olemassa kavereita ja leikkejä joissa ei äiti ole mukana(vaikka tämä on tänään ollut monesta väärin) Esim tarhassa oppii tällainenkin tuleva ressukka(stub sipilä) jakamaan asioita ja oppimaan miten ihmisten kanssa toimitaan.. Jatkossa suomessa tulee lisääntymään kasvattamatta jääneiden osuus ihmisissä kun päivähoitoa halutaan rajata ylipäätään keltään. Järkyttävää typeryyttä ja osoitus halusta luoda me te asetelmia köyhät , rikaat ja muuta paskaa.
Nykyaikainen päivähoito opettaa sen, että heikompaa saa hakata, huutamalla saa tahtonsa läpi ja aikuiset ei välitä. Subjektiivinen päivähoito on saanut aikaan enemmän mielenterveysongelmia kuin kotihoito.
Näin on. Ja päivähoidossa kasvanut lapsi kun alkaa toteuttaa oppejaan ja pahaa oloaan kiusaten kiltimpää, näyttäytyy se yllätys yllätys siinä valossa kuin kiusaaja olisi se vahvempi ja mieletään terveempi. Kiusattu näyttäytyy heikkona ja mielenterveysongelmaisena, joka on ohjattava perheensä kanssa perheneuvolaan parempaa ihmisyyttä rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vANHEMMAT EIVÄT VIELÄ OLE AINOITA KONTAKTEJA sori tab... lapselle vaan on olemassa kavereita ja leikkejä joissa ei äiti ole mukana(vaikka tämä on tänään ollut monesta väärin) Esim tarhassa oppii tällainenkin tuleva ressukka(stub sipilä) jakamaan asioita ja oppimaan miten ihmisten kanssa toimitaan.. Jatkossa suomessa tulee lisääntymään kasvattamatta jääneiden osuus ihmisissä kun päivähoitoa halutaan rajata ylipäätään keltään. Järkyttävää typeryyttä ja osoitus halusta luoda me te asetelmia köyhät , rikaat ja muuta paskaa.
Nykyaikainen päivähoito opettaa sen, että heikompaa saa hakata, huutamalla saa tahtonsa läpi ja aikuiset ei välitä. Subjektiivinen päivähoito on saanut aikaan enemmän mielenterveysongelmia kuin kotihoito.
Missä näin kerro nimiä? Jos kertoisit vielä lisää kun, nyt argumentoinnistasi puuttuu olennaisin eli todiste väitteillesi! Kuka vaan voi sanoa vaikka jumalan olevan meidän päiväkodissa, mutta kun totuudestasi unohtuu todisteet niin silloin kirjoituksesi on pelkkää löpinää. Tosin en ole varma odotanko edes muuta mutta toivottavasti saatte omaan elämäänne sisältöä ihan itsestänne niin ei tarvitsisi valehdella ja keskittyä muihin sekä offtopikkiin ja kun olisi ihan oikea aihekkin josta keskustella jos olisi oppinut toimimaan niin, niin voisi olla jopa ylpeä omasta osallistumisestaan.
Jos menisit itse katsomaan sinne päiväkotiinne sitä todellista toimintaa ja avaisit silmät? miten moni vanhempi elääkään omassa illuusiokuplassaan työpaikalla, haluten kuvitella päiväkodin toiminnan olevan pelkästään hyvää ja tarpeellista? Toki päiväkodeissakin on heitä, totuuden kieltäjiä, jotka eivät ole jaksaneet omaakaan lasta hoitaa vuottakaan ja ylläpitävät sokeina kiusaamiskulttuurin syntymistä päiväkodissa ihmisiä katkerina eriarvoistaessaan.
"Meidän" päiväkodin perus oppi oli ja on aina ollut ettei ketään saa kiusata. Tämä on minulla jäänyt päällimmäiseksi opiksi päiväkodista. Ja olen kuullut kavereiden lapsilta että sama oppi on edelleenkin ykkösasiana kyseisessä lastentarhassa. Muissakin pääkaupunkiseudun päiväkodeissa työn takia satunnaisesti vieraillessa olen huomannut ettei missään opeteta kiusaamista vaan ehdottomasti kiusaamatonta linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika vahvasti eri mieltä.
Kasvatin lapseni keskustelemalla. Emme välttämättä olleet samaa mieltä, mutta en usko mihinkään aikuisen vastarintaan vaan siihen, että jokaisella saa olla mielipide. Tavoitteena on kompromissi. Ruoka on valmiina joka päivä suunnilleen samaan aikaan, silloin kannattaa syödä. Väsyneenä mennään nukkumaan. Minun tehtäväni on huolehtia, että on se ruoka ja että väsyneenä pääsee nukkumaan eikä tarvitse riekkua ostoskeskuksessa rättiväsyneenä.
Lapsistani ei kasvanut heikkoja vaan erittäin taitavia neuvottelijoita. Manipulatiivisia - kyllä - mutta omassa asiassaan vahvoja. Sen sijaan eieiei -vanhempien lapsista näytti tulleen alisuorittajia, koska heille on aina opetettu, että heidän melipiteellään tai tahdollaan ei ole mitään arvoa.
Tuossa osuit kyllä naulan kantaan ja olet valitettavan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän" päiväkodin perus oppi oli ja on aina ollut ettei ketään saa kiusata. Tämä on minulla jäänyt päällimmäiseksi opiksi päiväkodista. Ja olen kuullut kavereiden lapsilta että sama oppi on edelleenkin ykkösasiana kyseisessä lastentarhassa. Muissakin pääkaupunkiseudun päiväkodeissa työn takia satunnaisesti vieraillessa olen huomannut ettei missään opeteta kiusaamista vaan ehdottomasti kiusaamatonta linjaa.
hienoa, että sellaisiakin päiväkoteja löytyy. Kiusaamisen keinot pitää myös tunnistaa ja tunnustaa ja ottaa lapset vastuuseen ja puhutteluun pienistäkin rikkeistä, muuten se on vain sanojen helinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin kerro nimiä? Jos kertoisit vielä lisää kun, nyt argumentoinnistasi puuttuu olennaisin eli todiste väitteillesi! Kuka vaan voi sanoa vaikka jumalan olevan meidän päiväkodissa, mutta kun totuudestasi unohtuu todisteet niin silloin kirjoituksesi on pelkkää löpinää. Tosin en ole varma odotanko edes muuta mutta toivottavasti saatte omaan elämäänne sisältöä ihan itsestänne niin ei tarvitsisi valehdella ja keskittyä muihin sekä offtopikkiin ja kun olisi ihan oikea aihekkin josta keskustella jos olisi oppinut toimimaan niin, niin voisi olla jopa ylpeä omasta osallistumisestaan.
Jos menisit itse katsomaan sinne päiväkotiinne sitä todellista toimintaa ja avaisit silmät? miten moni vanhempi elääkään omassa illuusiokuplassaan työpaikalla, haluten kuvitella päiväkodin toiminnan olevan pelkästään hyvää ja tarpeellista? Toki päiväkodeissakin on heitä, totuuden kieltäjiä, jotka eivät ole jaksaneet omaakaan lasta hoitaa vuottakaan ja ylläpitävät sokeina kiusaamiskulttuurin syntymistä päiväkodissa ihmisiä katkerina eriarvoistaessaan.
Illuusiotahan sinä rakennat kun kuvittelet etten ole vieraillut päiväkodeissa. Työhän on kaikilla ilmeisesti sinusta konttorissa istumista? No näyttää kaikki muukin olevan mielikuvituksesi tuotetta. Toivon edelleen että alkaisit löytämään itsestäsi niitä puolia jossa kehittyä muiden syyttelemisen sijaan. Sinulla on selkeä kasvun paikka tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hienoa, että sellaisiakin päiväkoteja löytyy. Kiusaamisen keinot pitää myös tunnistaa ja tunnustaa ja ottaa lapset vastuuseen ja puhutteluun pienistäkin rikkeistä, muuten se on vain sanojen helinää.
Ei niin kovin hienoa ettet itse pysty perustelemaan linjaasi tuosta kiusaamisesta. Jos sinulla olisi yritystä ymmärtää aihetta voisin sinua kuunnellakkin, mutta kun vakiovastausta pukkaa eli muiden vikaa ja valmista vastausta ilman ymmärrystä(päiväkoti paha aina). Säälin kyllä sinun ajatusmaailmaa tässä asiassa,valmis negatiivinen syyttely aiheeseen kun aiheeseen. Eikö tuo ole rasittavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa itse lukea tilastoja? Subjektiivisen päivähoidon aikana elänyt sukupolvi kärsii tilastojen mukaan paljon enemmän esim. masennuksesta kuin aikaisemmat sukupolvet. Siis juuri ne laitoksessa hoidetut on mielenterveyspotilaita.
Eikö se ole ihan luonnollistakin, kun oikein ajattelee? Pieni lapsi ilman äitiä tai isää laitoksessa isossa ryhmässä, missä kukaan ei ehdi kunnolla pitää sylissä tai kuunnella. Kukaan ei rakasta niin kuin vanhemmat voisivta, jos edes huomaa. Saa taistella paikastaan ja huomiostaan pienestä asti.
Paljon kirjoitetaan siitä, miten suurperheissä syntyy väliin putoavia lapsia, joita kukaan ei ehdi kuunnella ja huomioida. Heistä tulee kuulemma enemmän mielenterveysongelmaisia, arkoja, putoajia, tai vihaisia anarkisteja.
Heillä on sentää kuitenkin monesti koti,vanhemmat ja muu perhe lähellä eli rakkautta. Ei sitä korvaa ammattikasvattajan opiskelemat tietotaidot ohjata askartelua (ja kyylätä, oisko tuossakin perheessä ja lapsessa jotakin vikaa, minkä johdosta voisi ohjata lisätutkimuksiin ja samalla päteä ammatillisesti) mitenkään.
Ei voi mitenkään väittää, että laitoksessa kasvava pieni lapsi olisi luontaisessa paikassaan. se on hyvin luonnotonta ja elämälle vierasta. Tulee jopa mieleen natsisaksan ja neuvostoliiton tasapäistämiset joukoille, kun muut arvot ajavat lastenkin ihmisarvon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava sukupolvi on ollut menetetty tapaus jo Antiikin Roomasta lähtien. Silti niistä kamalista ja toivottomista nuorista on aina kasvanut uusi aikuisten sukupolvi joka pyörittää yhteiskuntaa ja ottaa vastuun asioista. JA haukkuvat tietenkin seuraavaa sukupolvea laiskaksi, itsekkääksi, saamattomiksi jne!
Kuka on tässä haukkunut ketään laiskaksi muuta kuin tuo yksi harhainen väittää(valehtelee) muiden keskustelijoiden sanovan häntä laiskaksi vaikka ainoat laiskuudesta puhujat olette te(ehkä sama henkilö)
Ei vaan kyse on vaatimattoman vanhemman vaikutuksesta lapsen kehitykseen ei roomasta ei kreikasta ei pakenemisesta pelkoihinsa vaan ihan äidistä ja isästä jotka eivät vaadi lapseltaan ponnisteluita eikä asioita jolloin heikkolahjanen lapsi ei itsekkään osaa vaatia itseltään. Selittelijöille näyttää osuneen arkaan paikkaan.
Elämä on mielestäsi suorittamista? Ihmisarvo koostuu siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika vahvasti eri mieltä.
Kasvatin lapseni keskustelemalla. Emme välttämättä olleet samaa mieltä, mutta en usko mihinkään aikuisen vastarintaan vaan siihen, että jokaisella saa olla mielipide. Tavoitteena on kompromissi. Ruoka on valmiina joka päivä suunnilleen samaan aikaan, silloin kannattaa syödä. Väsyneenä mennään nukkumaan. Minun tehtäväni on huolehtia, että on se ruoka ja että väsyneenä pääsee nukkumaan eikä tarvitse riekkua ostoskeskuksessa rättiväsyneenä.
Lapsistani ei kasvanut heikkoja vaan erittäin taitavia neuvottelijoita. Manipulatiivisia - kyllä - mutta omassa asiassaan vahvoja. Sen sijaan eieiei -vanhempien lapsista näytti tulleen alisuorittajia, koska heille on aina opetettu, että heidän melipiteellään tai tahdollaan ei ole mitään arvoa.
Tuossa osuit kyllä naulan kantaan ja olet valitettavan oikeassa.
On olemassa mielipiteitä jotka ovat vain huomion hakua se näkyy tässäkin keskustelussa. Itse olen valmis keskustelemaan aina kun huomaan heikkotasoista perustelematonta läppää tyyliin päiväkodeissa opetetaan "tappelemaan", mutta ei anneta yhtään oikeaa esimerkkiä tai edes keskustella sillä tasolla jolla lapset tämän kokevat eli ei ymmärretä tai tunnisteta omaa epäpätevää argumentointia silloin tulee puuttua asioihin. Kaikki argumentoinnit eivät ole tasavertaisia ja osassa heikko mieli ei käsittele aihetta vaan haluaa tuoda oman sekavan mielipiteensä keskusteluun vaatimalla että värejä ei ole olemassa ja muut jotka niistä keskustelevat eivät ole sen enempää oikeassa kuin hän. Filosofia ilman perusteluita on paskanjauhantaa.
Ja nimenomaan olet vaatinut lapsiltasi etkä ole päästänyt helpolla jos ne kerran osaavat keskustella ja sitähän tässä jutussakin haetaan. Vai oliko ihan sama jos lapsesi vaikka yritti kiusata heikompaansa? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava sukupolvi on ollut menetetty tapaus jo Antiikin Roomasta lähtien. Silti niistä kamalista ja toivottomista nuorista on aina kasvanut uusi aikuisten sukupolvi joka pyörittää yhteiskuntaa ja ottaa vastuun asioista. JA haukkuvat tietenkin seuraavaa sukupolvea laiskaksi, itsekkääksi, saamattomiksi jne!
Kuka on tässä haukkunut ketään laiskaksi muuta kuin tuo yksi harhainen väittää(valehtelee) muiden keskustelijoiden sanovan häntä laiskaksi vaikka ainoat laiskuudesta puhujat olette te(ehkä sama henkilö)
Ei vaan kyse on vaatimattoman vanhemman vaikutuksesta lapsen kehitykseen ei roomasta ei kreikasta ei pakenemisesta pelkoihinsa vaan ihan äidistä ja isästä jotka eivät vaadi lapseltaan ponnisteluita eikä asioita jolloin heikkolahjanen lapsi ei itsekkään osaa vaatia itseltään. Selittelijöille näyttää osuneen arkaan paikkaan.
Elämä on mielestäsi suorittamista? Ihmisarvo koostuu siitä?
? Suoritan koska osaan, enkö sitten saa? Ihmisarvo koostuu mistä? Osaamisestani no osaan vaatia itseäni kehittymään. Arvoni tässä asiassa on vain minun ja minulle tärkeää. En toimi vasten tahtoani en kilpaile koskaan kenenkään muun kanssa, kuin itseni. Olen valmis jakamaan havaitsemani opit, en piilota otteita tai salaa käsialaa. annan mielelläni muille ainakin ison osan ymmärryksestäni ja minua kiehtoo oppia uudestaan ja uudestaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin edellämainitun. Eikös sekin ole sitä, mitä Tahkokalliokin haki? Lapsille on asetettava tarvittaessa rajoja ja vastuuta, omasta käytöksestään ja sosiaalisessa ympäristössä kasvamisesta, johdonmukaisen selkeästi.
On tietyt rajat joista ei ole joustoa se näkyy kaikissa päiväkodeissa joissa olen käynyt ja niitä päiväkoteja on yllättävän paljon. Ensimmäinen prinsiippi on että kunnioitetaan toista eikä kiusata. Ne lapsenne enimmäkseen muuten osaavat käyttäytyä paremmin siellä päiväkodissa kuin kotona poikkeuksiakin on jotka vaativat enemmän huomiota ja omalla käytöksellään satuttavat myös tahtomattaan koheltaessaan. Näistä asioista vain oppii kaikki niin koheltaja kuin muutkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin kovin hienoa ettet itse pysty perustelemaan linjaasi tuosta kiusaamisesta. Jos sinulla olisi yritystä ymmärtää aihetta voisin sinua kuunnellakkin, mutta kun vakiovastausta pukkaa eli muiden vikaa ja valmista vastausta ilman ymmärrystä(päiväkoti paha aina). Säälin kyllä sinun ajatusmaailmaa tässä asiassa,valmis negatiivinen syyttely aiheeseen kun aiheeseen. Eikö tuo ole rasittavaa?
Perusteluja kyllä löytyy vaikka kirjallisen tutkielman verran, mutta silloin eksytään tämän keskustelu pääaiheesta hieman liikaa. Perusta uusi ketju eiheelle, jolle haluat perusteluja. Voit myös käydä itse tutkimassa eri päiväkodeissa ympäri maan. Silloin, kun siellä ei tiedetä sinun tutkivan, tietenkin. Voit myös haastatella laajalla otannalla vanhempia ja päiväkodin henkilökuntaa ympäri Suomen. lapset eivät valitettavasti monikaan ymmärrä asiaa eritellä, koska kasvavat siinä missä kasvavat.
Aika näsäviisasta ilkeyttä, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteluja kyllä löytyy vaikka kirjallisen tutkielman verran, mutta silloin eksytään tämän keskustelu pääaiheesta hieman liikaa. Perusta uusi ketju eiheelle, jolle haluat perusteluja. Voit myös käydä itse tutkimassa eri päiväkodeissa ympäri maan. Silloin, kun siellä ei tiedetä sinun tutkivan, tietenkin. Voit myös haastatella laajalla otannalla vanhempia ja päiväkodin henkilökuntaa ympäri Suomen. lapset eivät valitettavasti monikaan ymmärrä asiaa eritellä, koska kasvavat siinä missä kasvavat.
Aika näsäviisasta ilkeyttä, sanoisin.
Lisäänpä vielä, että täällä on kyllä muitakin ollut keskustelemassa samasta näkökulmasta päiväkotien suhteen, vaikka ilmeisesti muuta luulet. Sinulla kyllä tuntuu olevan monta eriävää mielipidettä.
Heikko poika heikkoa ei siis löydy perusteluja lastentarhan väkivallalle no itsepähän elät itsesi kanssa en viitsi toistaa enempää sääliäni sinua kohtaan. Itse tiedän aiheesta koska se on minua kiinnostanut jo lapsena. Sinä selkeäsi vain esität olevasi kärryillä. Lyö kortit pöytään niin katsotaan.
Valitettavasti tässäkin keskustelussa toistuu vain juuri tuon aloituksen pointti. Osaisin ja olisin voinutkin mutku porvarit ja väärä genre ja päiväkodit sekä yhteiskunta ja toiset keskustelijat ja pohjalaisetkin sekä mikä vaan muu, mutta oikeesti osaisin jos haluisin. Tässä lyhykäisyydessään on näiden omanelämän alisuorittajien jatkuva nillittäminen. Jos ei edes yritä niin on aivan turha syyttää olosuhteita varsinkin kun se paljastuu nopeasti valheeksi ja totuus on ettei edes suurpiirteisesti paneudu aiheeseen. Tämä on heikon kasvatuksen tulosta yhdistettynä heikkoon mieleen valitettavasti. Miettikää mitä tarkoittaa itsekusetus
Huvittavaa tää heikkojen puolustelu. Kyllähän heikoilla tietenkin pitää olla samat ihmisoikeudet kuin "vahvoillakin", mutta on mielipuolista edes sanoa ettei sillä ole väliä että lapsista tulee heikkoja. Seuraus nimittäin on että ne ei saa sitten töitä eikä myöskään naista. Ainakin jos pojista puhutaan.