Joulupostimerkki 80 senttiä! oikeasti, mitä hittoa Posti!
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, on tässä rahastakin kyse. Ennen vanhaan, kun merkki maksoi 55-65 senttiä, saatoin lähettää jopa kymmeniä joulukortteja.
Eikö ennen vanhaan palkatkin olleet pienempiä?
Ei tietysti kaikilla (esim. itselläni on palkka vuosien saatossa vain laskenut), mutta en ihan ymmärrä, miksi postimerkin hinnan pitäisi pysyä aina samana.
Joulukuussa 2015 ykkösluokan merkki on maksanut 1,10€. Vuonna 2018 postimerkin hinta nousi 1,50 euroon. Että kerrohan toki toinen tuote, joka kallistuu parissa vuodessa lähes 50%. Ja vielä maaliskuussa 2017 merkin hinta oli 1,20€. Jossain näin otsikon, jonka mukaan postimerkin hinta on noussut yli 70% tämän vuosikymmenen aikana. Epäilemättä hinta taas nousee alkuvuodesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallinen kirjemerkki on 1€... onhan tuossa 20% alennus.
Mikä tavallinen? Tarkoitatko 2. luokkaa? 1. luokka maksaa 1,10.
2. Luokkaa ole enää
Postin rahastus on törkeää, pakettien hinnat on taivaissa....ihme logiikkaa kun postien lähetys vähenee niin nostetaan hintoja..eikö se pitäis tehdä päin vastoin?
Moni haluaisi laskut ja muun yrityspostin paperisena.
Siitä on tehty nykyään luksuspalvelu ja se on kauhean kallista. Paperilaskusta otetaan kohtuuton lisähinta. Asiakkaan on palveleva itse itseään netissä.
Eli paperilaskusta nettiin siirtyminen ei halventanut hintaa, vaan vain lisäsi yrityksen voittoa.
Sivujuonena tästä seurasi se, että posti joutuu pitämään hintansa korkealla, kun ei enää kovin paljon paperipostia kulje.
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan Matkahuolto toimittaa mun kortit.. Menisivät ainakin oikeaan osoitteeseen ja vielä ajoissa 😋
Matkahuolto ei liene toimita mitään perille, vaan vastaanottaja joutuu noutamaan lähetyksen jostain.
Huvitta kun tilaa vaikka Saksasta, ni ovelle kannetaan abauttiarallaa 6 e hintaan. Täällä saa maksaa itsensä kipeäksi ja kipin kapin noutaa postitoimipaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kiinasta kaulakorun 1e, hinta sisältää postit Suomeen.
Älkää hyvät ihmiset tilatko tuollaista sontaa. Kiina-ilmiön vuoksi posti on ahdingossa kun idästä puskee konttitolkulla krääsää, joka pitää toimittaa kunkin kotiovelle ilman mitään korvausta.
Sepi kirjoitti:
Huvitta kun tilaa vaikka Saksasta, ni ovelle kannetaan abauttiarallaa 6 e hintaan. Täällä saa maksaa itsensä kipeäksi ja kipin kapin noutaa postitoimipaikasta.
Eikö pakettiautomaatit ole melko halpoja? Vai olenko käsittänyt väärin..
Vierailija kirjoitti:
Postin rahastus on törkeää, pakettien hinnat on taivaissa....ihme logiikkaa kun postien lähetys vähenee niin nostetaan hintoja..eikö se pitäis tehdä päin vastoin?
VR yritti samaa, onneksi Onnibus tuli väliin ja samalla pelasti VR:kin talouden. Hintojen lasku lisäsi asiakasmääriä niin paljon, että tulos parani.
Viimeksi kun itse lähetin joulukortteja niin joulumerkit maksoi 40snt. Sen jälkeen en ole kortteja lähetellyt, turhaa rahastamista postilta.
Lopetin muutama vuosi sitten kun silloin merkit kortteineen maksoi satkun verran. Huhhuh mitä hintoja nykyään!
Postin pitäisi olla valtion nollatuloksella pyörittämä julkinen palvelu, eikä osakeyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki:
Kaksi Arabian mukia Yhdysvaltoihin.
Saksasta = 7 euroa (12 euroa kirjattuna)
Suomesta = 38 euroa
2kg paketti Ruotsiin
Japanista = 18 euroa
Suomesta = 45 euroa.
Olen lopettanut pakettien lähettämisen Suomesta. Käyn vuosittain ulkomailla ja lähetän aina kaikki synttäri- ja joululahjat matkoiltani, vaikka 9kk etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki:
Suomesta = 38 euroa2kg paketti Ruotsiin
Japanista = 18 euroa
Suomesta = 45 euroa.Olen lopettanut pakettien lähettämisen Suomesta. Käyn vuosittain ulkomailla ja lähetän aina kaikki synttäri- ja joululahjat matkoiltani, vaikka 9kk etukäteen.
Saksassa toimii maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayritys, ei Suomen Postilla ole mitään saumaa kilpailuun. Japanissakin on porukkaa kuin meren mutaa.
On kyllä kamalia Postin hinnat nykyään, siskoni asuu Saksassa ja puolin ja toisin lähellään välillä paketteja. Saman kokoinen paketti minkä sisko lähettää minulle alle kympillä maksaa täältä lähetettynä yli 30e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki:
Suomesta = 38 euroa2kg paketti Ruotsiin
Japanista = 18 euroa
Suomesta = 45 euroa.Olen lopettanut pakettien lähettämisen Suomesta. Käyn vuosittain ulkomailla ja lähetän aina kaikki synttäri- ja joululahjat matkoiltani, vaikka 9kk etukäteen.
Tämän takia myös suomalaisilla pienyrittäjillä (verkkokaupat, käsityöyrittäjät, yms.) ei ole mitään saumaa kansainvälisillä markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi uskoa, että jollakin menee joku euron postimerkki noin tunteisiin. Montako sataa sukulaista sulla oikein on, kun ei ole varaa lähettää korttia kerran vuodessa?
En ole ap, mutta lähetän noin 150 kirjettä ja korttia vuodessa, ja hinta on sikamainen. Ei ihme, että jengi ei lähetä enää oikeita kirjeitä ja kortteja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se Posti aikamoisessa noidankehässä. Nostetaan hintoja -> posti vähenee -> pakko kompensoida ja nostaa hintoja -> posti vähenee...
Mutta vaikka kuinka keskustelupalstoilla valitetaan Postin hinnoista, niin kyllä niitä kortteja, kirjeitä ja paketteja silti jotkut lähettävät. Onneksi, koska minunkin täytyy saada leipä pöytään.
Mutta heti kun lähetys häviää, valittaa posti kuljettavansa niitä aivan hirveän määrän. Muulloin väittää postin määrän olevan niin vähäinen että hintoja pitää nostaa, ruohoa leikata ja jättää tiistaisin jakamatta.
Lähetin 35 joulukorttia, postimerkki per kortti oli 1,05. Toivottavasti menevät perille. Kaksi vuotta sitten vain osa löysi tiensä perille, koskaan en saanut tietää miksi näin kävi, yritin kyllä asiaa selvitellä postin kanssa. Ehkäpä joku tilapäinen posteljooni heitti ne roskiin..
Minusta on mukavaa saada joulukortteja, osan niistä säilytän sitten muistojen laatikossa. Valitsen kortit huolella vähän niinkuin saajan mukaan. Olen jo eläkkeellä oleva mummi ja noudatan näitä tuttuja traditioita, joista yksi on että lähettelen lastenlapsille marraskuun lopulla joulukalenterit, jotka ovat onneksi kaikki menneet aina perille.
Voiskohan Matkahuolto toimittaa mun kortit.. Menisivät ainakin oikeaan osoitteeseen ja vielä ajoissa 😋