Merkonomi - täysin turha perustutkinto

Vierailija

Olen opiskellut yo- merkonomiksi jo 15 vuotta sitten. Silloin se oli jopa ihan arvostettu juttu ja pääsinkin toimistotöihin heti valmistuttuani. Muutaman vuoden kuluttua lähdin kuitenkin opiskelemaan toista alaa.

Nykyään en tee merkonomin papereilla yhtikäs mitään. Jopa kaupan kassoille on kilpailu tradenomeja vastaan muista hommista puhumattakaan. Merkonomeista nykykoulutuksella on ylitarjontaa. Kassalla ja asiakaspalvelussa pärjää normijärkinen ilman mitään koulutuksiakin. Ja läpi mennään vaikka ei edes prosenttilaskun tai kirjanpidon perusteita osata soveltaa työssä.

Täysin turha tutkinto nykyään, koska tradenomit vievät kaikki paikat tai sitten suhteet ratkaisevat.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Aikamoista koulutuksen hukkaanheittoa että johonkin persustason hommaan täytyy olla korkeakoulutettu. Itse olen kirjakaupassa myyjänä jo 10. vuotta pelkällä myyjän ammattitutkinnolla eikä oikein kukaan työkavereistani ole käynyt mitään alan kouluja. Ja ota siis huomioon että emme ole pelkkiä kassoja vaan kirjakaupassa täytyy jotain myymistään asoista tietääkin. Myymäläpäällikkömme on tradenomi.

Vierailija

No kaupassa pärjää kyllä, mutta työntekijänä se merkonomi on varmasti parempi kuin ilman  mitään koulutusta oleva työntekijä. 

Vierailija

"Kassalla ja asiakaspalvelussa pärjää normijärkinen ilman mitään koulutuksiakin".

Niin kuin edellä totesinkin, ei välttämättä edes niitä kouluja myyjänä tarvitse. Todella vaikea on vaan päästä noihin hommiin nykyään ellei suhteilla. Työssähän sitä opitaan. Muuten painottuu se koulutus. Merkomeja kun on joka oksalle ja tradenomeja vielä enemmän.

Lihvakoff
Seuraa 
Liittynyt15.10.2015

Ja mä luulin, ettei tuollaista höpöhöpöä enää olisi kuin merkonomi.

Itsehän olen siis aikoja sitten kouluttautunut laskentatoimen merkonomiksi. Se oli sitä aikaa, kun merkantteja ei enää pidetty minään ja ihmeteltiin, että vieläkö niitäkin valmistuu.

pumpuli
Seuraa 
Liittynyt21.9.2015

Nimenomaan. Merkantti on jäänyt jo muinaisaikaan, kuten merkonomikoulutuksenkin pitäisi. Tradenomit jyllää toimistoissa ja väkeä tervitaan muutenkin vähemmän, koska alihankinta ja näppärät ohjelmistot.

Ap.

Vierailija

Yo-merkonomina työskentelen toimistopäällikkönä ja työkokemusta on kolme vuotta. Opettajani ja nykyisen työnantajani mielestä tradenomiksi opiskelu on turhaa, koska yo-merkonomin tutkinnolla saa saman pätevyyden. Kauppakorkea olisikin sitten asia erikseen ja se onkin seuraava askel.

Vierailija

Meidän perheessä on 2 myyntijohtajaa yo-merkonomin papereilla. Tosin koulutukset on yli 20v takaa ja vaatimattomimmista töistä on aloitettu ja asemaan edetty.

Vierailija

Meille aspaan kun palkataan porukkaa, niin vaatimuksena on tradenomi. En tajua miksi. Itse olen merkinomi ja olen meidän aspan taustatuessa asiantuntijana. Työnkuvani todella laaja. Munkin työtä ei opi koulun penkillä vaan töissä.
Olen huomannut että nykyään tuijotetaan koulutusta työnhakutilanteessa ja tässä tilanteessa et tee merkinomin papereilla hevon huttuakaan. Työkokemuksellakaan ei ole mitään merkitystä.
Vaihda nyt sit alaa tai hae uutta työtä kun koulutus ei riitä ja työkokemuksella voit pyyhkiä takapuoles.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meille aspaan kun palkataan porukkaa, niin vaatimuksena on tradenomi. En tajua miksi. Itse olen merkinomi ja olen meidän aspan taustatuessa asiantuntijana. Työnkuvani todella laaja. MUNKIN työtä ei opi koulun penkillä vaan töissä.
Olen huomannut että nykyään tuijotetaan koulutusta työnhakutilanteessa ja tässä tilanteessa et tee merkinomin papereilla hevon huttuakaan. Työkokemuksellakaan ei ole mitään merkitystä.
Vaihda nyt sit alaa tai hae uutta työtä kun koulutus ei riitä ja työkokemuksella voit pyyhkiä takapuoles.

Missä pystyy kouluttautumaan munkiksi? Uskon kyllä, että munkin työkokemuksella ei tee mitään!

Vierailija

Määrä oon käsittänyt, että yo-merkonomi on hyvä tutkinto. Ja jatkan siinä ka.ityksessä oloa. Ovat edenneet hyviin töihin. On älyä ja sinnikkyyttä ja sitten koulutuksen tuoma taito. Samoja hommia ovat aikoinaan jotkut heistä tehneet kuin ekonomitkin. Riippuu niin omasta luonteesta ja kunnianhimosta ja olosuhteista ja sattumasta mihin etenee. Hyvä koulutus sellaiselle, jolla on itsessä lahjakkuus. Kai kaikissa koulutuksissa on sillä yksilön panoksellaan merkitys niissä työnsaanneissa ja jatkumoissa ja etenemisessä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat