Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Traktorin tuoksu ja jääkone, jossa polttomoottori, ah niitä aikoja
Heinäkuun helteet, kuivassa metsässä jännä tuoksu.
En tiedä, miksi kyseinen tuoksu yhdistyy juuri lapsuuteen - ehkä siksi, että lapsena oli enemmän ulkona säällä kuin säällä, kun nyt aikuisena katsoo tarkemmin säätutkista ja taivaalta, voiko ehkä kenties ruveta satamaan vai ei, mutta:
Se kohta-märän asvaltin tuoksu, joka tulee juuri hetki ennen sateen alkua etenkin vähän lämpimämmillä keleillä.
Mesiangervon tuoksu tuo mieleen juoksentelun niityllä kesäisinä päivinä, jolloin aina paistoi aurinko eikä itse ollut paljon kukkaa pidempi.
Vitalis - tätä vedettiin pakkasella naamaan.
Jouluisin ihana hyasintin tuoksu, nykyisin nekään ei tuoksu ellei laita nenää niihin kiinni.
Vick’s Vapo Rub, sitä laittoi äiti rintaan kun oli yskä tai nuha. Lauantaisin saunanlämmityksen haju, kaikki lämmittivät naapuristossa. Alkukeväästä, kun päivät on lämpimiä ja yöllä vielä pakkasta, iltaisin tuleva raikas tuoksu. En oikein tiedä mikä siinä tuoksuu, kevät varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jouluisin ihana hyasintin tuoksu, nykyisin nekään ei tuoksu ellei laita nenää niihin kiinni.
Totta. Onkohan niitä jalostettu tuoksuttomammiksi, kun tuntuu että ennen tuoksuivat paljon voimakkaammin?
Minuuttivellin tuoksu tulee monista maitoon keitetyistä puuroista ja velleistä mieleen. Sitä mulle lapsena syötettiin usein.
Paukkupakkasen tuoksu yhdistettynä jostain lähitalosta tulevaan savun hajuun, kun joku on laittanut puita takkaan.
Savu. On vieläkin lempituoksuja. Mummi kuoli, kun olin 6-vuotias. Mummolan puusauna.
Yhdyssanat, kuten tuoksumuisto.
Miten voi jumaliste olla jollekin kirjoittaminen noin vaikeaa?
Loppukesällä meillä tuoksui viikon marjat kun äiti keitti mehumaijalla mehuja ja hilloja!
Ihan mieletön tuoksu!
Karike, jota laitetaan kesäksi istutuksien mullan päälle. Sitä oli lapsena leikkipuistoissa. On tietysti vieläkin.
Kesäilta, koivusavun tuoksu kun saunat lämpiävät, siihen vielä ehtookellot, niin mieleni vie minut lapsuuteen 60 vuoden taakse. 😥
Vispipuuro