Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi tyttö söi pikkusiskon 4v joulukalenterin tyhjäksi, annanko vanhemman koskemattoman kalenterin pienemmälle?

Vierailija
06.11.2015 |

Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.

Kommentit (207)

Vierailija
101/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pikkusiskon suklaiden syöminen on pikkusiskon kiusaamista.

Vierailija
102/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalle kuvakalenteri ja pienemmälle suklaakalenteri. Ehdottomasti. Sen verran pohjaan omiin kokemuksiini, että ehdottomasti kannattaa pienestä saakka järjestelmällisesti opettaa, että teoilla on seuraukset. Ja niissä seurauksissa kannattaa oikeasti pitäytyä ihan järjestelmällisesti. Ap:n lasten tilanne kuulostaa minun lapsuudeltani, jossa minä olin se nuorempi kiltti, jonka suklaat isosisarus aina söi. Teini-iässä vasta olikin ongelmia ja myöhemmin aikuisena.

Jos lapsi oppii siihen, että "rikoksista" ja rikoksista selviää joskus vähemmälläkin, miten luulet luulet lapsesi suhtautuvan varttuessaan rikoshoukutuksiin? Vaikka suklaa olisi houkutteleva, ei sitä voi varastaa. Vaikka toisen rahat taskussa houkuttelisivat, ei niitä voi varastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun isosisko olis lapsena syönyt mun kalenterin niin mä olisin antanut sen mulle annetun hänen kalenterin hänelle. Mä en koskaan kestänyt jos mun takia jotakin rankaistaan. Oli liian raskas henkinen taakka. Musta ei olis ollut syömään hänen kalenteria kun se olisi tuntunut väärältä. Tuossahan vähän niinkuin opetetaan pienemmällekin syömään toisen..

Vierailija
104/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.

Tietysti annat sen syömättömän kalenterin pikkusiskolle.Vanhempi sisko on jo syönyt joulukuun kalenterisuklaat etukäteen.Niin ainakin minun lapsuudenkodissani toimittiin,esimerkiksi rikoin (vahingossa)pikkuveljeni tavaran,joten äiti pisti minut antamaan oman vastaavan tavarani tilalle.Kyllä 7-vuotiaan pitää jo osata ottaa vastuuta teoistaan,aika kieroa lisäksi etsiä piilotut kalenterit ja syödä suklaat nimenomaan toisen kalenterista,olisi edes syönyt omansa.

Vierailija
105/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman kauheita vanhempia täällä - lapsi mokasi, mitä sitten! Käykää asia läpi! Vähentäkää kalenterin arvo viikkorahasta tai jotain! Eihän nyt toista voi jättää ilman kalenteria kokonaan. Onko niin iso juttu ostaa pikkusiskolle uusi kalenteri?? (Tai siis pitäisi olla niin, että vanhempi ostaa tämän omista rahoistaan- kai 7-v:lle jo joku pieni vk-raha maksetaan kuten euro viikossa, ainakin meillä.)

Sitä mä ihmettelen myös, että mistä noita epätykkäyksiä tykitetty kauheasti kaikkiin viesteihin joissa on jotain järkeviä sovittelevia vinkkejä.

Tosi pelottavaa jos tulevaisuuden lapset kasvatetaan taas noin autoritäärisellä yksioikoisella Sipilä-meiningillä :(.

Lapset ei tartte kun rakkautta. Joulukalenterin epääminen pienen mokan takia on vain ja ainoastaan kostoa.

Miten niin jättää ilman kalenteria kokonaan? isosisko söi jo yhden kalenterillisen suklaata, joten pitääkö hänet vielä palkita sillä, että saa uuden kalenterin, jolloin isompi saa 2 ja pienepi vain yhden (uuden). Isosiskolle olisi parasta, että hän saisi avata sen jo syömänsä kalenterin luukut uudestaan.

Virheistä on tarkoitus oppia eikä suinkaan saada lisää suklaata.

Näin netissä voin sanoa sinulle ihan suoraan: olet oksettavan ällöttävä lastenalistaja. 

Koko ajatuksesi siitä, että pieni lapsi avaa koko (yleensä mukavaksi käsitetyn) joulunajan TYHJIÄ kalenterinluukkuja, on aivan sairas. Ottaen vielä huomioon, että tällöin rangaistus 70 g suklaan "varastamisesta" olisi kestänyt 6 viikkoa. 

Et taida tunnevammaisuudeltasi oikein osata asettua lapsen asemaan ja kokemusmaailmaan. Toivon, että tällaisia ideoita suoltavalla ämmällä ei ole lapsia ja jos on, suosittelen että annat ne pois. Vaikka Kaikkosille. Kotonasi on varmasti paljon pelkoa ja turhautumista sinua kohtaan. 

Kotonani on (ollut) kolme erittäin sosiaalista, muita kunnioittavaa ja menestynyttä lasta, joista tosin yksikään ei syönyt sisaruksen suklaita lapsina. Mutta he tiesivät, että heitä ei palkita siitä, että tekevät väärin. Vanhin on jo muuttanut kotoa ja hirveän äitinsä teot kostaakseen (?) lukee lakia.

Kyllä 7v jo tietää, että pikkusiskon suklaakalenterista ei suklaita syödä (huomaa - hän söi siskon karkit, jotta saisi omansa joulukuussa, joten tiettyä suunnitelmallisuutta tuossa on). Siksi on kummallista, että rangaistuksena olisi se, että hän saa oman suklaakalenterinsa kuin palkaksi siitä, että fiksuna lapsena ei sitä vielä syönytkään ja pikkusiskolle ostetaan uusi. Siis vanhempi lapsi saa 2 kalenterillista suklaata ja pienempi vain 1. Opetus: kannattaa tehdä väärin, koska rangaistukseksi saa lisää herkkuja. Miksi opetat lapsellesi sen, että väärin tekeminen ja kielletty kannattaa?

Vierailija
106/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelle uusi Frozen ja isosiskon kalenteri naapurin tai ystävän lapselle.

Toisaalta oletan, että isosisko syö myös jouluna pikkusiskon kalenterin suklaat...

Vierailija
107/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalle kuvakalenteri, nuoremmalle uusi Frozen ja kuvakalenteri. Saavat vertailla kuvia sitten.

Ei sitä rangaistusta tarvitse hieroa 7-vuotiaan naamaan koko joulukuuta, vaan ystävällisesti muistuttaa, että hän söi jo kalenterisuklaat, jos mitään kitinää kuuluu.

Vierailija
108/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni isompi voisi "rangaistukseksi" ansaita pienillä kotitöillä oman kalenterin verran rahaa ja sitten siskolle ostettaisi uusi oma.

Vierailija
109/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo itseään kehua, mutta toiset lapset vaan ovat luonnostaan sellaisia, että säästävät. En minä mitenkään omille erityisesti kasvattamalla kasvattanut, mutta kun aikoinaan oli joulukalenterit, itsestään sen jotenkin tajusivat, että säästellään. Muutenkaan eivät syö kaapista karkkeja tai vie rahaa. Minä olin kiltti muuten, ja meillä oli ankara kasvatus, mutta minä söin karkkeja kaapista salaa, eli se oli paheeni lapsena. Luonteenpiirre se on. 

Vierailija
110/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmalle kuvakalenteri, nuoremmalle uusi Frozen ja kuvakalenteri. Saavat vertailla kuvia sitten.

Ei sitä rangaistusta tarvitse hieroa 7-vuotiaan naamaan koko joulukuuta, vaan ystävällisesti muistuttaa, että hän söi jo kalenterisuklaat, jos mitään kitinää kuuluu.

Tämä on järkevä ratkaisu.Hämmästyttää jotkut ketjun curling-mammat joiden mielestä on suunnilleen henkistä väkivaltaa olla antamalla isosiskolle vielä toista suklaakalenteria :D Niin kuin joku sanoi,fiksu normaali lapsi olisi syönyt oman kalenterinsa suklaat.Minä ja pikkuveljeni söimme aina kalenterit tyhjiksi joulukuun ensimmäisenä päivänä,tiesimme ettei uusia tule mutta oli kivampi syödä kerralla paljon suklaata kuin onneton pikkupala päivässä.Itsehillinnän puutteen lapsilla voi ymmärtää,mutta toisen herkkujen varastamista ei.

Vierailija
111/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tajua minäkään näitä curling-mameja jotka palkitsisivat suklaavarkauden uudella suklaakalenterilla isosiskolle. Tämähän opettaa ainoastaan, että temppu on kannattavaa uusia ensi joulunakin! Kenties ostaisitte hänelle vielä kolmannenkin suklaakalenterin jos sattuu tämän toisenkin syömään etukäteen? Ei tulis ainakaan itsetuntovaurioita, vai mitä? 😃

Vierailija
112/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni isompi voisi "rangaistukseksi" ansaita pienillä kotitöillä oman kalenterin verran rahaa ja sitten siskolle ostettaisi uusi oma.

Eli opetus on, että väärin saa tehdä? Rangaistuksena voi tehdä kotitöitä (mitä pahaa se äiti on tehnyt, koska joutuu niitä tekemään?) ja saa tuplamäärän suklaata?

Vierailija
113/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin isompi jää ilman kalenteria hänhän söi jo yhden. Ei mitenkään julmaa hänhän sai jo kalenterin.turha enään isomman itkeää

Juu, eikä näin huonosti koulunpenkkiä kuluttanut kirjoittaja ansaitse pukilta kuin risuja. Opettele kirjoittamaan, aikuinen ihminen, ennen kuin alat arvostelemaan lapsia. 

Olet halveksittava henkilö, tiedäthän? Sen lisäksi että olet ilkeä, olet epälooginen etkä ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
114/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen alistaminen ja rangaistuskeskeinen kulttuuri on niin white trashia kuin olla ja voi. Itse en olisi ollenkaan hankkinut lapsia ellen voisi heihin suhtautua kuin ihmiseen arvostavasti ja omaa elämänkokemustani jakaen, en rankaisemalla virheistä kuin joku Saddam Hussein. 

Ei ihme, että suomessakin on niin paljon masennusta ja itsareita kun lasten omanarvontunto ja ego on tuhottu jo lapsena. Mä kasvatan lastani elämää ja aikuisuutta varten, en siksi että hän olisi kiltti, nöyrä ja alistuva lapsi mun kodissani. 

Tunnetasolla näiden alistajien ja rankaisijoiden lapset varmasti kokevat olevansa avuttomia ja hätääntyneitä, kuten se surmattu pikku-Eerika. :(

Buhuu, Erika-kortti vedetty! Saddam Hussein mainittu :D Av-palsta ylittää itensä jälleen.

Vierailija
115/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opetus on, että väärin saa tehdä? Rangaistuksena voi tehdä kotitöitä (mitä pahaa se äiti on tehnyt, koska joutuu niitä tekemään?) ja saa tuplamäärän suklaata?

Ei vaan se että ihminen on erehtyväinen mutta jokainen voi saada anteeksi ja hyvittää omat virheensä. Jeesus mitä porukkaa täällä on. Lapsi!!! On 7v!! Ei mikään teini. Omatunto kehittyy 6v:nä jinka jälkeen aikuisten neuvot alkaa "elämään" lapsen muistissa. Ei tässä nyt mistään läpimädästä mummojenpotkijasta ole kyse!!!

Vierailija
116/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se että ihminen on erehtyväinen mutta jokainen voi saada anteeksi ja hyvittää omat virheensä. Jeesus mitä porukkaa täällä on. Lapsi!!! On 7v!! Ei mikään teini. Omatunto kehittyy 6v:nä jinka jälkeen aikuisten neuvot alkaa "elämään" lapsen muistissa. Ei tässä nyt mistään läpimädästä mummojenpotkijasta ole kyse!!!

Tottakai saa anteeksi, mutta ei uutta suklaakalenteria. Niin meilläkin lapsena tehtiin, 1 suklaakalenteri per nenä per vuosi. Syötiin milloin syötiin, toista ei tullut.

Minulla on tunne, että jos lapsi olisi syönyt oman kalenterinsa suklaat, paljon useampi olisi sitä mieltä että on sitten jouluna ilman. Miksi on jotenkin vähemmän paha syödä siskon suklaat, kun siitä palkitaan tuplasuklailla?

Vierailija
117/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä normaaliälyinen lapsi on jo 7-vuotiaana oppinut,että teoilla on seuraukset.Eikä missään ole sanottu,että kyseessä on kauhea rikos,jota ei koskaan anneta anteeksi,tai että suklaavaaras olisi läpimätä mummonpotkija.

Ainoastaan että koska vanhempi tyttö on jo syönyt tänä vuonna yhden kalenterin verran suklaata,ei hän saa enempää.Kuvakalenteri - tai niin kuin joku ehdotti,suklaakalenteri täytettynä vitamiinikarkeilla- on ihan reilua,ei mikään "hekumallinen rangaistus" vaan seuraus siitä että tyttö on itsekkäästi syönyt siskon suklaat.

Vierailija
118/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinäkin muuten on,että nämä "kasvatustieteilijä" usein haluavat korvata rangaistukset "keskustelemalla". Eihän ne poissulje toisiaan.Lapsi tietää että jos tekee jotain pahaa tarkoituksella,siitä seuraa rangaistus.Sen lisäksi voidaan jutella,miksi lapsi teki niin kuin teki ja mitä ensi kerralla pitäisi tehdä toisin. Ei pelkkä ymmärtäminen ja lässyttäminen opeta lasta kunnolliseksi saati "tue itsetunnon kasvua".Lapsi oppii vain,että voi tehdä mitä vain kun kuitenkin siitä saa vain päänsilityksiä ja ymmärtävää jutustelua. Viimeistään koulussa kuitenkin tulee jälki-istunnot ym "nöyryyttävät häpeärangaistukset" vastaan.Parempi se on opettaa jo pienestä asti miten olla ihmisiksi.

Vierailija
119/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasta piilosta?! Meidän lapset tajusivat jo vuosi sitten 5 ja 3vuotiaat ettei niitä avata kuin kerran päivässä ja vasta jouluna.

Vierailija
120/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää itse, jos olisit 7 vuotias lapsi. Tarviiko sitä syyllisyyttä hieroa naamaan sen 24 luukkua, kun näkee, että sisko syö hänen suklaansa? Lapsi on saattanut syödä siskonsa suklaat, koska on mustasukkainen tälle. En veisi koko kalenteria vaan ostaisin siskolle uuden ja sen jälkeen ehkä viikonlopun karkkipäivä lähtisi ja saisi vaikka ansaita oman kalenterinsa kotitöillä. Ja tietysti pitkä puhuttelu asiasta ja kysytään miksi söit toisen suklaat. Jos olisi omansa syönyt, en ostaisi uutta, mutta tämä toisen kalenterin syöminen voi olla mustasukkaisuudesta johtuva tai lapsi vaan luuli, ettei kukaan huomaa.

Ja sen jälkeen sanotaan, että jos syö vielä yhdenkin suklaan toisen kalenterista, saa antaa omansa toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän