Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi tyttö söi pikkusiskon 4v joulukalenterin tyhjäksi, annanko vanhemman koskemattoman kalenterin pienemmälle?

Vierailija
06.11.2015 |

Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 vielä... Hyvin kirjoitettu 80, että jos 7-v. ei kadu lainkaan, harkitsisin ennemmin ammattiapua kuin rangaistusta. Ei se rangaistus ole mikään onnen tae. Jos lapsi ymmärtää tehneensä väärin ja katuu, on rangaistus oikeastaan ihan turha, mutta bonuksena saattaa saada sisarusten välien kiristymistä, huonoa itsetuntoa tai muuta, mitä nyt tuskin kukaan sentään tavoittelee. Ja jos lapsi ei vaan käsitä tehneensä väärin, ja tällaista olisi ollut ennenkin, niin kyllä voisi hakeutua tutkimuksiin tai hakea edes keskusteluapua, sillä ei 7-v. voi enää niin ymmärtämätön olla. Ja tässäkin tapauksessa rangaistus olisi ihan turha, hyödytön.

Vierailija
82/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tosi ahne ja tyhmä lapsi jos tuollaista tekee. Fiksumpi olisi syönyt omansa. Jos meillä kävisi noin sanoisin toisiaan lapselle että sinä söit osasi jo nyt eli uutta ei tipu. Kuvakalenteri olisi vielä nöyryyttävämpi, varsinkin ahneelle lapselle. Vähin äänin sitten pienempi saisi suklaansa aamuisin. Mutta ei meidän 7-vuotiaalla kävisi tuollainen tyhmyys mielessäkään, tietää nimittäin että tyhmistä jutuista tulee seurauksia. Omansa söisi jos söisi ja sitten olisi stoalaisesti ilman. Pienempi tosin luultavasti antaisi omansa kun niin lutuinen.

Ekaluokan opettaja totesikin keskustelussa että onhan se teidän poika aika vilkas, mutta ainakin sitä saa komentaa ja se tottelee. Kun osa suuttuu ja loukkaantuu kun puututaan. Ne on kai niitä hyväitsetuntoisia sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman kauheita vanhempia täällä - lapsi mokasi, mitä sitten! Käykää asia läpi! Vähentäkää kalenterin arvo viikkorahasta tai jotain! Eihän nyt toista voi jättää ilman kalenteria kokonaan. Onko niin iso juttu ostaa pikkusiskolle uusi kalenteri?? (Tai siis pitäisi olla niin, että vanhempi ostaa tämän omista rahoistaan- kai 7-v:lle jo joku pieni vk-raha maksetaan kuten euro viikossa, ainakin meillä.)

Sitä mä ihmettelen myös, että mistä noita epätykkäyksiä tykitetty kauheasti kaikkiin viesteihin joissa on jotain järkeviä sovittelevia vinkkejä.

Tosi pelottavaa jos tulevaisuuden lapset kasvatetaan taas noin autoritäärisellä yksioikoisella Sipilä-meiningillä :(.

Lapset ei tartte kun rakkautta. Joulukalenterin epääminen pienen mokan takia on vain ja ainoastaan kostoa.

Vierailija
84/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuveli söi mun ja isoveljen kalenterit ollessaan n.4 vuotias ja meille ei ostettu uusia, pikkuveli sai pitää omansa. Muistan tämän vielä 20 vuotta myöhemmin ja edelleen ärsyttää kun itse sai rangaistuksen joka pikkujutusta mutta pikkuveli pääsi tosi usein vastaavasti kuin koira veräjästä.

Vierailija
85/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskolle uusi sellainen, minkä hän sai.

Isosiskolle ei voi kyllä sitä kinderiä kai tosta vaan antaa? Jos tekee noin ikävästi ja sitten saa palkkioksi oman kalenterinsa? Jotenkin se pitäisi tehdä, niin, että ei pääse pelkällä soosoolla. Kerää vaikka kotitöillä rahaa ja hankkii niillä pikkusiskolle uuden kalenterin. Sitten saa pitää sen oman kinderinsäkin.

Lapsi voi kirjoittaa listan eri kotitöistä ja vanhemmat kertoo miten paljon mistäkin tienaa ja miten paljon pitää tehdä, että voi köydä ostamassa uuden kalenterin pikkusiskolle.

Silloin lapsi oppii vastuuta. Ja toi homma tavallaan hyvitetään. Ainakin mun mielestä oikeudenmukaisesti.

Täs on vielä kolme viikkoa aikaa tienata. Ja voihan äiti ostaa kalenterin valmiiksi ja sisko saa sen sit kun 7-v. On hoitanut oman osuutensa.

Vierailija
86/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)

Mit vit? Ainakin meillä 7-vuotias tietää, että sitä kalenteria ei avata ennen joulukuuta. Jos ei tuon vertaa ole itsehillintää, niin sitten kannattaa hieman skarpata siinä kasvatuksessa.

Juuri näin! Meillä ostettiin viime vuonna joulukalenterit marraskuun alussa. Lapset olivat 4v ja 2v. Kumpikaan ei sanonut mitään ku kalenterit lähtivät kaappiin odottamaan joulukuuta. Isompi muisti hyvin suklaakalenterin edelliseltä vuodelta.

Molemmat tietävät, että kaapissa on heille lakuja karkkipäiväksi, eivät ole ikinä kärttäneet, sillä tietävät, että saavat ne karkkipäivänä.

Vierailija
87/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaihtoehto on, että isosisko ostaa omista rahoistaan pikkusiskolle uuden kalenterin ja "menettää" seuraavan karkkipäivän. Kolme viikkoa kestävä rangaistus vasta pitkän ajan päästä kuulostaa aika kohtuuttomalta, ainakin jos lapsi on pahoillaan tekemästään.

Vierailija
88/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu. 

Minäkin olen lukenut kasvatustieteitä. En kyllä tiedä, auttaako se paljonkaan käytännön ongelmissa. Ehkä.

Mielestäni pienemmällä lapselle pitää antaa vanhemman kalenteri. Vanhempi on jo aika iso lapsi ja osaa harkita asioita. Selvää harkintaa osoittaa tässä se, että hän söi pikkusisaruksen suklaat eikä omiaan. Tästä asiasta keskustelisin hänen kanssaan ja kertoisin, että se oli väärin. 

Sitten jää vielä se kysymys, ostetaanko vanhemmalle vielä uusi kalenteri vai käyttääkö hän joulukalenterina pikkusisaruksen jo syötyä kalenteria. Vaikea juttu. Ehkä tekisin niin, että hän pitäisi pikkusisaruksen kalenterin ja saisi lisäksi jotain irtosuklaata tms. kalenterinamujen sijaan. 

Minua mietityttää juuri tuo, että isosisko söi toisen eikä omia suklaita. Se oli ilkeästi tehty. 

Ja sitten vielä. Jos vanhempi nyt taas saa samat edut kuin nuorempi eli lopputulos on kaksi kertaa enemmän kuin nuorempi, niin sehän kertoo vanhemmalle, että väärin saa tehdä, eikä siitä ole seurauksena muuta kuin messevä palkinto. Tavallaan se kertoo myös siitä, että vanhempi on arvokkaampi kuin nuorempi, koska saa kaksinverroin suklaata kuin nuorempi. Ei hyvä. 

Vierailija
89/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvatan lapsen itsetuntoa arjessa koko ajan enkä vaan sillon kun tekevät väärää. Ja en ole edes lukenut kasvatustieteitä, mutta kasvattanut neljä ihan saakelin upeeta yksilöä.

Vierailija
90/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu. 

Kuvakalenteri tilalle, niin ei syö sitäkin ennen vikaa luukkua. Vastauksessasi ongelma oli se, että painotit kuinka vaikea on hillitä itseään jonkun suklaakalenterin kanssa. Vaikka se on toisen oma! Eli on ok varastaa, koska on makeanhimo? Miksi kalenterit pitää piilottaa joka päivä ja ottaa esiin vain luukun avaamista varten? Kyllä suklaan pitää voida olla vaikka pöydällä, ilman että sitä kukaan rohmuaa, saatika varastaa toisen omat.

Vierailija
91/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4, olet oikeassa.  Näin minäkin tekisin, mutta av on täynnä duunareita joiden lapsi kasvatetaan kurissa ja nuhteessa. Itsetunnosta viis. Tulet huomaamaan.;)

niinpä parempi kasvattaa, tissiposia ja peräkammarin poikia joilla ei ole miään kunnioitusta eikä kuria, näinhän te parempi varaiset toimitte. kyllä minulla on kasvatuksessa rakkaus ja kuri. oikeassa suhteessa.

Näin läheltä katsottuna wt alueilta tulleet pitävät lapsilleen kovaa kuria ja lapset ovat huonokäytöksisiä. Hyvätuloiset perheet taas kasvattavat lapsensa ilman huutoa jatkuvaa rankaisemista. Heillä jutellaan, on rajat, mutta koskaan ei pidetä lasta mitenkään huonompana kuin vanhempaa, eikä jatkuvasti hoeta sitä, miten itse on vanhempi ja vanhempi on joku kuningas, jonka ainoa tehtävä on pitää kuria ja huutaa vähän väliä, jos lapsi tekee vähänkin jotain väärin. 

Missä olet nähnyt niitä varakkaiden ihmisten huonokäytöksisiä lapsia? 

Vierailija
92/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa että jotkut ihmettelee kuinka 7v voi olla niin pöljä että syö siskonsa suklaat eikä omiaan kun tietäää että se on väärin.

Mä tiedän että 15v söi pikkuveljensä (13v) suklaakalenterin koska makeanhimo oli kyltymätön ja ajatteli säästää omansa. Menetti kalenterinsa ja pikkuveli sai sen. Ja jos 15v ei tiedä että se on väärin niin kuka sitten. Oli kyllä muutenkin ihmisriekale ja on vieläkin.

Vierailija
93/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman kauheita vanhempia täällä - lapsi mokasi, mitä sitten! Käykää asia läpi! Vähentäkää kalenterin arvo viikkorahasta tai jotain! Eihän nyt toista voi jättää ilman kalenteria kokonaan. Onko niin iso juttu ostaa pikkusiskolle uusi kalenteri?? (Tai siis pitäisi olla niin, että vanhempi ostaa tämän omista rahoistaan- kai 7-v:lle jo joku pieni vk-raha maksetaan kuten euro viikossa, ainakin meillä.)

Sitä mä ihmettelen myös, että mistä noita epätykkäyksiä tykitetty kauheasti kaikkiin viesteihin joissa on jotain järkeviä sovittelevia vinkkejä.

Tosi pelottavaa jos tulevaisuuden lapset kasvatetaan taas noin autoritäärisellä yksioikoisella Sipilä-meiningillä :(.

Lapset ei tartte kun rakkautta. Joulukalenterin epääminen pienen mokan takia on vain ja ainoastaan kostoa.

Miten niin jättää ilman kalenteria kokonaan? isosisko söi jo yhden kalenterillisen suklaata, joten pitääkö hänet vielä palkita sillä, että saa uuden kalenterin, jolloin isompi saa 2 ja pienepi vain yhden (uuden). Isosiskolle olisi parasta, että hän saisi avata sen jo syömänsä kalenterin luukut uudestaan.

Virheistä on tarkoitus oppia eikä suinkaan saada lisää suklaata.

Vierailija
94/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Jännä huomata, että suurin osa näistä ei-rangaistusta vaativista viesteistä tulee työajan jälkeen.. ;) Mitähän kertoo työssäkäyvistä ja kotona olevien kotimammojen koulutustasosta kun lapsetkin kasvatetaan kuten 50-luvulla? 

Vierailija
95/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen alistaminen ja rangaistuskeskeinen kulttuuri on niin white trashia kuin olla ja voi. Itse en olisi ollenkaan hankkinut lapsia ellen voisi heihin suhtautua kuin ihmiseen arvostavasti ja omaa elämänkokemustani jakaen, en rankaisemalla virheistä kuin joku Saddam Hussein. 

Ei ihme, että suomessakin on niin paljon masennusta ja itsareita kun lasten omanarvontunto ja ego on tuhottu jo lapsena. Mä kasvatan lastani elämää ja aikuisuutta varten, en siksi että hän olisi kiltti, nöyrä ja alistuva lapsi mun kodissani. 

Tunnetasolla näiden alistajien ja rankaisijoiden lapset varmasti kokevat olevansa avuttomia ja hätääntyneitä, kuten se surmattu pikku-Eerika. :(

Vierailija
96/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin jättää ilman kalenteria kokonaan? isosisko söi jo yhden kalenterillisen suklaata, joten pitääkö hänet vielä palkita sillä, että saa uuden kalenterin, jolloin isompi saa 2 ja pienepi vain yhden (uuden). Isosiskolle olisi parasta, että hän saisi avata sen jo syömänsä kalenterin luukut uudestaan.

Virheistä on tarkoitus oppia eikä suinkaan saada lisää suklaata.

Näin netissä voin sanoa sinulle ihan suoraan: olet oksettavan ällöttävä lastenalistaja. 

Koko ajatuksesi siitä, että pieni lapsi avaa koko (yleensä mukavaksi käsitetyn) joulunajan TYHJIÄ kalenterinluukkuja, on aivan sairas. Ottaen vielä huomioon, että tällöin rangaistus 70 g suklaan "varastamisesta" olisi kestänyt 6 viikkoa. 

Et taida tunnevammaisuudeltasi oikein osata asettua lapsen asemaan ja kokemusmaailmaan. Toivon, että tällaisia ideoita suoltavalla ämmällä ei ole lapsia ja jos on, suosittelen että annat ne pois. Vaikka Kaikkosille. Kotonasi on varmasti paljon pelkoa ja turhautumista sinua kohtaan. 

Vierailija
97/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjiä luukkuja joulukuun? Voi jumalauta mitä pellejä täällä kirjoittaa. :D onneksi ovat trolliteinejä, eihän kukaan oikea äiti edes ajattele moista tosissaan. 

Vierailija
98/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)

Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata. 

En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?

Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä. 

Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta. 

Onnea sulle kasvatukseen.

Vierailija
99/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin annat isosiskon kalenterin pikkusiskolle. Tai oikeastaan, anna isosiskon syödä se toinenkin, mitä yhdestä pällistä pikku räkänokasta ;)

Vierailija
100/207 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata. 

En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?

Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä. 

Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta. 

Onnea sulle kasvatukseen.

Tällä tavalla olen kasvattanut yhden aikuisen ja kaksi kouluikäistä. Kaikki erilaisia, mutta monesta suunnasta olen kuullut mm näitä kuvailuja, rohkea, itsenäinen, sosiaalinen, pidetty, kiltti, muut huomioon ottava, nokkela ja mielipiteensä rohkeasti ilmaiseva.

Olen kasvatukseni tuloksesta oikeasti hiton ylpeä. Meillä on tosi hienot, tavallan erilaiset, toisaalta sananhenkiset ehjät lapset.:) kiitos vain, onneakin toki aina tarvitaan. Mitään en muuttaisi kasvatuksessanu ja tiedän, että lapset tekevät aina sen minkä itse näkevät parhaaksi. Olen opettanut heidät ajattelemaan, en pelkäämään rangaistusta.

Ajatteleva ei kiusaa ja tee rikoksia, koska jokainen ajatteleva ymmärtää ettei se tuo onnellisuutta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi