Vanhempi tyttö söi pikkusiskon 4v joulukalenterin tyhjäksi, annanko vanhemman koskemattoman kalenterin pienemmälle?
Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.
Kommentit (207)
Anna nuoremmalle isosiskon avaamaton suklaakalenteri ja osta vanhemmalle kuvakalenteri. Näin itse tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Anna nuoremmalle isosiskon avaamaton suklaakalenteri ja osta vanhemmalle kuvakalenteri. Näin itse tekisin.
Rankaisisit lastasi 1,5 kk, 6 viikkoa jostain 75 gramman suklaan syömisestä. Voi äly hoi!
Miksi ihmeessä antaisit isomman kalenterin pienemmälle? Eihän pienempi sitä halua. Pienemmän ei millään tavalla pidä kärsiä äitinsä huolimattomuudesta ja siskonsa tekosista (ellet halua jo aikaisin opettaa lapsia sisäistämään suomalaisen rikoksen uhrin asemaa).
Ihan ensiksi kysyisin lapselta, mitä hän ehdottaisi ratkaisuksi. Jos sieltä ei tule mitään järkevää vaihtoehtoa, mun ehdotus olisi, että jää seuraavana karkkipäivänä ilman karkkia, ja ostetaan niillä rahoilla pikkusiskolle uuden kalenterin.
Luonnollinen ratkaisu tietysti olisi antaa oma kalenteri pikkusiskolle ja olla itse ilman, mutta lapsi on vielä aika pieni ja rangaistuksesta tulisi pitkä (joka aamu joulukuun alusta jouluaattoon) ja se alkaisi vasta monen viikon jälkeen siitä, kun teki väärin. Karkkipäivän skippaamisella seuraus omasta tihutyöstä tulisi aikaisemmin ja saisi kuitenkin vähän armoa, kun ei koko joulukuuta tarvitse muistella tyhmyyttä, mikä tuli tehtyä lapsen näkökulmasta aikoja sitten. Painottaisin kuitenkin, että jos menee vielä tekemään vastaavaa, seuraavaksi jää ilman kalenteria.
Meillä on nykyään kuvakalenterit, kun joulukalenterisuklaat ei ole erityisen hyviä. Ja muuten sit lapset saa suklaata joulun aikaan.
Meillä ei lapset syö karkkia kaapeista tai pöydältä astiasta ilman lupaa, ihan avoimesti on esillä ja ei ole ongelma ollut koskaan. Ja vanhin on jo teini.
Mutta on meilläkin ollut tilanteita joissa on lainattu sisaruksen lelua ja hajotettu se, tai hävitetty. Tai käytetty joku kuluva juttu loppuun ilman lupaa. Seurauksena on aina loogisesti ollut se, että pitää pyytää anteeksi ja korvata omalla rahalla rikottu/hävitetty/kadonnut asia. Jos omaa rahaa ei ole ollut, se on pitänyt ansaita iänmukaisilla kotiaskareilla. Jos teko on ollut selvästi tahallinen, on lisäksi tullut joku seuraus siitä, vaikkapa karkkipäivän peruminen tai kotiaresti, eli muutama päivä ilman kavereiden kanssa olemista iltaisin.
En rankaisisi lasta koko joulukuuta, mutta ilman muuta rankaisisin jotenkin. Väärällä teolla on seurauksia, ja sen olen halunnut lasteni opivan jo lapsena. Seuraus pitää kuitenkin olla suhteessa tekoon, ei kohtuuton. Aikuisena on usein myöhäistä, tai vaikka aikuisena oppisi kantapään kautta, se teini-ikä siinä välissä on vanhemmille aika painajaista, jos näitä juttuja ei ole lapsena opeteltu. Että onnea vaan muutamalle tässä ketjussa kirjoitelleelle "lapset oppii nää jutut aikuisena"-vanhemmalle..
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään kuvakalenterit, kun joulukalenterisuklaat ei ole erityisen hyviä. Ja muuten sit lapset saa suklaata joulun aikaan.
Meillä ei lapset syö karkkia kaapeista tai pöydältä astiasta ilman lupaa, ihan avoimesti on esillä ja ei ole ongelma ollut koskaan. Ja vanhin on jo teini.
Mutta on meilläkin ollut tilanteita joissa on lainattu sisaruksen lelua ja hajotettu se, tai hävitetty. Tai käytetty joku kuluva juttu loppuun ilman lupaa. Seurauksena on aina loogisesti ollut se, että pitää pyytää anteeksi ja korvata omalla rahalla rikottu/hävitetty/kadonnut asia. Jos omaa rahaa ei ole ollut, se on pitänyt ansaita iänmukaisilla kotiaskareilla. Jos teko on ollut selvästi tahallinen, on lisäksi tullut joku seuraus siitä, vaikkapa karkkipäivän peruminen tai kotiaresti, eli muutama päivä ilman kavereiden kanssa olemista iltaisin.
En rankaisisi lasta koko joulukuuta, mutta ilman muuta rankaisisin jotenkin. Väärällä teolla on seurauksia, ja sen olen halunnut lasteni opivan jo lapsena. Seuraus pitää kuitenkin olla suhteessa tekoon, ei kohtuuton. Aikuisena on usein myöhäistä, tai vaikka aikuisena oppisi kantapään kautta, se teini-ikä siinä välissä on vanhemmille aika painajaista, jos näitä juttuja ei ole lapsena opeteltu. Että onnea vaan muutamalle tässä ketjussa kirjoitelleelle "lapset oppii nää jutut aikuisena"-vanhemmalle..
Kuulostaapa hauskalta ettei teini-iässäkään vielä saa syödä herkkuja ilman aikuisen lupaa :D
Vierailija kirjoitti:
Kalenterin syöneelle vanhemmalle tytölle pitää tulla seuraus teostaan nyt (ei pitkin joulukuuta) eli esim jos viikonloppuna on karkkipäivä niin hänellä ei ole kun piti omansa jo syödessään siskonsa kalenterin. Pienemmälle ostaisin uuden toivomansa kalenterin ehdottomasti.
Vaikeampi asia onkin sitten minusta se saako vanhempi lapsi pitää tuon valitsemansa kalliin kalenterin siitä huolimatta että toimi aika törkeästi ja oli valmis jättämään pikkususkon kokonaan ilman kalenteria.. Itse olisin ehkä se kannalla että ostaisin vanhemmalle semmoisen euron suklaakalenterin kinder-kalenterin tilalle ja kinder-kalenterin suklaat syötäisiin jonain muuna karkkipäivänä yhdessä.
Lapselle selittäisin että toimi väärin useammalla tapaa, kaapeista ei saa ilman lupaa ottaa mitään ja siskolle ostettua kalenteria ei ole hänen lupa syödä missään nimessä jne. Jatkaisin että tästä seurauksena hän ei tänä vuonna saa haluamaansa kalenteria vaan toisenlaisen ja että koska hän söi yksin siskon kalenterin suklaat niin joutuu jakamaan kinder-kalenterin suklaat siskon kanssa.
Kotonaanko ei saa ottaa ruokaa? Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu?
Jos meillä kävisi noin, 7-vuotias tekisi sovitun määrän kotitöitä, ja menisi sitten niistä tienaamillaan rahoillaan ostamaan pikkusiskolle uuden kalenterin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
Et tasan ole ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Olet todennäköisesti ainoa, joka ei ole ymmärtänyt lukeemaansa.
Itsetuntoa ei kasvateta sillä, että lapsi saa elää kuin pellossa. Rajat luovat lapselle myös turvallisuutta - lapsi testaa rajoja, kunnes joku ne sille asettaa. Tämä jonkun ei ole tarkoitus olla poliisi ja oikeuslaitos.
Itsekin olen sitä mieltä, että teolla pitää olla selkeä seuraus, mutta seurauksen pitäisi olla lyhytaikainen ja suhteessa syötyjen suklaiden "arvoon". Ehdotus yhden karkkipäivän menetyksestä tai uuden kalenterin ostamisesta siskolle viikkorahoilla oli mielestäni hyvä. Ja tietenkin keskustelu siitä, että kaappeja ei saa tonkia, toisten omaa ei saa tuhota ja joulukalenterit avataan joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa hauskalta ettei teini-iässäkään vielä saa syödä herkkuja ilman aikuisen lupaa :D
No meillä ainakin omat herkut saa syödä milloin vaan, ilman lupaa, mutta yhteiset kaapissa/ kupissa olevat syödään yhdessä esim jälkiruokana. Ikinä ei ole kyllä kielletty, mutta sanaton sopimus on .
"ankaran" perheen tytär
Ap oli puistossa lasten kanssa, pahoittelen viivästystä. Oli pakko purkaa heistä energiaa pois niin nukkuvatkin paremmin :)
Tuo karkkipäivä-idea on hyvä! Kiitos asiallisille kommentoijille. Huomenna olkoot ilman karkkia ja joulukuulle hommataan halpa suklaakalenteri. Pikkusiskolta pyysi anteeksi ja halasivat, sisko saa uuden Frozenin ja Kinderin tyhjää isä :D
Ap
Mä kysyin mun tyttäreltä ja hänen kaveriltaan, kumpi olisi sopivampi rangaistus, kuvakalenteri tilalle ja oma kalenteri veljelle vai karkkipäivän menetys ja omilla rahoilla veljelle uuden kalenterin osto. Toinen tytöistä valkkasi kuvakalenterin, toinen ostaisi omilla rahoillaan uuden kalenterin.
Lapset on erilaisia ja niille sopii erilaiset rangaistukset. Mä varmaan keskustelisin lapsen itsensä kanssa sopivasta rangaistuksesta. Musta on tärkeää, että lapsi saa jonkinlaisen rangaistuksen, mutta sellaisen, jonka hän myös itse hyväksyy ja kokee ansainneensa.
Miksi kukaan edes ostaa typeriä suklaakalentereita? Pieni onneton suklaapala sisässä joka herättää vain lapsen suklaan/sokerinhimon. Älytön keksintö.
Tehkää itse koko perheen yhteinen joulukalenteri tai ostakaa valmis tavarakalenteri. Esim. sisaruksille yhteinen Lego friends tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalenterin syöneelle vanhemmalle tytölle pitää tulla seuraus teostaan nyt (ei pitkin joulukuuta) eli esim jos viikonloppuna on karkkipäivä niin hänellä ei ole kun piti omansa jo syödessään siskonsa kalenterin. Pienemmälle ostaisin uuden toivomansa kalenterin ehdottomasti.
Vaikeampi asia onkin sitten minusta se saako vanhempi lapsi pitää tuon valitsemansa kalliin kalenterin siitä huolimatta että toimi aika törkeästi ja oli valmis jättämään pikkususkon kokonaan ilman kalenteria.. Itse olisin ehkä se kannalla että ostaisin vanhemmalle semmoisen euron suklaakalenterin kinder-kalenterin tilalle ja kinder-kalenterin suklaat syötäisiin jonain muuna karkkipäivänä yhdessä.
Lapselle selittäisin että toimi väärin useammalla tapaa, kaapeista ei saa ilman lupaa ottaa mitään ja siskolle ostettua kalenteria ei ole hänen lupa syödä missään nimessä jne. Jatkaisin että tästä seurauksena hän ei tänä vuonna saa haluamaansa kalenteria vaan toisenlaisen ja että koska hän söi yksin siskon kalenterin suklaat niin joutuu jakamaan kinder-kalenterin suklaat siskon kanssa.
Kotonaanko ei saa ottaa ruokaa? Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu?
Ei meilläkään tosiaan pienet lapset napostele itsekseen mitä sattuun. Ihan perusjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
En ole lukenut kasvatustieteitä, mutta minulla on lapsia. Eikä tulisi mieleenkään toimia niin kuin täällä ehdotetaan. Liian aikainen aika kalentereille mutta suosituimmat ostetaan kyllä aikaisin ja sen oston ymmärtää. Olisi vaan pitänyt piilottaa todella hyvin tai ostaa salaa. Siihen pienemmän kimpussa olemiseen pitäisi puuttua kunnolla. Suositaanko ehkä pienempää?
Ostat pienemmälle uuden, piilotat molemmat todella hyvin ja jatkatte normaalisti.
Muut vaihtoehdot täällä on henkistä väkivaltaa. Lapsi varmasti tietää jo tehneensä väärin.
Niinpä!
Mietipä ap itse, jos menisit syömään kahvitunnilla viimeisen pullan vaikka olisit jo omasi satsista syönyt. Työkaverisi Pirjo huomaisi sen, ja koko työtiiminne päättäisi, että sinä et saa ennen joulupyhien alkua ottaa mitään päivittäisessä pullapöydässä.
Työtiiminne vahtisi sinua että et vahingossakaan ottaisi pullan pullaa. Joka päivä sinun ahneuttasi, ilkeyttäsi ja pahuuttasi vahdittaisiin ja laitettaisiin ojennukseen. Joulupyhien jälkeen tilanne palautuisi ennalleen, saisit taas ottaa kastamista.
Kuitenkin, kun kätesi ojentuu herkullista pullaa kohden, kuulisitko kuitenkin päässäsi ne Pirjon syytökset: ahne, ilkeä ja paha, joihin ehdit jo melkein kk aikana tottua?
Osuvaa! Ja kun kyseessä on työtä tekevä aikuinen, tämä on suorastaan sadismia. Kun kyseessä on äidin, isin ja suosikkipikkusiskon armoilla oleva koululainen, niin kyseessä on kasvattaminen.
no eihän toi oo verrattavissa. Isosisko söi TARKOITUKSELLA nimenomaan pikkusiskon suklaat,ei omiaan. Ja vaikutus pikkusiskon elämään on koko joulukuun,nythän hänellä ei ole kalenteria.
Mielestäni lapsi korvaa omista rahoista pikkusiskolle uuden kalenterin.
Vierailija kirjoitti:
No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)
Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata.
En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?
Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä.
Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta.
Olen samoilla linjoilla. En ollenkaan ymmärrä tätä rangaistuskeskeistä kulttuuriamme: äidit oikein hekumoi, kun miettii mikä olisi milloinkin paras tapa rangaista. Tottakai lapselle pitää tehdä selväksi, että tuo teko oli väärin, kyllä 7-vuotias ymmärtää jo ihan puhettakin. Haluaisitteko te, että omista mokistanne seuraisi joka ikinen kerta oikein tuntuva rangaistus, eikö se riitä että hoksaa tehneensä väärin ja yrittää toimia paremmin ensi kerralla? Mutta ostaisin pienemmälle uuden kalenterin ja joulukuussa asiaa ei enää käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti olisi ollut sun kanssa samaa mieltä. Mä olen ollut sen pikkusiskon roolissa, isoveli varasti mun suklaat joulukalenterista, joi mun saunalimpsat ja kävi mun lauantai karkkipussilla ja jopa varasti viikkorahojani. Jos oli pullaa tai vaikka jäätelöt pakkasessa, veli usein rohmusi mun osuuden. Ja mun äiti ei tehnyt asialle mitään muuta kuin päivitteli herranterttu veljeäni.
Voin kertoa että mun itsetunnolle ei tehnyt mitään hyvää se että olin perheen pahnanpohjimmainen, minua sai kohdella miten tahansa ja minulta sai varastaa ilman että sillä oli mitään seurauksia.
Mä niin veikkaisin että sinäkin olet niitä itsekkäitä esikoisia.
Hirveän ilkeä ja laskelmoitu temppu 7-vuotiaalta.
Silti olen samaa mieltä niiden kanssa jotka näkevät rangaistuksilla hekumoimisen isompana ongelmana kuin tämän tempun: siskojen välit eivät ole nyt eivätkä tulevaisuudessakaan kunnossa jos tässä keskitytään vain rankaisemaan tuhmaa isoasiskoa.
Parempi tapa olisi käydä isosiskon kanssa perusteellinen keskustelu siitä, miksi söi pikkusiskon suklaat, ja miltä pikkusiskosta tuntuisi katsella vierestä kinder-kalenteria jne. Jos ei mitään synnintuntoa näy, on tilanne niin mutkallinen että turvautuisin ammattiapuun - ainakin mieluummin kuin rangaistukseen.
Jos syy on vaikka suutuspäissään toteutettu kosto, lienee mahdollista sovitella vaiikka viikkorahoista uusi kalenteri ja anteeksipyyntö, ainakin äidille jos pikkusisko ei vielä tiedä.
Ap. Ostat tietenkin pikkusiskolle uuden Frozen-kalenterin, syöt itse Kinder-kalenterin ja 7-vuotialle ostat tavallisen suklaakalenterin.
Itsekin kyllä söin tuon ikäisenä oman kalenterini heti kokonaan, mutta en edes pyytänyt uutta vanhemmiltani kun oli päivänselvää etteivät he sellaista osta,mitäpä olin mennyt syömään.