Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen karenssissa, pitääkö silti hakea työkkärin tarjoamiin paikkoihin?

Vierailija

Kun noissa kirjeissä lukee, että jos saat työttömyyskorvausta, olet velvoitettu hakemaan paikkaa. No tällä on työssäolovelvoite päällä, eli en saa mitään ennen kuin olen ollut 12 viikkoa töissä. Täytyykö noita silti hakea, kun eihän työkkäri mulle voi enää enempää sanktiotakaan antaa :D

Ja haen mielelläni itsenäisesti töitä, nuo tänään tulleet työtarjoukset ovat vain paikoista joihin minulla ei ammattitaito riitä (=hakeminen olisi turhaa).

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

En tiedä, joskus itsekin samaa miettinyt. Olen todennut että ehkä sitten jatkavat karenssia aina eteenpäin mutta en tiedä, ratkaisuna lähetän noihin täysin itselleni sopimattomiin saman geneerisen hakemuksen. Siihen menee aikaa noin minuutti, suosittelisin sinuakin tekemään niin.

Vierailija

Mulla ei siis ole mitään tietyn mittaista karenssia, en vain saa mitään työttömyyskorvausta ennen kuin olen ollut sen 12 viikkoa töissä, meni siihen sitten kolme kuukautta tai kolme vuotta. Mutta kai voisin läpällä hakea, toisessa vaaditaan pitkää kirjanpitokokemusta ja toisessa videopelien tuntemista sekä koodaustaitoja, näistä mitään ei ole :D -ap

Vierailija

Ei se karenssi siitä miksikään muutu eikä uutta tule. Eli haet, et hae tai ilmoitat työkkäriin, että sulla ei ole tarpeeksi osaamista = tietosi pitäisi päivittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei siis ole mitään tietyn mittaista karenssia, en vain saa mitään työttömyyskorvausta ennen kuin olen ollut sen 12 viikkoa töissä, meni siihen sitten kolme kuukautta tai kolme vuotta. Mutta kai voisin läpällä hakea, toisessa vaaditaan pitkää kirjanpitokokemusta ja toisessa videopelien tuntemista sekä koodaustaitoja, näistä mitään ei ole :D -ap

tiesitkö, että ei ne virkailijat itsekseen etsi työnhakijoista sopivia vaan se tietokanta yhdistää työpaikan tiedot ja työnhakijan tiedot, virkailija sitten päättää, laittaako työtarjousta vai ei. Mitä ihmeen tietoja olet itsestäsi antanut, jos katsot, että tarjoukset ja osaamisesi ei kohtaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiesitkö, että ei ne virkailijat itsekseen etsi työnhakijoista sopivia vaan se tietokanta yhdistää työpaikan tiedot ja työnhakijan tiedot, virkailija sitten päättää, laittaako työtarjousta vai ei. Mitä ihmeen tietoja olet itsestäsi antanut, jos katsot, että tarjoukset ja osaamisesi ei kohtaa?

Erittäin harvoin ne kohtaavat. Ihan sama mitä tietoja on antanut itsestään. Kertoo vain siitä, että se virkailija, joka päättää tarjouksen lähettämisestä, ei ole ammattitaitoinen. Sitä en käsitä miksi niitä lappuja täytyy lähettää kun joka ikinen ihminen osaa itsekin etsiä ne työpaikat mol.fi:stä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa sinulle olisi hakemusten lähettämisestä?

Siihen menee aikaa. Ja se on pois tärkeämmästä tekemisestä. Kirjoitapa itse noin alkuun esimerkiksi10 työhakemusta turhan takia niin ymmärrät.

Kerropa vielä mitä hyötyä sinun mielestäsi on hakea paikkaa, johon ei ole minkäälaisia edellytyksiä. Joka ainoaan paikkaan on päteviäkin hakijoita. Ketä siis hyödyttää näiden pakkohakijoiden hakemustulvan käsittely?

Vierailija

Kyllä sinun pitää hakea. Merkinnät toistuvista kieltäytymisistä ja niistä annetuista sanktioista jää näkyviin ja saattaa olla haitaksi myöhemmin. 

Ja nimenomaan on ainakin meidän toimistossa ohjeena, että niille joilla on karenssi  tai työssäolovelvoite pitää varsinkin lähettää paljon työpaikkoja! Sehän on tarkoitus että saat edes jotain töitä. Ja samalla työkkäri testaa, että oletko työmarkkinoiden käytettävissä niiden kannalta ollenkaan. 

Kysymys kuuluu, että miksi olet työkkärin asiakkaana, jos et saa mitään korvauksia etkä halua hakea tarjottuja töitä etkä ole  päivittänyt tietojasi lähellekään oikein? Anna mennä haku poikki ja mene töihin ihan itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen menee aikaa. Ja se on pois tärkeämmästä tekemisestä. Kirjoitapa itse noin alkuun esimerkiksi10 työhakemusta turhan takia niin ymmärrät.

Kerropa vielä mitä hyötyä sinun mielestäsi on hakea paikkaa, johon ei ole minkäälaisia edellytyksiä. Joka ainoaan paikkaan on päteviäkin hakijoita. Ketä siis hyödyttää näiden pakkohakijoiden hakemustulvan käsittely?

Ei ketään. Sehän on taakka rekrytoijallekin. Ainoa hyötyjä on te-keskuksen virkailija joka on ollut toimelias ja laittanut xx-määrän työtarjouksia asiakkaillensa = saanut paljon tulosta aikaan :/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin harvoin ne kohtaavat. Ihan sama mitä tietoja on antanut itsestään. Kertoo vain siitä, että se virkailija, joka päättää tarjouksen lähettämisestä, ei ole ammattitaitoinen. Sitä en käsitä miksi niitä lappuja täytyy lähettää kun joka ikinen ihminen osaa itsekin etsiä ne työpaikat mol.fi:stä.

Kyllä hän on ammattitaitoinen, koska jos tietokannassa on työpaikan tiedot ja painaa nappia "etsi ehdokkaat" ja se antaa ap:n tiedot, niin silloin ap:n on pitänyt kertoa itsestään ja koulutuksestaan/työkokemuksestaan asioita, jotka ovat yksi yhteen työpaikan edellytysten kanssa. Minusta on myös outoa, vaikka jokainen osaa te-palvelut.fi -sivuilta työpaikat etsiä, niin ennen työtarjouksen saapumista niitä töitä ei silti ole haettu. Miksi ei?

Vierailija

8: huomasitko että ko tarjoukset ovat paikkoihin joihin ap:n osaaminen/pätevyys ei riitä? Vaikka teidän toimistonne lähettäisi tuhottomasti vastaavia työtarjouksia samassa tilanteessa olevalle työttömälle ei taitaisi sitä kautta työura aueta.

Miksi oletatte että työnantajat ovat mielissään joutuessaan käymään läpi monia "pellehakemuksia"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin siitä on hyötyä sille työnhakijalle: oppii tekemään hakemuksen ja toisaalta tajuaa, että joka kuukausi tuhannet ihmiset menevät töihin. Miksi ei hänkin?

Vierailija

No minä olen tyyliin  lastenhoitajana saanut työtarjouksen hammashoitajan paikkaan. Mielestäni ei riitä että ammattinimikkeessä esiintyy sana "hoitaja" mutta te-keskuksen ammattitaitoinen väki näkee asian toisin. Tämä niille jotka sokeasti uskovat työtarjousten realistisuuteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

8: huomasitko että ko tarjoukset ovat paikkoihin joihin ap:n osaaminen/pätevyys ei riitä? Vaikka teidän toimistonne lähettäisi tuhottomasti vastaavia työtarjouksia samassa tilanteessa olevalle työttömälle ei taitaisi sitä kautta työura aueta.

Miksi oletatte että työnantajat ovat mielissään joutuessaan käymään läpi monia "pellehakemuksia"?

Ja miksi ihmeessä ihmiset kertoo osaamisestaan kaikenlaisia höpöhöpöjä? Laitetaan rasteja eri osaamisalojen ammatteihin kuten pieneläinhoitaja, vaikka ei ole alalta mitään kokemusta, mutta kun se tuntuu söpöltä. Sitten kun haetaan eläintenhoitajaa, niin nämä työntekijät nousee siellä listalle ja joutuu miettimään, että miksi ihmeessä. Tai laitetaan tieto, että ollaan ohjelmointitaitoisia, vaikka oikeasti ei olla.

Työtarjoukset tehdään asiakkaiden ilmoittamien osaamisten mukaisesti. Jos laittaa, että on kirjanpitotaitoinen, niin sitä oletetaan, että ihan oikeasti on. Asiakas silti ihmettelee, että miksi saa työtarjouksia tilitoimistoon, vaikka ei sitä alaa hallitse lainkaan. Siis muualla kuin itse merkitsemissään työkkärin tiedoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat