LA Heinäkuu 2016
Tervetuloa odottavat joilla laskettu aika heinäkuussa 2016. :)♡
Kommentit (302)
Moikka taas kaikki,
Kiva lukea muiden ajatuksia ja pohdintoja.
Täällä olo on epäuskoinen. Raskausoireita kun ei ole oikein nimeksikään, mitä nyt rinnat vaan aristelee. Mietin, että olenkohan mä edes oikeasti raskaana? Soitin jo lääkäriajan ja sain sen ensi viikon perjantaille, jolloin viikkoja kasassa omien laskujeni mukaan 7+2. Saas nähdä. Hartaasti toivon, että kaikki olisi hyvin, mutta jotenkin en uskalla yhtään nyt antaa itselleni lupaa olla liian innoissani. Se vaaleanpunainen vuoto kyllä loppui, onneksi. Hyviä vointeja kaikille!
-leonore 6+0
Täällä tuntuu väsymys syventyvän kaiken aikaa. Päikkärit on ihan pakko ottaa ja iltaisin haukottelu alkaa jo klo 19 maissa. Voisin vaan nukkua ja nukkua, liikkumaan ei tee yhtään mieli...vaikka liikunta ois tosi tärkeää ja raitis ilma takuulla auttais kuvotukseen. Miulla on silleen jännästi, että pahoinvointia ei oo aamuisin laisinkaan mutta iltaa kohden se vaan kasvaa. Aamuisin ja lounaalla maistuu ihan normaalit ruuat, mutta illat menee mehukeitto-hedelmä-mehu-näkkärilinjalla. Eilen väkersin itselleni sellaista ihanan raikasta sorbettia, sitä kelpaa lusikoida kun kaikkein eniten kuvottaa -- on terveellisempääkin kuin kaupan Twisterit ja vastaavat :-D
Huomenna on ensimmäinen neuvolakäynti! Elättelen toivetta sydänäänten kuuntelusta, vaikka luultavasti ei näin aikaisin vielä kuunnella.
Emsi 6+6
Neuvolassa tuli käytyä ekaa kertaa maanantaina. Kauan siellä kestikin ku hoitaja selitti ja kyseli kaikki asiat ja mittaili kaikki. Sydänääniä ei kuunneltu vielä kun luultavasti ei olis dopplerilla kuulunu ja sit ois tullu vaan paha mieli. Mullaki väsymys painaa eikä mitään jaksais tehä.. :/ Muuten raskaus sujunut hyvin, vähän väliä vaan mietityttää että onko sittenki tuulimuna tai jtn muuta vikaa kun ei oo tosiaan vielä varmuutta asiasta.
Nazu- 8+0
Moikka kaikille,
minäkin ilmoittaudun mukaan! Keppis täällä jo kyselikin, onko muita kaksosten odottajia. Täältä löytyy :) kävimme viime viikolla ultrassa ja kaksi sykettä sieltä löytyi. Täydellinen yllätys meille! Toinen sikiö oli hieman pienempi kuin toinen, joka tietysti hieman huolettaa. Onko muita kaksosten odottajia paikalla? Olen viikoilla 8+3 tai 8+0 riippuen kummanko vauvan koon mukaan mennään :)
Hei kaikille!
Täällä olisi myös yksi odottaja :) Nyt viikolla 9, tai 9+1. Eilen oli eka ultra, ja siellä näkyi pienen pieni vauveli jolla mittää melkein 2cm ja voimakkaat sydänäänet <3 LA 16.7
Raskaus on ensimmäinen, sekä erittäin toivottu. Aviomiehen kanssa onkin yritetty jo 3 vuotta, kertaakaan ei ole tärpännyt niin että olisin plussannut. Käytiin välillä lapsettomuustutkimuksissa, ja vikaahan sieltä löytyi. Miehellä aika vähän uimareita, ja meidän mahdollisuus% saada luonnonmukaisesti lapsia onkin aika alhainen, vain 14,8%. Suosittelivat IVF mutta itse en ollut valmis siihen rumbaan, ainakaan vielä. Kaikki ne hormoni pistokset ja henkinen stressi vaikuttivat aika kovilta. Nyt ei tarvitse sitä ajatella, koska tärppäsi ihan luonnonmukaisesti, eihän se tarvitse kun sen yhden hyvän uimarin! :)
Pahoinvointia on täälläkin ollut, ei vielä oksentelua onneksi. Kahvi menee alas vain aamuisin, sen jälkeen ei maistu. Iltaisin välillä himottanut liha, mutta nyt tuntuu että ne hedelmät (niinkuin muillakin näköjään) uppoaa hyvin, ja kaikenlaiset viileät sekä aika mauttomat ruoat. Tosi väsynyt myöskin olen ollut, on pitänyt välillä nukkua tehopäikkäreitä kun tuntuu että ei vaan muuten jaksa!
Niin ja olen itsekkin ulkomamma, niinkuin leonore (?) mutta halusin että voin jutella muiden suomalaisten tulevien äitien kanssa, kiva jakaa kokemuksia näin :)
Onneksi leonoren vuoto lakkasi!
Mites emsin neuvola?
On varmasti ollut melkoinen yllätys lokakuu! Sanoiko ultrassa että pitäisi huolestua? Kasvaako kaksoset yleensä aina samaa tahtia? Aika pieneltä tuo ero minusta vaikuttaa, varsinkin noilla viikoilla mittaaminen hankalaa. Onneksi teitä varmasti seurataan ahkerasti! Tsemppiä!
Hienoa katkit (alkoi tehdä mieli kitkatia) että onnistuitte luomusti ja onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Ovat varmaan arvokkaita pitkän yrityksen jälkeen.
Ihanaa kun ootte käyny jo ultrissa ja kuulleet sydänääniä! Me ajateltiin odotella np-ultraa, vaikka sitä saa jännätä vielä reilun kuukauden. Neuvolassa kävin siis tänään ja kuten arvelin, ei dopplerilla vielä lähdetty etsimään sydänääniä. Ihan kiva käynti oli, juteltiin kaikenlaista, mutta vähän jäi sellainen huoli-olo, kun selvisi että joudun melko varmasti pistämään itseeni verisuonitukoksen estopiikkejä (Klexane tai vastaava) valtaosan raskaudesta... On siis ollut tukos aiemmin ja raskaushormonithan nostaa uusiutumisriskin taivaisiin. Terkkari teki lähetteen äippäpolille, aika tulee postissa myöhemmin. Jotenkin alkoi huolettaa tuo aivan kamalasti, vaikka varmasti asiaa seurataan huolella eikä se pistäminen oikeasti oo niin paha juttu (6 kk pistin silloin aiemmin). Mutta ajatuksena ittensä mahaan pistäminen kun siellä on vauva....hrrr. Toivon että äitiyspolin aika ois nopeasti, kun haluttaisi niin kovasti jutella tästä. Tuli tänään olo että soittaisin äitille tai siskoilleni, kun ois tarve jutella, mutta ei me vielä haluta kertoa raskaudesta. Ehkä kerrotaan jouluna tai sen ekan ultran jälkeen...
Oispa kyllä jännittävää ja valtava yllätys saada kaksoset! Itsehän näin kaksosten saamisesta unta juuri ennen plussaa, oli kyllä niin suloiset pikkuiset tyttö ja poika...mutta uneksin milloin mitäkin, joten enneuneksi en lähde tuota arvaamaan :-D
Katkit minakin asun ulkomailla. Onhan se aika jannaa, tietty ei voi verrata esim neuvola/laakaripalveluja suomalaiseen systeemiin eika oikein kysya neuvoa niista mutta onneksi on kirjoittelua myos paikallisilla foorumeilla. Itse tosin olen niita vain lueskellut, mutta tanne myos kirjoitellut. Kiva jakaa kokemuksia ja nahda mitenka muilla menee :)
Oletteko kertoneet raskaudesta kenellekkaan?
Me odotellaan joulua, milloinka meinattiin kertoa laheisille. Talla hetkella se on meidan salaisuus. Yhdelle kaverille olen kertonut, silla han vasta sai lapsen (asuu myos ulkomailla) ja mukava oli kysella asioita hanelta (kumminkin vasta synnyttanyt ja kokenut raskauden).
Alussa tietty vahan hankalaa kun ei halua paljastaa ja olisi halunnut kysella asioita, mutta kylla tahan nyt on tottunut. Ehka niinkin paljon , etta valilla meinaa vahingossa jotain lipsauttaa :P
Ultra on reilun viikon paasta :) Silloin on siis dating scan.
Nyt menossa rv 10+2 :) jannaa!
Meillä mies varmisti ultrassa että kohdussa oli vaan yksi, eikä useampaa :D Sanoi aikasemmin että kyllähän niitä tottakai rakastaa useampaa vauvaa, mutta taisi tulla jo huoli jaksamisesta ja raha-asioista. Mutta meillä ei kyllä ollut todennäköistä kaksoisraskaus, suvussa ei juuri kaksosia ole. Mutta mulle se olis kyllä käynyt :) Olis aika jännä että olis vauveli molemmissa kainaloissa.
Kiitti Nafti! Joo on kyllä hieno fiilis kaiken tän ajan jälkeen saada viimeinkin näin hyviä uutisia :)
Emsi, älä liikaa jännitä tuota lääkkeen ottoa vaikka eihän se kivalta kuulostakkaan. Stressi ei tee hyvää, ja nyt kannattaa vaan katsoa päivä kerrallaan eteenpäin ilman että suuremmin murehtii. Jos haluat puhua jollekulle niin onko sulla vaikka sellaista luottoystävää kelle vois puhua tästä ilman että muille kertoisi?
Pumpulipallero, me ollaan kyllä jo kerrottu mun vanhemmille ja miehen vanhemmille tästä, sekä muutamalle muulle ketkä on tässä myötäelänyt näiden vuosien aikana. Oli ihan liian vaikeeta olla vaan hiljaa :D Muille kerrotaan sitten vk13 jälkeen joskus, kun alkaa olemaan noi riskiviikot takanapäin.
Täällä ei ehkä ole niin suurta eroa lääkäripalveluissa Suomeen verrattuna, tietysti jotain, mutta tuntuu että samanlailla otetaan kokeet ja ultrat ja vastauksia saa kysymyksiin. Asun itse Keski-Euroopassa.
Mulla on seuraava ultra nyt tulevana keskiviikkona, ja sen lisäksi verikokeet ja pissanäyte pitää viedä. Jännää tää kaikki :)
Olo on aika hyvä, kahvia ei edelleenkään tee mieli kuin vaan aamuisin (ja sekin on kai enemmän tottumiskysymys kuin mikään muu). Välillä vähän etoo, ja joskus kohtua vähän nipistelee mutta muuten olo on suht mainio, poisluettuna se väsymys :D
Miten te muut kaksikieliset perheet, oletteko jo miettineet että puhuuko kumpainenkin vanhempi äidinkieltään? Minä aion puhua lapselle suomea, hänelle kuitenkin tulee kaksoiskansalaisuus ja onhan se tärkeä juttu että pystyy sitten tulevaisuudessa puhumaan myös suomensukulaisten kanssa!
käyttäjä-11149 kirjoitti:
Meille on tulossa kans vauva <3 maanantaina 16.11 tein plussan kahdella eri testillä :) ihanaa. La ois 23.7 eli 3 päivää ennen meidän kahdeksatta vuosipäivää. Eli nyt ois menossa 4+4 :) niin alussa vielä ja kaikkea voi vielä tapahtua, mutta toivossa pitää elää :)
Vaikka niin ajattelin, että kaikkea voi tapahtua ja olin meistä se osapuoli joka halusi varautua mahdolliseen keskenmenoon, ettei se sitten sattuisi niin paljon. No, olin väärässä. Sain eilen keskenmenon töissä ja musta tuntuu ihan kamalalta. Eilen loput 3 tuntia en istuin vessassa itkien ja musta tuntuu ettei tää olo helpota ollenkaan..
käyttäjä-11149, voi kun harmi..! :'( Lämmin halaus!
Kiitos Katkit, juu ei pitäis hermoilla tuota lääkitystä. Ennaltaehkäisevä hoitohan se kuitenkin vain on, tai siis että parempi aina ennaltaehkäistä kuin hoitaa vasta sitten kun sairaus on jo päällä. Tänään onkin ollut parempi mieli asian suhteen, eilen tais hormonit tehdä tepposiaan kun huoletti ja itku oli kovin herkässä neuvolan jälkeen. Jäi sellainen apeahko mieli koko neuvolasta, vaikka muuten oli kyllä kiva käynti.
Kertonut oon yhdelle läheiselle ystävälleni, muuten raskaus on vielä miehen ja miun salaisuus. Josko jouluna kerrottaisiin meidän kummankin perheille, en tiedä vielä. Viikkoja kun olisi silloinkin vasta noin 9.
Me ollaan kaksikielisiä ja tavoitteena ainakin olisi, että kumpikin puhuisi lapselle omaa äidinkieltään. Keskenään puhumme enimmäkseen englanniksi, joten aikamoisen kielikylpyyn pääsee meidän jälkeläiset :-D
Voi kun aikaa vois nopeuttaa ja ois jo np-ultran aika. Aika saatiin tammikuun puolen välin jälkeen, jollei sitten äitiyspolille tuu lääkityksen takia kutsu ennen sitä ja siellä jo ultrattaisi.
Voimia sinulle käyttäjä-11149!
Tänään ollut täälläkin melko kovia vihlasuja alavatsan alueella ja luonnollisestikin pelottaa pahin. Toivotaan, että menee ohi yön aikana.
Meillä tarkoitus kertoa jouluna minun perheelleni jolloin viikkoja olisi sitten 11. Mies haluaa vielä pimittää omalta perheeltään jostain syystä tietoa meidän tammikuisen reissun jälkeen kerrottavaksi eli joskus tammikuun viimeisellä viikolla vasta heille pitäisi kertoa. Olen yrittänyt kyllä selittää, että minulla saattaa tulla vaikeuksia piilotella kasvavaa mahaa kun olen hänen siskon kanssa samalla työpaikalla. Ihmettelisi kyllä jos menisin yhtäkkiä vessaan aina vaihtamaan vaatteet. 😅
Meillä on kaksikielinen koti, eli mies puhuu sitten ruotsia lapselle ja minä suomea. Suomea puhumme kyllä keskenämme eli saas nähdä miten mies osaa vaihtaa ruotsiksi sitten yhtäkkiä. 😄
Kiva lueskella täällä muidenkin odottavien kuulumisia. Ei jaksaisi millään odottaa sitä np-ultraa, joka on joulun jälkeen. Kävin varhaisultrassa viikolla 7+0 ja oli niin ihanaa nähdä se pieni syke siellä. Nyt siis viikkoja 9+5 :) Paino on tippunut kolmisen kiloa, kun ei vaan millään saa syötyä kuin ihan pakon edestä. Kokoajan etova olo ja ainut mitä tekee mieli on sipsit ja appelsiinimehu. Mies onneksi jaksanut laittaa ruokaa ja katsoo että kanssa syön sen. On huolissaan kun yksin kotona ollessani en saa syötyä kuin hedelmiä tai porkkanoita.
Tämän etovan olon lisäksi on nyt kolmisen päivää kestänyt todella kova huimaus ja pyörrytysolo. Veikkaan että verenpaineet olis alhaalla, tosi inhottava tunne kun paikalla ollessakin pyörryttää ja päässä heittää. Ja joka kerta kun nousee ylös niin se täytyy tehdä tosi varovasti ettei kaadu. Neuvolassa verenpaineet ja hemoglobiini oli tosi hyvät, mutta normaaliahan se on että arvot lähtee heittelemään sitä mukaa kun raskaus etenee. Täytyy nyt seurailla tilannetta ja käydä mittaamassa verenpaineet jos oireet jatkuu vielä pitkään.
Ensi viikolla olis verikokeet ja np-ultra tosiaan sitten joulun jälkeen. Me ollaan jo kerrottu molempien vanhemmille ja isovanhemmille ja muutamille parhaille ystäville. Ollaan niin kauan tätä jo odotettu ja nähdään kuitenkin usein niin olis vaikeaa peitellä tätä huonoa oloa ja sitä ettei mikään tarjottava ruoka oikein maistu.
Ihanaa odotusta kaikille! :)
Onko muuten kellään limaisuutta nyt alkuraskaudessa ? Lääkärit ovat hämillään kun mulla ei ole nuhaa, yskää eikä kuumetta, mutta limaa on järkyttävä määrä kurkussa ja se jos jokin edes auttaa tätä pahoinvointia. 😷 Tätä kestänyt jo kolme viikkoa..
tsende 9+1 tai 9+5 😁 Ps. Joulun jälkeisellä viikolla np-ultra.
Meille on tulossa kans vauva <3 maanantaina 16.11 tein plussan kahdella eri testillä :) ihanaa. La ois 23.7 eli 3 päivää ennen meidän kahdeksatta vuosipäivää. Eli nyt ois menossa 4+4 :) niin alussa vielä ja kaikkea voi vielä tapahtua, mutta toivossa pitää elää :)
Vaikka niin ajattelin, että kaikkea voi tapahtua ja olin meistä se osapuoli joka halusi varautua mahdolliseen keskenmenoon, ettei se sitten sattuisi niin paljon. No, olin väärässä. Sain eilen keskenmenon töissä ja musta tuntuu ihan kamalalta. Eilen loput 3 tuntia en istuin vessassa itkien ja musta tuntuu ettei tää olo helpota ollenkaan..
Hätähousu imottautuu.. Hep. Kävin tänään neuvolassa vielä tarkistuttamassa tilanteen. Ja kyyneleet tuli kun neuvolatäti laitto sydänäänet kuulumaan. Ai että. Ja aika huikeeta kaikenlisäksi se, että näkyi ruskuaispussin lisäksi kaksi mötikkää :D toinen oli vain paljon paljon pienempi, että jäi vielä arvoitukseksi että onko siellä kaksi. Epäili myös kovan verenvuotoani niin että jos se toinen on mennyt kesken, mutta en voi sanoin kuvailla kuinka helpottunut olen. Eli menossa nyt olis sittenkin menossa 7+2. Keskiviikkona käyn aikasemmin sovitussa neuvolassa ja sitten selviää enemmän tuosta toisesta mahdollisesta sikiöstä :)
Oi ihanaa, käyttäjä-11149 !!! On varmasti aivan uskomaton olo ♡ Ainakin yksi sydän siellä varmuudella sykkii!
Meille tuli tänään postissa aika äitiyspolille, se on jo tämän viikon perjantaina. Tosi nopeasti tuo aika tuli, kun vasta 4pv sitten neuvola laittoi lähetteen.
Kavin juuri influenssa rokotteen ottamassa. Toivottavasti nyt pysyy tauti poissa. Vahan olin epailevainen taman rokotteen suhteen kun yleensa en mielellani sita ota, mutta ajattelin jos taa immuunijarjestelma ei olekaan niin tehokas nyt raskauden aikaan ja sairastuukin kovaan kuumeeseen niin parempi ottaa se nyt.
Silti vielakin jannittaa, onko kaikki ok.
Kavin siis varhaisultrassa viikolla 8 ja siella se sydan pamppaili <3 meilla on varsinainen ultra ensi viikolla, siella pitaisi sitten tietaa tarkemmin pysyyko sama laskettu aika. Uskon sen olevan 7.-8. heinakuuta (varhaisultrassa ehka kallistui tuon 7.7. puolelle).
Olen miettinyt paljon tuota kaksikielisyytta. Me puhutaan aidinkielena miehen kanssa eri kielta ja lisaksi asutaan Englannissa niin tulee sitten englanti siihen paalle. Meinasin kylla yrittaa kaikesta huolimatta puhua suomea, koska se on se luonnollisin kieli. Ihan sama miten pitkaan ja hyvin osaisi muita kielia mutta ei sita samalla lailla osaa joitain juttuja esim Suomesta selittaa muulla kuin omalla kielellaan.
Miehelle sanoin, etta han voi valita puhuuko omaa kieltaan vai Englantia. Toivon hanen puhuvan omaa kieltaan niin lapsi oppii ja pystyy myos kommunikoimaan suvun kanssa muullakin kuin englannilla. Eihan se varmasti helppoa ole, mutta meinasin yrittaa silti :)
Pumpulipallero, rv 10+4
Hei kaikki!
tsende, mulla on ollut muutamia limapalleroita kurkussa mitä siellä ei noin yleensä pitäisi olla. Mutta ei kuitenkaan mitään ihan flunssamaista.
Käyttäjä-11149, meinasin ensin pahoitella mutta ihana juttu ettei tarvitse, ja kaikki on sulla ja beibillä hyvin! Aika jännä että näkyy siellä kaksi.. ehkä se oli se toinen, tai esim. puhjennut verisuoni? Pidä meidät ajantasalla että mitä siellä kohdussa tapahtuu :)
Emsi, kiva että sait ajan nopeasti. Mitäs siellä äityspolilla muuten tapahtuu? Mulla jonkinlainen semmoinen on tulossa viikon päästä. Jep, olen ensisynnyttäjä ja ihan pihalla näistä :D
Pumpulipallo, puhutteko kotona siis miehen äidinkieltä vai kenties jotain muuta? Meillä puhutaan 3 kieltä kotona, mun ja miehen äidinkielet sekä englanti yhteisenä kielenä. Mutta vauvalle jos menis kahdella kielellä, multakin kun tuo miehen äidinkieli sujuu ihan hyvin.
Muutenkin kiva kuulla että muillakin on tämä tilanne useamman kielen kanssa, niin mä kyllä vähän kans aattelin et vois olla. Suomessa kuitenkin puhutaan aika paljon ruotsia äidinkielenä ja sitten on useita perheitä jossa toinen vanhemmista on ulkomaalaistaustainen :)
Täällä menee ihan hyvin, oon huomannut että ällöttää kovin jos ruokailujen väli venyy turhan pitkäksi. Ja sitten onkin jo pakko syödä vaikka ei kovin mieli tekisi, mutta se helpottaa kyllä oloakin sitten taas kummasti. Nyt yritän syödä tarpeeksi usein, ettei tulisi sitä ällötystä.
Tänään ruoan jälkeen makoilin sohvalla, joku pari minuuttia meni että nukahdin siihen, ja semmoiset tunnin tehotirsat tuli otettua. En kyllä muista että milloin ennen raskausaikaa on joka päivänä väsyttänyt tällälailla, tuntuu että unta tarviisi paljon enemmän kuin normaalisti. Ehkä sekin että sitä kahvia ei paljon juo vaikuttaa asiaan. No, nukkuminen ei ole pahasta niin antaa mennä vaan.
Keskiviikkona ne veri- pissakokeet ja uusi ultra. Kattelee taas sitä pituutta ja painoa että onko ne viikot ja päivät ihan kohdillaan, ekassa ultrassa oli vähän epävarmuutta tästä. Vähän jännittää mut silleen positiivisesti vaan :)
Katkit
rv 9+4
Just ärsyttävintä kun tietää että pitäis syyä terveellisesti, juoda paljon ja liikkua, mutta kun olo on ihan kamala, niin ei vaan pysty/viitsi/jaksa ;( kuitenkin haluaisi tehdä parhaansa sikiön eteen.