Miten niin yskänlääkkeet eivät tehoa?

Vierailija

Lehdessä luki että yskänlääkkeitä ei suositella kenellekään, koska ne eivät tehoa. Ennenhän niitä ei suositeltu lapsille, koska ne eivät tehoa. Että yskikää vaan viikkokausia ja tulkaa sitten lääkäriin kun alkaa tulla mieleen että onkohan tässä jo pahakin keuhkoputkentulehdus.

Kenellä ne muka eivät ole tehonneet? Meillä on vuosikausia hoidettu yskää Rometorilla pieniltä ja isoilta yskijöiltä, ja aina se on tehonnut. Kaikki ovat saaneet nukkua, kenenkään ei ole tarvinnut tippa silmässä yskiä viikkotolkulla kun kyljet on jo ihan hellinä siitä yskimisestä. 

Ja joo, voi olla toki että tässä on vaan näin hyvä lumevaikutus, että taaperokin, joka ei edes tiedä, mitä lääkettä saa, ihan vaan sattumalta on aina yskimisensä lopettanut.  Mutta siis, eikö teillä muilla muka yskänlääke vaikuta mitenkään?

Kommentit (7)

Vierailija

Ei mulla ainakaan. Reseptillä saatavaa cocillanaakin on ollut eikä vie yskänärsytyksen tunnetta, vaikka olen ottanut sitä yli määrätyn annoksenkin. Ei mitään vaikutusta. Samoin muutkin käsikauppa yskänlääkkeet, joita olen ostanut niin ei apua.

Vierailija

Joillakin yskänärsytystä hillitsevillä lääkkeillä on tuntunut olevan tehoa, mutta en tiedä onko yskä vain mystisesti päättänyt hävitä juuri sinä iltana, kun olen aloittanut lääkkeen käytön (yskittyäni pari viikkoa kaikki yöt ilman lääkettä) vai vaikuttiko lääke oikeasti. Ei ne lääkkeet kuitenkaan yskää paranna, mutta jos hillitsevät oireita sen verran, että saa nukuttua, silloin niistä on hyötyä.

Vierailija

Rometor itse asiassa jonkun verran voi tehotakin kun sisältää dekstrometorfaania, joka vaikuttaa keskushermostossa. Tämä on sitä DXM:ää jota myös huumeena käytetään, ja minkä takia narkit juo sorbitolista, oksetussiirapista tms yskänlääkkeisiin lisätyistä aineista huolimatta noita yskänlääkkeitä joskus pullon kerrallaan. Mutta oikein käytettynä ok yskänlääke.

Terveyskirjaston tietokin tukee sitä että nimenomaan DXM:ää sisältävillä voisi olla tehoakin. Ryhmästä kodeiini, dekstrometorfaani, moguisteiini sanotaan seuraavaa: "Aikuiset: Kahdessa dextrometorfaania käyttäneistä tutkimuksista vaikuttava aine (30 mg) vähensi yskää tilastollisesti merkittävästi, yhdessä ei, muilla aineilla ei havaittu tilastollisesti merkittävää eroa " Eli DXM on tehokkaampaa kuin kodeiini jota myös pidetään yleisesti tehokkaana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän se yskän oireita hillitsee keskushermoston kautta, mutta ei sillä ole minkäänlaista parantavaa vaikutusta.

Joo, eihän noihin virustauteihin mikään oikein parantavasti auta. Mutta useimmille riittää oikein hyvin se, että olon saa helpotettua siksi aikaa kun tauti kestää. Esim. ei avaava nenäsuihkekaan auta flunssan paranemiseen, mutta on se vaan paljon mukavampi nukkua kun henki kulkee muutenkin kuin "persreiän kautta".

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat