LA Heinäkuu 2016
Tervetuloa odottavat joilla laskettu aika heinäkuussa 2016. :)♡
Kommentit (302)
Mullakin tulee välillä sellainen olo, että onkohan se pikkuinen vielä tuolla masussa ja kaikki kunnossa. Kai se on ihan normaalisa, että tällaisia tuntemuksia tulee. Oireita kuitenkin on päivittäin ja mitään vuotojakaan ei ole ollut, joten miksipäs siellä ei olisi kaikki kunnossa :)
Mulla on nyt ollut viikonlopusta asti tosi kovaa huimausta ja inhottava tunne päässä, sumenee kun nousee seisomaan ja päässä heittää ja tuntuu inhottavaa huimausta vaikka olisi vaan paikoillaan tai makaisi. Eilen kävin sitten lääkärissä kun alkoi huolestuttaa ja olo alkoi vaan olla niin kamala kun kerran jo kaaduin olohuoneessa pöytää vasten ja luulin että pyörryn. Verenpaineita ja sokeriarvoja mittailtiin, molemmat olivat ihan hyviä lukemia kyllä. Lääkäri epäili, että verenpaine aina hetkellisesti heilahtaa pahasti ja sen vuoksi huimaa ja pyörryttää, täytyy nyt vaan nousta entistäkin hitaammin istumaan/seisomaan ja yksin en uskalla lähteä kauppaan tai oikeastaan muuallekaan, kun kokoajan on tunne että saatan pyörtyä minä hetkenä hyvänsä. Toivotaan että helpottaisi pian! Ja lääkäri neuvoi syömään säännöllisesti ja juomaan kunnolla, täytyy kyllä nyt ottaa itseään niskasta kiinni tuon syömisen kanssa. Välillä kun on sellaisia päiviä, että mikään ei meinaa maistua ja väkisin oon koittanut juoda ja syödä edes vähäsen. Se varmasti myös osaksi syy tähän inhottavaan oloon.
Onko teille muuten noitten houkuttelevien ruokien tai hedelmien suhteen käynyt niin päin, että jotkut ruoat yksinkertaisesti etovat nyt ihan todella paljon? Itse join vielä kolmisen viikkoa sitten vadelmamehukeittoa joka päivä, mutta nyt en voisi kuvitellakaan juovani sitä. Ajatuskin jotenkin kuvottaa ihan kamalasti :D Samoin oikein mikään liharuoka ei maistu ja välillä joutuu pitkäänkin miettimään, mitä ruokaa tekisi mieli kun mies soittelee kaupasta. On niin paljon vaan kaikkia ruokia, joita ei tee yhtään mieli. Onneksi tosiaan mandariinit on tähän aikaan vuodesta niin hyviä, niitä kyllä menee jos mikään muu ei meinaa maistua :)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Mymmelim 10+0
Heei! Ihanaa että teillä muillakin asiat ovat kunnossa ja pienet kasvavat. :)
Tänään kävin toisessa neuvolassa ja sydänäänetkin kuului hienosti ♡ ultrassa pikkuinen potki ja vilkutti äidille ja isosiskoll . :)esikoinen on ollut mukana molemmmilla kerroilla ja on todella innoissaan tulevasta vauvasta.:) pahoinvointi ja närästys on onneksi helpottaneet ppaljon ja olo on lähes normaali. Välillä ylösnoustessa nivuusiin sattuu ja vessassa pitää käydä usein myös kesken yöunien. Mulla tekee hirveesti mieli kaupan pizzoja ja hesen hamppareita. :s olen kuitenkin hillinnyt sen etttä vain viikonloppuisin voin sellaista syödä. :D vinkkinä joita iltasin närästää voin kertoo et ku syö banaania illalla ennen nukkumaan menoa niin ei ainakaan itseä närästä enää :)
La minulla 11.7
millski rv 10+1
Kiitos kaikille ♡ tänään eka kertaa raskausaikana voin aamulla pahoin ja muistu hyvin mieleen kuinka oksentaminen on tympeeää. Juuri sain aamupalan syötyä ja tulin vielä tunnin unille niin en kerennyt kuin selälleen niin piti juosta vessaan. Huh. Mutta kyllä se on sen arvosta :D mulla päätä särkenyt aikalailla ja oon ollut todella väsynyt ja monta viikkoa. Oikein silmäpusseista näkee että olen väsynyt. Rinnat mulla on kasvanut todella todella paljon vaikka vasta rv7+3. Oon tosi hoikka ollut aina ja nyt on jotenkin alkanut ruokakin tarttua :D ruskeaa limaista vuotoa mulla on että se on tosi epämiellyttävää..
Mä en oo syönyt jäätelöä ja omenaa moniin vuosiin mut nyt voisin syödä mansikkajäätelöä ja omenaa jokapäivä. Nam.
Katkit me puhutaan miehen kanssa kotona englantia. Eli lapsi kylla tulee kuulemaan kolmea kielta joka tapauksessa. En ole huolissani tuosta englannin oppimisesta, silla me asutaan Englannissa. Lahinna sitten nama muut kielet, pitaa yrittaa miehellekin sanoa etta pitaa sitten aktiivisesti kayttaa omaa kieltaan lapsen kanssa ja lukea ym. Itse kylla ymmarran paljon (han puhuu aidinkielenaan kreikkaa), mies ymmartaa vahan suomea. Tosin han varmaan tulee sitten sitakin oppimaan sivussa vahan vakisin :D
Olen lukenut paljon kaikenlaista tietoa tasta monikielisyydesta. Se nakojaan painottuu monesti, etta pitaisi vaan yrittaa sita kielta puhua, vaikka lapsi vastaisikin toisella kielella.
Kerran Suomesta tanne lentaessani edessa istui taapero vanhempiensa kanssa (olisiko ollut 2-3v.) niin oli ihana seurata kun han vastasi suomeksi aidilleen (aiti suomalainen) ja hollanniksi isalleen (isa alankomaista). Tietty ymmarran, etta onhan siina haastetta ja pitaa vaan yrittaa jaksaa puhua sita kielta. Onneksi nykyaan netti ym ja saa helpommin kaikkea tietoa naistakin asioista.
Minulla on kanssa valilla niin, etta onkohan tassa nyt raskaana ja onko kaikki hyvin. Okei allotysta viela vahan ja vasymysta mutta ei (onneksi) ole kipuja nyt ollut. Valilla niita esiintyi, varmaan siita kun paikat kasvaa (mm. kohtu). Uskon, etta tama kuuluu ihan asiaan, ettei niita oireita kokoaika ole. Eikohan sita rauhoitu taas vahaksi aikaa kun siella ultrassa paastaan kaymaan.
Eien sitten ajattelin, etta voisin kahvilassa ottaa kaakaon. No muutaman kulauksen siita otin mutta sinne se kaakao jai poytaan.. ei vielakaan maistu nuo lampimat juomat.
Pumpulipallero 10+5
Moikka taasen! Ja ihana lukea täältä muiden hyviä kuulumisia :) täällä alkaa kuukauden kestänyt pahoinvointi helpottaa. Nyt muutamia päiviä ollut jo sillain että välillä vaan käy pieni huono olo mutta muuten jo helpottaa, jospa siis teillä muillakin pian :) mulla ei oo erityisiä himoja tai ällötyksiä. Vähän tekee enemmän mieli jauhelihaa ja nakkiruokia ja rappukäytävien hajut niin kotiin tullessa kun työpaikallakin ällöttää, niin hassulta kun se kuulostaaki mutta en pysty yökkäämättä niistä kulkea :D myös jääkaapin haju ällöttää mutta erityisemmin ei mikään ruoka-aine. Ruokahalu on hyvä, kaikkea vois syödä yllin kyllin ja painoakin tullu jo 5 kg. Se ei sinänsä haittaa kun en ylipainoinen ole mutta kyllähän se vähän hirvittää :D täällä aletaan jo piakkoin siirtyä kohti keskiraskautta, hurjaa <3
Ttnya me käytiin varhaisultrassa marraskuussa, viikkoja oli sillon 7+4, mutta pieni vastaskin viikkoja 8+2. Syke nähtiin ja kaikki oli sillon hyvin. Oli mukava keskenmenon jälkeen saada käydä katsomassa että kaikki hyvin, en ois kyllä niiden hermoilujen kans kestänytkään tuohon julkisen puolen ekaan ultraan. Ja onneksi käytiin, oli mukava kokemus :)
Viikko sitten neuvolassa kuultiin jo sydänäänet. Kaks viikkoa vielä np-ultraan, sitten saa lopullisesti heittää hyvästi näille alkuraskauden peloille, jos sillon vielä kaikki hyvin, eiköhän ne ole. On mulla tämä alkuraskaus kyllä ollut melko stressaavaa aikaa, kun tuoreessa muistissa keskenmeno ja nämä on ensimmäiset raskaudet mulle niin kaikki on muutenkin uutta. Ei koskaan ole tiennyt mikä oire on normaalia ja mistä pitää huolestua. Mutta nyt aletaan olla jo voiton puolella onneksi :)
Hyviä vointeja kaikille teille!
Ama ja pieni 11+2
Apua mä sekoilen tän puhelimen kans. Ttnya oli ihan ensimmäisellä sivulla kysellyt varhaisultrassa ja mulla näytti että se olisi nyt ollut viimeisin viesti tähän ryhmään joten siksi vastasin siihen :D pahoittelut tästä sekoamisesta!
tsende, mulla ollut just sun kuvaamanlaista limaisuutta päivittäin! Joka päivä (etenkin aamulla) saa yskiä sellasia limapalloja kurkustaan ja se kyllä lietsoo tota oksennusrefleksiä kivasti, kun muutenkin kamala olo. Ei kans mitään flunssaa, mutta limaa riittää. Yök. Nyt on mennyt tuo keskenmenonpelkokin, kun oireet on suht voimakkaat ja mitään vuotoja ei sen alun jälkeen ole ollut.
Aliash rv 9+5
Täällä ollaan taas sydän sykkyrällä ja mieli sekava. Eilen kävin ultrassa ja sain kaikkia lippuja ja lappuja sekä purkkeja pissanäytteille. Oli tarkoitus toinen tehdä tänään aamu pissasta ja viedä labraan mut jäi tekemättä. Mulla piti olla ihana vp pitkään aikaan koulusta ja töistä. Piti nukkua pitkään ja vaan antaa itselleni aikaa rentoutua. Heräsin sitten viiden aikaan aamusta nippailuun ja tunsin vuotoa. Nousin äkkiä ylös ja menin vessaan ja samalla kun pissas niin lorahti kirkasta verta pönttöön kunnolla. Ei hyytymiä. Pikkuhousut olivat veressä, peitto, täkki, lakana ja patjassa 5cm läntti. En tiedä viitsinkö taas soittaa neuvolaan. Ottaakohan ne mua taas sinne ku ma ja ke kävin. Huolta on ja kovasti
Käyttäjä11149 sinullahan näkui kaksi mötikkää silloin käydessäsi ultrassa, joista toinen pienempi..olisikohan mahdollista, että se toinen oliai menossa kesken? Itselläni tuli myös muutama viikko sitten parikin kertaa verta hulahtamalla ja kaikki oli silti ok ultrassa. Verenvuodot alkuraskaudessa ovat kyllä yleisiä ja varsinkin jos siellä kohdussasi on kaksi sikiötä ollut ja toinen toista pienempänä, voi olla ettei sillä ole elämänedellytyksiä ollut ja valuu nyt pois, kun toinen jatkaa kehitystään normaalisti? Tämä on spekulaatiota ja kannaataa sinun olla yhteydessä neuvolaan. Verenvuoto on aina syy päästä ultraan tarkistamaan tilanne. Itse pääsin myös, kun olis sitä vuotoa. Nyt rv 9+6 ja vuotoa ei tosiaan muutamaan viikkoon ole ollut lainkaan itselläni.
piti lisätä muten vielä, että jos olet juuri ollut ultrassa, niin sehän entisestään lietsoo tuota verenvuotoa, kun limakalvot raskuden aikana herkät. Itse vuosin myös ultrauksien jälkeen.
Niin ja tule kertomaan tilanteestasi, kun selviää. Tsemppiä, on täysin mahdollista, että vuoto on vaaratonta!
Kayttaja-11149 toivottavasti tuo verenvuoto ei meinaa mitaan sen pahempaa! Niinkuin Aliash mainitsi, eikos noita vuotoja toisilla tule alkuraskauden aikana ja kaikki silti hyvin. Tsemppia ja kay ihmeessa selvittamassa tilanne niin ei jaa kummittelemaan!
Aiemmin oli puhetta siita kaksikielisyydesta, tammoiseen juttuun tormasin: http://www.hs.fi/elama/a1450244218170
Heippa. Minulla vierähti tänään kivi sydämmeltä. Kävin neuvolan ultrassa tänään, ja pieni syke löytyi ja kuului ihan oikeassa paikassa. Kyllä siinä kyyneleet vierähti poskille... <3 Minullahan oli tuhruvuotoa ruskeaa ja punaista 2 viikon ajan, ja olin todella huolissani. Ei ikäänkuin voinut rentoutua "nauttimaan" ensimmäisestä raskaudestani. Neuvolan täti ei osannut sanoa syytä vuodolle, mutta sanoi että kohdun limakalvot voivat olla todella herkät raskauden aikana jotta senkin vuoksi saattaa vuotaa. Muutoin olo on ollut suht hyvä. Ruokahalu ei ole ollut entisensä koko raskausaikana, mutta olen koittanut syödä usein pieniä aterioita. Välillä vaihtelee mikä maistuu. Viimeaikoina on himottanut erilaiset mehukeitot, ja puolukkapuuroakin tein pitkästä aikaa. Harrastatteko te liikuntaa näin raskausaikana? Minä olen laiskistunut paljon raskauden aikana, mutta olen koittanut välillä käydä lenkillä ja jumpissakin olon mukaan, se on kyllä piristänyt ja pitänyt pahoinvointia kurissa. Ja kun muistaa tosiaan syödä usein. Tsemppiä kaikille, ja rauhallista joulun odotusta!
Hope
rv 9+3
Itse soittelisin neuvolaan kaikesta mikä mietityttäisi itseä, esim. nuo verenvuodot, kuuluvat toki alkuraskauteen, mutta yksin epätietoisena olo on kamalaa. Varsinkin jos on ensimmäinen raskaus. Kaikki on uutta kuitenkin. 😊
Ihanaa kuulla ettei ole ainoa tämän kurkun limaisuuden kanssa. Jännä ettei neuvolassa hoitaja ollut kuullutkaan, että voisi olla raskausoire ja käski ottaa lääkäriin yhteyttä. Ja siellä yhtä hämillään oleva lääkäri sitten kummasteli, että onpa jännä juttu vaikka yritin kysellä liittyykö närästykseen ja juuri refluksiin. No toivotaan ettei tästä kärsi koko raskautta. 😅
Täällä ollut tosiaan pari siedettävää päivää ja sitten sellasia kuten eilen; vollottaminen pää pöntössä. Toivon kovin, että tämä rupeaisi pikku hiljaa helpottamaan.
Tiistaina kokeillaan neuvolassa etsiä sydänääniä ekan kerran, mutta hoitaja varoitti, että pitkillä ja hoikilla naisilla on haastava löytää sydänääniä ekan kerran. Hassua, kun luulis et on "ohuempi" matka siihen kohtuun. 😄
tsende 10+1
Enpäs olekaan hetkeen kirjoitellut, seuraillut kyllä aktiivisesti teidän kirjoituksia. Itse olen ennen raskautta liikkunut melko paljon, nyt se on kyllä jäänyt vähemmälle. Joskaan en ole kokonaan lopettanut, mutta jatkuva pahaolo ja ehkä hieman laiskuutta myös havaittavissa :D Liikunnasta ainakin vielä tulee hyvä olo, joten koitan pitää siitä kiinni niin pitkälle kuin vain mahdollista.
Tsemppiä kaikille erilaisista oireista kärsiville, kohta varmasti helpottaa kaikilla! :)
Mulla kanssa ollut nyt vahan vahaisempaa liikunnan kanssa, tosiaan tuo huono olo on ollut syy, miksi en ole jaksanut alyttomia liikkua.
Aiemmin olen kaynyt kunnon hikijumpissa, mutta kun en saannollisesti ole juuri ennen raskautta kaynyt niin olen paattanyt, etten mene niihin. Yritan muutenkin pitaa tuon sykkeen normilukemissa, mulla helposti nousee syke kun innostuu liikkumaan vahan kovempaa.
Pilates tms olisi ihan kiva, mutta se missa aiemmin kavin tuntuu vahan liian "rankalle" nain raskaana ollessa (paljon venytyksia, kehonhallintaa ym) joten olen miettinyt, jos etsisi ryhman raskaana oleville. En ole viitsinyt salilla kumminkaan raskaudesta mainita kun ei viela olla ns turvallisilla vesilla. Enka sitten tieda mitenka helppoa on ryhmatunnilla tehda eri liikkeet kun muut.
Noin tosiaan siellä aluksi näkyi kaksi mutta nyt ei eilen eikä tänään näkynyt kuin yksi :) eli kaikki on hyvin vaikka sitä runsasta veren vuotoa oli viime perjantaina ja tänään :) huh kyllä taas kyyneleet valui neuvolassa. Ihana kuulla se pieni syke. Mulla on 5.1 neuvolassa lääkärille aika niin selviää paremmin se ett onko siellä kaksi vai yksi. Mut tosiaan ei nyt ole enää näkynyt sitä toista että vaikea sanoa että oliko niin että se toinen meni kesken. Mut en kuitenkaan ole sitä ottanut mitenkään niin suurena menetyksenä, koska en osaa edes ajatella että niitä olisi voinut olla kaksi ja koska yksikin on tosi ihana asia. Kunhan se saataisiin heinäkuussa syntymään :) tänään hoitaja sai 9+2 että sekin tosi epäselvää millä viikolla todellisuudessa tässä mennään koska edellisestä kk minulla ei ole muistikuvaa ja ne on aina olleet niin epäsäännölliset. Mutta hyvillä mielin mennään ainakin vielä :)
Laitan tänne vielä pari mun ultrakuvaa. Eka kuva on maanantailta 14.12 ja toinen on tänään 17.12.
Eli tästä kuvasta 14.12 neuvolan hoitaja epäili että siellä voisi olla kaksi pientä. http://kuvapilvi.fi/k/yCst.jpg
Ja tämä kuva on tältä päivältä 17.12 mut ei se tän päivän hoitaja neuvolassa (oli taas eri hoitaja) ainakaan sanonut et voisko siellä olla kaks vai oisko siellä yks. Tuon möllykän se sieltä vain löysi ja siksi aattelin että vain yks. Mutta ku kattoo tuota kuvaa niin voisko ne olla ihan vieri vieressä?
http://kuvapilvi.fi/k/yCsx.jpg
Millasia kuvia teillä on? Osaako joku tulkita näitä paremmin kuin minä :D
Ompa kiva kuulla käyttäjä 11149, että kaikki oli hyvin 😊 Mielestäni ylemmässä kuvassa näkyy kaksi ja toinen tosiaan pienempänä, kuin toinen ja alemmassa kuvassa yksi...tai sitten kaksi, jos tosiaan toinen on siinä ihan vieressä? Vaikea kyllä sanoa. Olen myös aika huono noita ultrakuvia lukemaan 😁 Nyt onkin pakko mennä syömään jotain aamupalaa, kun etova olo taas "yllätti" näin aamulla 😷
Aliash rv 10+0
Mielestäni myös ylemmässä kaksi, joista pienempi ja toisessa yksi, tai tosiaan aivan vierivierekkäin. Taidat joutua odottamaan sinne np-ultraan nyt ennenkuin 100% vastauksen saat ? En kyllä itse ymmärrä myöskään kovinkaan paljoa noista uä-kuvista 😊
Tässä meidän pienestä papusesta kuva viikolla 7+4. Kamera jotenkin käänsi tuon kuvan, mutta kyllä siitä selvää saa. 😁
Onpa hienoa, että kaikilla tuntuu olevan asiat aika mallillaan! Tsende, mäkin olen tosi limainen ja jatkuvasti kaon kurkkua. Oon ajatellut sen liittyvän närästykseen ja refluksiin. Ääni häviää säännöllisesti mutta töissäkin on sisäilmaongelmia. Oon miettinyt aika paljon, minkälainen vaikutus noilla sisäilmaongelmilla voi olla, mutta toistaiseksi olen pysynyt toimipisteessäni...
Meilläkin ollaan kaksikielisiä, asutaan kyllä suomessa. Olemme molemmat myös kasvaneet itse kaksikielisissä perheissä, eli homma on sillä tavalla jo tuttu. Kotikielenä meillä on saksa ja minä aion puhua lapselle suomea. Miehen toinen äidinkieli jää nyt vähän vähemmälle mutta se onneksi korjautuu koulussa viimeistään... Omasta kokemuksesta toivon, että saksa pysyisi meillä aina kotikielenä.
Mua on vähän alkanut pelottaa, että onko siellä mahassa enää kukaan kun kaikki viimeisetkin tuntuvat oireet on helpottaneet... Nälkä ei enää vaivaa kokoaikaa, pahin turvotus on hävinnyt ja väsymyksestäkin olen saanut niskaotteen. Mutta luulen (ja toivon!!) sen liittyvän ennemmin raskauden normaaliin etenemiseen. Ensi viikolla on np-ultra, niin siellähän sen taas sitten näkee. Eilen näin ekaa kertaa vauva-unta, oli aika ihanaa.
Pulla 10+5