LA Heinäkuu 2016
Kommentit (302)
Voi leonore :´( Kovasti tsemppiä!! ♥ Hyvä että tukijoukkoja on, sen verran rankka kokemus tuo kaikkine käänteineen varmasti oli että kaikki tuki on tarpeen.
----
Itse kävin tänään siellä äitiyspolilla. Lääkäri ultrasi ja yksi pieni matkustaja sieltä löytyi!! Pikkusydän sykki voimakkaasti ja lääkärin kommentti oli "hyvännäköinen raskaus" ♥ Pikkuinen vastasi hyvin viikkojaan, joita tänään siis on 7+6. Oli kyllä aivan ihana lääkäri, tosin hyvin kuunteli ja vastaili kysymyksiini tukoksen estolääkityksestä. Kuulemma ei oo mahdollista, että pistäisin vahingossa kohtuun asti :D Mutta tästä päivästä lähtien siis pitää pistää yksi piikki päivässä, Klexane-nimistä kallista lääkettä, koska olen aiemmin sairastanut suht vakavan veritulpan. Kyllä vähän inhotti pistää ensimmäistä annosta, huomaa että ihan erilaista oli pistää silloin aiemmin kun ei ollut raskaana. Jotenkin paljon jännempää tällä kertaa, vaikka lääkäri vannoi ja vakuutti, etten voi mitenkään osua kohtuun.
Kuvaa en saanut ultrasta, en tiiä oisinko voinut saada jos olisin erikseen kysynyt. Mutta eipä se mitään, kyllä se pikkunyytti ja vahva sydämen jyskytys piirtyi mieleen vahvasti siitä ruudultakin! Mies ei harmi kyllä päässyt tänään mukaan, mutta jospa sitten np-ultraan mentäisiin molemmat. Ja sieltä varmasti saa kuvankin mukaan.
Hei taas,
Liitän tähän kuvan edellisestä ultrasta, eli rv9+4.
Olen tosi pahoillani Leonore :( Toivon kaikkea hyvää sulle!
Kiitos Pumpulipallero tuosta linkistä, oli hyvä artikkeli ja sain vaan enemmän varmuutta siihen että haluan kasvattaa lapsesta kaksi(+)kielisen :)
Kiva kuulla Hope että kaikki on siellä hyvin!
Tsende, mulla on hyvin onnistunut ne ekat ultrat, ensimmäinen sisäkautta ja toinen mahan päältä. Kai se sit helpottaa kun oon normaalipituinen pullukka :D Jotain etua tästäkin siis! Ihana pikkuinen siellä kuvassa :)
Kivat kuvat käyttäjä-11149, ensimmäisestä on kyllä hankala sanoa, mutta toinen näyttää ihan samankaltaiselta kuin mun eka ultrakuva, sellainen Nallekarkki siellä :)
Täällä oli tosiaan keskiviikkona toinen ultra, ja kasa kokeita. Siellä näkyi taas pikkuinen, joka oli huimasti kasvanut 1 cm viikon aikana, kovasti heilui jo kädet ja jalat. Oli kyllä mahtava nähdä se liikkuminen (vaikka se tahdotonta onkin), mieskin oli ihan haltioitunut! Sydänäänet taas vahvat ja tasaiset, kaikki näyttää tosi hyvältä. Viikkoihin tuli vähän korjausta, muutama päivä taaksepäin. Eli nyt olis mulla menossa rv9+6. Laskettu aika olisi sekin korjattu, eli 15.7 (muistaakseni viimeksi 16..). Seuraavan kerran käyn juttelemassa maanantaina lääkärin kanssa, testituloksia ja sen sellaisia. Itseasiassa en ihan tarkalleen edes tiedä mitä kaikkea, niin uutta tämä on mulle. Sitten 11.1 olisi kai se np-ultra, me halutaan se down-syndrooma testi.
Liikkunut en ole nyt kauheasti ylimääräisiä, oon ollut ihan liian väsynyt. Töissä kyllä tulee käytyä, ja siihen päälle vielä työmatkat liikkuen, ja työkin on suht aktiivista. Että näillä oloilla nyt mennään :)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Moi taas,
kirjoittelin jo aiemmin kommentin kaksikielisyydestä mutta se hävisi taivaantuuliin... Eli olemme molemmat mieheni kanssa kasvaneet kaksikielisissä perheissä; minä suomi-saksa, mies saksa-englanti. Molemmille on kotona aina puhuttu kahta kieltä ja edelleen kaikki kielet käytössä. Tosin totesimme molemmat, että teini-ikäisenä vallan otti se kieli, mitä käytti muutenkin enemmän kavereiden kanssa ym. Mutta vaikka edelleen minä puhun isäni kanssa suomea, hän vastaa saksaksi. Kaikkea kyllä puhutaan sekaisinkin kun kaikki ymmärtävät kaikkea, eikä se ketään tunnu haittaavan. Tietysti tarkka pitää olla, että se sekokielisyys pysyy vain kotona. Huomaan myös sen, että minulle myöhemmin opittu kieli (esim.englanti) toimii eri tavalla päässä ja pystyn helposti esim. kääntämään suomesta englantiin, kun taas käännökset eivät millään meinaa taipua suomen ja saksan välillä kun molemmat kielet ovat jotenkin eritavalla järjestelmässä sisällä... Väsyneenä tulee vaan saksaa suusta eikä suomen kielen sanat tule millään päähän... Älkää pelätkö kaksikielisyyttä, se on ihan mieletön rikkaus kun pystyy eri kulttuureissa toimimaan kulttuurin omalla kielellä! Meillä tullaan puhumaan siis suomea ja saksaa, en tiedä vielä mitä kieltä enkku-ukki alkaa puhumaan, olisi kiva kun puhuisi enkkua... :)
Liikunnasta; mulla oli kausi tuossa viikot 7-10 kun en päässyt kunnolla liikkumaan ja vähän pelkäsinkin, mutta nyt olen taas aloittanut salilla käymisen ja juoksemisen (sykkeet max 155). Tuntuu tosi hyvältä! Aloitan tammikuussa mammajumpan, sitäkin odotan innolla!
Mukavaa viikonloppua!
Pulla 11+2
Katkit, tarkoitin siis että sydänääniä on kuulemma vaikea etsiä pitkillä ja hoikilla sillä dopplerilla. 😊 Tai mistäs tiedän onko sama uä-tutkimuksissa.. 😀Varhaisultrassa vasta olen käynyt niin se tehtii tietty alateitse. Piti jo varoitella miestä, että np-ultra saatetaan tehdä myös sitä kautta. 😄
Nyt on ollut taas pari todella huonoa päivää kun kaikki tulee suoraan ulos. Juuri kun ehdin toivoa, että alkaisi ehkä helpottamaan tämä olo.
Ensiviikolla pääseekin kertomaan sitten minun perheelle jouluaattona. Jännä nähdä varsinkin omien vanhempieni reaktio, koska olen heidän "iltatähti". 😁 25 vuotias sellainen tosin jo.
tsende 10+3
Tanaan oli ultra. Kaikki nayttaa olevan hyvin, mita nyt ultrakuvan perusteella ultraaja osasi sanoa.
Oli ihanaa nahda pikkuinen <3 siella heilui jalat ja kadet ja toinen pyori kyljelleen valilla :)
Laskettu aika aikaistui parilla paivalla, eli nyt olisikin laskettu aika 5.7. :) Ja tanaan 12+0.
Seuraava ultra on sitten rv 20, mika on helmikuussa. Siella voi sitten kysya lapsen sukupuolen myos.
Ihanaa joulun odottelua kaikille <3
Pumpulipallero 12+0
Ompa täällä hiljaista. Mukava varmasti kuulla joulun alla, että kaikki on hyvin pumpulipallero. Onnea 😊 Oletteko jo kertoneet sukulaisille/ystäville, vai kerrotteko nyt? Itse odotan omaa ultraa ensi viikolla kun kuuta nousevaa😁 Silti olemme ajatelleet ihan lähimmille paljastaa jo jouluna tämän odotuksen. Mites muut? Kerrotteko jouluna vai vasta myöhemmin? Tuntuu, että tämä joulunaika on sopiva tällaisten uutisten kertomiseen, kun näkee sukulaisia 😊 Iloista joulua kaikille!
Aliash rv 10+5
Minä kerron vasta tammikuussa NT-ultran jälkeeen. Nyt tietää vain muutama kaveri, nekin vähän pakon edestä kerrottuna. Haluan selvittää ensin etttä onko kaikki OK ennen kuin kerron. Jaa häät on uuden vuoden aattona, haluan ne juhlia omana juhlanaan ja vauvauutiset sit lisä pommina H-hetken jälkeeen :D
Itselläni on myös ensi viikolla np-ultra 30.12 eli uusi vuosi alkaa toivon mukaan hyvissä merkeissä. 😊 Ajattelin kuitenkin omalle perheelleni kertoa jouluna niinkuin aiemmin olen maininnut.
Eilen oli neuvola ja ei niitä sydänääniä kuulunut sillä dopplerilla, mutta olin jo varautunut siihen kun hoitaja varoitteli tosiaan kun viikkoja oli vasta se 10+6 tai mahdollisesti vasta 10+3. 😌 Lohduttaa kuitenkin että varhaisultrassa sillon näin pienen sykkeen ja ensi viikolla nähdään uudelleen. Mieskin pääsee mukaan tällä kertaa.
Yllätyin vain kun kysyin neuvolassa, että tehdäänkö se ultra useimmiten vatsan päältä vaiko alateitse niin hoitaja sanoi, että harvoin saa vatsan päältä tuota ekaa ultraa. Aina luullut, että se tehdään vatsan päältä. 😄
Moikka!
Meillä oli np-ultra eilen, kaikki hyvin, riskit vähäiset. La pysyi samana eli 7.7. Vauva oli unelias ja ujo, eikä oikein halunnut esitellä itseään... Mutta oli söpö ja sydänääniäkin kuunneltiin. Ollaan kerrottu jo ekan ultran jälkeen vanhemmille (jotka kyllä huolehti tiedon leviämisestä oikeinkin perusteellisesti.., 😉). Mies on kertonut omille ystävilleen ja mä ajattelin nyt jouluna kertoa niille lopuille, joille ei asiaa ole vielä välimatkojen vuoksi kerrottu...
Mukavaa joulunaikaa kaikille!
Pulla 11+6
Ai niin, se piti vielä kysyä; onko teillä muilla ollut kutisevaa ihoa? Mä oon nyt reilu kolme viikkoa kärsinyt todella kutiavasta ihosta nivusissa ja rinnoissa, nivuset on ihan mustelmilla... Kätilö ei osannut sanoa mistä voisi johtua. Käski vaan lopettaa raapimisen. Lupasin lopettaa, mutta helpommin sanottu kuin tehty.... Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Miulla ei oo nyt raskauden aikana ollut normaalia enemmän kutinaa, mutta kyllä hormonit selkeästi teettää sitä (=menkkakierron mukaan vaihtelee kutiavuus). Miulla kutisee rinnat, kyljet ja sääret silloin kun kutinaa on. Joskus on ollut pakko laittaa kortisonia, mut nyt raskauden aikana on onneksi riittänyt talkki ja kookosöljy. Ja raapiminen tosiaan vaan pahentaa vaivaa ;-)
Moi,
Mulla oli maanantaina se lääkäriaika, siellä katsottiin ne veri- ja pissakokeiden tulokset. Kaikki näyttää olevan hyvin, mitä nyt rautapitoisuus vähän alhainen vaikka onkin rajan yli. Lääkäri suositteli syömään rautapitoista ruokaa, pillereihin ei kuulemma vielä tarvitse turvautua.
Mä olin ihan yllättynyt että lääkäri halus nopeasti ultrata myös, eli nyt mulla oli jo kolmas ultra tässä tosi pienen ajan sisään. Siellä se mini heilutteli käsiä ja jalkoja tosi vauhdikkaasti :) Kaikki näytti hyvältä, ja kolmas kerta myös kun kuulin ne sydänäänet. En tiedä miksi mulla jo viikolla 8+4 ne kuulu dopplerilla tosi hyvin, voi olla tää pullukkamaisuus ;D
Mulla on kutissut aina välillä niska, muita kutinoita ei ole vielä ollut.
Me odotetaan sinne rv 13 ja sitten vasta kerrotaan tästä noin yleisesti, nyt tietää vaan ne kenelle olisi myös helppo kertoa mahdollisesta keskenmenosta.
Hyvää joulua kaikille!
Katkit rv 10+4
Ihanasti täällä on ollu jo iloisia ultra uutisia! itselläkin oli ke:na 12+4 ja ensimmäinen ultra, oli tosi ihana nähdä että kaikki oli kunnossa, lasketuiksi ajaksi tarkentui 2.7.Ihan paras joululahja! ❤️ Nyt on saanut viettää joulua rauhallisin mielin ja huomenna vaihtuu jo viikko 13. Mullakin on ollut vaihtelevasti kutinaa, mutta tutulla on ollut yhdessä raskaudessa aivan sietämätöntä kutinaa, eli kyllä se raskaus tosiaan voi sellaistakin teettää.
Hyvää Joulua kaikille ja tsemppiä vointeihin!
-alicia 12+6
Pysykääpä muut terveinä! Nappasin lentokoneesta jonkun aika ikävän pöpön, ja aika nopeasti nousi kova kuume. Olin ihan paniikissa kun kuume meni yli +38c. Tänään vähän parempi olo mutta vieläkin kuumetta. En ihan kamalasti haluaisi panadolia napsia mut olo oli sen verran kamala, että oli pakko. Miten muut suhtaudutte panadoliin? Luin sen tanskalaistutkimuksen adhd:n ja parasetamolin yhteydestä ja yritän välttää lääkkeitä kuin ruttoa...
Paino tippui päivän aikana 1,5kg, en jaksanut kuin maata ja juoda vettä...
Mukavaa vuodenvaihdetta!
Pulla 12+5
Hei!
Tänään oli vihdoin ensimmäinen "virallinen" ultra! Vauvalla näytti olevan kaikki hyvin. ❤️ Oli kovin nukkuvaa sorttia, piti jumpata ja juoda mehua siellä, että saatii vähän liikettä niskaturvotusmittauksen takia. 😄 Mitat oli hyvät onneksi. Sydänäänetkin kuultiin, kun viimeksi neuvolassa niitä ei vielä löytynyt. Laskettu aika pysyi siinä 13.7.16.
Ja tehtiin muuten vatsan päältä tämä ultra kun olin jo henkisesti valmistautunut alateitse tehtävään. 😁 Tänään valitettavasti taas pöntön halailua ollut aamuohjelmassa, kun luulin/toivoin sen helpottavan pikku hiljaa. No eiköhän se pian.. 😌
tsende ja pikkunen 12+0
Mekin käytiin tänään varhaisultrassa ja kaikki oli pienellä hyvin ❤️ laskettu aika aikaistui vielä parilla päivällä, 1.7 se on nyt :) täällä on ilman pahoinvointia ja muita merkittäviä raskausoireita oltu jo useampi viikko. Vähän jännitti mennä sinne ultraan kun kaikki oireet on melkeen hävinny mutta kaikki oli silti hyvin! Ihanaa, nyt saa huokaista helpotuksesta. Huomenna lääkärineuvola ja sitten lähetäänki kahdeksi viikoksi euroopan toiselle puolelle lämmittelemään :) mulla on vaan yksi huoli näin ensiodottajana, kun mun paino on noussu jo yli 7kg :o onkohan se ihan normaalia? Olen ihan normaalipainoinen ollut ennen raskautta (50kg, 165cm) ja nyt painan jo 57. Miten teillä muilla? huomennahan tätä voin lääkäriltä kysyä mutta hurjalta tuntuu että nyt jo noin paljon tullu kiloja että kuinkahan niitä ehtii tässä kertyä :o
Ama ja pieni 13+6
Näköjään hormonit pistää mut sekasin vai mitä mä aina sekoilen tänne ryhmään ;D luin oman kommentin uudestaan niin eihän me varhaisultrassa käyty vaan juurikin niskapoimu-ultrasa . Pahoittelut sekoilusta 😳
Hei kaikille, leonore siirtyy takavasemmalle...
Sain keskenmenon. Pikkusen oli vuodellut koko ajan, lääkäristä sanottiin että voi olla normaalia alkuraskauteen kuuluvaa. Maanantaina sitten tuli isompi hyytymä pönttöön josta totesin, että pakko lähteä näytille. Gyne otti heti vastaan ja totesi sen mihin olin jo valmistautunut vaikkakin tietysti toivoin vielä että jostain muusta olisi kyse: Raskaus oli mennyt kesken hyvin varhaisilla viikoilla, ultranäkymä vastasi vkoja 5+2.
Gyne olisi lähettänyt kaavintaan suoraa tietä mutta sanoin että odotan mielummin jospa tyhjenisi itsekseen.
Keskiviikkona mulle sitten nousi hurja kuume, taas gynen tykö. Tulehdusarvot oli kovasti koholla, kuumetta yli 39. Lähetti mut suoraan sairaalaan. Pääsin sairaalassa tutkittavaksi ja pikana sit edettiin asioissa, sain antibioottia suoneen ja mut valmisteltiin supernopealla aikataululla toimenpiteeseen. Vaatteet pois, nimet papereihin ja nukutettavaksi. Tehtiin kaavinta. Sit heräämöön ja sieltä osastolle lepäämään. Täällä olen nyt edelleen, tänään pe iltapäivällä pääsen kotiin.
Näin päättyi tämä minun kolmas raskausmatkani, ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan. Aika monet itkut itketty mutta onneksi mulla on loistava tukiverkosto jolle voin puhua asiasta.
Ihanaa odotusta teille muille!