LA Heinäkuu 2016
Tervetuloa odottavat joilla laskettu aika heinäkuussa 2016. :)♡
Kommentit (302)
Osaisiko ja jaksaisiko joku kerätä jotain listaa meistä täällä kirjoittelevista?
Joku kyseli vitamiineista..
Itse tilasin Raskauskeijulta foolihappoa ja D-vitamiinia löytyy kotoa.
Foolihappoja odotellessani ostin tänään malttamattomana Citymarketista LadyVitaa, raskaana oleville / imettäville, josta jo foolihappo ja D-vitamiini löytyy.
Ompahan sit vitamiineja vähäksi aikaa ;P
Itsellenikään ei vielä ole pahoinvointi alkanut.
Rinnat oirehti heti ensimmäisenä, ja ne ovat tälläkin hetkellä kipeät/hellät. Jaloissa tuntuu ns."kasvukipua"!? Siis ihan reisissäkin asti! :D
Alamahassa erilaisia tuntemuksia.
Heippa!
Pakko tulla heti tänne kertomaan, kun kukaan läheinen ei vielä raskaudesta tiedä. Olin tänään ensimmäisellä neuvolakäynnillä :) Ensinnäkin, "neuvolantäti" oli oikein mukava ja se saa hymyilemään. Toiseksi, hän suostui ultraamaan ja kyllä siellä näkyi jo pienen pieni alkio, saimme jopa hyvin todennäköisesti sydämen sykkeen näkymään! Ensin hän siis näytti monitorista, että kohtu näkyy tuossa ja siellä sisällä on jotain. Siis ei ole ainakaan kohdun ulkopuolinen kyseessä. Sitten yritti tsekata sykettä. Ei meinannut ensiksi löytää, siinä vähän näkyi jotain liikettä, mutta sanoi sen voivan olla vain monitorin värinää. Mutta kun siirsi hieman anturia (joka oli siis alapäässäni), löysi kohdan jossa ihan selvästi sen alkion keskellä sykki jokin :') että eiköhän se syke ollut. Minä näin sen myös.
Olo on onnellinen, kyseessä ei pitäisi olla tuulimuna. Keskenmenoa jännitän toki edelleen, kun koskaan ei tiedä, mutta terkkarinkin kannustamana koitan olla murehtimatta asiaa liikaa :)
Voi huh tätä fiilistä. Neuvolan jälkeen tulin suoraan töihin ja arvatkaa kuinka vaikeaa on olla "tavallinen" ja pysyä hiljaa :-) Töissä en halua vielä kertoa, mutta kyllä pian varmaan kerromme perheillemme.
Tervetuloa mukaan kaikille uusille ja onnea kovasti plussanneille!
Norpppa rv 6+2
Heippa. Nyt tuntuu siltä että on pakko päästä kertomaan jollekin, koska ei uskalla vielä fyysisesti kertoa kenellekkään. Plussasin siis tänään, mutta taustalla on viime kuussa leikattu kohdun ulkoinen raskaus, eikä välissä ehtinyt tulla kuukautisia joten tarkkaa laskettua aikaa en osaa sanoa, mutta heinäkuun loppuun se menee :) Pääsen jo huomenna neuvolaan ja tällä viikolla on myös ensimmäinen varhaisultra. Olen niin onnellinen ja minulla on vahva fiilis siitä, että tällä kertaa kaikki sujuu hyvin. On kiva päästä juttelemaan ja saamaan vertaistukea samojen ajatusten kanssa painivilta. :)
Täällä kans yksi heinäkuun lopulle pikku kakkosta odottava ilmoittautuu :) esikoinen on syntynyt 11/13 ja vuosi on tätä pikku kakkosta toivottu. Kesällä todettiin kkm ja nyt syksy on ollut pitkä ja raskas ja täynnä odotusta ja epätoivoa. Nyt jännitetään ja odotetaan oksentamisen alkamista.
Mulla aina ollut todella paha pahoinvointi eka kolmannes ja lääkärin sanoin "sitä on odotettavissa seuraavissakin raskauksissa koska se on sulle tyypillistä" tosi kiva. Oon siis ollut useasti tiputuksessa kuivumisen takia.. mutta kaikesta huolimatta olen todella onnellinen uudesta raskaudesta ja odotan oksentamisen alkamista, koska silloin tiedän että kropassa jotain tapahtuu ja taimi kasvaa ja voi hyvin :) keskenmenneessä oksentaminen loppui yllättäen ja todettiin että kasvu oli lakannut samoihin aikoihin.
Hei :)
Ajattelin, jos voisin liittya tanne.
Eli plussasin 3vk sitten ja laskettu aika on 8.7.2016 :) Ensimmainen lapsi meillakin ja tarppasi yk4.
Jannaa aikaa! Vielakaan ei oikein ymmarra, etta meille on oikeesti tulossa vauva :) Varhaisultran varasin ja se on ensi viikolla, 28.11. Jospa siella nakyy jotain! Tanaan on siis 6+4.
Olot on ollut kylla laidasta laitaan.. silla viikolla kun plussasin olin kauheessa flunssassa elikka en nyt siita alusta osaa sanoa. Se vaan, etta nippaili alavatsaa paljonkin ja rinnat olivat arat ja turposivat. Muita oireita oli narastys ja royhtaily, turvotus. Nyt tullut kuvioihin myos paha olo.. onneksi ei sentaan ole ihan oksentanut mutta kauhee olo silti. Hyvin maistuu uni ja tarvitseekin lepailla tarpeeksi. Ai niin ja hikoilu. Ihan kauhee hikoilu pienestakin kavelysta :P Niin ja olen 29v.
Nyt pitaa lueskella tama ketju lapi :) Mukavaa viikkoa kaikille!
Tuntuu että on ihan noviisi kaikessa:D mutta jes sainpas raskausviikot laskettua ja niitähän on sitten huomenna kasassa 7! Tekisi kovasti jo mieli päästä ultraan ja niinkun muutkin ovat täällä todenneet niin todella paljon jännittää pienen puolesta.. Toivottavasti kaikki menisi hyvin ja alkio kehittyisi normaalisti. Onko siis mahdollista että ekalla neuvolakerralla jo terveydenhoitaja voisi mahdollisesti tehdä jonkun ultra-katselmuksen? Olisi niin kiva nähdä jostain konkreettisesti että sisällä on jotain!
Huh, kylläpä täällä on lisääntynyt väki😊 tosiaan jos saisi jonkun listan tehtyä ja missäs vaiheessa näitä on tavattu laittaa suljetuiksi yhteisöiksi vai antaako kasvaa 100 päiseksi 😂 zanice: joissain neuvoloissa saattaa olla ultran mahdollisuus mutta harvemmin. Pikku sydämen sykäykset näkyy rv 6 alkaen, toki sitä ennen voi tsekata että näkyykö kohdussa alkuraskauden merkkejä😊 itse käytiin ensimmäistä kertaa poikaa ihmettelee 7 v sitten rv8+3 ja oli sellainen suloinen sätkijä, pienet kädet ja jalkojen alut. Oli siis kiva kun oli jo vähän enempi ihmisen mallinen. Mikäli vaan maltan niin odotan taas noille viikoille. Mies ei tule varmaan mukaan kun työsuhde etuna tämä kurkistelu tapahtuu kesken työpäivän☺️ Itse en ole hirmu tarkka tuon listan kanssa. Raakaa homejuustoa en välitäkään syödä ja lohtakin maltilla. A-vitamiini pohjaiset vitskut olen jättänyt pois ja pitäis hakea raskaus vitamiinit. Vieläkään ei kovasti pahoinvointia mutta herkästi kuvottaa jos ruokailujen väli pitenee. Lämmön mittasin myös just. Viime viikolla oli vielä 36.7 ja tänään 37.2😍 hyvältä vaikuttaa. Viikot siis tänään n.5+3❤️ Ja todellakin housut vähän kiristää. Viime raskaudessa jouduin laittaa mamma farkut jo rv9, ihana kun se resori oli pehmeä ja farkun reuna niin alhaalla.
Kiitollinen: ihania uutisia surujen jälkeen, se on jännä miten sitä aistii hyvän fiiliksen. Varmasti kaikki menee siis tällä kertaa hyvin ja saat terveen vauvelin syliisi heinäkuussa👍
Norppa: onnea ihanista uutisista ja kiva kun tulit heti tänne päivittämään asian 😊
Pikku myy: mulla on ollut edellisissä raskauksissa myös erittäin matala RR, se tuntuu kyllä todella ikävältä ja lisäsi myös kuvotuksen tunnetta. Suosittelen nappaa aina tuon tuntemuksen aikaan mutisen merisuolaa tai vaihtoehtoisesti vaikka lakun. Tietty makean syönti saattaa kostautua jossain vaiheessa joten taidan vetää sanani lakun syönnistä pois😉 pitääkin mitata huomenna omat paineet...
Murunen: Kiitos tsempeistä. :) On jotenkin vaikea sisäistää sitä, että kaikki voi tapahtua näin nopeasti, leikkauksesta kun on vain hiukan reilu kuukausi. Tosiaan viimeksi poistettiin kokonaan vasen munajohdin, joten ainakaan samaan paikkaan se ei tällä kerralla ole voinut jäädä kiinni!
Omista oireista tällä hetkellä eniten näyttäytyy vatsan kipuilu, onko muut joutuneet ottamaan panadolia tms kipulääkettä oireisiin? Tämän lisäksi kärsin myös jatkuvasta vilusta ja etovasta tunteesta, eikä tee myöskään juurikaan mitään mieli syödä. Kaikista pahoin oire taitaa kuitenkin olla tämä ajatusten sekavuus. Ei juurikaan muita ajatuksia tällä hetkellä pyöri mielessä :D
Onneksi tänään on jo ensimmäinen neuvola, ehkä siellä saa vähän varmuutta kaikkeen ja luultavasti myös sen listan sallituista ruoka-aineista. Miten muilla tuntuuko, että ihmiset huomaavat jos välttelette jotain ruokaa esimerkiksi kylässä? Meillä on ensiviikolla syntymäpäivät ja mietin jo valmiiksi miten keksiä hyvä syy kieltäytyä juustoista joita rakastan :D
Kiitollinen, täältä myös tsemppejä sinne!
Tässä töiden lomassa väsäsin tällaisen listan tämänhetkisistä odottajista. Etukäteen jo anteeksi, jos sekaan on päässyt virheitä. Tätä saapi päivittää tarpeen tullen :)
MILLSKI: la 9.-10.7. (2. lapsi)
ANNIM: la heinäkuussa (2. lapsi)
NORPPPA: la 9.7. (1. lapsi)
TTNYA: la 12.7. (1. lapsi)
ALICIA: la 3.-4.7. (2. lapsi)
MURUNEN: la n.15.7. (3. lapsi)
MALINA: la 14.7. (1. lapsi)
MURMUR: la 7.7. (1. lapsi)
NUUTI: la 23.7. (2. lapsi)
MERENNEITO: la 16.7. (1. lapsi)
LYKKE: la 12.7. (3. lapsi)
LAURAIIDAVI: la 12.7. (1. lapsi)
ALIASH: la ?
PIHLAMIINI: la 20.7. (1. lapsi)
MIRRIÄINEN: la 9.-12.7. (1. lapsi)
SADIE90: la 12.7. (3. lapsi)
PULLA: la 9.7. (1. lapsi)
AIWO: la 17.7. (3. lapsi)
LUMIHIUTALE15: la ? (1. lapsi)
MUPPE: la kuun lopussa (1. lapsi)
ZANICE: la ?
PIKKU MYY: la 20.7. (2. lapsi)
HANMAR: la 10.7. (1. lapsi)
RITU80: la 20.7. (2. lapsi)
KIITOLLINEN: la ?
TEEPI: la kuun lopussa (2. lapsi)
PUMPULIPALLERO: la 8.7. (1. lapsi)
Onhan meitä jo :)
Niin ja vielä näistä oireista. Minulla myös on havaittavissa sellaista kuvotusta ruokien suhteen. Kun mietin mitä sitä syötäisiin tänään, tulee helposti kuvotus kun kelailen ruokia mielessäni. Sitten päädyn siihen ruokaan joka kuvottaa vähiten. Eilen illalla en syönyt enää iltapalaa, koska mikään ei maistunut. Nälkäisenä menin nukkumaan. "Mukavaa" :-D
Ja vielä yksi viesti :)
Onko täällä muita joilla on ylipainoa? Minulla on noin 10kg liikaa ja olenkin tässä taas vähän laihdutellut. Maltillisesti, mutta paino on laskenut. Olen aina ollut vähän pyöreä ja tästä kun kiloja saisin pois 7, olisin tyytyväinen. No otin asian puheeksi eilen neuvolassa (terkkari oli muuten ihana, ei motkottanut lainkaan, ei ottanut stressiä painoasioista ja oli enemmänkin kannustava) ja sovimme "tavoitteeksi", että painoni nousee raskauden aikana 0-5 kg. Tosin terkkari sanoi erikseen, että jos turvotusta on tullakseen, se tulee eikä sille voi mitään (äidilläni oli odotusaikana kova turvotus). Olen itse ihan innoissani tästä tavoitteesta, koska tosiaan laihdutus oli menossa jo ennen tätä raskautta. Jännittää, miten mahdan onnistua ja mitä jos kiloja tuleekin vaikka +15 :D
Mutta en ota asiasta stressiä, ehtiihän sitä sitten raskauden jälkeenkin. Olen laihduttanut ennenkin, joten "osaan" sen kyllä. Sitten vaan kun sokerihiireksi taas muutun, kiloja tulee takaisin. Eli minulla se mässyttely nostaa painoa, ei niinkään muut syömiset.
Jospa minäkin liittyisin tänne teidän joukkoon! Olen 23 vuotias ja tein eensimmäisen positiivisen testin 30.9 (tärppäsi yk 5). Ja laskureiden mukaan la olisi 6.7. Viikkoja nyt menossa 7+0. Ekaan neuvolaan olen menossa 23.11. Kyseessä on ensimmäinen raskaus, joten täälläkin kaikki aika uutta. Paras ystväni opiskelee terveydenhoitajaksi ja häneltä olenkin saanut paljon tukea. Muutamat läheisimmät ystävämme tietävät raskaudesta, sukulaisille ajateltiin kertoa jouluna.
Oireita mulla on ollut aika paljon: vatsan turvotus ihan hillitöntä, menkkamaisia (mutta paljon kipeempiä) kipuaaltoja tulee välillä, tissit ovat kipeät ja kasvaneet jo reilusti, ensimmäinen hiivatulehdus on kärsitty, kuumeflunssassa olen tällä hetkellä jo toistamiseen, oksentelua ei ole ollut,mutta kaikki ajatus ruuasta kuvottaa (onneksi ruoka maistuu silti) ja lisäksi minulle on puhjennut lähes samanlainen akne kun teini-iässä. Siinä oli suurimmat oireet. Meillä on kaksi koiraa ja varsinkin naaraspuolinen on ruvennut seuraamaan minua ihan joka paikkaan, mahtaako koira aistia raskauden jo näin varhaisessa vaiheessa..?
Ruokavaliosta vielä vähän: koitan syödä paljon kasviksia ja vihanneksia ja välttää ylimääräistä sokeria. Tietysti välillä täytyy herkutella! :) kahvia en juo muutenkaan erityisemmin, mutta teetä olen antanut itselleni luvan juoda yhden kupin päivässä. Syön minisunin mama vitamiineja ja flunssassa olen ottanut c-vitamiinilisää.
Hei,
Kiitos neuvoista Murunen. Mulla oli kans matala verenpaine viime raskaudessa, mut pidin sitä pelkästään positiivisena, kun ei tarvinnu stressata korkeasta verenpaineesta, joka oikeesti voi olla vaarallinen! Aion todellakin mässäillä lakua. Eiks laku oo kielletyllä listalla vain verenpaineesta johtuen tai tietääkö joku onko lakussa muita riskejä? 😉
Mulla on kans ihan jäätävä turvotus vatsassa. Oon olemukseltani hoikahko, joten mulla näkyy heti, kun vatsa vähänkin turpoaa. Viime raskaudessa monet vaatteet eivät mahtuneet enää 8 +0 jälkeen...
Itse haluaisin myös kovasti varhaisultraan, mutta en taloudellisista syistä taida mennä! Niin jännään teidän varhaisultraan käyneiden kanssa! Onneksi meillä ultrarataan aina neuvolassa, joka on 14.12. 😃
Onnea kaikille uusille tulokkaille!
Meille on tulossa kans vauva <3 maanantaina 16.11 tein plussan kahdella eri testillä :) ihanaa. La ois 23.7 eli 3 päivää ennen meidän kahdeksatta vuosipäivää. Eli nyt ois menossa 4+4 :) niin alussa vielä ja kaikkea voi vielä tapahtua, mutta toivossa pitää elää :)
ANNIM laitoin sähköpostia siihen faceryhmään liittymisestä. Onkohan tullu perille? :) itelleni ois helpompi siellä keskustella kun täällä foorumilla.
Moikkkka!
Maanantaina sain ihan selkeän plussan kun testasin uudelleen. Jännää. Nyt oireena huimaus, sitä on mulla ollut jokaisessa raskaudessa aluksi. Väsyttää myös ja välillä vihloo aivastaessa alavatsassa. Itkettää myös kaikki tavallistakin helpommin. Kyllä jotain siis tapahtuu. Neuvolan varaan vasta joskus oletetulla 8-viikolla, koska sinne ei täälläpäin pääse kuitenkaan sen aikaisemmin. Töissä aion kertoa vasta kun on pakko, olen koeajallakin vielä ja työsuhde vakinaistetaan vuodenvaihteessa. Toisaalta poden tästä huonoa omaatuntoakin. Ei ole helppoa :) ..
Niistä syömisistä piti kanssa kommentoida, että voihan esimerkiksi sinihomejuustoakin syödä kuumennettuna, kuten pitsassa, lämppäreissä ja kastikkeessa?!? Ainakin olen itse syönyt :D kun se nyt vaan on niin hyvää! Varmaankin sitä inkivääriäkin voi käyttää esimerkiksi mausteena ihan hyvin, mutta ylenpalttista käyttöä on syytä vähentää.
Itseäni mietityttää kotieläinten kanssa toimiminen vauvaa odottaessa: kuinkahan täytyy varoa eläinten karsinoita esimekiksi siivotessa? Meillä on kanoja ja vuohia navetassa, sisällä kissa ja koira.
Hei! Olen plussannut viikko sitten. La olisi 20.7 laskurin mukaan. Varasin tänään ultran, se on 10.12. Yksi lapsi on ja kesällä oli km.