Sain työpaikan, joka sisältääkin matkustelua, onnistuuko pienten lasten äidiltä?

Vierailija

Onko kenelläkään kokemusta? Hain jo yli kk sitten työhön ja kävin haastattelussa, jossa tuli ilmi, että työ sisältäisi myös matkustamista 3-10 päivää kuukaudessa. Ei kuulostanut hyvältä, sillä minulla on 1,5- ja 5-vuotiaat lapset. Nyt sain uutisen, että minut on valittu työhön. Voisiko se onnistua? Mies ei ole koti-isä ja tekee välillä pitkiä päiviä töissä, mutta anoppi voisi välillä auttaa lasten hoidossa. Tuntuu kuitenkin paljolta, jos joutuu jopa 10 vuorokautta kuukaudessa olemaan reissussa.

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Unohdin mainita, että myös muina työpäivinä työmatkaan menee julkisilla tunti suuntaansa, omalla autolla vain hiukan vähemmän. Eli normaali klo 8-16 toimistotyöpäiväkin veisi sellaiset klo 6.45-17.15 pois lasten luota.

-ap

Vierailija

Reissuilla on eroa. Minulla on kuukaudessa noin 12 matkapäivää, mutta vain 1-2 yöpymistä, yleensä se on illaksi kotiin ja aamuksi töihin. Matkapäivät on kaiken lisäksi lähes kaikki alle 10-tuntisia.

Vierailija

Joiltakin onnistuu, joiltakin ei. Riippuu paljon miten saa lastenhoidon järjestettyä ja miten työaika joustaa muilta osin. Onko työnantajallasi tarjota lastenhoitopalveluja, joillakin työpaikoillahan sellainen on? 10 päivää kuukaudessa ei ole paljon. Millainen on työaikasi vai onko sinulla kokonaistyöaika, kuten monilla on esimiestyössä? Meinaan vain, että matkatyössähän kertyy myös ylitunteja/säästövapaita työehtosopimuksen mukaan, ja silloinhan saat jonnekin muualle lisävapaapäiviä. Siinäkin on etunsa.

Vierailija

Riippuu täysin siitä, että miten paljon miehesi ja anoppisi tekevät. Pyydä heiltä sitovat vastaukset. 

Lasten sairastelu voi muodostua isoksi ongelmaksi. Joudutko olemaan paljon öitä poissa kotoa? Pystytkö tekemään matkustelun vastapainoksi etätöitä kotoa käsin? Miten paljon etukäteen tiedät matka-aikataulusi ja voitko järjestää matkat miehesi ja anoppisi tarpeet huomioivalla aikataululla?

Esitä tarkentavia kysymyksiä mahdolliselle tulevalle työnantajallesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Reissuilla on eroa. Minulla on kuukaudessa noin 12 matkapäivää, mutta vain 1-2 yöpymistä, yleensä se on illaksi kotiin ja aamuksi töihin. Matkapäivät on kaiken lisäksi lähes kaikki alle 10-tuntisia.

Tuolla on raja 2 tuntia suuntaansa, eli jos menee toimistolta yli 2 tuntia kohteeseen, se on yön yli, koska työpäivä olisi muutoin yli 12 tuntia. Tässä puhutaan nyt siis matkoista, joilla ollaan parikin päivää kerralla vaikka 500 km päässä. Tai laivalla tai messuilla aamusta iltaan. Sinulla siis on pienet lapset ja matkustaminen onnistuu?

-ap

Vierailija

Sen on mahdollistanut miehen joustavatyö ja työajat. Sekä etätyö mahdollisuus niinä päivinä, jolloin ei ole matkoja. Tuossa teidän mallisssa sekä isä ja äiti olisi paljon poissa ja vaikka kuinka halutaan vaieta niin pienet lapset tarvitsevat vanhempiaan, eikä päiväkodin henkilökuntaa tai isovanhempia.

Vierailija

Minä en ymmärrä aloittajan ongelmaa. Jos mieheltä onnistuu työssä matkustaminen ja pitkät poissaolot ja pitkät työpäivät, vaikka perheessä on pieniä lapsia, niin miten ihmeessä naiselta ei sama onnistuisi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on raja 2 tuntia suuntaansa, eli jos menee toimistolta yli 2 tuntia kohteeseen, se on yön yli, koska työpäivä olisi muutoin yli 12 tuntia. Tässä puhutaan nyt siis matkoista, joilla ollaan parikin päivää kerralla vaikka 500 km päässä. Tai laivalla tai messuilla aamusta iltaan. Sinulla siis on pienet lapset ja matkustaminen onnistuu?

-ap

Onnistuu ihan hyvin, koska olemme miehen kanssa tasa-arvoisia. Hän ns. joustaa, kun minulla on pitkä päivä tai olen reissussa ja vastaavasti minä pidän tiukasti kiinni työajoista niin päivinä, kun miehellä on työmatkoja tms. En ymmärrä, miten joku saa normaalista työstä aikaan stressin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita, että myös muina työpäivinä työmatkaan menee julkisilla tunti suuntaansa, omalla autolla vain hiukan vähemmän. Eli normaali klo 8-16 toimistotyöpäiväkin veisi sellaiset klo 6.45-17.15 pois lasten luota.

-ap

Tuohan on ihan normaalia, kun kulkee työmatkat julkisilla. Olet ilmeisesti ollut pitkään pois työelämästä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joiltakin onnistuu, joiltakin ei. Riippuu paljon miten saa lastenhoidon järjestettyä ja miten työaika joustaa muilta osin. Onko työnantajallasi tarjota lastenhoitopalveluja, joillakin työpaikoillahan sellainen on? 10 päivää kuukaudessa ei ole paljon. Millainen on työaikasi vai onko sinulla kokonaistyöaika, kuten monilla on esimiestyössä? Meinaan vain, että matkatyössähän kertyy myös ylitunteja/säästövapaita työehtosopimuksen mukaan, ja silloinhan saat jonnekin muualle lisävapaapäiviä. Siinäkin on etunsa.

Ei ole esimiestyö, vaan asiantuntija. Olen nykyisin esimies ja siksi haluankin vaihtaa, koska olen ollut kotona edelleen kotihoidontuella. Esimiestyössä valitettavasti töitä tuli välillä kotiinkin ja työn koin stressaavaksi. Tämä uusi työ ei olisi niin stressaava, ja matkoista tulee tosiaan lisää vapaapäiviä. Työpaikkani olisi siis joka tapauksessa niin pitkän matkan päässä, että olisin poissa kotoa noin 6.45-17.15. Etätyötä ei voi tehdä kotoa käsin. Lastenhoitoa ei ole.

-ap

Vierailija

Kannattaa selvittää, miten matkustusaika suhteutetaan työaikaan. Esim. valtion matkustussääntö on sellainen, että kaikki matkustus 8-16 ajan ulkopuolella tapahtuu omalla ajalla. Jos siis saat tehdä kaikki matkat työaikana, saat helposti paljon tunteja ja sitten voit olla matkapäivien välissä enemmän lasten luona. 

Mut joo. Itselläni valtakunnallinen työ, joka sisältää jonkin verran matkustusta. Pisimmillään olen pois 5 päivää viikossa. Näitä settejä tulee vuodessa viisi. Lisäksi matkapäivä ja joitakin yhden yön yöpymisiä. Lapseni ovat jo melko isoja (kaksi yläkoulussa ja yksi alakoulussa) ja silti tuntuu, että aika paljon olen perheen luota pois ja paljon joutuu mies joustamaan. Mies ei ole valittanut, mutta itselläni huono omatunto. Mut jos pystyt koeaikana kokeilemaan, niin sehän on hyvä vaihtoehto. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat