Sain työpaikan, joka sisältääkin matkustelua, onnistuuko pienten lasten äidiltä?
Onko kenelläkään kokemusta? Hain jo yli kk sitten työhön ja kävin haastattelussa, jossa tuli ilmi, että työ sisältäisi myös matkustamista 3-10 päivää kuukaudessa. Ei kuulostanut hyvältä, sillä minulla on 1,5- ja 5-vuotiaat lapset. Nyt sain uutisen, että minut on valittu työhön. Voisiko se onnistua? Mies ei ole koti-isä ja tekee välillä pitkiä päiviä töissä, mutta anoppi voisi välillä auttaa lasten hoidossa. Tuntuu kuitenkin paljolta, jos joutuu jopa 10 vuorokautta kuukaudessa olemaan reissussa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit sanoit haastattelussa että matkustaminen onnistuu? Ei sinua olisi valittu, jos olisit sanonut että matkustelu ei tule kysymykseen.
En tunne ap:n tapausta, mutta ei ne haastattelijat lähestulkoonkaan aina kysy, käykö sinulle tämä tai tuo. Ne kertovat, mitä työ sisältää. Minullekin on tarjottu työtä, jossa olisi ollut iltavuoroja. Ajokortittomana en olisi päässyt iltavuorosta kotiin klo 22 jälkeen, joten en ottanut työtä vastaan, vaikka valitsivat minut.
Vierailija kirjoitti:
Työssä kuin työssä on 1 kk -3 kk irtisanoutumisaika. Eihän työssä ole pakko jatkaa jos ei halua.
Niin ja menee sitten minne? Ottaa vastaan, mitä syliin sattuu tupsahtamaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan niitä päiväkoteja jotka ovat auki myöhempään.
Olen töissä päiväkodissa, jossa voi saada extratunnin klo 17-18, jos niin sovitaan. Ikävä kyllä alueella on 8 päiväkotia, joista vain yhdessä on vuorohoitoa, eikä sinne saa paikkaa, jos silloin tällöin tarvitsee pari tuntia iltahoitoa. Etusijalla ovat vuorotyöläiset, kuten hoitajat
sekä yh:t, jotka tekevät yövuoroja sisältävää työtä. Vuorohoitopaikkaa voi joutua jonottamaan kauan. Monella on tuo luulo, että kunta järjestää vuorohoitoa, jos työajat hiukan muuttuu. Ei se niin mene.
Kunnilla on VELVOLLISUUS järjestää hoitoa TARPEEN MUKAAN. Jos on enemmän tarvetta vuorohoitoon, NIIN SITÄ PITÄÄ JÄRJESTÄÄ.
Niinkö? Ei taida olla ihan noinkaan. Meillä ei pienessä kunnassa ole kuin yksi vuoropäiväkoti. Minun lapseni menee mummolaan, jos minulla yövuoro ja isällään iltavuoro. Missä laissa sanotaan, että kaikille perheille järjestettävä hoito tarpeen mukaan. Päivähoito on kunnan järjestettävä, vuorohoitoa ei.
Päivähoitolaissa sanotaan. Mutta ei sitä kunnat asiakkaille kerro. Ne jotka osaavat vaatia saavat paikat. Hoito on nimenomaan lain mukaan järjestettävä perheen tarpeen mukaan. On kunnan ongelma jos paikkaa ei löydy.
Jos ajattelisin lapsia ja perhettä en ottaisi työtä vastaan. Matkapäivät voidaan ilmoittaa välille 3-10 mutta totuus voi olla vaikka 15. Messut on silloin kun on, ei siinä kysellä onko lapsella synttärit juuri silloin tai vanhempainilta. Entä jos anoppi ilmoittaa ettei voi hoitaa, on varannut kylpyläloman tai lähtee sukuloimaan?
Palkasta ei jää enempää käteen kuin ennen, voi olla että vähemmän. Raha ei tietysti merkitse kaikkea mutta onko järkeä tehdä töitä sen takia että on varaa ostaa enemmän päivähoitopalvelua.
Tulette tarvitsemaan vuorohoitoa, se on ainut tapa selvitä kuviosta. Toisaalta jos miehelläsi on vuoroja esim. 9-19 niin hänellä on sitten joku toinen päivä lyhyt päivä tai arkivapaa. Silloin voi olla enemmän lasten kanssa. Ja joutuukin olemaan tykkäsi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelisin lapsia ja perhettä en ottaisi työtä vastaan. Matkapäivät voidaan ilmoittaa välille 3-10 mutta totuus voi olla vaikka 15. Messut on silloin kun on, ei siinä kysellä onko lapsella synttärit juuri silloin tai vanhempainilta. Entä jos anoppi ilmoittaa ettei voi hoitaa, on varannut kylpyläloman tai lähtee sukuloimaan?
Palkasta ei jää enempää käteen kuin ennen, voi olla että vähemmän. Raha ei tietysti merkitse kaikkea mutta onko järkeä tehdä töitä sen takia että on varaa ostaa enemmän päivähoitopalvelua.
Tulette tarvitsemaan vuorohoitoa, se on ainut tapa selvitä kuviosta. Toisaalta jos miehelläsi on vuoroja esim. 9-19 niin hänellä on sitten joku toinen päivä lyhyt päivä tai arkivapaa. Silloin voi olla enemmän lasten kanssa. Ja joutuukin olemaan tykkäsi tai ei.
Miksi täällä vihjaillaan, että mieheni ei haluaisi olla lasten kanssa. Tietysti haluaa. Hän ei voi päättää itse tuövuorojaan, siksi ei voi olla kotona joka ilta, jolloin minulla olisi mahdollisesti työmatka. En voi tietää, kuinka usein anopin apua tarvittaisiin, ehkä parina päivänä kuussa tai ehkä enemmän. Hän hoitaa lapsia mielellään (tiedoksi sille toiselle mummolle, joka ei haluaisi enää sitoutua lapsia hoitamaan). Työnantajalla ei ole syytä valehdella matkapäivien määrästä, eli se varmastikin on 3-10 päivää kuukaudessa, jos toiminnan luonne ei pakottavasta syystä muutu. En ole vaihtamassa rahan vuoksi, koska esimiestyössä saan suunnilleen samaa palkkaa kuin tuossa uudessa työssä. Jos tarkoitat kotohoidontukea, jota saan alle 400 euroa kuukaudessa, niin tulee minulle jäämään nettona käteen työmatkakulujen ja hoitomaksujen jälkeenkin vähintään 1500 euroa enemmän kuukaudessa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit sanoit haastattelussa että matkustaminen onnistuu? Ei sinua olisi valittu, jos olisit sanonut että matkustelu ei tule kysymykseen.
Nainen ja varsinkin äiti saa valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä vihjaillaan, että mieheni ei haluaisi olla lasten kanssa. Tietysti haluaa. Hän ei voi päättää itse tuövuorojaan, siksi ei voi olla kotona joka ilta, jolloin minulla olisi mahdollisesti työmatka. En voi tietää, kuinka usein anopin apua tarvittaisiin, ehkä parina päivänä kuussa tai ehkä enemmän. Hän hoitaa lapsia mielellään (tiedoksi sille toiselle mummolle, joka ei haluaisi enää sitoutua lapsia hoitamaan). Työnantajalla ei ole syytä valehdella matkapäivien määrästä, eli se varmastikin on 3-10 päivää kuukaudessa, jos toiminnan luonne ei pakottavasta syystä muutu. En ole vaihtamassa rahan vuoksi, koska esimiestyössä saan suunnilleen samaa palkkaa kuin tuossa uudessa työssä. Jos tarkoitat kotohoidontukea, jota saan alle 400 euroa kuukaudessa, niin tulee minulle jäämään nettona käteen työmatkakulujen ja hoitomaksujen jälkeenkin vähintään 1500 euroa enemmän kuukaudessa.
-ap
En vihjaa vaan kerron tosiasioita. Et voi myöskään tietää anopin todellista sitoutumista. Itse hoidan paljon lapsenlasta mutta joskus joudun sanomaan etten pysty omien menojen takia vaikka en haluaisi. Minulla on myös se kuuluisa oma elämä ja oma perhe. Työnantajalla ei varmasti ole syytä valehdella, mutta luuletko että olisit ensimmäinen jolla työhaastattelu ilmoitettu ei pidä paikkaansa. Monessa työpaikassa tulokas tekee ns. paskaduunit eli messut. Totuus voi hyvinkin olla 15 eikä 3-10. Vertasin uutta palkkaasi esimiestyön palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ja varsinkin äiti saa valehdella.
En ole valehdellut mitään. Enkä ole päättänyt vielä, otanko työn vastaan vai en. Siksi mietin mahdollisia vaikeuksia ennalta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko mies tehdä lyhennettyä päivää? Joku vakiohoitaja olisi varmasti myös hyvä olla remmissä, opiskelija tai tuore eläkeläinen.
Ei voi tehdä lyhennettyä päivää, mutta toki osittainen hoitovapaa on työnantajan järjestettävä, eli varmaan olisi poissa töistä päiviä ja sijainen tuuraamassa. En tiedä, paljonko siitä olisi hyötyä. Koska en ole päivääkään tehnyt tuota työtä, en tiedä, miten helposti minä voin vaikuttaa työmatkoihini. Anoppi on meidän "eläkeläinen", joka voinee auttaa hoidossa.
-ap
Ajattelin toista hoitajaa anopin lisäksi. Siltä varalta, että anoppi on sairas, joogassa, matkalla, taloyhtiön kokouksessa jne. Kun teidän hoidontarve on epäsäännöllistä, niin on aika kohtuutonta varata anoppia koko ajan valmiuteen. Eri juttu, jos esim. sovitaan ,että yksi päivä viikossa on mummupäivä. Anoppi sitten sopii muut menossa toisille päiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan niitä päiväkoteja jotka ovat auki myöhempään.
Olen töissä päiväkodissa, jossa voi saada extratunnin klo 17-18, jos niin sovitaan. Ikävä kyllä alueella on 8 päiväkotia, joista vain yhdessä on vuorohoitoa, eikä sinne saa paikkaa, jos silloin tällöin tarvitsee pari tuntia iltahoitoa. Etusijalla ovat vuorotyöläiset, kuten hoitajat
sekä yh:t, jotka tekevät yövuoroja sisältävää työtä. Vuorohoitopaikkaa voi joutua jonottamaan kauan. Monella on tuo luulo, että kunta järjestää vuorohoitoa, jos työajat hiukan muuttuu. Ei se niin mene.
Kunnilla on VELVOLLISUUS järjestää hoitoa TARPEEN MUKAAN. Jos on enemmän tarvetta vuorohoitoon, NIIN SITÄ PITÄÄ JÄRJESTÄÄ.
Jos tarvitsee iltahoitoa "silloin tällöin pari tuntia" niin siihenkö ratkaisuksi, että kunnan on tehtävä sinulle päiväkoti sitä varten? :D
Olisko sittenkin järkevämpää järkätä joku opiskelijatyttö vaikkapa jeesaamaan, kaikin puolin keveämpi ja joustavampi ratkaisu.
Omituista olettaa, ettei ap:n anoppi pystyisi hoitamaan omia lapsenlapsiaan paria-kolmea tuntia kerrallaan, jos tarve on vaikka 1-5 päivänä kuussa. Minun anoppini on myös eläkkeellä ja hoitaa mielellään meidän lapsia, jos minulla on iltakokouksia tai työmatka ja miehellä sattuu iltavuoro. Meillä hoidon tarve on vähintään 3 tai 4 iltana kuukaudessa (ja hyi kamalaa joskus peräti klo 21.15 saakka). Anoppi myös usein tekee lapsille iltaruuan tai leipoo niiden kanssa. Eri asia, jos hoidattaa lapsia isovanhemmilla joka ilta, mutta turhaa paasausta kertoa anopilla olevan omakin elämä. Meillä ne pienet mummin murut on tärkeä osa elämää.
Niinkö? Ei taida olla ihan noinkaan. Meillä ei pienessä kunnassa ole kuin yksi vuoropäiväkoti. Minun lapseni menee mummolaan, jos minulla yövuoro ja isällään iltavuoro. Missä laissa sanotaan, että kaikille perheille järjestettävä hoito tarpeen mukaan. Päivähoito on kunnan järjestettävä, vuorohoitoa ei.