Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!
Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran. Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan
Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39. Nuohan nyt ovatkin jokapäiväisiä päänvaivoja, käyttää auto kerran vuodessa konttorilla jne.
No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...
Uimakoulut ja synttärit ovat vain muutama monista hommista. On myös koulu-ja päiväkotikuvaus, lomakyselyt, metsäretket eväineen, lelupäivät, koululaisen luistelut, uinnit jne, parturit, hammaslääkärit, puheterapia, talvivaatteiden hankinta, kesävaatteiden hankinta jne., kavereiden synttärit ja lahjat kavereille, vanhempainyhdistyksen kokoukset ja myyjäiset jne. Lista jatkuu ja jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ihanko tosissaan aloittaja vertaa Jannica-Osmon synttäreitten miettimistä ja uimahallikassin tyhjentämistä orjuuteen?
Todella typerää, lapsellista, orjuutta vähättelevää, ja osoitus siitä, kuinka hyvin aloittajankin asiat on, jos lasten harrastusten AJATTELELMINEN on orjuuttamista.
Kukaan ei teitä pakota tähän "raskaaseen, kovaan ja alistettuun" elämään.
Näinpä. Todellisessa orjuudessa ja orjatyössä on tälläkin hetkellä tuhansittain ihmisiä ympäri maailmaa, mutta palstamammalle orjuutta on se ,että itse lapselleen harrastuksia keksineenä ja äippien kanssa kisaaminen paremmuudesta on
ORJAtyötä. Kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39. Nuohan nyt ovatkin jokapäiväisiä päänvaivoja, käyttää auto kerran vuodessa konttorilla jne.
No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...
Uimakoulut ja synttärit ovat vain muutama monista hommista. On myös koulu-ja päiväkotikuvaus, lomakyselyt, metsäretket eväineen, lelupäivät, koululaisen luistelut, uinnit jne, parturit, hammaslääkärit, puheterapia, talvivaatteiden hankinta, kesävaatteiden hankinta jne., kavereiden synttärit ja lahjat kavereille, vanhempainyhdistyksen kokoukset ja myyjäiset jne. Lista jatkuu ja jatkuu...
Syöksy jo seinään. Unohdit hengittämisen ja silmien räpsyttelyn?
Kovasti teillä raskaan elämän ikeessä kärvistelevillä mammoilla on aikaa notkua tällä palstalla, luettelemassa joka ikinen asia , mitä edes ajattelette?
Lasten isä katsoi hiukan hölmistyneenä kun kolmasluokkalainen toi koepaperia kotiin ja sanoi että siihen tällä kertaa pitää olla isän nimi. Opettaja oli myös kertonut että niihin niin harvoi isät kirjoittaa nimensä. Isä ihmetteli asiaa koska meillä useimmin vastaavissa papreissa tai kokeissa on isän nimi.
Samoin vanhempainillassa oli kehuttu sitä miten hienoa että isätkin osallistuu näin aktiivisesti (isiä oli ollut lähes yhtä paljon kuin äitejä). Minuakin hiukan hämmästytti, eikö se sitten olekaan ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä katsoi hiukan hölmistyneenä kun kolmasluokkalainen toi koepaperia kotiin ja sanoi että siihen tällä kertaa pitää olla isän nimi. Opettaja oli myös kertonut että niihin niin harvoi isät kirjoittaa nimensä. Isä ihmetteli asiaa koska meillä useimmin vastaavissa papreissa tai kokeissa on isän nimi.
Samoin vanhempainillassa oli kehuttu sitä miten hienoa että isätkin osallistuu näin aktiivisesti (isiä oli ollut lähes yhtä paljon kuin äitejä). Minuakin hiukan hämmästytti, eikö se sitten olekaan ihan tavallista.
OT, mutta vähän tylsää niille lapsille joiden isät häipyneet (metatyö)kuvioista :(
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta vähän tylsää niille lapsille joiden isät häipyneet (metatyö)kuvioista :(
Tuossa kyseisessä luokassa ei taida sellaisia olla. Yksi yh-isä kyllä löytyy (mikä tekee toki päätelmästä että isät ei yleensä osallistu vielä kummallisemman).
Vierailija kirjoitti:
Curlingmamma vauhdissa.
Mitenköhän minä ja sisarukseni olemme hengissä, kun itse hoidimme kaikki nuo asiat,
viimeistään siitä lähtien kun kouluun menimme?
Mammatko siellä koulukuvia ottaa, ja poraa lapsiensa hampaita?
Ostimme myös itse lahjat kavereillemme, hoidimme omat harrastusvälineemme ja lelupäivämme.
Kukaan ei sinua myyjäisiin ja kokouksiin pakota.
Missä kuplassa kasvatat lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...Uimakoulut ja synttärit ovat vain muutama monista hommista. On myös koulu-ja päiväkotikuvaus, lomakyselyt, metsäretket eväineen, lelupäivät, koululaisen luistelut, uinnit jne, parturit, hammaslääkärit, puheterapia, talvivaatteiden hankinta, kesävaatteiden hankinta jne., kavereiden synttärit ja lahjat kavereille, vanhempainyhdistyksen kokoukset ja myyjäiset jne. Lista jatkuu ja jatkuu...
Niin varmaan jatkuukin. Jatkuu myös se perinteisten miesten töiden metalista. Mutta edelleen on ihan teidän perheen valinta tuo, jos äiti hoitaa vaikka kaikki yllämainitut asiat. Ei pidä silloin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Curlingmamma vauhdissa.
Mitenköhän minä ja sisarukseni olemme hengissä, kun itse hoidimme kaikki nuo asiat,
viimeistään siitä lähtien kun kouluun menimme?
Mammatko siellä koulukuvia ottaa, ja poraa lapsiensa hampaita?
Ostimme myös itse lahjat kavereillemme, hoidimme omat harrastusvälineemme ja lelupäivämme.
Kukaan ei sinua myyjäisiin ja kokouksiin pakota.
Missä kuplassa kasvatat lapsiasi?
Tyypillinen marttyyrimamma, jonka elämässä ei ole muuta mainittavaa, kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...Uimakoulut ja synttärit ovat vain muutama monista hommista. On myös koulu-ja päiväkotikuvaus, lomakyselyt, metsäretket eväineen, lelupäivät, koululaisen luistelut, uinnit jne, parturit, hammaslääkärit, puheterapia, talvivaatteiden hankinta, kesävaatteiden hankinta jne., kavereiden synttärit ja lahjat kavereille, vanhempainyhdistyksen kokoukset ja myyjäiset jne. Lista jatkuu ja jatkuu...
Sorry nyt mutta mitä hiton metatyötä äidiltä vaikka joku lasten lelupäivä vaatii??? Toisekseen kaiken yllämainitun voi hoitaa kyllä isäkin. Että etköhän sä vaan itse kuvittele itsestäs liikoja.
Mä olen antanut miehen mokata omia asioitaan, toistaiseksi se on helppoa kun meillä ei vielä ole lapsia eikä ne mokat vaikuta kehenkään muuhun kuin mieheen. En kerro, että hänen bussikortistaan on aika loppumassa, en muistuta miehen pääasiallisesti käyttämien elintarvikkeiden loppumisesta, en pese treenipaitaa ennen sählyvuoroa ellei mies erikseen tajua siitä sanoa, pyyhkeitäkin se on homehduttanut pari kappaletta kun ei muista sitä treenikassiaan tyhjätä. Mikä parasta, tässä on alkanut tapahtua muutosta! Ehdin jo kyllästyä siihen "mikä sulla aina kestää, naiset..."-kuittailuun, kun etsin kirjekuorta hänen mummon synttärikorttiin ja olin oman meikkauksen joutunut keskeyttämään etsiäkseni hänen juhlakenkiään ja niin edelleen.
Meilläkin on just näin. Toki täytyy muistaa, että matkalle mennään aloitteestani, olen miettinyt myös lomat, suunnitellut miehen loman kesälle, jotta vapaata riittää myös talvelle, järjestellyt matkat yms. Ja maksanut kaikesta vähintään puolet.
Muutama vuosi sitten henkeni oli tilapäisesti uhattuna. Iso huoleni koski, ymmärtäisikö mieheni leikata lasten kynsiä ja etsiä heille talvivaatteet jos minua ei olisi. Sairaalan kotilomalla tilasin kotiinkuljetuksena lasteittain perheelle ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu myös se perinteisten miesten töiden metalista.
...juu löytyyhän tuolta nurmikonleikkuu, auton katsastus, sähkösopimuksen tekeminen, laskujen maksu (muutama prosetti useammin kuin naiset), laina neuvottelut, palaneen lampun vaihtaminen... http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/02/nakymaton-kotityo-raivostuttaa-naisia
"Miettisen mukaan vastaukset heijastelevat muitakin kotitöiden jakautumisesta tehtyjä tutkimuksia: miehet hoitavat raha-asioita, naiset lapsiin liittyviä tehtäviä."
"Äidit valittavat liiasta vastuusta, mutta monille sen jakaminen on vaikeaa. Kalifornialainen naistutkimuksen professori Kathryn Sorrells kertoo, miten juurtuneita sukupuolirooleja voidaan murtaa."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/30/nain-saat-perheen-tyonjaon-toimimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu myös se perinteisten miesten töiden metalista.
...juu löytyyhän tuolta nurmikonleikkuu, auton katsastus, sähkösopimuksen tekeminen, laskujen maksu (muutama prosetti useammin kuin naiset), laina neuvottelut, palaneen lampun vaihtaminen... http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/02/nakymaton-kotityo-raivostuttaa-naisia
"Miettisen mukaan vastaukset heijastelevat muitakin kotitöiden jakautumisesta tehtyjä tutkimuksia: miehet hoitavat raha-asioita, naiset lapsiin liittyviä tehtäviä."
Kyselyyn vastanneista yli 80% naisia :)
Vierailija kirjoitti:
Kyselyyn vastanneista yli 80% naisia :)
Naiset on kotimetatyön lisäksi innokkaampia siihen ilmeisesti vapaaehtoisestikin vastaamalla useammin kyselyihin kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lapsilukukin on ihan oma valinta. Ei meille tule koskaan kahta lisää, nyt on yksi tulossa suht isolla ikäerolla (5.5v). Puoliso on hoitanut äitiään jo kuuden vuoden ajan. Ihana mies kun hoitaa myös minun pappani kukkien ym hoidon kun pappa on matkoilla. Kumpikin käymme töissä, toinen vie ja toinen hakee lapsen. Mies hoitaa viikonloppuisin itsekseen kauppareissut koska hänellä on auto, minulla ei ole korttia emmekä kaikki jaksa kauppaan mennä. Viikonloppusiivous hoidetaan puoliksi, ei siitä tarvitse edes neuvotella. Mies korjaa jälkensä ja hoitaa lapsensa siinä missä minäkin. Mies oli kotona vauvan kanssa keittämässä soseita pakastimeen ja myöhemmin taaperon kanssa kotiarkea elämässä. En minä muunlaista miestä hyväksyisikään, kun sellaisen joka hoitaa puolet hommista.
Kyllä, lapsiluku on oma valinta (ja valinta jota en kadu hetkeäkään) ja mieskin on ollut oma valinta, mutta tuo jeesustelu ei muuta sitä asiaa että kun yhteen mennään lapsettomana menevänä pariskuntana, niin on aika hankala ennakoida tarkalleen, kuinka asiat tulevaisuudessa tulevat sujumaan ja millainen perhetalouden pitäjä miehestä kuoriutuu - monesti ei ihan niin hyvä kuin ehkä olisi itse ajatellut tai toivonut. Nuorena, lapsettomana ihmisenä sitä arvostaa niin eri asioita kuin perheellisenä kiireisenä keski-ikäisenä naisena. Oma miehesi vaikuttaa kyllä ihanalta ja mukava kuulla että kohdallasi asiat ovat lutviutuneet noin hyvin ja arki sujuu. Ethän kuitenkaan ummista silmiäsi siltä tosiasialta, että useissa perheissä tämä asia aiheuttaa melkoista mielipahaa ja ristiriitoja, ja peiliin katsomisen paikkaa löytyisi varmasti. En kiistä etteikö sitä monesti löytyisi molemmista osapuolista.
???? Hankala ennakoida? Etkö vaivautunut tutustumaan mieheesi ollenkaan ennen lastentekoa, vai miten voi tulla yllätyksenä että millainen taloudenpitäjä tyypistä kuoriutui?
minkä ikäinen mahdat olla? ihmiset muuttuvat elämän kuluessa eikä kukaan pysty varmuudella sanomaan, millainen vanhempi tulee miehestä /naisesta, jonka kanssa perhettä ryhdytään perustamaan. jos pystyisi, kukaan ei koskaan joutuisi eroamaan, koska olisi ennakoitavissa, että pari "kasvaa erilleen" tai erimielisyyksiä tulee juuri noiden arkiasioiden hoidosta.
Raha-asioiden hoito onnistuu yleensä kun kerran kuussa käyttää niihin aikaansa alle puoli tuntia.
Ruokaa täytyy suunnitella, hankkia, kuljettaa kotiin, laittaa ja siivota jäljet joka päivä! Samoin tahtoo olla muiden "naisten" arkiaskareiden kanssa, että joka päivä tai useita kertoja viikossa. Esim pyykki.
Autossa palaa merkkivalo silloin kun se tarvitsee jotakin. Renkaat vaihdatetaan kaksi kertaa vuodessa, autoa käytetään pesussa, öljymäärät, jäähdytys- ja tuulilasinesteet tarkistetaan muutaman kerran useammin kuin em iahn vain varmemmaksi vakuudeksi, renkaiden paineet silloin kun vaimo huomaa jne heh heh! Kausihuoltoon viedään kun tulee kutsu.
vaimo
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioiden hoito onnistuu yleensä kun kerran kuussa käyttää niihin aikaansa alle puoli tuntia.
Ruokaa täytyy suunnitella, hankkia, kuljettaa kotiin, laittaa ja siivota jäljet joka päivä! Samoin tahtoo olla muiden "naisten" arkiaskareiden kanssa, että joka päivä tai useita kertoja viikossa. Esim pyykki.
Pyykinpesu, ruuanlaitto ja kaupassakäynti eivät kyllä ole sitä otsikossa mainittua metatyötä.
Jaa, ihanko tosissaan aloittaja vertaa Jannica-Osmon synttäreitten miettimistä ja uimahallikassin tyhjentämistä orjuuteen?
Todella typerää, lapsellista, orjuutta vähättelevää, ja osoitus siitä, kuinka hyvin aloittajankin asiat on, jos lasten harrastusten AJATTELELMINEN on orjuuttamista.
Kukaan ei teitä pakota tähän "raskaaseen, kovaan ja alistettuun" elämään.